אצטדיון חדש שמטרתו לא רק לארח משחקים אלא גם לקרב לבבות אחרי מלחמת אזרחים קשה.Kosovo National Stadium

אצטדיון מעץ, חלופה לסן סירו, מבנה בצורת פרח לוטוס ועוד 5 אצטדיונים חדשים בעולם

בניית אצטדיונים נחשבת לאחת המשימות היקרות והמאתגרות באדריכלות, וכל מבנה אמור ללכוד את רוח העיר, לצד אנרגיית המשחק והספורט. לרגל אולימפיאדת פריז – הנה 8 אצטדיונים מרשימים שיוקמו בקרוב בארץ ובעולם

פורסם:
"אצטדיון צריך להיות הרבה יותר מסתם מגרש ספורט; הוא צריך להיות יצירת מופת אדריכלית, מקום שבו האנרגיה של המשחק משתלבת עם רוח העיר", כך אמר האדריכל הספרדי הנודע סנטיאגו קלטרווה לגבי תכנון אצטדיונים והחשיבות הסמלית של מבני ספורט בערים. מעבר להיבטים הסמליים והחוויה הספורטיבית, ראו ערך אולימפיאדת פריז 2024 המתקיימת בימים אלו, בניית אצטדיונים נחשבת לאחת המשימות היקרות והמאתגרות ביותר בעולם הבנייה והתכנון, אולי שנייה רק לנמלי תעופה. עלויות ההקמה עשויות להגיע למאות מיליוני דולרים, וברוב המקרים התקציב חורג משמעותית מהמסגרת המקורית. בניית אצטדיון מצריכה חשיבה הנדסית מורכבת, הכוללת תכנון מערכות סירקולציה מאתגרת של תנועת קהל, תשתיות למערכות שידור מתקדמות, הקמה של מערכי הסעדה, תכנון מערכות תחבורה ציבורית וחנייה והיבטים רבים נוספים.
רעיון האצטדיון - כמבנה מרכזי לקיום של תחרויות ספורט – החל, כמו דברים רבים, ביוון העתיקה. האצטדיון הראשון הוקם בעיר אולימפיה שביוון, ושמו נגזר מהמילה היוונית "סטדיון" שהיא יחידת מידה שאורכה המדויק אינו ידוע אך מוערך בין 150 ל־210 מטר. בעוד שבעבר אצטדיונים תוכננו בצורה פשוטה יחסית, האצטדיונים של ימינו הם פרויקטים מורכבים, יקרים ומפוארים מאוד. כל מדינה, ואפילו כל עיר, שואפת להקים אצטדיונים מרשימים שישמשו גם כסמל עירוני ויהוו הרבה יותר ממגרש כדורגל. אספנו עבורכם רשימה של שמונה פרויקטים של אצטדיוני העתיד שנבנים בימים אלה ברחבי העולם וגם בארץ.

אצטדיון הלוטוס בסין: פשטני זה טוב או לא?

כיאה לסינים, הם יודעים לבנות, ובגדול מאוד. בימים אלה נבנה בעיר גואנגג'ואו שבסין אצטדיון כדורגל ענק שיכיל לדברי המתכננים יותר מ־100 אלף מושבים (ויעקוף בגודלו את שיא הקיבולת של אצטדיון קאמפ נואו הידוע בברצלונה, שבו 99,354 מושבים, והוא עדיין לא הכי גדול בעולם). ההיבט השנוי במחלוקת של הפרויקט אינו תג המחיר המופרך של הפרויקט - בסכום של 1.7 מיליארד דולר - אלא דווקא צורתו הנועזת של גג המבנה השואב השראה מפרח הלוטוס, הידוע בסין כסמל לאחדות, כבוד ועקשנות. מצד אחד, התכנון המיוחד ויוצא הדופן הוביל לתגובת נגד בקרב קהילת האדריכלים הסינית שטענו כי מדובר בייצוג פשטני וקיטשי, אך מצד שני, העיצוב זכה לשבחים רבים מהציבור הרחב שטען כי מדובר בייצוג הפשוט והמדויק של התרבות הסינית המסורתית. גואנגג'ואו מוכרת כ"עיר הפרח" וצורת האצטדיון עתיד לשקף זאת לעולם.

