בניין H החדש במתחם האו"ם בז'נבה

בנוי מעץ וצופה לאגם ז'נבה: בניין המשרדים החדש של האומות המאוחדות

מקום העבודה החדש של 1,500 עובדי ארגון האומות המאוחדות הוא יצירה אדריכלית נעימה ושקטה: המבנה גדול הממדים (24 אלף מ"ר), הראשון בתוכנית התחדשות מתחם האו"ם, תוכנן כדי להכניס כמה שיותר אור טבעי לחללי העבודה, משקיף אל הרי האלפים הצרפתיים ומשתלב בסביבה הירוקה שבה הוא שוכן

יוליה כץ
פורסם:
בניין המשרדים החדש של האו"ם בז'נבה נחשף בשבוע שעבר. על תכנונו ועיצובו אמונים משרד האדריכלים האמריקני Skidmore Owings & Merrill (SOM) ומשרד האדריכלים השוויצרי Burckhardt+Partner, והוא מתפרש על פני שטח של 24 אלף מטרים רבועים בחלקו הצפוני של מתחם האו"ם שבעיר השווייצרית.
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
בניין H החדש במתחם האו"ם בז'נבה
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
בניין המשרדים החדש, או אגף H החדש, הוא הראשון לקום במסגרת תוכנית ההתחדשות הכללית של מתחם האו"ם בז'נבה, שבו שוכן בין היתר גם ארמון האומות (Palais des Nations), שנבנה כבית לארגון חבר הלאומים בשנת 1930 וכיום משמש כבית לארגון, לצד מטה האומות המאוחדות שבניו יורק. בשלבים הבאים של התוכנית צפויים להתחדש מבנים נוספים במתחם, בהם גם אזור הכנסים הראשי. "אנחנו שמחים על ההזדמנות להקים את המבנה החדש הראשון עבור ארגון האומות המאוחדות בז'נבה, ועל כך שאנחנו יכולים להציע, באמצעות צורת המבנה, סוגים חדשים של שיתופי פעולה בין עובדים וארגונים", מסר אוליבר הנינגר, שותף ב-Burkhardt+Partner.
הבלוקים המרכיבים את מבנה האו"ם החדש, ממוקמים על צלע גבעה הצופה אל אגם ז'נבה ונראים בעצמם כמו גבעה קטנה. "היה לנו חשוב לעצב בניין באופן שמכבד את הסביבה - הן במונחים של קיימות, והן בהיבט החזותי ובהשפעה שיש לו על הפארק מסביב", מספר לתקשורת קנט ג'קסון, שותף בכיר במשרד האדריכלים SOM. שאיפה זו להיטמע בנוף באה לידי ביטוי הן בשטח הגג שנוצל בחלקו לגידול צמחייה והן בקירות המבנים, המורכבים מחלונות רפלקטיביים שמשקפים וכמו "נעלמים" בצמחייה הסובבת אותם.
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
נעלם בנוף הירוק: בניין האו"ם החדש בז'נבה
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
"היתרון הגדול במתן עדיפות לטבע הוא שלכל מי שעובד בבניין החדש תהיה גישה לאוויר צח והיכולת להתחבר למראות שמסביב", הוסיף ג'קסון. כך, הקומות הפתוחות תחומות בחלונות לכל אורך ורוחב הקירות, שמאפשרים לאור טבעי להיכנס ומספקים נוף של האגם ושל הרי האלפים הצרפתיים. בכל קומה קיימת גישה למספר רחבות חיצוניות, בהן החצר המרכזית והגג.
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
קירות שקופים מכניסים שפע אור טבעי לחלל
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
המבנה תוכנן כדי להכיל 1,500 עובדים מהארגון, בדגש על יצירת שיתופי פעולה. האדריכלים יצרו חללים פתוחים ואזורי עבודה גמישים המותאמים לפונקציות שונות, בהם חדרי ישיבות שניתן לפצל או לחבר, בהתאם לכמות המשתמשים. עיקרון הגמישות נוכח גם במדרגות הכניסה לבניין, שמשמשות גם כאזור ישיבה מדורג המכונה "שטח בית העירייה", ובו מתקיימות פגישות לא רשמיות ופרזנטציות. הבניין מרושת בגרמי מדרגות עץ אלון נוספים, המחברים בין קומות המשרדים, מגדירים את נתיב הזרימה המרכזי, ומעודדים צעידה.

בנייה אקולוגית וירוקה

בתום בנייה שארכה 5 שנים, הצטרף המבנה – המורכב מסדרת בלוקים מחוברים שסובבים סביב שתי חצרות מרכזיות – לחלק ממגמה הולכת וגדלה של בנייה בעץ, כ"סמל למחויבות הארגון לעתיד ירוק יותר, ובמציאת פתרונות אדריכליים דלי פחמן", כפי שנכתב באתר האו"ם. למרות שקיימים תקדימים לבנייה מלאה בעץ, כמו בניין "הקובייה" בלונדון, בניין "העץ" בברגן ובניין "טיגרלי" – שממוקם אף הוא בשוויץ – כאן התשתית מעורבת עם שלד של עמודי בטון ורצפות שנתמכות על ידי קורות עץ ובטון חשופות. העץ שבו נעשה שימוש הוא תוצר עמיד וחזק של חיבור לוחות עץ רבים בשכבות (Mass Timber).
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
קורות עץ ובטון חשופות במשרדי האו"ם
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
גרמי מדרגות צפים ממשיכים את סקלאת החומרים הטבעיים
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
בניין H נבנה בהתאם לדרישות תקן הקיימות Minergie השוויצרי – סטנדרט בנייה למבנים חדשים ומשופצים, ששם דגש על נוחות הדיירים, היעילות האנרגטית ויכולת השתמרות המבנה לאורך שנים. מערכת אוורור מכאנית מספקת 100% אוויר טבעי לתוך הקומות הפתוחות, חדרי הישיבות והמשרדים, ומווסתת אותו. מים מאגם ז'נבה ישמשו בעתיד לחימום וקירור המבנה בעזרת טכנולוגיה הידרותרמית שפותחה על ידי החברה GeniLac המקומית, ופאנלים סולאריים הוצבו על הגג כדי לסייע בהפחתת העומס האנרגטי.
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
"שטח בית העירייה" לפגישות לא רשמיות ופרזנטציות
(צילום: Dave Burk, ungeneva.org)
7 צפייה בגלריה
בניין האום
בניין האום
הראשון בשורת מבנים חדשים למתחם האו"ם בשווייץ
(צילום: ungeneva.org)
משרדי האדריכלות האחראיים על תכנונו של מבנה אגף H של האו"ם נחשבים למובילים בתחומם. סטודיו האדריכלים האמריקני SOM הוא אחד ממשרדי האדריכלות הגדולים בעולם, והשלים לאחרונה את בניית המוזיאון הלאומי של צבא ארצות הברית ותכנן את בניין הנציגות הקבועה של איחוד האמירויות לאומות המאוחדות במנהטן. משרד האדריכלים Burckhardt+Partner הוא מהוותיקים בעולם, והוקם ב-1951 בידי האדריכל והפוליטיקאי השוויצרי מטרין בורקהרדט. בין היתר, תוכננו במשרד הבנק להסדרים בינלאומיים בבאזל, הגן הזואולוגי של באזל ובניין שגרירות שווייץ החדש בסיאול.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button