רוב האדריכלים והמעצבים מתחילים מתכנון המדרגות ואז עוברים לתכנון יתר האלמנטים. מדרגות מרחפות בתכנון: FT אדריכלות

תעשייתי, לולייני או צבעוני: אילו מדרגות מתאימות לבית שלכם

אם פעם החבאנו את המדרגות בצד כי הן שימשו רק לעלייה ולירידה, הרי שהיום הן מככבות במרכז החלל וזוכות לעיצוב ייחודי, ממש כמו פריט אמנות או רהיט. מדריך

פורסם:
עם השנים נהפך גרם המדרגות בבית לאלמנט עיצובי משמעותי ולא רק לפריט פונקציונלי שנועד לשנע אותנו בין הקומות. אם עד לא מזמן היינו מנסים להחביא אותן ולהסתיר כמה שאפשר כדי שלא יפריעו בעיצוב, הרי שכיום אנחנו מבליטים את המדרגות והופכים אותן לדומיננטיות בחלל – ממש כמו רהיט. למעשה, גם מבחינה טכנית הן הדבר הראשון שנחליט עליו – מיקום, גודל, עיצוב – כדי להטמיע אותן כבר בשלב התכנון. המדרגות לא פעם ייתנו את הטון הסגנוני לשאר הבית. עם זאת, אפשר להוסיף או לשנות את תכנון המדרגות ועיצובן גם בבתים קיימים.
אין סיבה להתייחס למדרגות קיימות כאל גזירה משמיים. אפשר, וכדאי, לשנות את העיצוב שלהן בהתאם לקו של הבית, תוך שמירה על בטיחות כמובן. גם שינוי קטן יכול להוביל לשינוי גדול במראה, בעיצוב וגם בנוחות.

אז איך מתכננים מדרגות? יש שלושה תחומים חשובים שצריך להביא בחשבון:
תכנון ובטיחות – גובה, שיפוע, מרווחים, חומרים, מניעת החלקה, מעקות וכך הלאה. הצבת מדרגות בבית מצריכה תכנון אדריכלי מקדים, הכולל מיקום, חומרים ועמידה בתקנים. לפי התקן הבטיחותי, גובה המדרגה (הנקרא גם רום המדרגה) יהיה לא פחות מ-10 ס"מ אך לא יעלה על 17.5 ס"מ, ואילו עומק (משטח המדרגה שעליו דורכים עם כף הרגל ונקרא גם שלח) יהיה 26 ס"מ לפחות. תו התקן למעקה קובע כי גובהו של המעקה בחלקו הישר חייב להיות 105 ס"מ לפחות, ולאורך החלק המשופע של המדרגות, גובה המעקה צריך להיות 90 ס"מ. שימו לב לתקן שנוגע לפתחים ולמרווחים שעשויים להיות יפים אך לא בטיחותיים, בייחוד אם יש ילדים צעירים במשפחה, וכמובן לתקנים של חומרים שאינם מחליקים.
חומרים – מדובר בעולם ומלואו, כמו בכל עניין עיצובי, אך ננסה למקד את הדיון בחומרים הנפוצים ביותר והם שיש ואבן, קרמיקה, עץ, ברזל וזכוכית למעקות. בחירת חומר המדרגות נקבע לפי הסגנון העיצובי ואפשר לחפות מדרגות קיימות בחומר אחר (ובהתאם לתקן), אך מה שחשוב הוא לבחור חומרים איכותיים בעלי רמת שחיקה גבוהה, עמידים בפני החלקה ויציבים.
תאורה – אחד האלמנטים החשובים בתכנון כל חלל ובמיוחד במדרגות. העדיפות הראשונה היא לנסות לשלב אור טבעי לצד תאורה מלאכותית לשעות החשֵכה. בהיעדר חלון, חשוב לשלב תאורה טובה ולא רק אווירתית כדי שיהיה אפשר לעלות ולרדת במדרגות בכל שעה בביטחה, בלי חלילה לפספס מדרגה.
מבחינה עיצובית, השמיים הם הגבול. אפשר לעצב גרם מדרגות בסגנון קלאסי, מודרני, תעשייתי, כפרי וכדומה. אך זכרו, לצד האמירה האמנותית, המדרגות צריכות לשרת אותנו בנוחות ובפרקטיות, להיות קלות לתחזוקה ולניקוי ולשרת נאמנה את כל בני הבית.
למען ההשראה, ליקטנו את סגנונות עיצוב המדרגות הפופולריים ביותר בבתים ברחבי הארץ.
בשנים האחרונות עלה מעמדן של מדרגות הספירלה, ולאחר שנים של הימנעות ממדרגות לולייניות ומפותלות הן שוב נעשו טרנדיות ונפוצות. תכנון מדרגות בצורת ספירלה הוא אמירה סגנונית, שכן הן מהוות אלמנט בולט בחלל, שמושך תשומת לב ומתווה את הקו ליתר החלל. חשוב לדעת כי מדרגות כאלה מצריכות מקום מכיוון שהן מתוכננות מחלל צר לחלל רחב בצורה מעוקלת, ולמרות אשליית הגובה הן מצריכות מקום לא מבוטל. יש להביא בחשבון גם את המדרכים המאופיינים ברוחב משתנה – מהצר בחלק הפנימי לרחב בחלק החיצוני, מה שיכול להיות מאתגר עבור משפחות מסוימות.
12 צפייה בגלריה
מדרגות מפותלות. אדריכלות: מיכאל ידיד, עיצוב פנים: מירב זוהר
מדרגות מפותלות. אדריכלות: מיכאל ידיד, עיצוב פנים: מירב זוהר
מדרגות מפותלות שתוכננו בעזרת סקיצה ידנית. אדריכלות: מיכאל ידיד, עיצוב פנים: מירב זוהר
(צילום: שירן כרמל)