האצטדיון מתוכנן עבור אחת מקבוצות ליגת־העל של התאחדות הכדורגל הסינית - גואנגג'ואו אברגרנדה - והוא עתיד לארח גם תחרויות בינלאומיות ואת גביע אסיה בכדורגל. המבנה ממוקם באופן אסטרטגי בצמוד לתחנת הרכבת הדרומית בפאתי העיר בשביל לפתור את נושא הנגישות והזרימה של מאות אלפי אנשים בבת אחת. מעבר לאצטדיון עצמו, מתוכנן בשטח הפרויקט גם מרכז ספורט רב־תחומי וכמובן, קניון מסחרי גדול. מי שעומד מאחורי תכנון הפרויקט הגרנדיוזי הוא האדריכל האמריקאי חסן סייד ממשרד Gensler הידוע בתכנון פרויקטים בקנה מידה גדול.
18 צפייה בגלריה
Eco Park football stadium, אנגליה
Eco Park football stadium, אנגליה
שומר על הנוף הכפרי המקומי. Eco Park football stadium, גלוסטרשייר, אנגליה
(הדמיות באדיבות Zaha Hadid Architects)

האצטדיון הראשון בעולם מעץ באנגליה: ידידותי לסביבה

רוב האצטדיונים בעולם בנויים מבטון ופלדה בשל הצורך ההנדסי להחזיק רבבות אנשים בבת אחת. בימים אלה נבנה בגלוסטרשייר שבאנגליה אצטדיון הכדורגל הראשון בעולם הבנוי כמעט כולו מעץ ומופעל על ידי מקורות אנרגיה בני קיימא. מדובר בפרויקט מורכב הכולל שיטות בנייה חדשניות, כשכמעט כל האלמנטים במבנה, כולל הטריבונות, הגג והחיפויים השונים יהיו עשויים עץ. האצטדיון נקרא Eco Park והוא יכלול כ־10,000 מקומות ישיבה. עלות הקמתו מוערכת בכ־100 מיליון פאונד והוא עתיד לשמש את קבוצת הכדורגל המקומית מהליגה השנייה. השימוש בעץ אינה רק פעולה אסתטית או הנדסית אלא מדובר בחומר בעל יתרונות סביבתיים משמעותיים שצורך פחות אנרגיה ואינו מזהם באותה צורה כמו בטון או פלדה. לפי התוכניות, המבנה יופעל כולו על ידי מקורות אנרגיה מתחדשים בעזרת פאנלים סולאריים וטורבינות רוח.
18 צפייה בגלריה
Eco Park football stadium, אנגליה
Eco Park football stadium, אנגליה
צורך פחות אנרגיה ומזהם פחות את הסביבה
(הדמיות באדיבות Zaha Hadid Architects)

18 צפייה בגלריה
Eco Park football stadium, אנגליה
Eco Park football stadium, אנגליה
בנוי כמעט כולו מעץ ומופעל על ידי מקורות אנרגיה בני קיימא
(הדמיות באדיבות Zaha Hadid Architects)

18 צפייה בגלריה
Eco Park football stadium, אנגליה
Eco Park football stadium, אנגליה
החלטה נועזת בהתחשב באוהדי הכדורגל האנגלים
(הדמיות באדיבות Zaha Hadid Architects)

