מתחם בילוי בעיירת הנופש המפונפנת מאראסי, בחוף הצפוני של מצרים, כ-140 ק"מ מערבית לאלכסנדריה

צבעוני, נועז וסוחף: מתחם בילוי במצרים שהוקם תוך שישה חודשים בלבד

בחוף הצפוני של מצרים הקימו יזמי הבורג' ח'ליפה את The Hub – מרחב פנאי שמטרתו לספק לתושבים ולתיירים חוויה אקטיבית תחת כיפת השמיים. בין היתר יש במרחב פארק מים, מגרשי ספורט, דוכני אוכל ומתקני משחק, ולאור ההצלחה כבר מתכננים הרחבה

פורסם:
מה קורה כשמבקשים ממשרד אדריכלים סיני לעצב מתחם בילוי ופנאי בעיירת נופש במצרים? התוצאה היא פרויקט פורץ דרך עם גישה עיצובית נועזת ומלא בצבעים, ועוד במיקום מפתיע למדי. מדובר בפרויקט חדשני ומסקרן שהוקם בעיירת הנופש המפונפנת מאראסי (Marassi), הנמצאת בחוף הצפוני של מצרים, כ-140 ק"מ מערבית לעיר אלכסנדריה. החוף הצפוני נחשב לאחד היעדים המתוירים ביותר בצפון מצרים, והוא מושך אליו בעיקר אוכלוסיות מקומיות ואמידות. האזור ידוע בחופים היפים שלו ובאתרי נופש מפוארים ומפנקים. בצמוד לפארק המים הגדול בעיר נפתח בחודש שעבר מתחם בילוי לצעירים בשם The Hub, המכונה גם "יעד הבילוי השווה ביותר לנוער בחוף הצפוני של מצרים".
מי שיזמה את הפרויקט הססגוני היא חברת הבנייה והנדל"ן Emaar Misr, הנמצאת בבעלות של חברה מאיחוד האמירויות, שאחראית, בין היתר, להקמת מגדל הבורג' ח'ליפה המפורסם בדובאי. בשנת 2023 פנתה החברה למשרד האדריכלים הסיני 100architects ("מאה אדריכלים") עם חזון להקים מרכז בידור ופנאי מיוחד במינו שישמש עוגן חברתי לבני נוער החיים באזור. בנוסף התבקשו האדריכלים להקים מתקנים ציבוריים ושירותים נוספים לאוכלוסייה מבוגרת יותר שנוהגת לפקוד את האזור התיירותי הפופולרי. לאחר ארבעה חודשי תכנון ושישה חודשי בנייה בלבד הוקם מתחם בילוי ייחודי שמגדיר מחדש את המרחב הציבורי באמצעות עיצוב נועז וצבעוני וחוויות סוחפות למבקרים בכל גיל.
מתחם בילוי במצרים, The Hub. תכנון סיני
(צילום באדיבות 100architects)

בילוי בחוץ כערך עליון

המתחם החדש בעל השם הבינלאומי, The Hub, משתרע על פני 60,000 מ"ר וכולל מגוון רחב של שימושים, בהם קולנוע באוויר הפתוח, מסלול קרטינג, משטח החלקה על רולרבליידס, מגרשי ספורט, מתחם ארקייד וחללים לאירועי פופ-אפ כמו שווקים, הופעות וסדנאות. המתחם מאורגן סביב שלושה אזורים עיקריים – מרחב אירועים רב-תכליתי, מגרש משחקים ו"עיר ילדים" – כולם מתוכננים סביב כיכר מרכזית אחת. בנוסף, בכל חלקי המתחם הוקמו שטחי מזון ומסחר מודולריים בתוך מכולות צבעוניות שנועדו להשתלב באסתטיקה הכללית של המתחם. בכל השטח נבנו גם רהיטי רחוב מיוחדים וצבעוניים שעוצבו במיוחד לפרויקט ומתאימים לקו העיצובי הכללי.
מאז פתיחת הפרויקט בקיץ האחרון נהפך המתחם במהירות למקום בילוי שוקק חיים, המושך אליו מגוון רחב של מבקרים. בשעות הערב במיוחד המקום שוקק מבקרים, ממשפחות עם ילדים ועד צעירים שמחפשים בילוי חברתי במרחב הפתוח. האווירה התוססת והעיצוב הייחודי הפכו את המתחם למוקד משיכה מרכזי באזור, וההצלחה לא איחרה לבוא. בשל הפופולריות הגוברת כבר מתכננים את הרחבת המתחם לשלב השני, שצפוי להסתיים עד קיץ 2025. בשלב הבא יתווספו אזור לפעילויות ספורטיביות חדשות שישרתו את הציבור, כמו גם שירותים ואזורי מסחר נוספים שיספקו מענה לביקוש ההולך וגובר.
7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
משתרע על פני 60,000 מ"ר
(צילום באדיבות 100architects)

