אי שם בשנת 2006 קנו בני זוג דירה מקבלן בפרויקט צמרות שבהרצליה, שבה חיו עם שלושת ילדיהם. הדירה, בת ארבעה וחצי חדרים, הגיעה מהקבלן כשהיא מלאה בקירות אלכסוניים ובפינות, חלל ציבורי קטן למדי, ומשום שחלונותיה פונים לכיוון צפון-מזרח, נהנית ממידה מעטה יחסית של אור טבעי. משבגרו הילדים ועזבו, פנו בני הזוג למעצבת הפנים מאיה אור - כדי שתסייע להם לשפץ את דירת המשפחה מהיסוד, ולהפוך אותה ללופט פתוח עם מרחב ציבורי גדול שיאפשר להם לארח, ויתאים לצרכיהם.
כדי לענות על דרישות אלה, שינתה המעצבת במהלך השיפוץ את מיקומם המקורי של החדרים. במקום שבו עמד בעבר המטבח נמצאת כעת פינת אוכל גדולה, והמטבח החדש קם על חשבון חדר וחצי שבוטלו. הן פינת האוכל והן המטבח מהווים כעת חלק מחלל ציבורי פתוח וגדול, שכולל גם את הסלון, מבואת הכניסה ואת פינת העבודה. למעשה, החלל הציבורי כולו חוצץ בין חדר האורחים ובין חדר השינה המרכזי.
הדירה כולה – כולל חדרי הרחצה והמרפסת – רוצפה באריחי גרניט פורצלן מלבניים גדולים (30X180 ס"מ) במראה פרקט שחור מט. בין הרצפה לקירות נקבע פרופיל מתכת שחורה משוקע בתוך מגרעת קטנה שיוצרת לקירות מראה מרחף. לחלונות נבחר פרופיל אלומיניום טבעי, והקירות כולם נצבעו בלבן.
צמחים שופעים בחלל הציבורי
הכניסה לדירה מתבצעת דרך קיר הניצב באלכסון, כמעין פאה צרה בצורה המשושה שהיא החלל הציבורי. היא נפתחת אל מול הסלון האוורירי, שבו ניצבות זו מול זו שתי ספות בסגנונות שונים. האחת, עתיקה מעץ וראטן, רופדה מחדש באריג אפור בהיר. השנייה היא ספה מודרנית מרופדת בקטיפה ירוקה עם תיפורים משובצים שנקנתה ב"הביטאט". לאלה נוספים כורסה ורודה בהירה, שני שולחנות קפה עגולים נמוכים – אחד מרופד בעור שחור והשני בטקסטורה של עץ, ושטיח שהוא למעשה כיסוי של מיטת יחיד שמוקם על גבי גומי מיוחד השומר עליו מתזוזה.
בקיר אחד של הסלון שובצה ויטרינה גדולה שנפתחת אל המרפסת. בקיר הניצב ליציאה למרפסת, בסמוך לטלוויזיה, יצרה המעצבת פינת ישיבה פנימית שגבה הוא קיר זכוכית שמאפשר כניסה נוספת של אור אל החלל. פינת הישיבה הצרה שצורתה כצורת האות ו', מחופה בשיש ומרופדת בכריות קטנות שתפרה אור בעצמה משאריות בדים. מחוץ לאותו חלון, במקטע צר של המרפסת שצורתה צורת ר', נשתלו צמחים כדי ליצור הצללה ולטשטש את הבניין הסמוך בלי לאטום לגמרי את קרני השמש.
בין המטבח לסלון, במפגש של שני קירות שבסמוך להם נמצאת הכניסה לחדר האורחים, יצרה אור פינה מעניינת באמצעות חיפוי של אריחים בחיתוך לייזר. הדוגמה יוצרת מעין דמויות שמשתלבות במרצפות ומטפסות במעלה הקיר. במטבח, שכאמור מוקם בתוך חדר וחצי שהיו בתכנון המקורי ובוטלו, נוצרה נישה קטנה בין הארונות לבין החלונות הגדולים הפונים מזרחה. את המרווח ניצלה המעצבת כדי ליצור אי קטן של צמחייה טבעית ממש מעבר למשטח העבודה העשוי שיש אפור. ארונות המטבח הנמוכים הצמודים לאותה גינה פנימית נמתחים לאורך שישה מטרים ומצופים באלומיניום מבריק, והכיור והברז שנבחמרו להשלמת התמונה הם שחורים.
במקביל לארונות אלה מוקם אי באורך שלושה מטרים, מחופה בשיש טבעי מחוספס בגוונים של שחור ולבן, שסביבו כיסאות בר דקיקים מרופדים בבד ירקרק, גם הם מ"הביטאט". מעל האי תלויים שני גופי תאורה גדולים עשויים חוטים בצבע ורוד פוקסיה. פס ארונות נוסף, מקביל אך צידי, מכיל את המקרר והתנורים.
משמאל לדלת הכניסה נמצאת פינת האוכל. בפינה שולחן של "הביטאט", המורכב מפלטת זכוכית גדולה ורגלי עץ בעלות מראה ייחודי, שסביבו כיסאות גומי גמישים שחורים. על הקיר תלויה עבודה נוספת של המעצבת - הפעם מדובר ביחידות גיאומטריות תלת ממדיות מלבד עבה בגוונים של אפור. שתי דלתות ורודות סימטריות תוחמות את פינת האוכל. הדלת הרחוקה יותר מהכניסה נפתחת אל חדרון מיוחד במינו – מרפסת שירות שהפכה לפטיו עמוס בצמחייה טרופית מגוונת. הדלת השנייה מובילה אל חדר השינה הזוגי.