אחד הערכים המרכזיים בעיצוב היה לשמור על הנוף המקומי באזור, הכולל שדות מרעה פתוחים ועשירים בצמחייה פראית. זו הסיבה שהוחלט לצמצם למינימום האפשרי את שטח האצטדיון והוא ממוקם בקרבת עיר. את הפרויקט מתכננים משרד האדריכלים הבריטי זהא חדיד, שהמשיך את פעילותו לאחר מותה של המייסדת בשנת 2016. חדיד נחשבת לאחת האדריכליות המפורסמות, המצליחות והחדשניות ביותר במאה ה־20. במהלך הקריירה שלה תכננה חדיד פרויקטים עתידניים ואייקוניים בכל העולם, זכתה בפרסים רבים והייתה לאישה הראשונה בהיסטוריה שזכתה בפרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות. למרות ההצלחה האדירה, לקתה חדיד בהתקף לב ומתה במפתיע שהיא בת 65. המשרד ממשיך את הקו האסתטי שלה בכל הפרויקטים, כמו גם בפרויקט האצטדיון החדשני.
18 צפייה בגלריה
איצטדיון אשדוד
איצטדיון אשדוד
אצטדיון אשדוד יכיל כ-20 אלף מושבים
(הדמיות באדיבות , גאב אדריכלים, גולדשמידט-ארדיטי-בן נעים)

אצטדיון אשדוד החדש: מותאם לדרישות פיפ"א ואופ"א

גם בישראל נבנו במהלך השנים אצטדיונים מרשימים כמו אצטדיון סמי עופר המוזהב בחיפה, שבנייתו הושלמה בשנת 2014 ושכולל כ־30 אלף מושבים וגם פרויקט השדרוג של אצטדיון בלומפילד הוותיק בתל־אביב, המכיל כיום כ־29 אלף מושבים. בימים אלה נבנה בדרום הארץ אחד מפרויקטי הספורט הגדולים בישראל - אצטדיון אשדוד החדש שעתיד להחליף את אצטדיון הי"א הוותיק שהוקם באמצע שנות ה־60. האצטדיון החדש עתיד להכיל כ־20 אלף מקומות ישיבה, להיבנות בהתאם לדרישות פיפ״א ואופ״א ולהיות אחד ממתקני הספורט החדישים והמודרניים בישראל. האצטדיון הוא חלק מפרויקט קריית ספורט חדשה בעיר, שתכלול גם אולם ספורט רב־תכליתי עם 5,000 מושבים ובריכה אולימפית.
18 צפייה בגלריה
איצטדיון אשדוד
איצטדיון אשדוד
יהיה אחד ממתקני הספורט החדישים והמודרניים בישראל
(הדמיות באדיבות , גאב אדריכלים, גולדשידט-ארדיטי-בן נעים)

18 צפייה בגלריה
איצטדיון אשדוד
איצטדיון אשדוד
בתהליך הבנייה
(הדמיות באדיבות , גאב אדריכלים, גולדשידט-ארדיטי-בן נעים)

18 צפייה בגלריה
איצטדיון אשדוד
איצטדיון אשדוד
בקרוב באשדוד. עלות הפרויקט מוערכת בכ־310 מיליון שקל
(הדמיות באדיבות , גאב אדריכלים, גולדשידט-ארדיטי-בן נעים)

עלות הפרויקט מוערכת בכ־310 מיליון שקל, שימומן חלקית על ידי עיריית אשדוד וחלקית על ידי משרד התרבות והספורט. מי שמתכנן את הפרויקט הוא המשרד הוותיק גולדשמידט ארדיטי בן נעים אדריכלים (חלק מקבוצת אורבך הלוי אדריכלים), הנחשב לאחד המשרדים המובילים בארץ בתכנון מתקני ספורט. במהלך העשורים האחרונים תכנן המשרד כמה ממתקני הספורט האייקוניים במדינה כמו אצטדיון טדי בירושלים, אצטדיון נתניה ואצטדיון טרנר בבאר־שבע. "אנו מאמינים כי הקמתו של אצטדיון אשדוד מסמל את התחדשותה של העיר ואת השאיפה למצוינות בתחומי הספורט", אמרו האדריכלים. "הפרויקט מהווה דוגמה לשילוב מוצלח בין אדריכלות חדשנית ובין צורכי העיר והציבור, ומדגיש את מחויבותנו לתכנון ובנייה של מתקני ספורט שישרתו את התושבים לאורך שנים רבות".

