קיר אלכסוני, כניסת אור טבעי ועמודים קונסטרוקטיביים רחבים במיוחד הם רק חלק מהאתגרים שעמם התמודדה המעצבת בתכנון ושיפוץ דירה מהיסוד עבור זוג הורים טריים שעובד מהבית. עם תקציב המאפשר לתכנן את חלוקת הדירה מחדש, נמצאו לאתגרים אלו פתרונות ייחודיים שישרתו את בעלי הבית דרך שלבי החיים השונים והצרכים המשתנים.
"כשהמחירים גבוהים כל כך והשטח קטן כל כך, יש לא מעט אתגרים", אומרת מעצבת הפנים רינת אברהם. "זו הייתה דירה בעייתית בהרבה מובנים, אבל ניגשנו אליה בראש פתוח ותכננו מראש כל צעד על הסנטימטר. לכל קיר שירד והשתנה בדירה התלוו קצת חרדות וחששות, כי הכול היה צריך להיות מדויק".
ויתור על פינת אוכל והגדלת האי
דירת שלושת החדרים בשטח של 92 מ"ר מעולם לא עברה שיפוץ משמעותי, מאז שנבנתה בשנות ה־60. הזוג, שהגיע למעצבת עם תוכניות, הדמיות ורשימת צרכים מגובשת, התכונן להשקעה של כ־400 אלף שקל לשדרוג. עבור דירה קטנה, מדובר בתקציב המאפשר להגיע לשדרוג התשתית ולחלוקה מחדש שתאפשר את אורח החיים שביקשו לעצמם. "בני הזוג הגיעו מסודרים לתהליך וידעו כמה הם מוכנים להשקיע בכל דבר", אומרת המעצבת. "הדבר הראשון שאני עושה הוא לתחום את הדברים הגדולים ולהבין את סדר הגודל. אחרי שעשינו זאת, יכולנו לדעת מה יהיה ומה לא ועשינו גם ויתורים. בעצם, מלבד שולחן העבודה הלבן מאיקאה, שכעת נמצא בחדר העבודה, הכול חדש. קודם הבאנו בחשבון את כל מה שרצינו, אחר כך, לאט־לאט בנינו את זה והתאמנו לתקציב".
גם תקציב בסדר גודל כזה עבור דירה יחסית קטנה, לא מבטיח בהכרח שאפשר יהיה לממש כל חלום או צורך. "אף פעם אין דף חלק לגמרי. תמיד יש אילוצי קונסטרוקציה ואתגרים אחרים שקשה מאוד להתגבר עליהם", אומרת אברהם.
כרבע מהתקציב הושקע בתשתיות שלא הוחלפו מעולם ובחלוקת הדירה מחדש. לאחר מכן, ניגשו למטבח. הם קיבלו הצעות מחיר מכמה חברות מוכרות בתחום והשוו להצעתו של נגר. "קיבלנו את הצעת המחיר בדיוק בתקופת החגים והגענו להצעה טובה מול חברת SEMEL. לרוב, הצעה של נגר מטבחים תהיה זולה בכ־20%, אבל היה לנו מזל", מספרת אברהם.
כיוון שהשיפוץ כלל החלפת תשתיות והזזת קירות, אברהם התחקתה אחר התוכניות המקוריות של הבניין, בעוד שהמודד בשטח עמד על הפער בינן ובין מיקומם בפועל בדירה. "עשינו בדיקה מעמיקה כדי להבין מה קונסטרוקטיבי ומה לא. ידענו שהעמודים לא בדיוק באותו המקום וזה שיבש לנו את העמדת המטבח ויצר אתגרים נוספים. התגברנו עליהם בסוף בעזרת נישות ושימוש יצירתי, אבל אין ספק שמדובר בעמודים קצת חריגים בממדים שלהם", היא מסבירה.