בבית שתכנן האדריכל מיכאל ידיד, המדרגות הספירליות במראה פיסולי הן תולדה של סקיצה ביד חופשית, עם קווים מעוגלים ורכים. המדרגות תוכננו כך שיהוו את מרכז הבית. קוטר המדרגות נקבע כדי שהמרכז יהיה רחב מספיק לאפשר מרחב שהייה נעים בקומת הקרקע, וכמובן שימוש נוח של עלייה וירידה באמצעות יחס בין השֶלָח, הרום והרדיוס.
בקיר ההיקפי של גרם המדרגות שיבץ האדריכל חלונות עליונים כדי לייצר יניקת אוויר חם ובכך לשמור על טמפרטורה נעימה לאורך השנה. המדרגות חופו בטיח מינרלי בגוון חול לטובת מראה רך. המעקה עוצב מברזל עדין הצבוע לבן, בשילוב שלחי עץ מלא התורמים למראה חם ונעים.
"מיקום גרם המדרגות הוא פקטור חשוב בתפקוד הבית. בדרך כלל אתכנן אותן כך שהן יעלו למבואת החדרים או ליציאה למרפסת הגג בקומה השנייה, וירדו למבואת הכניסה בקומת הקרקע", מסביר ידיד. "את המעקה חשוב להתאים לאופי המדרגות. לפעמים נרצה שהמעקה יגנוב את ההצגה, ולפעמים נרצה שייבלע בעיצוב". על עיצוב הפנים אחראית מרב זהר, על הניהול והפיקוח עידן צ'נסי (אלה פרויקטים) וקבלן השלד שוקרי סרחאן.
12 צפייה בגלריה
מדרגות מפותלות. תכנון: OKO אדריכלות
מדרגות מפותלות. תכנון: OKO אדריכלות
מדרגות מפותלות. תכנון: אור כוכב
(צילום: אייל תגר)

12 צפייה בגלריה
מדרגות מפותלות. תכנון: OKO אדריכלות
מדרגות מפותלות. תכנון: OKO אדריכלות
קודם כל המדרגות - אחר כך יתר העיצוב
(צילום: אייל תגר)