האצטדיון החדש בקזבלנקה: עיצוב בהשראת מרקיזה מסורתית

המונדיאל האחרון בקטאר היה ללא ספק אירוע משמעותי ביותר עבור מרוקו בתחום הכדורגל. לראשונה בהיסטוריה, הפכה מרוקו למדינה האפריקאית־מוסלמית הראשונה שעלתה לחצי גמר המונדיאל והפכה לסמל ולפייבוריטית של המשחקים בקטאר. אמנם בסופו של דבר היא לא ניצחה, אך ההישג המשמעותי השפיע רבות על מרוקו ועל התפתחותה בתחום הספורט. ההישגים המרשימים של הקבוצה לא הגיעו במקרה. בעשורים האחרונים משקיעה מרוקו כספים רבים בקידום הספורט במדינה. בין היתר נבנו בה בשנים האחרונות כמה פרויקטים של תשתיות ספורט בקנה מידה גדול, והיא מעודדת חינוך לספורט ולכדורגל כבר מגיל צעיר.
בימים אלה פורסם בתקשורת על הקמת אצטדיון לאומי חדש במרוקו, המתוכנן לקום בקזבלנקה, שהיא הבירה הכלכלית והעיר הגדולה במדינה. לא מדובר בסתם עוד אצטדיון ענק, אלא באחד מהאצטדיונים הגדולים בעולם עם לא פחות מ־115 אלף מקומות ישיבה. לשם השוואה, האצטדיון הגדול בעולם כיום הוא אצטדיון נרנדרה מודי באחמדאבאד שבהודו עם קיבולת של 132 אלף צופים. האצטדיון החדש במרוקו מתוכנן להיבנות עד שנת 2028 ולהיות ביתה של הנבחרת הלאומית של מרוקו וגם של שתי קבוצות מקומיות. הפרויקט מתוכנן על ידי משרד אדריכלות אמריקאי בשיתוף משרד מרוקאי־צרפתי בשם Oualalou + Choi ויעוצב בהשראת אבן מרקיזה מרוקאית מסורתית, הידועה בצורתה המוארכת עם קצוות מחודדים, הדומה לסירה או לעין.
18 צפייה בגלריה
The Cathedral מילאנו
The Cathedral מילאנו
יהיה הבית החדש של אינטר מילאנו. The Cathedral
(הדמיות באדיבות Populous)

אצטדיון הקתדרלה באיטליה: תבואו ברגל

מועדון הכדורגל האיטלקי אינטר מילאנו עתיד להתחדש בקרוב באצטדיון חדש ונוצץ במיוחד שחחליף את האצטדיון הוותיק "סן סירו" במילאנו שהיה ביתו מאז שנת 1926. האצטדיון החדש קיבל כבר את הכינוי "הקתדרלה" בשל צורתו המושפעת, בין היתר, מקתדרלת הדואומו האייקונית בעיר. האצטדיון מתוכנן בצורה מלבנית ומוקף כולו במאות "סנפירים" אנכיים (סוג של עמודים) שימשכו החוצה ויתמכו את המבנה מכל צדדיו. הוא יכיל כ־60,000 מקומות ישיבה וייבנה באופן חדשני ובגישה מקיימת לפי תקן ה־LEED לבנייה ירוקה. עיריית מילאנו הכריזה בגאווה כי הוא עומד להפוך לאחד האצטדיונים האייקוניים ביותר בעולם ש"יחגוג את המורשת התרבותית של העיר".
18 צפייה בגלריה
The Cathedral מילאנו
The Cathedral מילאנו
צורת המבנה בהשראת קתדרלת הדואומו האייקונית
(הדמיות באדיבות Populous)

18 צפייה בגלריה
The Cathedral מילאנו
The Cathedral מילאנו
יוקף ב־110,000 מ"ר של שטחים ירוקים ופארק חדש
(הדמיות באדיבות Populous)

