כשעבדתי כאדריכל וכמעצב בברצלונה עסקתי רבות גם בעיצוב מוזיאונים ותערוכות. בעבודתי ביקשתי להפוך תוכנית אדריכלית לחוויה מטלטלת, לקחת אבן שחורה ולעורר בעזרתה רגשות עזים. אנדרטאות הן הדוגמה הקיצונית ביותר לכך, ליכולת של האדריכלות לעורר בכי, כאב, הזדהות, לזעזע, להנציח ולשמר זיכרון.
בתפר שבין יום השואה לבין יום הזיכרון בחרתי מבין האנדרטאות האייקוניות ברחבי העולם, את הייחודיות ביותר לטעמי, אלו שנצרבות בתודעה והסיור בהן הוא חוויה משנת חיים, גם אם מדובר בסלע גרנית פשוט או באנדרטה עצומת מימדים.
עיצוב מבנים מהסוג הזה – אנדרטאות ומוזיאונים להנצחה - מביא איתו אתגר בכל מה שקשור להבנת קנה המידה האנושי. אדריכלים צריכים לאזן בין הצורך להעניק כוונה ומשמעות לבין הנראות והאסתטיקה, וכל זאת תוך שימור הזיכרון וההנצחה שבמרכז היצירה.
המחוות המונומנטליות שבחרתי להזכיר בכתבה נועדו כדי לזעזע ולייצר תגובות רגשיות עוצמתיות בקרב המבקרים בהן, אך בד בבד, הפכו ליצירות אייקוניות של אומנות ושל אדריכלות, מוקדי עלייה לרגל למקומיים ולתיירים כאחד.
האנדרטה לציון אירועי 11 בספטמבר
האנדרטה נבנתה בניו יורק לציון יום הזיכרון העשירי של אירועי ה-11 בספטמבר. האנדרטה כוללת שתי בריכות השתקפות תאומות הממוקמות בדיוק על יסודות מתחם מרכז הסחר העולמי - מגדלי התאומים - שקרסו במתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה. הבריכות מוקפות בפאנלים ממתכת עליהם מופיעים שמות ההרוגים מהמתקפות של 1993 ו-2001.
תכנון האנדרטה כולל מפלי מים מלאכותיים עצומים, הנחשבים היום לגדולים שנבנו בצפון אמריקה. המוזיאון עוצב על ידי משרד האדריכלים דיוויס ברודי בונד והוא כולל ביתן כניסה שעוצב על ידי משרד האדריכלים Snohetta. במבנים המשמשים מוזיאון מוצגים קטעי ארכיון, יצירות אומנות וסיפוריהם האישיים של האלפים שנספו במקום. פעולות הטרור האלו גבו את חייהם של 2,977 קורבנות, בהם 2,753 בניו יורק.
מיקום: ניו יורק
אדריכל: מיכאל ארד
אדריכל נוף: פיטר ווקר
הושלם בשנת 2011
אנדרטה לזכר השואה בבולוניה
האנדרטה Bologna Shoah Memorial, שהעבודות עליה הושלמו ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, יוצרת אימפקט עוצמתי בחלל בעזרת שני בלוקים עצומים, סימטריים ומקבילים, העשויים פלדת קורטן והמתנשאים לגובה של 10 מטרים.
האנדרטה "כופה" צורניות נוקשה בגבולות העיר, ומסמלת את המשקל הכבד וחוסר הוודאות של העבר שלנו, שעדיין עובר תהליך של תיקון. הריצוף בין שתי המסות מדמה את המסלול שאותו עברו הנרצחים באושוויץ, וכך בצורה אפקטיבית משקפת האנדרטה העוצמתית את ההיסטוריה כפי שאי אפשר לתאר במילים.
מיקום: בולוניה, איטליה
אדריכל: SET אדריכלים
הושלם בשנת 2016
אנדרטת 11M במדריד
האנדרטה נבנתה לזכרם של 191 קורבנות במתקפת הטרור שהתרחשה בארבע רכבות נוסעים בשלוש תחנות רכבת במדריד במרס 2004. האנדרטה עוצבה עם חזית זכוכית משולבת ברקמה עדינה מצדה הפנימי. החומר העדין והחדשני נקרא EFTE, מעין משטח סיליקון שעליו הודפסו הודעות תנחומים לקורבנות.
שכבות החומר הותקנה במקומה ללא שום חיבור מכני. היא נשארת יציבה במקומה הודות למערכת המשחררת לחץ אוויר. האנדרטה מוארת בעזרת עם תאורה עדינה המותקנת בחלקו הפנימי של המבנה שיוצרת הצללה של הטקסט על גבי חזית הזכוכית.
