לפי הגישה המונטסורית חללים בהם נעשה שימוש מובהק באלמנטים, צבעים, טקסטורות וצורות בהשראת הטבע, תורמים לרווחתו של הילד בכל ההיבטים

לקראת שנת הלימודים הבאה: כך עיצוב מחדש של חדר הילדים ישפיע על ההצלחה שלהם

האופן שבו מעוצב חדר הילדים, יכול להשפיע רבות על הלמידה וההתפתחות שלהם, בעיקר על פי שיטת החינוך המונטסורי, בה מעודדים את הילד לעצמאות מגיל קטן מאוד. אלה הכללים לעיצוב חדר ילדים מונטסורי

מוגש מטעם סומפי
פורסם:
בשנים האחרונות ישנה מודעות רבה לאופן שבו עיצוב פנים משפיע על התפתחות הילד ועל הביטחון העצמי שלו. מתוך השאיפה לעודד את הילד לעצמאות, יותר ויותר הורים בוחרים לעצב את חדרי ילדיהם לפי שיטת החינוך המונטסורי. "שיטת החינוך המונטסורי, פותחה על ידי הרופאה מריה מונטסורי לפני כ-100 שנים ומבוססת על מחקרים ותצפיות מרובות", כך אומרת, לילך צוריאל, בעלת סטודיו הרצלייני לתכנון ועיצוב חללי עבודה, מגורים ומסחר. "על פי שיטת החינוך המונטסורי, הדרך לפתח ולטפח כל ילד לחיים של אושר, סיפוק והצלחה – היא באמצעות נתינת השרביט לילד עצמו. השיטה, שמכירה בכל שלבי ההתפתחות הטבעיים של הילד מגיל לידה, דוגלת בלמידה עצמית תוך עשיית הדברים בעצמו, כשלבסוף הילד הופך למבוגר הבטוח בעצמו בכישוריו ורואה בעולם חוויה בלתי נגמרת של התנסות ואתגרים".
לפי צוריאל, עיצוב על בסיס הגישה המונטסורית הוא אסתטי מאוד, מסודר ונעים לעין: "חדרי ילדים מונטסוריים מעודדים את הילד לעצמאות ולקיחת אחריות מגיל צעיר מאוד. החדר יהיה מחולק לאזורים לפי הפונקציות השונות המתקיימות בו ולפי צרכים תואמי גיל: אזור שינה, משחק, למידה והתארגנות. הרהיטים והחפצים בחדר ימוקמו בגובה העיניים של הילד ותמיד יהיו נגישים ושמישים עבורו. קיימת העדפה ברורה לחומרים טבעיים בעיצוב: עץ, במבוק, אבן טבעית, חימר, קש, חבל וכן בדים טבעיים כמו כותנה ופשתן. לפי הגישה המונטסורית חללים בהם נעשה שימוש מובהק באלמנטים, צבעים, טקסטורות וצורות בהשראת הטבע, תורמים לרווחתו של הילד בכל ההיבטים, ומחזקים את הקשר שלו לסביבה ולעצמו. בחדרי ילדים מונטסוריים, עיקרון חשוב הוא מינימליזם. כאן לא תמצאו שידות משחקים עמוסות לעייפה וכמות אינסופית של בובות. הדגש ניתן דווקא על איכות המשחקים והתאמתם לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד".

4 צפייה בגלריה
חדר ילדים
חדר ילדים
חדר ילדים
(צילום: shutterstock)

רגע לפני ששנת הלימודים החדשה מתחילה והילדים חוזרים לבתי הספר והגנים, זאת בדיוק ההזדמנות לעצב מחדש את החדר של ילדיכם. לפניכם כמה טיפים של צוריאל כיצד לעצב את האזורים השונים בחדר הילדים על בסיס הגישה המונסטורית:

מיטה

על מיטה מונטסורית להיות עשויה עץ, נמוכה וקרובה לרצפה משתי סיבות עיקריות – האחת היא החיבור לאדמה ולקרקע, והשנייה – עידוד עצמאות: כניסה ויציאה מן המיטה לבד, מבלי להזדקק לעזרה של מבוגר.

