ספרים מעניקים אופי לחלל ומזמינים קריאה ושיח

תאורה, צמחייה, נוחות: הטיפים שיעזרו לכם לעצב פינת קריאה ביתית ומזמינה

אילו צמחים כדאי לשלב בפינת הקריאה הביתית ומדוע? ומה גוון התאורה המומלץ ביותר למנורת הקריאה? שבוע הספר העברי הוא הזדמנות מעולה להקדיש סוף סוף מקום ראוי לספרים שלכם - אלו הם האלמנטים והטיפים שיהפכו אותו למושלם

לירון גונן
פורסם:
נדמה שביחס לספרים, האנושות מתחלקת לשניים – אלו שיכולים לקרוא ספר בכל מקום ובכל מצב, ולא יצאו לבילוי בבריכה או בים ללא ספר בתיק, ואלו שזקוקים לסביבה שקטה ונייטרלית בכדי לגייס מספיק ריכוז לקריאה. אם אתם שייכים לקטגוריה השנייה, ומבטיחים לעצמכם שוב ושוב שתכניסו יותר זמן קריאה לשגרת היומיום שלכם, דעו שאתם בחברה טובה. באמצעות כמה כללים פשוטים תוכלו ליצור במרחב הפרטי שלכם פינת קריאה מזמינה ומעוצבת שתעודד אתכם לקרוא יותר, ואף תתחרה במקומה של הטלוויזיה בסלון.
9 צפייה בגלריה
ספרים מעניקים אופי לחלל ומזמינים קריאה ושיח
ספרים מעניקים אופי לחלל ומזמינים קריאה ושיח
ספרים מעניקים אופי לחלל ומזמינים קריאה ושיח
(עיצוב וצילום: לירון גונן)
אל תתנו למחשבותיכם לנדוד לספריות מעוצבות גדולות ממדים או לחדרי מגורים שנלקחו ממגזיני עיצוב או פינטרסט. גם בבתים "רגילים", כאלה שמרביתנו חיים בהם, ניתן להקדיש מקום מזמין ונעים לפעולה המבורכת הזו. ואכן, לקריאת ספרים השפעות נרחבות על איכות החיים שלנו. הם מספקים אסקפיזם קל, זמן שקט שבו מחשבות היומיום מושתקות וכבונוס מעשירים את אוצר המילים והידע שלנו ומפתחים את הדמיון. נדמה כי אין זמן טוב משבוע הספר העברי בכדי להקדיש את הזמן וליצור סוף סוף את הפינה הזו בבית.
9 צפייה בגלריה
גם טלוויזיה, גם ספרים
גם טלוויזיה, גם ספרים
גם טלוויזיה, גם ספרים
(עיצוב וצילום: לירון גונן)
בכדי לתת מקום לספרים בחיינו, ראשית נשאל את עצמנו כמה שאלות בסיסיות שיעזרו לנו להבין מה הוא המקום הנוח ביותר עבורנו למקם בו את פינת הקריאה החדשה. האם אני צריכ/ה פינה שקטה בחדר סגור - למשל חדר העבודה - או שמא קריאה במרחב הציבורי הביתי מתאימה לי? האם אני קורא/ת בבוקר, או בשעות הערב? מה יזמין אותי לשבת ולקרוא ספר, ואיך נוח לי לקרוא - בשכיבה או בישיבה?

פינה מזמינה לקריאה

רגע לפני שנתמקד בעיצוב פינת הקריאה ובאלמנטים שיהפכו אותה לנעימה ומזמינה, חשוב לגרות קריאה באמצעות מגוון חומרי קריאה מגוונים. הדבר יסייע בעיקר לאלה שעשויים לחוש ש"נתקעו" בספר וזקוקים לחומר קריאה מרענן ואחר. שלבו סיפורת, ספרי עיון בנושאים שמרתקים אתכם ואל תהססו לשלב גם מגזינים לקריאה ספונטנית וקלילה, וספרי ילדים ונוער עבור משתמשים המשפחה האחרים.
9 צפייה בגלריה
לעשות מקום לספרים אהובים
לעשות מקום לספרים אהובים
פנו את הזמן וצרו מקום לספרים אהובים
(עיצוב וצילום: לירון גונן)
אחרי שליקטנו ספרים מסוגים שונים במקום אחד, בחרנו במדפים או בספרייה לטעמנו, נוכל להתקדם לנושא החשוב ביותר - נוחות. בין שנבחר בכורסה, בספסל, במרבץ על הרצפה או במיטה האישית שלנו - כדאי שנוודא שנוכל לבלות שם זמן רב שלא ישאיר אותנו כואבים ותפוסים. כרית גב גדולה כתמיכה להישענות על ראש המיטה, ריפוד איכותי על כורסאות וכיסאות, וכריות ישיבה על ספסלים יעזרו לריכוז ולנוחות.
9 צפייה בגלריה
מדף מרחף לצד מיטה
מדף מרחף לצד מיטה
העיקר שיהיה נוח: מדף מרחף לצד המיטה והכריות הישענות
(עיצוב: לירון גונן. צילום: שירן כרמל)
9 צפייה בגלריה
פינת קריאה בחדר העבודה
פינת קריאה בחדר העבודה
זקוקים לפינה שקטה? צרו פינת קריאה בחדר העבודה
(עיצוב: לירון גונן. צילום: שירן כרמל)