18 צפייה בגלריה
The Cathedral מילאנו
The Cathedral מילאנו
יחליף את סן סירו
(הדמיות באדיבות Populous)

על פי התוכניות שפורסמו, המבנה יהיה מוקף ב־110,000 מ"ר של שטחים ירוקים ופארק חדש עם פינות ישיבה והתרעננות, מתקני ספורט ציבוריים ושירותים נוספים. אחת ההחלטות המפתיעות בפרויקט היא לתכנן את מגרש החנייה מתחת לאצטדיון ולאפשר חנייה רק למספר מצומצם של מכוניות במטרה להפחית את כמות כלי הרכב הפרטיים. השטח שמסביב לאצטדיון יהיה מיועד אך ורק להולכי רגל ויהיה דגש רב על הגעה בתחבורה ציבורית. הפרויקט תוכנן על ידי תאגיד האדריכלות והעיצוב Populous, שנחשב לאחד ממשרדי האדריכלים הגדולים ביותר בעולם. הוא כולל 21 משרדים בארבע יבשות שונות ומעסיק יותר מ־800 עובדים.
18 צפייה בגלריה
Athletics Stadium Las Vegas
Athletics Stadium Las Vegas
Athletics Stadium Las Vegas. עוד אצטדיון בעיר ההימורים והבילויים
(הדמיות באדיבות Bjarke Ingels Group)

האצטדיון האתלטי בלאס־וגאס: בצורת ארמדיל

למרות כמות גדולה יחסית של אצטדיונים באזור לאס־וגאס, בקרוב מאוד יוקם בעיר ההימורים אצטדיון בייסבול חדש ונוצץ שמתוכנן להיבנות באחד הלוקיישנים המרכזיים בעיר - על הסטריפ, השדרה המרכזית והשוקקת. המבנה Athletics Stadium Las Vegas מתוכנן להיות אצטדיון הבית החדש של קבוצת הבייסבול אוקלנד אתלטיקס מליגת ה־MLB שתעבור לרגל העניין מאוקלנד ללאס־וגאס. לפי התוכניות, הבנייה תתחיל כבר בשנה הבאה והוא עתיד להיפתח באופן רשמי עד תחילת עונת המשחקים של 2028. הפרויקט מוערך בעלות של 1.5 מיליארד דולר.
18 צפייה בגלריה
Athletics Stadium Las Vegas
Athletics Stadium Las Vegas
בצורת ארמדיל, המותאם לתנאי המדבר
(הדמיות באדיבות Bjarke Ingels Group)

"האדריכלות עוצבה בהשראת ארמדיל ובמחשבה על האקלים המקומי, תוך רצון לשלב את הפרויקט עם חיי הרחוב של העיר", אמר לתקשורת האדריכל ביארקה אינגלס, מייסד משרד האדריכלים הדני BIG, האחראי על התכנון. בשל תנאי מזג האוויר הוא יהיה מקורה ויכיל כ־33 אלף מקומות ישיבה. הכיפה המסיבית שלו תהיה עטויה במתכת "מנצנצת" שתורכב מחמש צורות חופפות, כשמקצה אחד תלוי קיר זכוכית שיהיה "קיר הזכוכית הגדול ביותר בעולם שנבנה מרשתות כבלים", כך מבטיח אינגלס. מעבר למשחקי בייסבול וכיאה לעיר ללאס־וגאס, האצטדיון ישמש גם כמתחם הופעות מוזיקה, כנסים ואירועים.
18 צפייה בגלריה
Kosovo National Stadium
Kosovo National Stadium
גג בדוגמת שמיכה. Kosovo National Stadium
(הדמיות באדיבות Tabanlioglu Architects)

