למעלה מארבעה קילומטר של לבנים בנות שני מטרים

המגדל שלא נגמר: אנדרטת הזיכרון לקורבנות בניית אצטדיוניי המונדיאל

למרות ההאשמות, התחקירים והקריאות ללקיחת אחריות - זוהר משחקי המונדיאל ממשיך להאפיל על הפרת זכויות האדם הבוטה שליוותה את בניית ושיפוץ האצטדיונים בקטאר. משרד אדריכלים צרפתי-צ'יליאני החליט ליצור אנדרטה קונספטואלית לזכרם של אלפי הקורבנות שאיבדו את חייהם במהלך עבודות הבנייה, וקורא לאדריכלי העל שחתומים על הפרויקטים להכיר בעוולות החמורות

עינה ברק
פורסם:
בצל ההתרגשות העולמית מאירוע הספורט שרבים חיכו לו, טורניר הכדורגל שנמצא כרגע בשיאו בקטאר ממשיך לעורר שאלות ובעיות מוסריות רבות. מונדיאל 2022, שסוחף אחריו קהל מכל קצוות תבל, מתארח בשמונה אצטדיונים מרהיבים, שבעה מהם נבנו במיוחד לאירוע, ועל תכנונם חתומים כמה מהאדריכלים המפורסמים בעולם, בהם האדריכלים נורמן פוסטר וזהא חדיד. ב-12 השנים שעברו מאז הכריזה פיפ"א על קטאר כמארחת האירוע, הצליחו לקום במדינה מונומנטים אדריכליים אדירים בהשקעה של מאות מיליארדי דולרים - ותוך הפרה בוטה של זכויותיהם של מהגרי העבודה שעבדו תחת תנאים מחפירים, רבים מהם איבדו את חייהם בתהליך.
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
למעלה מארבעה קילומטר של לבנים בנות שני מטרים
(צילום מאתר week.archi)
כבר בשנת 2014, עם תחילתן של ההאשמות נגד הרשויות הקטאריות בעניין הפרת זכויות אדם, החל משרד האדריכלים הצרפתי-צ'יליאני WEEK בפרויקט שמטרתו להגביר את המודעות העולמית אל בעיות אלה. במסגרתו, תכננו צמד האדריכלים אקסל דה סטמפה וסילבן מקאו אנדרטה קונספטואלית (שאינה קיימת במציאות אך ממשיכה להתעדכן באתר האדריכלים) ש"צומחת" בכל פעם שפועל מאבד את חייו. מדובר במגדל מודולרי המורכב מלבני בטון שמסודרות זו על זו בצורת מתומן. גובהה של כל לבנה שכזו הוא 2.5 מטרים, ובכל קומה מסודרות זו לצד זו ארבע לבנים.
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
על כל לבנה מוטבע מספר המייצג את פועל העבודה שאיבד את חייו
(צילום מאתר week.archi)
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
האנדרטה הקונספטואלית יכולה, תיאורטית, להימשך לנצח
(צילום מאתר week.archi)
העובדה שבניית האצטדיונים המפוארים גבתה חיים רבים של פועלים ממדינות זרות אינה תגלית מהתקופה האחרונה, כאמור. כבר בשנת 2016 האשים ארגון אמנסטי אינטרנשיונל את קטאר בשימוש בעבודות כפייה באתרי גביע העולם, ולאחרונה דיווח הארגון כי ההתעללות עדיין מתרחשת "בקנה מידה משמעותי" בקטאר. המספרים הגדולים באמת נחשפו בתחקיר של הגארדיאן הבריטי שפורסם לפני כשנה. החל משנת 2010 ועד שנת 2020, למעלה מ-6,500 עובדים מפקיסטן, הודו, בנגלדש, נפאל וסרי-לנקה נהרגו בעבודות הבנייה. למרות המספר הגבוה, נטען בתחקיר כי ככל הנראה מספר ההרוגים גבוה אף יותר.
מגדל "אנדרטת גביע העולם בקטאר" מטיל ספק גם בפרסומים ובדיווחים השונים של פיפ"א וקטאר בנוגע למספר פועלי הבנייה שנהרגו במהלך העבודות, שעומד על 37 הרוגים בלבד. כשיזמו את הפרויקט ב-2014, חזו האדריכלים בסטודיו WEEK שעם פתיחת משחקי המונדיאל יגיע מגדל ההנצחה לגובה סופי של 1.5 קילומטרים, אך נחרדו לגלות שעם תחילת אירוע הספורט הגיע גובה המגדל ל-4.4 קילומטרים, נכון למספר ההרוגים העדכני.
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
להציג את המפגע בצורה ויזואלית: צמיחת המגדל מ-2014 עד היום
(צילום מאתר week.archi)
"בחרנו בטיפולוגיית גורד השחקים מכיוון שהאופי המרשים של הגובה הקיצוני שאליו יכול הפרויקט להגיע, מאפשר לו לשקף את היקף האסון ההומניטרי ואת מספר הקורבנות ההולך וגובר", הצהירו אדריכלי הסטודיו בראיון למגזין האדריכלות dezeen. לדבריהם, תיאורטית, בגלל אופי הרכבת המבנה ולבני הבטון, יכולה האנדרטה הרעיונית להיות בצמיחה תמידית. "בחרנו בבטון משום שמדובר בחומר שמאפשר יצירה של לבנים בכמויות גדולות", הוסיפו האדריכלים. "מצד שני, הפרויקט הוא אנדרטה ובטון, שהוא חומר נוקשה ואפור, מתאים לנושא המטופל כאן".