בין המטבח לסלון מפריד עמוד בטון קונסטרוקטיבי רחב במיוחד, שעליו שמרו במראה טבעי. מצד המטבח נשמרה הטקסטורה האותנטית יותר, בעוד הפאה שפונה לסלון עברה שיוף ויציקה מחדש, כדי להשיג מראה אסתטי ונעים. המטבח שנבחר הוא לבן, נקי ופונקציונלי, בחיפוי פורמייקה. האי מתפקד כפינת האוכל והוא עמוק יותר – 110 ס"מ, בניגוד ל־90 ס"מ הסטנדרטי - וסביבו ניצבים ארבעה כיסאות. "זה לא אי פריווילגיה", אומרת אברהם, "בדירה יש קיר אלכסוני ועמודים בחלל. לכן, אחד הדברים החשובים ביותר היה להסביר שצריך לוותר על דברים. פינת האוכל הייתה אחד מהוויתורים הראשונים שעלו על הפרק, כך שהאי הזה צריך להיות גם לאירוח וגם לשימוש יומיומי".
במקרים רבים, האי משלב אלמנטים הנדרשים לתפעול שוטף של המטבח לאורך היום כמו כיור, כיריים, תנור או מדיח כלים, כשהשאיפה היא להצניע את הפעילות ולייצר מרחב נוח ונגיש לעבודה או לאירוח והגשה. לכן, טבעי היה למקם את הכיריים מאחורי העמוד. אך כאן הגיע לידי ביטוי צורך ביתי ואינטימי יותר, שקורה כשמעצבות ומעצבים מוצאים את עצמם מוותרים על דברים שנראים ברורים מאליהם. "לפעמים, הצרכים של הדיירים חזקים יותר מהפונקציונליות התכנונית. בסופו של יום, כשאדם מכין ארוחת ערב ואשתו והילדים בסלון והוא מדבר איתם תוך כדי, זה שווה הכול", היא מספרת.
הלהבו מירוק ומוורוד
חשיבות השמירה על קשר עין עם המרחב והמשפחה באה לידי ביטוי גם בחדר העבודה המשקיף לסלון דרך קיר הזכוכית. חדר העבודה עתיד לשמש את הבת כשתגדל ותזדקק למרחב משלה. כעת, הוא משמש את הזוג שעובד במקביל מהבית. החדר מלבני ומוארך יותר, בשל שתי נישות המשמשות את החללים הסמוכים מבחוץ, לצורך אחסון. "עלתה מחשבה שאם אחד מהם עובד והתינוקת בבית, שיהיה קשר עין. גם האור הטבעי והמראה הכללי של העיצוב מצא חן בעיניהם, כיוון שבחירה בקיר זכוכית מרחיבה את החלל הציבורי ומעניקה תחושה של חלל גדול יותר. אם נדרשת פרטיות, יש שתי שכבות של וילון עם האפלה מלאה", אומרת אברהם.
עבור הדירה גיבשו הזוג ואברהם פלטת צבעים טבעית ומונוכרומטית. התשתית אפורה, שאליה מצטרפים העץ – אלון מבוקע - וגוני ורוד וירוק שמשובצים בחדרים. הצמחייה שנבחרה לפנים הבית ממשיכה את זו שניבטת מהחלון ויוצרת רצף רעיוני והשראה לבחירות הנוספות, שמתבטאות גם בטקסטיל ובעבודות המסגרות והפרזול השחורות. על תהליך גיבוש הקונספט העיצובי והסגנון, שאליו התוודעו בני הזוג בדירה אחרת שאותה עיצבה אברהם, היא מספרת כי "בכל פרויקט אני עושה לוח השראה ופרזנטציה של הפלטה והחומרים. הירוק והוורוד היו צבעים שהזוג אהב מההתחלה, עוד בבדיקה הראשונית. אחד הדברים שתפסו אותם בדירה היה שהירוק מבחוץ נכנס דרך החלונות. אז שמרנו על הנתונים האלו ויצרנו רצף צבעים שהשתלב עם זה ועם התאורה הטבעית".