"קודם כול המדרגות, אחר כך עיצוב הבית, אומר אור כוכב מ-ORKO STUDIO כשהוא מספר על בית שתכנן ובמרכזן מדרגות ספירליות מברזל שחור וזכוכית שקופה. כשהגיע לראשונה לפרויקט, הבית היה ריק ובעל חלל כפול וגבוה. בהתאם למבנה ולמה שראה החליט כוכב שהמדרגות יהיו ספירליות ויחברו בין המפלסים וינצלו את הגובה הרם.
בסיס גרם המדרגות הספירליות תוכנן מברזל בגמר צבע שחור, המתחיל מהקומה התחתונה ועולה בסלסול לקומה השנייה. משם הוא ממשיך כחיפוי רצפה ותקרה ומשרטט קו קונטור של הקומה העליונה. הקו הזה, למעשה, מעניק תחושת ריחוף וניתוק של שני המפלסים השונים.
12 צפייה בגלריה
מדרגות ספירליות מעץ. תכנון: טלי לאוב ריכטר
מדרגות ספירליות מעץ. תכנון: טלי לאוב ריכטר
מדרגות ספירליות מעץ כהה. תכנון: טלי לאוב ריכטר
(צילום: גיא עופר)

12 צפייה בגלריה
מדרגות ספירליות מעץ. תכנון: טלי לאוב ריכטר
מדרגות ספירליות מעץ. תכנון: טלי לאוב ריכטר
תחושה שכל המדרגות גולפו מגוש עץ אחד
(צילום: גיא עופר)

בפרויקט במגדל של דירת מגורים בתל אביב, בבית שבו חיברו את כל הדירות בקומה ואף הוסיפו עוד דירה מהקומה למעלה, עיצבה האדריכלית טלי לאוב ריכטר מדרגות ספירליות שיחברו את המכלול שנוצר. באזור הסלון הממוקם בקומה התחתונה, פערה לאוב ריכטר את התקרה כדי ליצור חלל כפול, וכך תחילת גרם המדרגות ממוקמת בסלון ועולה למעלה והמדרגות הן אלה שמפרידות בין הסלון לפינת האוכל. בקומה מעל מגיעות המדרגות לפינת העבודה-משפחה.
הרעיון העיצובי היה לייצר אלמנט מונומנטלי הנותן תחושה שכל המדרגות גולפו מגוש עץ אחד. על הביצוע אחראים הנגר-אומן גיא עופר והמסגר יעקב זכאי מאמנות המתכת. המדרגות הן למעשה האלמנט הוורטיקלי היחיד בחלל. שלד המדרגות הספירליות עשוי מפלדה כדי לתת חוזק קונסטרוקטיבי, וחומר הגמר החיצוני הוא עץ, שאותו העדיף הלקוח שאוהב חומרים טבעיים וחמימים. הפיקוח בפרויקט של דייגו ארבר.
ז'אנר פופולרי נוסף הוא מדרגות מרחפות. מדרגות כאלה נותנות אשליה קלילה וכמעט בלתי מורגשת, מעין מיתרים עדינים. בפועל הן חזקות ועמידות לא פחות ממדרגות מסיביות יותר, אך הקונסטרוקציה נסתרת ומוטמעת בקירות.
12 צפייה בגלריה
מדרגות מרחפות. תכנון: FT אדריכלות
מדרגות מרחפות. תכנון: FT אדריכלות
מדרגות מרחפות. תכנון: FT אדריכלות
(צילום: אייל תגר)

12 צפייה בגלריה
מדרגות מרחפות. תכנון: FT אדריכלות
מדרגות מרחפות. תכנון: FT אדריכלות
מראה מודרני ודק במיוחד
(צילום: אייל תגר)

בפרויקט בבית פרטי בנס ציונה יצרו האדריכליות טלי ופלורינה מ-FT דיזיין מדרגות חדשות במהלך שיפוץ. בשלב שהן נכנסו לתמונה השלד כבר היה קיים יחד עם מדרגות יצוקות מבטון. גרם המדרגות המקורי התפרס על קיר ראשי בבית וזה היה אמור להיות הדבר הראשון שרואים כשנכנסים. האדריכליות חשבו שגרם מדרגות גדול ולא פרופורציונלי לא ישרת נכון את החלל ולכן שינו למדרגות במראה מעודן ומינימליסטי יותר. הן יצרו מדרגות מרחפות ממתכת, עם מדרך בגימור דקטון. "רצינו ליצור מראה מודרני ודק במיוחד. לשם כך תוכנן מעקה מיתרים שחודר את המדרגה מקומת הכניסה עד לקומה האחרונה. הן תופסות מקום מרכזי ונראות כמו פריט פיסולי בחלל", הן אומרות.
12 צפייה בגלריה
מדרגות תעשייתיות. תכנון: יעקבס-יניב אדריכלים
מדרגות תעשייתיות. תכנון: יעקבס-יניב אדריכלים
מדרגות תעשייתיות. תכנון: יעקבס-יניב אדריכלים
(צילום: עמית גרון)