עץ בחדר השינה
הכניסה לחדר השינה מתבצעת דרך מסדרון קטן, שבצידו הימני ממוקמת הדלת לחדר הרחצה הצמוד. לאורך הקיר השמאלי כולו קבוע ארון שאורכו חמישה מטרים, עם דלתות מראה שמגדילות את החלל. המראות מוסתרות על ידי ארבעה לוחות בצבע שחור מט בחלקו של הארון שניצב מול המיטה. הארון מכיל לא רק בגדים אלא גם מכשירי חשמל שקשורים לטלוויזיה שתלויה מול המיטה (החוטים עוברים בתוך הקירות ומתחת לריצוף), ובקצהו הסמוך לחדר הרחצה גם מקום למגבות ותמרוקים.
על הקיר הניצב לארון זוג עבודות של אור מפיסות פורמייקה ואריגים שנלקחו מבגדים של בעלת הבית. אלה יוצרות זוג דמויות אמורפיות בגווני עץ, שחור, לבן ואפור, שאחת מהן כאילו שולחת יד אל השנייה. בחדר השינה חלון גדול, אבל הנוף הנשקף ממנו הוא של בניין סמוך. כדי להסתיר אותו הציבה המעצבת מול החלון אדנית בנויה גדולה ובתוכה צמחייה שופעת שיוצרת תחושה של מרפסת קטנה וירוקה. בין החלון הזה לבין המיטה ניצב עץ שלם יבש, שמעצים את התחושה הטבעית בחדר. גב המיטה עשוי אלומיניום בחיתוך לייזר שמוקם במרחק קטן מהקיר כדי ליצור הצללה מעניינת. משני צידי המיטה שידות עץ עתיקות זהות, שאחת מהן נצבעה בירוק מטאלי.
בחדר הרחצה הצמוד מחופים הקירות באריחים לבנים גדולים עם טקסטורה אטומה ועדינה של בטון. זוג כיורים עשויים גומי, גמישים וקובייתיים, אחד בשחור פחם ושני בצהוב, נקנו ב"מודי". זוג גופי תאורה גדולים מזכוכית, אחד אפור ואחד צהוב כך שהם מהדהדים את הכיורים, תלויים מעל. על הקיר הנגדי יצרה אור עבודה מאריחי פורצלן משושים קטנים בגוונים של לבן, אפור ושחור, בעוביים שונים ובטקסטורות של עץ או בטון מסורק. בתוך המקלחון מטפסים האריחים השחורים מהרצפה עד למלוא גובה הקירות ויוצרים תחושה של מערה שקטה ונעימה.
מראת ענק בסלון
בחזרה לחלל הציבורי. מימין לדלת הכניסה מוקם ארון באורך חמישה מטרים, שדלתותיו הרפלקטיביות נסגרות בקו אחיד ויוצרות אשליה של קיר מראָה אפור. הארון הארוך מחולק לאגפים, החל מהמבואה, שם הוא מכיל תיקים ומעילים; אזור כביסה שכולל את מכונת הכביסה, מקום לקיפול ועוד; אזור אירוח ובו מפות וכלים לשולחן האוכל; אגף ניקיון עם שואב אבק; אזור המכיל את הראוטר ומכשור אחר שמתחבר לסלון באמצעות כבלים תת-רצפתיים; ולבסוף אגף משרדי הסמוך לפינת העבודה. במקביל לחלק זה של הארון ניצב שולחן עבודה מינימליסטי שנקנה באיקאה וצופה אל החלל הציבורי ואל הנוף.
חדר האורחים שהכניסה אליו, כאמור, ממוקמת סמוך למטבח, הוא גם הממ"ד. צמוד אליו תוכנן חדר רחצה שמתאים לאירוח של בני משפחה, ובמקרה הצורך גם למטפל צמוד. אחד מהקירות כאן חופה בטפט טורקיז בהיר שעליו נתלתה אסופת תמונות במסגרות שחורות. ספה ורודה נפתחת וספסל מרופד קטן, ורוד גם הוא, שולחן עבודה מינימליסטי בקווים ישרים, שידה עתיקה עם משטח שיש ושידה נוספת, גדולה וכהה, משלימים את הריהוט בחדר, ועל הרצפה פרוס שטיח טורקיז עליז. על אחד הקירות נתלתה בזוויות שונות משפחה גדולה של בובות עכברים "מאיקאה", ומלמעלה תלתה אור גוף תאורה שהכינה בעצמה מענפים יבשים.
בחדר הרחצה הצמוד חופו שלושה קירות באריחי גרניט פורצלן גדולים בטקסטורה של בטון, ואילו הקיר הרביעי חופה באריחי גרניט פורצלן גדולים במראה של משטחי סיבית תעשייתיים ובצביעה אלכסונית שיוצרת משולשים צבעוניים. לקיר הזה צמוד כיור שחור שמונח על גבי שלושה ארונות מתכת מ"איקאה" בצבעי אפור בהיר, ירוק וצהוב, ומעליו מראת עץ עתיקה שנצבעה בשחור. על התקרה נתלו צמודים זה לזה ארבעה גופי תאורה גליליים שנצבעו בירוק, צהוב, שחור ולבן כך שהם מתכתבים עם ארונות הכיור. בקיר שממול, המדף שנוצר בגלל האסלה התלויה נמשך לאורך הקיר כולו ועליו מסודרים בשורה ספלי תה אנגלים שבתוכם נשתלו סוקולנטים ירוקים, כך שחיבתם של המעצבת ושל בעלי הבית לצמחייה ניכרת, כבכל חדרי הדירה יוצאת הדופן, גם כאן.