קליף טאן

האדריכל שהפך לכוכב טיקטוק מנגיש את עקרונות הפנג שואי לצעירים

בסרטונים הוויראליים ומלאי חוש ההומור שלו ברשתות, קליף טאן מסביר איך להפוך את המרחב הביתי לרגוע ופרודוקטיבי באמצעות עקרונות הפנג שואי. בריאיון ל-ynet לרגל השקת ספרו החדש בישראל, הוא מספר על מקורות התורה הסינית העתיקה, על הצורך להתאים אותה למציאות של היום, ועל האתגר שבלתווך אותה לדור החדש שמבקש הוכחות

פורסם:
שלוש דקות לתוך ראיון הזום עם קליף טאן (34), אדריכל ומומחה פנג שואי לונדוני שהפך לסנסציית טיקטוק, עולה לדיון ההבדל בין הרקע המעוצב והמסודר שמאחוריו לבלגן הצבעוני שמאחורי. "מקסימליזם הוא לא דבר רע בהכרח", הוא צוחק. "בעבר התייחסנו לבית יותר כמו אל חדר במלון. היינו עסוקים בחוץ ורצינו לחזור למקום רגוע ושליו כדי להיטען מחדש באנרגיות. הקורונה עשתה איזשהו שינוי בתפיסה הזאת, וכיום הבית הוא מרכז החיים. כולם מכינים את עצמם למקרה שנצטרך לבלות בו שוב זמן רב. במרבית הבתים היום יש חדר עבודה או פינת עבודה, לדוגמה, וזה ממחיש שדברים משתנים ומתפתחים, ממש כמו בפנג שואי".
5 צפייה בגלריה
קליף טאן
קליף טאן
קליף טאן
(צילום: קליף טאן)
טאן, יליד סינגפור, נשוי ("את יכולה לכתוב שאני נשוי לבחור, אם זה לא נושא רגיש מדי"), ומתגורר בלונדון, הוא בוגר לימודי אדריכלות בבית הספר לארכיטקטורה של איגוד האדריכלים בלונדון, ששאב את ההשראה לעיסוק בתורת הפנג שואי העתיקה מסבו. "אין בית ספר של ממש לפנג שואי, אין ספרי לימוד. כל אחד לומד בדרך שונה, ויש כל כך הרבה דרכים להעביר את הידע. הדרך המסורתית היא בדרך כלל ללמוד ממאסטרים", הוא מספר. "אני מסינגפור, ושם פנג שואי זה חלק מהחיים, זה חלק מה-DNA ממש. מסבא שלי למדתי המון, למדתי טריקים, ולאט לאט פיתחתי את הסטייל שלי".
אחרי שסיים את לימודי האדריכלות שלו ועשה סטאז' במשרד אדריכלים לונדוני, טאן פתח עסק עצמאי שבו נעזר בעקרונות הפנג שואי שליוו אותו כל חייו. לפני כשנה וחצי, בדצמבר 2020, הוא התחיל לפרסם בחשבון הטיקטוק שלו DearModern סרטונים קצרצרים וויראליים, שלימים הפכו לספר FENG SHUI MODERN שפורסם בחו"ל בהוצאת בלומסברי היוקרתית, ומגיע בימים אלה לחנויות הספרים בישראל תחת השם "פנג שואי: המדריך לעיצוב בית הרמוני ומאוזן לפני החוכמה הסינית".
5 צפייה בגלריה
קליף טאן
קליף טאן
"זו הדרך שלי להנגיש לאנשים את מה שאני מאמין בו". קליף טאן
(צילום: קליף טאן)
"צפיתי המון בטיקטוק, ורציתי להביא לשם קצת מעצמי", הוא מספר. "התחלתי לפרסם סרטונים על פנג שואי, כי חשבתי שלשתף בתחום הארכיטקטורה זה טכני מדי. למזלי אנשים מאוד אהבו את זה והביעו התעניינות עצומה בנושא". שנה וחצי מאוחר יותר, כשבאמתחתו עשרות סרטונים הומוריסטיים שעוסקים בסידור חללי הבית באמצעות העקרונות העתיקים של הפנג שואי, הוא נהנה מקרוב ל-2 מיליון עוקבים בטיקטוק ויותר מ-200 אלף עוקבים באינסטגרם.
@dearmodern how to change the way your living room feels just by moving things around! @housebeautiful #fengshui #interiordesign #spaceplanning ♬ Joy Ride - Aves
"היום הכל קורה אונליין. מוצאים אהבה אונליין, עבודה, קונים רהיטים. זה אמצעי לתקשר ולהעביר מסרים. לפעמים גם דברים שלא ידעת בכלל שקיימים, או תובנות שלא חשבת שאתה צריך. זו הדרך שלי להנגיש לאנשים את מה שאני מאמין בו, ועד היום נחשב קצת מסתורי ומעורפל למרבית האנשים".