לכל הפתרונות החכמים של סומפי, היכנסו לאתר >>
או התייעצו עם צוות השירות של סומפי בטלפון: 073-3266756

שולחן עבודה

שולחן העבודה יהיה תמיד יציב אך קל מספיק כדי שהילד יוכל להזיזו בקלות. עשוי עץ, מידותיו מתאימות לגודל הילד, כך שיוכל לשבת ולהשתמש בו בנוחות. עיצובו חלק ופשוט על מנת לא להסיח את דעתו של הילד מהעבודה. קלות ההזזה היא עניין חשוב במיוחד כך שאם הילד לא סיים את עבודתו, הוא יכול להזיז אותו לצד עד שירצה לחזור אליו. הוא מספק משטח שטוח ויציב לדברים כמו ציור או ביצוע פאזלים, במיוחד כשיש מירקם לא חלק או שטיח בסביבת העבודה.

צעצועים

בשיטה המונטסורית מתייחסים לצעצועים כ"תרגילים" ומטרתם לפתח למידה וכישורי חיים בדרך מעניינת וחווייתית. התרגילים יוגשו בתוך מגשי עץ, בצורה אסתטית ויעסקו באחד או יותר מהתחומים הבאים: שפה, חשבון, חושים, כישורי חיים, טבע וגיאוגרפיה.

4 צפייה בגלריה
חדר ילדים בעיצוב של לילך צוריאל
חדר ילדים בעיצוב של לילך צוריאל
פינת חדר ילדים בעיצוב של לילך צוריאל
(צילום: דנה סטמפלר עשהאל)

ארון

הארון המונטסורי יהיה קטן וקומפקטי בגובה העיניים של הילד. נגיש ופתוח ומאפשר לו את החופש והעצמאות לבחור בעצמו מה ללבוש. הארון יכלול בדרך כלל הן מוט תליה והן מדפים.

תאורה והצללה

לפי הגישה המונטסטורית, יש להעדיף תמיד תאורה טבעית על פני מלאכותית, אבל זו צריכה להיות מווסתת ומתאימה לפעילות המתקיימת בחדר. לא נרצה שהחדר יהיה מואר מידי, שכן זה עלול לגרום לסנוור ולחוסר יכולת להתרכז במשימה בה שקוע הילד. בתכנון ההצללות יש תמיד להתייחס לכיוון אליו פונה החדר ולזווית חדירת השמש בקיץ ובחורף. פתחים הפונים לכיוון מערב ומזרח חשופים לחדירת שמש ישירה בזווית נמוכה - בבוקר מהמזרח ובערב מהמערב. בעוד שחלונות הפונים לכיוון דרום חשופים לקרני השמש ברוב או בכל שעות היום. ניתן ליצור הצללה באופן אופקי, כך שקרני השמש ייחסמו במהלך הימים החמים ומצד שני לא ייחסמו בעונה הקרה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות תריסי גלילה חשמליים וכן וילונות חשמליים. כיום ניתן אפילו לתזמן את פתיחתם וסגירתם במהלך שעות היום כך שתתאפשר שליטה בכמות האור הרצויה בחלל החדר.
ראשית, ישנה חשיבות רבה לכך שמנועי התריסים והווילונות יהיו שקטים כדי שלא יסיחו את דעתו של הילד. מי שמתמחה במנועים שקטים, איכותיים וחזקים, היא חברת סומפי. המותג הצרפתי הוותיק, מציע מנועים מחווטים הפועלים באמצעות מתג בקיר ומנועים אלחוטיים. המנועים האלחוטיים פועלים על בסיס טכנולוגיית רדיו, ומאפשרים בקרה ושליטה באמצעות שלט ואפליקציית בית חכם. באמצעות האפליקציה ניתן לתזמן כאמור, את הפתיחה והויסות של התאורה הטבעית במהלך שעות היום.