7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
בשל הפופולריות כבר מתכננים את הרחבת המתחם
(צילום באדיבות 100architects)

7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
(צילום באדיבות 100architects)

בהשראת המפץ הגדול

בבסיס העיצוב של המתחם עומד הרעיון של "המפץ הגדול" – תיאוריה פיזיקלית המתארת את היווצרות היקום, שמקבלת בפרויקט פרשנות אמנותית כחגיגה של חיים, נעורים ואנרגיה מתפרצת. המוטיב המרכזי הוא "פיצוץ" חזותי של צבעים, אורות וצורות דינמיות שממלאים את המרחב בתחושת תנועה ופעולה בלתי פוסקות. הרעיון המופשט הזה מתורגם לעיצוב מרתק ויזואלית, ובו המבקרים חווים את החלל ככוח מגנטי כמעט, שנראה כאילו מושך אותם פנימה ומדריך אותם בין האזורים השונים בצורה אינטואיטיבית. השימוש בקווים נועזים וצבעוניים, המוטבעים ישירות בקרקע, לא רק מגדיר את הסירקולציה אלא גם משמש כרובד אסתטי שמוסיף חיוּת וזרימה למרחב. מערכת איתור הדרכים החדשנית שנבנתה כאן אינה רק שימושית אלא גם חווייתית, והיא משלבת בין עיצוב לעקרונות של נגישות ואינטראקציה.
משרד האדריכלים הסיני "100 אדריכלים" נוסד בשנת 2013 בשנגחאי, ומאז התבסס כאחד המשרדים החדשניים ביותר בעולם בתחום עיצוב חללים ציבוריים ועירוניים, כך שהבחירה בו הייתה טבעית לפרויקט שאפתני שכזה. המשרד מתמקד ביצירת סביבות אינטראקטיביות וחדשניות במרחב העירוני, שמטרתן לשלב בין האסתטיקה העיצובית לצורכי המשתמשים. האדריכלים שואפים להחיות את המרחבים הציבוריים דרך פרויקטים המשלבים צבעוניות נועזת, צורות גיאומטריות מיוחדות ומשחקיוּת מרחבית, ובכך להפוך מקומות לנקודות עניין עירוניות. הגישה שלהם שואבת השראה מעולם הפנטזיה, מתוך רצון ליצור סביבות מגרות שמעוררות עניין ומזמינות את הציבור לקחת חלק פעיל בחוויה ולא רק לחלוף לידה ולצפות בלי להתנסות. אדריכלי המשרד שמים דגש גם על שימוש בחומרים חדשניים ועל פתרונות טכנולוגיים כדי ליצור מרחבים שתורמים לשיפור איכות החיים בעיר, תוך יצירת חוויות שהן יותר מסתם שימוש פונקציונלי של החלל.
7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מבט על: פארק מים, בריכות, מגרשי טניס, אזור הופעות ושלל מתקנים נוספים
(צילום באדיבות 100architects)

7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם הסעדה עם םוד טרקס ופינות ישיבה
(צילום באדיבות 100architects)

7 צפייה בגלריה
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מתחם בילוי במצרים, The Hub
מגרשי החלקה
(צילום באדיבות 100architects)

בעידן שבו משרדי אדריכלות רבים ברחבי העולם נוטים לאמץ גישה מינימליסטית המאופיינת בקווים נקיים ובעיצוב מרוסן, משרד "100 אדריכלים" בולט בגישתו הייחודית והנועזת. האדריכלים שלו בוחרים להחיות את המרחב העירוני באמצעות צבעוניות מורכבת, עיצובים נועזים ואלמנטים אינטראקטיביים המפעילים את כל החושים. בעוד המינימליזם מבקש לצמצם את נוכחות האלמנטים הפיזיים ולהציע חללים פשוטים ורגועים, הפרויקט הנוכחי הוא דוגמה הפוכה כיצד יוצרים חוויות דינמיות וסוחפות, שבהן כל פרט בעיצוב תורם לחוויה ולריגוש. הייחודיות של הפרויקט ניכרת ביכולתם של האדריכלים לשלב בין יופי לתפקוד וליצור חללים המעניקים לאנשים תחושה של חיבור ואינטראקציה, ומעודדים אותם לבחון את הסביבה בדרכים חדשות ובלתי צפויות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button