12 צפייה בגלריה
מדרגות תעשייתיות. תכנון: יעקבס-יניב אדריכלים
מדרגות תעשייתיות. תכנון: יעקבס-יניב אדריכלים
תחושה של חיבור קליל בין הקומות
(צילום: עמית גרון)


מעולם המשרד והתעשייה – לבית, זה מה שמאפיין מדרגות במראה תעשייתי מודרני שנכנסו בהדרגה לחללים פרטיים. בפרויקט של האדריכלית תמר יעקבס, מבעלי "יעקבס-יניב אדריכלים", בבית במרכז הארץ בעל שתי קומות שתוכנן עבור משפחה בת חמש נפשות ניצבות מדרגות במראה מתועש, עשויות ברזל שחור ועץ אלון מעושן, במראה דק ומאוורר. מדרכי המדרגות עטופים עץ באופן מלא, כך שגם מלמטה נראה השילוב של עץ וברזל. למרות המראה הדומיננטי יש תחושה של חיבור קליל בין הקומות, בזכות העץ שמרכך את הברזל הכהה. "במקרה שבו המדרגות נמצאות במרכז הבית ומשמשות כאלמנט עיצובי מרכזי, חשוב מאוד להשקיע בהן ולחגוג את הימצאותן במרחב. אם המדרגות נמצאות בצד ובין קירות, אפשר לגשת למדרגות יותר בצניעות ולהוזיל עלויות עם בינוי בבטון שהוא חלק מהשלד", מסבירה יעקבס את גישתה.
12 צפייה בגלריה
מדרגות מרחפות. עיצוב: שרית זיו אלון
מדרגות מרחפות. עיצוב: שרית זיו אלון
מדרגות קלאסיות במראה נקי. עיצוב: שרית זיו אלון
(צילום: אורן עמוס)

בסופו של יום, לא תמיד חייבים להמציא את הגלגל, גם מדרגות קלאסיות מתוכננות ומעוצבות נכון ייתנו את הטאץ' העיצובי לבית. מעצבת הפנים שרית זיו אלון תכננה מדרגות קלאסיות בבית בקריית אונו. בבית כבר היו קיימות מדרגות, וזיו אלון החליפה אותן במדרגות חדשות. המדרגות עצמן צופו בפרקט שנבחר עבור הבית, והותקן מעקה חדש, שכן גם המעקה חייב להיות חלק מהשפה העיצובית המורכבת בבית מחומרים, צבע, אלמנט, אקססוריז וכדומה. המדרגות יכולות לעשות שינוי מהותי בעיצוב הבית, כמו במקרה הזה שבו המדרגות פתחו את כל החלל הציבורי, כך אומרת לנו זיו אלון ומוסיפה, אך לפני הכול, חובה לתכנן את המדרגות על פי התקנים והחישובים המתאימים לכך מבחינה בטיחותית.
12 צפייה בגלריה
מדרגות בצבע עז. תכנון KOT אדריכלות
מדרגות בצבע עז. תכנון KOT אדריכלות
מדרגות בצבע צהוב עז. תכנון KOT אדריכלות
(צילום: מושי גיטליס)

קצת צבע בחיים ובמדרגות. לא הרבה מעיזים להוסיף צבעים עזים בעיצוב הבית שלהם, ועוד פחות מכך – בעיצוב המדרגות. האדריכל כפיר גלאטיה אזולאי מ-KOT אדריכלים תכנן מדרגות בצבע צהוב בוהק עם גמר שחור. "חשוב קודם כול שהמדרגות יהיו תקינות מבחינת גובה, שיפוע, ושיאפשרו נוחות מרבית למשתמש. גם שילוב פודסטים (מישור אופקי המהווה הפסקה בין שני מהלכי מדרגות, עס"ט) המאפשרים עצירה רגעית חשוב. אחרי שהתנאים האלה מולאו, אפשר להתייחס למדרגות כאל פסל מרחבי ולעצב אותן בכל חומר וצורה", הוא אומר.

השראה מהרשת:



לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button