פרשנות עכשווית למסורת העתיקה

מקורו של הפנג שואי, מסביר טאן, הוא בסין העתיקה, לפני כ-3,000 שנה. "התורה זאת התפתחה כשאחד מהקיסרים ביקש לבנות עיר בירה חדשה, ולצורך כך גייס צוות של יועצים בעלי ידע ענף בנושאי גיאוגרפיה וסביבה. הם סייעו לו להחליט היכן תוקם העיר ולאיזה כיוון תפנה. עדיפות לכיוון אור השמש, בסמוך למקור מים, לצרכי מחיה ומסחר, למרגלות גבעות שיגנו על הבתים מפני הרוח ומפני אויבים מהצפון ועוד. המומחיות הזו נודעה בשם "פנג שואי", שבתרגום מסינית משמעה רוח ומים. הרבה מהרעיונות האלה לא מתאימים לחיים כיום ומצריכים אינטרפרטציה לחיים המודרניים, והרעיון שלי הוא לקחת את הקונספט, להסתמך על מקורות הידע האלה, ולהתאים אותם לחיים של היום".
5 צפייה בגלריה
קליף טאן
קליף טאן
"למזלי אנשים מאוד אהבו את זה והביעו התעניינות עצומה בנושא". קליף טאן מצלם טיקטוק
(צילום: קליף טאן)
בספרו, מסביר טאן כיצד לייצר בית הרמוני ומאוזן, שיהיה מקור לרוגע ולמנוחה, ויקל את ההתמודדות עם הסביבה החיצונית הסוערת של שנת 2022. על הספר עמל במשך שלושה חודשים אינטנסיביים, שבהם העלה על הכתב את אותן אדפטציות עכשוויות לחוכמה הסינית העתיקה. "אני יכול לתת כדוגמה את המטבח, שבעבר התייחסו אליו כאל חדר שירות והדירו אותו מהבית", הוא אומר. "המטבח מייצג את אלמנט האש, אחד מחמשת היסודות שאיתם נמנים גם מים, עץ, אדמה ומתכת, אבל היום הוא כבר לא נחשב 'אש'. יש הרבה אנשים שלא מבשלים בו בכלל, משתמשים בו בחשמל, אז הפרשנות משתנה בהתאם. אני מודע לכך שלפעמים דברים הולכים לאיבוד בתרגום ומאמין שאין נכון או לא נכון, אלא מה שמרגיש נכון ולמה מרגישים חיבור".
5 צפייה בגלריה
פנג שואי
פנג שואי
ספרו של טאן, "פנג שואי"
(הוצאת תכלת)
בהקדמה לספרו מציין טאן את אחותו, שרכשה את ביתה הראשון וחוותה בעיות בזוגיות. הוא מספר שנעזרה בשירותיו של מאסטר של פנג שואי שייעץ לה לצבוע את קירות ביתה בסגול, צבע שהיא סולדת ממנו, אך עשתה כך כי האמינה שזה יעזור לה לשפר את מצבה. הוא ממשיך ומספר כי מצבה לא השתנה ואפילו החמיר, כי נוסף לכל הצרות – עכשיו היא גם לא אהבה את ביתה.
"מבחינה מסורתית הגוון הסגול הוא צבע האהבה", מסביר טאן. "המאסטר לא הבין אותה והעצה שנתן היה כמו תרופה לדיאגנוזה רפואית. אני מאמין שפנג שואי מתבסס על הבנה בסיסית של האדם ועל איך הוא מרגיש בחלל, אבל אם אתה לא אוהב ורוד או סגול, אז זה לא יתאים לך, ולצבוע את הקירות בגוונים האלה זה ממש לא הפתרון".
"אנשים מתייחסים לפנג שואי כאל מסורת מסתורית ומוזרה, אבל לטעמי דווקא מדובר במשהו מאוד הגיוני, כמעט כמו מדע, ואני מציג את העקרונות כפי שהם, כדי שיהיה ברור שיש היגיון בריא מאחוריהם"
טאן מסביר כי פעמים רבות הפנג שואי אינו מובן כהלכה, ואנשים מייחסים לו אמונות טפלות נוסח "אם לא תעשה כך וכך – זה מה שיקרה לך". "אנשים מתייחסים לפנג שואי כאל מסורת מסתורית ומוזרה, אבל לטעמי דווקא מדובר במשהו מאוד הגיוני, כמעט כמו מדע, ואני מציג את העקרונות כפי שהם, כדי שיהיה ברור שיש היגיון בריא מאחוריהם. בעיני פנג שואי הוא קצת כמו אדריכלות. בשניהם יש מערכת חוקים ולוגיקה, ובשני המקרים העיסוק הוא לבנות ולתכנן בצורה הטובה ביותר האפשרית. מכאן - כל אחד מוזמן להחליט לבד אם זה מתאים לו או לא".
