בצל ההתרגשות העולמית מאירוע הספורט שרבים חיכו לו, טורניר הכדורגל שנמצא כרגע בשיאו בקטאר ממשיך לעורר שאלות ובעיות מוסריות רבות. מונדיאל 2022, שסוחף אחריו קהל מכל קצוות תבל, מתארח בשמונה אצטדיונים מרהיבים, שבעה מהם נבנו במיוחד לאירוע, ועל תכנונם חתומים כמה מהאדריכלים המפורסמים בעולם, בהם האדריכלים נורמן פוסטר וזהא חדיד. ב-12 השנים שעברו מאז הכריזה פיפ"א על קטאר כמארחת האירוע, הצליחו לקום במדינה מונומנטים אדריכליים אדירים בהשקעה של מאות מיליארדי דולרים - ותוך הפרה בוטה של זכויותיהם של מהגרי העבודה שעבדו תחת תנאים מחפירים, רבים מהם איבדו את חייהם בתהליך.
כבר בשנת 2014, עם תחילתן של ההאשמות נגד הרשויות הקטאריות בעניין הפרת זכויות אדם, החל משרד האדריכלים הצרפתי-צ'יליאני WEEK בפרויקט שמטרתו להגביר את המודעות העולמית אל בעיות אלה. במסגרתו, תכננו צמד האדריכלים אקסל דה סטמפה וסילבן מקאו אנדרטה קונספטואלית (שאינה קיימת במציאות אך ממשיכה להתעדכן באתר האדריכלים) ש"צומחת" בכל פעם שפועל מאבד את חייו. מדובר במגדל מודולרי המורכב מלבני בטון שמסודרות זו על זו בצורת מתומן. גובהה של כל לבנה שכזו הוא 2.5 מטרים, ובכל קומה מסודרות זו לצד זו ארבע לבנים.
העובדה שבניית האצטדיונים המפוארים גבתה חיים רבים של פועלים ממדינות זרות אינה תגלית מהתקופה האחרונה, כאמור. כבר בשנת 2016 האשים ארגון אמנסטי אינטרנשיונל את קטאר בשימוש בעבודות כפייה באתרי גביע העולם, ולאחרונה דיווח הארגון כי ההתעללות עדיין מתרחשת "בקנה מידה משמעותי" בקטאר. המספרים הגדולים באמת נחשפו בתחקיר של הגארדיאן הבריטי שפורסם לפני כשנה. החל משנת 2010 ועד שנת 2020, למעלה מ-6,500 עובדים מפקיסטן, הודו, בנגלדש, נפאל וסרי-לנקה נהרגו בעבודות הבנייה. למרות המספר הגבוה, נטען בתחקיר כי ככל הנראה מספר ההרוגים גבוה אף יותר.
מגדל "אנדרטת גביע העולם בקטאר" מטיל ספק גם בפרסומים ובדיווחים השונים של פיפ"א וקטאר בנוגע למספר פועלי הבנייה שנהרגו במהלך העבודות, שעומד על 37 הרוגים בלבד. כשיזמו את הפרויקט ב-2014, חזו האדריכלים בסטודיו WEEK שעם פתיחת משחקי המונדיאל יגיע מגדל ההנצחה לגובה סופי של 1.5 קילומטרים, אך נחרדו לגלות שעם תחילת אירוע הספורט הגיע גובה המגדל ל-4.4 קילומטרים, נכון למספר ההרוגים העדכני.
"בחרנו בטיפולוגיית גורד השחקים מכיוון שהאופי המרשים של הגובה הקיצוני שאליו יכול הפרויקט להגיע, מאפשר לו לשקף את היקף האסון ההומניטרי ואת מספר הקורבנות ההולך וגובר", הצהירו אדריכלי הסטודיו בראיון למגזין האדריכלות dezeen. לדבריהם, תיאורטית, בגלל אופי הרכבת המבנה ולבני הבטון, יכולה האנדרטה הרעיונית להיות בצמיחה תמידית. "בחרנו בבטון משום שמדובר בחומר שמאפשר יצירה של לבנים בכמויות גדולות", הוסיפו האדריכלים. "מצד שני, הפרויקט הוא אנדרטה ובטון, שהוא חומר נוקשה ואפור, מתאים לנושא המטופל כאן".
שתיקת האדריכלים
למרות הנתונים והעדויות בנושא הפרת זכויות האדם של פועלי הבנייה, מצד אדריכלי האצטדיונים לא נשמעו תגובות. באמנסטי אינטרנשיונל קוראים לאדריכלי אצטדיוני גביע העולם לקחת אחריות, להשתמש בעמדתם ולהתבטא בנושא הפרת זכויות האדם. אדריכלי סטודיו WEEK החליטו לפעול כדי לגרום לכך לקרות. "אנחנו מאמינים שהאחריות על תנאי העבודה של פועלי הבנייה מוטלת על האדריכלים. בנייה היא חלק מהותי מכל פרויקט אדריכלי, ואחריות האדריכל להבטיח את רווחתם של כלל השחקנים הדרושים לביצוע ולפיתוח פרויקט. עם זאת, איננו יודעים את ההקשר או את התפקיד האמיתי של אדריכלים במדינה כמו קטאר", מסרו מהסטודיו.
נוסף על כך, ב-WEEL מפנים אצבע מאשימה גם לארגון פיפ"א. לדבריהם, רק בשנת 2017, שבע שנים אחרי שהחלו עבודות הבנייה, פורסם מטעם הארגון מסמך מדיניות הקשור בזכויות אדם. ללא שימוש בגורמי אכיפה שיהיו מעורבים בהתנהלות מול המדינות המארחות את גביע העולם, נושא זה ימשיך להיות פרוץ ולעלות בחיי אדם.
כאמור, לאור הנתונים המעודכנים גובהו של המגדל עומד כיום על 4.4 קילומטרים ומנציח 6,751 פועלים שאיבדו את חייהם. פי שלושה ממה שציפו האדריכלים שגובהו יהיה בשנת 2022. אנדרטת גביע העולם אמנם לא עתידה לקום במציאות ורק מייצגת את קונספט ההנצחה, אך די בקונספט כדי להציג תמונה מדאיגה. מראה גורד השחקים השומם הצופה אל קו הרקיע האייקוני של דוחה מציע למשפחות ההרוגים הכרה במות יקיריהם ומקום לזכור אותם באמצעותו.