מיקום: מדריד, ספרד
אדריכל: אאסו אסקוטה פרז
הושלם בשנת 2007
המוזיאון היהודי בברלין
האנדרטה והמוזיאון היהודי בברלין, שנראה ממבט על כמו מגן דוד מפורק, מוקדשים להיסטוריה של יהודי גרמניה. המבנה של האדריכל דניאל ליבסקינד נבנה סביב הקונספט של ריק ומחיקה. האדריכלות שואפת לשלב את המשמעות של השואה בתוך התודעה הפיזית והרוחנית של העיר.
הבניה בצורת זיג-זג של המבנה המרכזי, השיפוע יוצא הדופן של גן הגלות והצורניות הקלסטרופובית משהו של מגדל השואה מעניקים למבקר תחושה מכוונת של חוסר התמצאות במרחב.
מעולם לא חוויתי תחושה כזו כשביקרתי במבנה אדריכלי כלשהו, אבל האדריכל מחשיב את הפרויקט כ"סימן לתקווה" ולא רק של אבל ואובדן. ברחבי המוזיאון שולבו אלמנטים עוצמתיים כמו למשל מיצג פרצופי המתכת של מנשה קדישמן – שלכת – עם כ-20 אלף פרצופים שונים זה מזה שפוזרו מתחת לרגלי המבקרים ויצרו צליל ייחודי.
מיקום: ברלין, גרמניה
אדריכל: דניאל ליבסקינד
הושלם בשנת 2001
האנדרטה-מוזיאון לזכר ההגירה היפנית
the Japanese Immigration Memorial כמו אנדרטות רבות נוספות, גם זו משמשת כמוזיאון לתיעוד סיפורם של המהגרים היפנים לברזיל. צורתה המודרנית של האנדרטה הלבנה, הניצבת מעל אגם קטן ומשתקפת בו, מנסה לייצג בצורה מטאפורית את הגישור בין אידאלים שונים של שתי טריטוריות – היפנית שממנה הגיעו המהגרים והברזילאית שבשטחה היא ניצבת. הרמפה הסוחפת, שעוטפת את החלל המרכזי, מאפשרת למבקרים לצעוד בין עצי הדובדבן והאיפאה ולחוות את התרגום האנטומי הפנימי של המשכיות ותלות הדדית באדריכלות המעוקלת.
מיקום: בלו הוריזונטה, ברזיל
אדריכל: גוסטבו פנה אדריכלים
הושלם בשנת 2009
מרכז יד ושם
מרכז יד ושם בירושלים לזכר השואה של העם היהודי נבנה לראשונה בשנת 1953. בשנת 2005 נפתח המוזיאון החדש להנצחת השואה והגבורה שתוכנן ועוצב על ידי האדריכל משה ספדיה. מבנה הבטון המשולש חותך בצורה דרמתית את הנוף על ידי קונסולה תלויה באוויר, בשילוב צוהר לחדירת האור לאורך החלק העליון שלו. המבנה נבנה כמטאפורה למגן דוד, המסמל את השורשים העמוקים של היהודים בארץ הקודש.
היכל השמות שנבנה בצורה מעגלית הוא היכל עוצמתי הכולל בתוכו ביוגרפיות קצרות של כל אחד מהקורבנות - יותר משני מיליון דפים - וחרוט בגובה כמעט 11 מטרים המכיל תמונות ועדויות.
מיקום: ירושלים, ישראל
אדריכל: משה ספדיה
הושלם בשנת 2005
אנדרטת השלום בהירושימה
האנדרטה לזכר אסון הירושימה ביפן אייקונית במיוחד בהתחשב בעבודה שהיא למעשה שאריות והריסות המבנה שניצב במקום בעבר. האנדרטה מוכרת גם כ"כיפת הפצצה האטומית" ולמעשה, זהו המבנה היחיד שנותר על תילו באזור לאחר הטלת פצצת האטום על ידי הכוחות האמריקאים בשנת 1945.
המבנה עבר שימור במצבו הנוכחי וממוקם בפארק השלום לצד אנדרטאות נוספות, כולל מצבת זיכרון לקורבנות, שעוצבה על ידי אדריכל זוכה פרס הפריצקר קנזו טנגה. הכיפה קיבלה את תואר אתר מורשת עולמית בשנת 1996.
מיקום: הירושימה, יפן
אדריכל המקור: יאן לטסל
הפרויקט הושלם בשנת 1964
האנדרטה ליהודי אירופה שנרצחו
האנדרטה לזכרם של היהודים שנרצחו באירופה בזמן מלחמת העולם השנייה, הידועה גם בשם אנדרטת השואה, עוצבה על ידי האדריכל פיטר אייזנמן שביקש להתרחק עד כמה שאפשר מסמלים יהודיים מובהקים.