אז למי בעצם אתה פונה? "אני מנסה לפנות לשתי קבוצות עיקריות: לאנשי הדור החדש ולאלה שלא מאמינים בפנג שואי. מבין השניים דווקא הדור החדש 'דורש' יותר עבודה. זה דור שלא סתם 'מקבל' ידע. הוא רוצה לדעת למה. מבקש הוכחות".
5 צפייה בגלריה
קליף טאן
קליף טאן
"פנג שואי לא מבטיח חיים מעולים, אבל בהחלט יכול לעזור"
(צילום: קליף טאן)
יש היום הרבה אסכולות וטרנדים בעיצוב כמו נוירודיזיין ועיצוב ביופילי. הן נשענות על הפאנג שואי? "ייתכן. הפנג שואי מתמקד בליצור חלל שעובד בשבילך וממקסם את הביצועים שלך. לפי הסינים יש שלושה גורמים שקובעים את גורלו של האדם: האחד הוא מזל משמים, שאי אפשר לשלוט בו; השני הוא העצמי – כלומר עד כמה אתה מוכן לעבוד קשה ולדחוף קדימה; והשלישי הוא הסביבה. את הגורם האחרון הפנג שואי מציע לתכנן בצורה הכי טובה שאפשר. זה לא מבטיח חיים מעולים, אבל זה בהחלט יכול לעזור. ובכל מקרה, אני לא שופט. מה שגורם לך להרגיש טוב, משפיע עליך לטובה וגורם לך לאושר – זה מבחינתי עולה על כל עיקרון מסורתי".
זה מזכיר קצת את מארי קונדו. אם זה לא מעורר שמחה – אז תיפטרו ממנו. "(צוחק) מארי קונדו היא בעניין של לארגן את הבלגן. אני יותר בעניין של לפסל את החלל ולארגן את הרהיטים בו".
אם כבר מזכירים בלגן, אני זוכרת מומחה לפנג שואי שאמר להימנע ממקומות אחסון מתחת למיטה. זה עוד רלוונטי? "העיקרון אומר שרצוי שיהיה חלל מאוורר מתחת למיטה. אבל אני מודע לכך שדברים השתנו. היום הדירות קטנות יותר, יש פחות ופחות מקומות אחסון. בעיניי עדיף לאחסן מתחת למיטה מאשר שיהיה בלגן בכל מקום".
ומה לגבי האיסור לצבוע חללים בשחור? זה היה עקרון חזק מאוד בשנות ה-90 וכיום הרבה מחללי המגורים צבועים בשחור. "שחור זה צבע מאוד חזק. הוא מייצג את אלמנט המים, ואם תצבעי בו חדר שלם זה כאילו תהיי מוקפת במים. זו לא תחושה נעימה. מבחינה הגיונית הרבה יותר נעים כשהגוונים הם גוני אדמה, כמו אלה שסובבים אותנו. זה גם הרבה יותר טבעי וזורם. אפשר בהחלט להשתמש באלמנטים בשחור, דגשים בשחור, אבל גם היום, למרות הטרנד, לא הייתי ממליץ לצבוע קירות שלמים בצבע הזה".
סבא שלך אמנם כבר לא כאן כדי להעיד, אבל מה לדעתך המאסטרים של הפנג שואי היו אומרים עליך? "(צוחק) אני פוחד ממה שסבא היה אומר עליי! הכוונה שלי היא לא לגזול מהמאסטרים את העסק, ואני בעצמי לא מאסטר בהגדרה. אני צעיר, הידע שלי לא משתווה לשלהם, אבל יש לי ניסיון, אני יודע איך אנשים צעירים חיים בעולם היום ואכפת לי מהם. אני מודע שלכל אחד טעם אחר ואני לא כופה דבר על איש, רק מנסה להסביר את ההיגיון שמאחורי העקרונות האלה, ואני בטוח שהרבה אנשים יתחברו אליהם".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button