האצטדיון הלאומי של קוסובו: קירוב לבבות

בחודש שעבר הודיע ראש ממשלת קוסובו על הקמת אצטדיון לאומי חדש בתקציב של 250 מיליון אירו, שעתיד להכיל כ־30 אלף מקומות ישיבה ולהיבנות בשטח הנמצא כ־12 קילומטר מעיר הבירה פרישטינה. המבנה מתוכנן בצורה פשוטה יחסית ויעיל מבחינת אופן הבנייה. גג המבנה מתוכנן בדומה לשמיכה המונחת על גג האצטדיון, שייבנה ממסגרות פלדה גליות הנתמכות על ידי עמודי בטון. מעבר למשחקי כדורגל וספורט, מתוכנן האתר לתפקד על בסיס יומיומי בימים שאין משחקים כמרחב של מסחר, תרבות ובידור. מחוץ לאצטדיון מתוכנן להיבנות פארק עירוני גדול שמקיף את כל מרחב המבנה ויאפשר גם לקיים בו אירועים מגוונים.
18 צפייה בגלריה
Kosovo National Stadium
Kosovo National Stadium
ייערכו בו פעילויות ספורט, מסחר, תרבות ובידור, לצד פארק
(הדמיות באדיבות Tabanlioglu Architects)

18 צפייה בגלריה
Kosovo National Stadium
Kosovo National Stadium
מסימני ההתאוששות של המדינה שעברה מלחמת אזרחים בעשור הקודם
(הדמיות באדיבות Tabanlioglu Architects)

מתכנני הפרויקט הם משרד האדריכלים הטורקי Tabanlioglu Architects והם מסרו כי הם מאמינים שהפרויקט החדש יקרב בין תושבי קוסובו שעברו מלחמת אזרחים בעשור הקודם. "האצטדיון העירוני החדש יהווה גשר לאנשים ויאחד אותם באמצעות חדוות הספורט", אמר מייסד המשרד מוראט טבנליוגלו, בריאיון לאתר Dezeen. "תכנון האצטדיון משקף את הזהות העכשווית והרב־אתנית של קוסובו שיצאה רק לאחרונה ממלחמת אזרחים קשה, ולכן אינטראקציה בין אנשים חשובה יותר מתמיד".

אצטדיון עירוני טבריה: צנוע ומודרני

האחרון ברשימה שלנו הוא עוד נציג ישראלי והפעם מהצפון. כבר כמה שנים שמקודם בטבריה הרעיון של הקמת אצטדיון עירוני חדש העתיד לשדרג באופן משמעותי את מתקני הספורט בעיר ולהוות בית חדש לקבוצת עירוני טבריה מליגת־העל. האצטדיון נבנה בשטח חדש הנמצא בדרום מערב העיר במטרה להחליף את המגרשים הישנים ולספק מתקני ספורט מתקדמים ומודרניים יותר. המבנה מתוכנן להכיל כ־7,500 מושבים ולכלול גם מתקנים נלווים כמו חדרי הלבשה משודרגים, חדרי כושר ומתקני אימון מתקדמים. עם סיום הבנייה, הוא צפוי למשוך אוהדי ספורט מהאזור כולו, לתרום לכלכלה המקומית ולספק מקומות עבודה חדשים.
האצטדיון החדש ממוקם בכניסה המערבית לעיר, בסמוך לצומת פוריה ולמושב הזורעים, והוא מהווה חלק מקריית ספורט ששטחה 270 דונם המתוכננת במקום וכוללת בנוסף לאצטדיון הכדורגל גם מגרש אימונים ואתלטיקה, היכל כדורסל המיועד ל־3,000 צופים, מתחם קאנטרי קלאב ובריכה אולימפית, מגרשי טניס, מתחם סקייטפארק, שביל אופניים היקפי ומגרשי חנייה ל־1,200 כלי רכב. את הפרויקט יתכנן משרדו של האדריכל מוטי בודק, שתכנן בין השאר את מרכז הספורט "צאלים". העיצוב יחסית פשוט וצנוע, וכולל ארבעה יציעים, אחד בכל צד של המגרש. התכנון המקורי היה אמור לכלול קירוי וחיפוי מעטפת המבנה, אבל בשל עלויות גבוהות הוחלט לוותר על התוספות והמבנה יכלול רק את היציעים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button