שתיקת האדריכלים

למרות הנתונים והעדויות בנושא הפרת זכויות האדם של פועלי הבנייה, מצד אדריכלי האצטדיונים לא נשמעו תגובות. באמנסטי אינטרנשיונל קוראים לאדריכלי אצטדיוני גביע העולם לקחת אחריות, להשתמש בעמדתם ולהתבטא בנושא הפרת זכויות האדם. אדריכלי סטודיו WEEK החליטו לפעול כדי לגרום לכך לקרות. "אנחנו מאמינים שהאחריות על תנאי העבודה של פועלי הבנייה מוטלת על האדריכלים. בנייה היא חלק מהותי מכל פרויקט אדריכלי, ואחריות האדריכל להבטיח את רווחתם של כלל השחקנים הדרושים לביצוע ולפיתוח פרויקט. עם זאת, איננו יודעים את ההקשר או את התפקיד האמיתי של אדריכלים במדינה כמו קטאר", מסרו מהסטודיו.
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
6,751 פועלים נהרגו במהלך העבודות. בקטאר "מודים" ב-37
(צילום מאתר week.archi)
7 צפייה בגלריה
אנדרטה קטאר
אנדרטה קטאר
ללא שימוש בגורמי אכיפה - נושא זה ימשיך להיות פרוץ ולעלות בחיי אדם
(צילום מאתר week.archi)
נוסף על כך, ב-WEEL מפנים אצבע מאשימה גם לארגון פיפ"א. לדבריהם, רק בשנת 2017, שבע שנים אחרי שהחלו עבודות הבנייה, פורסם מטעם הארגון מסמך מדיניות הקשור בזכויות אדם. ללא שימוש בגורמי אכיפה שיהיו מעורבים בהתנהלות מול המדינות המארחות את גביע העולם, נושא זה ימשיך להיות פרוץ ולעלות בחיי אדם.
7 צפייה בגלריה
פועלים ב אצטדיוני כדורגל קטאר מונדיאל 2022
פועלים ב אצטדיוני כדורגל קטאר מונדיאל 2022
די בקונספט כדי להציג תמונה מדאיגה. פועלי עבודה על אצטדיוני המונדיאל ב-2021
(צילום: AFP)
כאמור, לאור הנתונים המעודכנים גובהו של המגדל עומד כיום על 4.4 קילומטרים ומנציח 6,751 פועלים שאיבדו את חייהם. פי שלושה ממה שציפו האדריכלים שגובהו יהיה בשנת 2022. אנדרטת גביע העולם אמנם לא עתידה לקום במציאות ורק מייצגת את קונספט ההנצחה, אך די בקונספט כדי להציג תמונה מדאיגה. מראה גורד השחקים השומם הצופה אל קו הרקיע האייקוני של דוחה מציע למשפחות ההרוגים הכרה במות יקיריהם ומקום לזכור אותם באמצעותו.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button