4 צפייה בגלריה
חדר ילדים
חדר ילדים
חדר ילדים
(צילום: shutterstock)

מנועי סומפי מתאימים לכל תריסי הגלילה החשמליים, כגון תריסי אור המעניקים פתרון הצללה נוח במיוחד. בניגוד לתריסים רגילים הכוללים שני מצבים בלבד- פתוח או סגור, תריסי אור כוללים מצב ביניים וכך מאפשרים לשלוט בכמות האור הנכנסת לחלל. תריס האור הפועל עם מנוע סומפי מאפשר וויסות האור הנכנס בצורה מדורגת.
בנוסף, חשוב להתייחס לפתרון הצללה נוסף לחדר הילדים , והוא וילונות חשמליים. וילונות אלו מאפשרים גם הם לשלוט בכמות האור הנכנסת לחדר בנוסף לאוירה החמימה שהם מייצרים עבור הילד. בדומה לתריסים, גם הוילונות פועלים באמצעות מנועים מתקדמים, מוסתרים ושקטים שמתואמים למשקל וסוג הוילון. בתחום הוילונות סומפי מציעה גם מנועי סוללה הפועלים על בסיס טכנולוגיית רדיו, ויתרונם הגדול הוא שהם אינם מצריכים הכנת חשמל ודורשים הטענה פעם ב-3 שנים בלבד. ניתן להתקין בחדר הילדים וילון הסטה המשדר אוירה חמימה ונפתח באופן אופקי לצדדים, או לבחור בוילון גלילה. קיימים סוגים שונים של בדים לווילונות, החל מבדים אטומים המספקים החשכה מלאה, ועד בדים חצי שקופים המעניקים הצללה חלקית.
ניתן ליצור הצללה באופן אופקי, כך שקרני השמש ייחסמו במהלך הימים החמים ומצד שני לא ייחסמו בעונה הקרה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות תריסי גלילה חשמליים וכן וילונות חשמליים
גם לתאורה מלאכותית יש השפעה דרמטית על התנהלות הילד במרחב, על המצב רוח הכללי והיכולת לזהות פרקי זמן שונים ביום והפעילות המותאמת להם. בחדרי ילדים מומלץ לשלב תאורה מרכזית אחת שוטפת בגוון הכי קרוב לאור יום – K3000, זהו גוון אור טיפה צהבהב שמתאים מאוד לפעילות שמצריכות ריכוז ותשומת לב כמו הכנת שיעורים, יצירה או משחק. בנוסף, מומלץ לשלב שכבות תאורה נוספות, צהובות יותר וחלשות יותר בעוצמתן כמו תאורת קיר, תאורת שולחן וגם מנורת לילה קטנה המתאימה לילדים צעירים. עם רדת הלילה וההתכנסות לקראת שינה מומלץ להדליק תאורות משניות אלה שמאותתות לילד שטקס השינה בפתח.
כיום, עם ההתקדמות הטכנולוגיה, ניתן להפוך גם תאורה רגילה לכזאת שנשלטת ע"י שלט או מרחוק באמצעות אפליקציית הבית החכם של סומפי. ניתן לבצע זאת באמצעות מקלט המוכנס למפסקי התאורה והופך אותם לאלחוטיים וניתנים לשליטה בדיוק כמו מנועי התריסים והוילונות. אפליקציית הבית החכם של סומפי מתחברת לראוטר הביתי ואינה מצריכה כל הכנה מראש. ניתן להפעיל באמצעותה את כל פתחי הבית הממונעים, ולשלוט באופן מתוזמן בתאורה, בתריסים ובוילונות, בהתאם לשעות הערות של ילדיכם.

לכל הפתרונות החכמים של סומפי, היכנסו לאתר >>
או התייעצו עם צוות השירות של סומפי בטלפון: 073-3266756
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button