שקט ויזואלי ואלמנטים טבעיים

אחרי שסידרנו את מקום המושב החביב עלינו וקיבצנו סביבנו ספרים נבחרים, כדאי שנבין מה הרקע לספר שנחזיק בידינו. כבר עסקנו בחשיבותו של שקט ויזואלי בבית והקשר שלו לאיכות חיינו, והדבר נכון גם כאן. ערמת בגדים בפינת החדר או טפט רועש ברקע עלולים למשוך תשומת לב ולמנוע מאתנו להתרכז. לכן, רצוי לבחור ברקע שקט במיוחד לפינת הקריאה. תוכלו להפנות את הכורסה אל פינת החדר וליצור כך "כוך" נעים ואינטימי, ואם ניתן - אל עבר החלון, משם תוכלו לראות פיסת שמיים תכולים ובמקרה הטוב גם צמרת עץ. רק לא כלים בכיור, ערימת חפצים או רעש רקע מכל סוג. זכרו - שמירה על סביבה נקייה מחפצים, המכילה רק את מה שרלוונטי, היא מפתח חשוב להצלחת עיצוב של פינת הקריאה. אם צריך, מקמו פח קטן בסביבה, והוסיפו מדף נוסף לחפצים שונים שיהיה מאחורינו ולא יטריד את העין.
9 צפייה בגלריה
פינת קריאה מינימליסטית עם מבט אל החוץ
פינת קריאה מינימליסטית עם מבט אל החוץ
פינת קריאה מינימליסטית ואינטימית עם מבט אל החוץ
(עיצוב וצילום: מיטל מיורצ'יק-שריד)
במקרה שצמרת עץ ירוק לא ניבטת מחלונכם, תוכלו להכניס את הטבע פנימה אל פינת הקריאה. מחקרים רבים כבר הראו כי צמחים תורמים ליכולות הריכוז ומשרים עלינו שלווה. אם לצד הכורסה נמקם צמח בינוני או גדול, כזה שישמש כרקע לזמן הקריאה בספר, סביר להניח שמשך הקריאה יתארך מעבר לציפיות שלנו.
9 צפייה בגלריה
עמדת קריאה ביתית
עמדת קריאה ביתית
שלבו צמחי בית לפינת הקריאה, לא משנה באיזה חלל תבחרו לשם כך
(עיצוב וצילום: לירון גונן)
צמחי בית טרופיים הם החבר האידיאלי לפינות קריאה, והסיבה לכך פשוטה למדי - קצב הגדילה של צמחים כגון מונסטרה, פוטוס ואלוקסיה הוא מהיר ויזמין אותנו להתבונן ולשהות בפינת הקריאה, גם מעבר לזמן שבו נבצע את פעולת הקריאה ממש. בנוסף, מדובר בצמחים פופולריים וקלים לגידול שמכניסים צבע ירוק הביתה במהרה.

סוד התאורה הנכונה

גם במקרה של קריאה, אור טבעי הנובע ממפתחים גדולים הוא דרך נפלאה לשמור על חיוניות וריכוז, ומספק תאורה אופטימלית ומדויקת. עבור שעות הערב והלילה, כדאי לשלב תאורת קיר מתכווננת לצד המיטה או לצד הכורסא, או לבחור במנורת רצפה מתכווננת. חשוב לבחור בסוג תאורה נכון שיהפוך את הקריאה בשעות החשכה לקלה ונעימה - כך, רצוי שמנורת הקריאה תהיה בגוון 2700-3000 K (מעלות קלווין, המציינות את טמפרטורת האור הנעה מכתום עד לכחול) מספרים אלו מתייחסים לגוון צהוב עד לבן אור יום. אור כחול לא מיטיב עם העין ואף פוגע בשחרור מלטונין הדרוש לשנת לילה עמוקה.
9 צפייה בגלריה
תאורה ליד מיטה
תאורה ליד מיטה
תאורה חמימה ומתכווננת ליד המיטה
(עיצוב: לירון גונן. צילום: שירן כרמל)
9 צפייה בגלריה
פינת קריאה בחדר הילדים
פינת קריאה בחדר הילדים
פינת קריאה בחדר הילדים: יצירת מרחב מזמין יביא לשינוי
(עיצוב וצילום: תמר ליפשיץ אדריכלות ועיצוב )
נסיים בברכת הצלחה, ובנטיעת כוונות טובות שיתנו יותר מקום לספרים בעולמנו. ולהורים במיוחד, אם נקרא ספרים וננגיש את הפינה הזו גם לילדים, יתכן שנעשה משהו טוב לדור שפחות טבעי לו ספרים. יצירת פינת קריאה מעוצבת ומזמינה במרחב הביתי הציבורי היא דרך נהדרת להביא לשינוי בתחום זה.
לירון גונן היא מעצבת פנים ויוצרת תוכן, ובעלת סטודיו מיס גרות לעיצוב פנים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button