האנדרטה הגדולה נבנתה על ידי 2,711 יציקות בטון בגודל זהה אך בגבהים שונים, המתפרסות על פני שטח רחב ידיים של 19,000 מ"ר במרכז ברלין. השוטטות באנדרטה מעוררת חוויית אובדן של זמן ומרחב, קונספט שהאדריכל מתאר כ"שדה של שונות". סידור היציקות מזכיר מצבות בבית עלמין, והמספר שנבחר אינו אקראי – הוא זהה למספר דפי התלמוד הבבלי ויש הרואים בכך סמל לנצחיות העם היהודי לאחר השואה.
קנה המידה המסיבי של האנדרטה מסמל את העוצמה, השיטתיות והמסיביות של הרצח ההמוני שהתרחש במהלך השואה.
מיקום: ברלין, גרמניה
אדריכל: פיטר אייזנמן
הושלם בשנת 2005
אנדרטת מלחמת וייטנאם
Vietnam Veterans Memorial - אנדרטת הלוחמים במלחמת וייטנאם - היא אנדרטה שנויה במחלוקת שעוצבה על ידי מאיה יינג לין, סטודנטית בת 21 מאוניברסיטת ייל. האדריכלית המוכשרת צללה ישר לתוך סלע המחלוקת עם העיצוב הייחודי שלה: היא יצרה מעין צלקת על גבי ה"מול" (השדרה המרכזית של העיר), מה שזיכה אותה בתחרות העיצוב לשנת 1981.
האנדרטה מזמינה את הצופה לרדת קומה אחת מתחת לפני השטח, שם ניצבים שני קירות עשויים אבן גרניט שחורה באורך 75 מטרים כל אחד. על גבי האבן הקרה חרוטים שמותיהם של 58 אלף הנופלים והנעדרים במלחמה של האמריקאים בווייטנאם.
לאור הפשטות היחסית של המבנה היו בתחילה מי שטענו כי מדובר בעלבון לחיילים שחזרו משדה הקרב וכלפי אלו שנהרגו. אך עם פתיחת המקום לקהל הרחב הצליחה האנדרטה לעורר תגובות כל כך עוצמתיות שהשתיקו את הקולות הביקורתיים.
מיקום: וושינגטון הבירה
אדריכל: מאיה יינג לין
הושלם בשנת 1982
חדשה ומקומית: אנדרטה לחטיבת הראל
- מיקום: לטרון
- אדריכל: משרד CityBee בבעלות האדריכלים ערן שקד וערן לשם
- הושלם בשנת 2023
האנדרטה החדשה נחנכה באפריל השנה בלטרון לרגל 75 שנה לחטיבת הראל - אנדרטת "קוביית הראל" שמה. לדברי האדריכל ערן שקד, בוגר החטיבה שתכנן אותה: "ההתכנסות בצל הקובייה, בחלל המצומצם, תורמת לתחושה צוותית ומעוררת את תחושת הרעות והלכידות המאפיינת את האווירה ביחידה ובשדה הקרב".
הוא מוסיף כי "הדרך לאנדרטה עוברת ביער העוצבות, שביל משני המתפצל מהדרך הראשית ומוביל לאמפי קטן בבסיס האנדרטה. השביל פונה לפאה הפתוחה של האנדרטה לכיוון ירושלים ולפרוזדור לירושלים שהחטיבה לקחה חלק בהבקעתו ובביסוסו. החלל המרכזי נבנה באמצעות סבכות פלדה המרכיבות את הקובייה, פאה אחר פאה ממספר רבדים וכל רובד מסמל את האירועים ההיסטוריים של החטיבה שיחד גיבשו את המורשת ואת אופייה של החטיבה. הקובייה מורכבת ממארג ציוני דרך משמעותיים בהיסטוריה של החטיבה וכך נבנית האנדרטה כביטוי פיזי לאירועים ההיסטוריים כאשר מצד אחד הקובייה היא אלמנט מסיבי וכבד עשוי פלדה ומהצד השני אלמנט אוורירי, ארוג וקליל".
- אלברט אסקולה, יליד ברצלונה, אדריכל מורשה מטעם האוניברסיטה הטכנית של ספרד. ב2013 עבר לתל אביב והקים את משרדו AEA. ב-15 השנים האחרונות הוא עוסק בפרויקטים של אדריכלות ועיצוב פנים בישראל ובספרד