מלבד המטבח, פריטי הנגרות המוזמנים נצבעו בלבן בטכניקת צביעה בתנור והאלון המבוקע נוכח בכל חדר ובנגיעות נוספות כגוון של ריהוט קל ואמנות. הצורך לשמור על טון נמוך בא לידי ביטוי על הקירות שנותרו שקטים יחסית בחללי הבית המשותפים ובחדרים עצמם. במקביל לעמוד הקונסטרוקטיבי בסלון, שנותר בבטון, הצטרפה משרביית עץ ממשפחת האלון, שעליה נתלתה הטלוויזיה ובהמשך לה היציאה למרפסת הקטנה.
חדר רחצה אלכסוני וקיר חצי שקוף בחדר השינה
תוכנית הדירה המקורית מציגה את האתגר המשמעותי ביותר לתכנון - הקיר האלכסוני מצפון. קיר שכזה עשוי להוות אתגר להנחת תשתיות, בחירת ריהוט ויצירת חלל שמאפשר תנועה טבעית בו. בתכנון הדירה המקורי, אל הקיר האלכסוני הוצמדו שני חדרי שירותים, כשאחד מהם לא היה בשימוש כלל והוסב למחסן.
כעת, בשיפוץ, שני החדרים הוסבו לחדר שינה עבור התינוקת ולחדר שירותים ומקלחת. כדי להתמודד עם שאלת התנועה בחדר הרחצה החדש, בחנה אברהם עם הדיירים כמה חלופות. "הפתרון שנבחר לבסוף היה שילוב מדף נמוך ויצירת מעין נישה שגם תמסגר את מיקום השירותים. בצורה הזו, הם מצליחים להכניס אמבטיה לתינוקת בנוחות", היא אומרת.
בהמשך לחדר הרחצה ולקיר המאתגר, מוקם חדרה של התינוקת, עם מחשבה על העתיד. "בחודשים הראשונים, לא צריך יותר מדי בחדר התינוקת" אומרת אברהם, "הרחבנו אותו על חשבון חדר הרחצה כדי שיוכל לתפקד כחדר לשני ילדים קטנים ויצרנו אחסון נוסף. כדי לענות על האתגר בעתיד הרחוק יותר, מרגע שהילדה או הילדים יגדלו, תכננתי תשתית בחדר העבודה ובחדר התינוקת, כדי שיוכלו להתחלף", מספרת המעצבת. בהתאם לכך, הונחו תשתיות תקשורת וחשמל מתאימות בחדר האלכסוני שיכולות לשמש עמדות עבודה. בחדר העבודה הנוכחי, בחנה אברהם אפשרות להנחת מיטה והסבה לחדר ילדים נוח. בצורה כזו, התכנון עונה על צורכי הדיירים כמה שנים טובות קדימה, מבלי שיצטרכו לשקול שיפוץ נוסף או מעבר לדירה גדולה יותר.
בקשת הדיירים לחדר רחצה ביחידת ההורים הובילה לביטול חדר הכביסה המקורי והרחבה על חשבון נישת תליית הכביסה הקיימת. כיוון שזו הייתה החזית היחידה שממנה חודר אור טבעי לחדר, הוחלט על קיר שישלב מחיצת זכוכית גלית וחצי שקופה בחלקו העליון. כך, אפשר היה לשמור על פרטיות בחדר הרחצה וליהנות מאור טבעי בחדר השינה. כדי לא לייצר מחיצת בטון סתמית בחדר, בחרה אברהם להמשיך את חיפוי קיר האמבטיה הירקרק לצידו השני של הקיר, ולייצר המשכיות ומעבר טבעי אל חדר הרחצה. מסגרת מחיצת הזכוכית השחורה תואמת לפרזול הנבחר ברחבי הבית. פרט נוסף בחדר השינה שמשרת את הזוג הוא יצירת נישה עבור עמדת עבודה יחידה, שלא גורעת מהתנועה הטבעית בחדר.
"האהבה הגדולה ביותר שלי הן הדירות הקטנות והמאתגרות. בכל הזדמנות אני מחפשת את ההזדמנויות התכנוניות והמעניינות האלה וניגשת אליהן בהרבה התרגשות. לפתור בעיה תכנונית שתורמת גם לעיצוב הסופי של הבית, זה החלק האהוב עליי בעבודה שלי", משתפת אברהם לסיום.