"אני לא מוכן להיות חבר במועדון שמוכן לקבל אנשים כמוני", אמר הקומיקאי היהודי-אמריקאי, גראוצ'ו מרקס. אבל לגבי הסוהו האוס האמירה הזו לא נכונה: במועדון הזה ככל הנראה תרצו להיות חברים. הסוהו האוס היא רשת של מבנים הכוללים כמה פונקציות בהן בית מלון, מסעדות, בתי קפה, אזורי מנוחה, חללי עבודה, חדרי כושר, ברים ועוד. הרשת הבינלאומית גם השיקה סניף מקומי, במבנה לשימור ביפו והאורחים הבינלאומיים החלו לפקוד אותו בתדירות גבוהה כדי ליהנות מהאדריכלות הייחודית ומהשמש הנצחית.
עוד בעיצוב ואדריכלות:
ההשקה אמנם התקיימה בעיצומה של הקורונה אחרי יותר משנתיים של עבודת עיצוב קפדנית שכללה צוותים מקומיים לצד צוותים בינלאומיים כשמטרת העל היא להוות בית הרחק מהבית עבור חברי המועדון. המקום עלה לכותרות כשאירח לפני כשנה את החתונה של המפיק ההוליוודי דני איי (דני אביכזר) ובחירת לבו, מאי אלמקייס, ובין האורחים נצפה גם ליאונרדו דיקפריו.
במקום מועדון הג'נטלמנים המיושן
לאחרונה הגיע לארץ הבעלים-המייסד, איש העסקים הבריטי ניק ג'ונס, וסיפר איך הכל התחיל ואיך התפתח בהמשך.
הקונספט של סוהו האוס נהגה על ידיו כשביקש להקים מקום מפגש אלטרנטיבי לאומנים וליוצרים בסגנון "מועדוני הג'נטלמנים" של פעם, רק שבגלגולו הנוכחי והמודרני הוא מיועד לקהילה האמנותית והיוצרת (והמבוססת). הודות לפלטפורמת החברות הגלובלית שפיתח ג'ונס , The Membership Collective Group (MCG) מוזמנים החברים לנטוורקינג ולמינגלינג עם אנשים כמותם, מה שאומר לעבוד, ליצור קשרים, להשתתף בפעילויות חברתיות כמו מסיבות והרצאות, להעצים את הפן הקריאייטיבי שבהם, ואולי אפילו למצוא נסיך. השמועה אומרת שמייגן מרקל והנסיך הארי נפגשו לראשונה בבית סוהו המקורי, ברחוב דין 76 בלונדון. אבל גם אם אתם בני תמותה רגילים בלי דם כחול תוכלו ליהנות, כחברי מועדון, מאפשרויות מוזלות להזמנת חדרים, לשהות בבתי הסוהו בעולם, ובנוסף לבלות בחללים מעוצבים שנראים שונה בכל יעד ויעד.
בסוהו האוס ביפו האוריינטלי אפשר לישון באחד (או יותר) מ-24 חדרי אירוח באווירה ביתית-יוקרתית, עם שלל פינוקים כמו קפה טחון טרי ומוצרי טיפוח יוקרתיים, סלון משותף רחב ידיים, חלל עבודה, סטודיו יוגה, חצר נעימה, ברים, מסעדה ובריכה בצבע טורקיז עז שמזמינה לטבילה מרעננת.
כמה עולה התענוג? מנוי שנתי לבית הסוהו ביפו יעלה למנויים מגיל 27 8,000 שקל, לעומת מחיר מוזל של 2,000 שקל לשנה שממנו ייהנו צעירים עד גיל 27. חברות שמקנה גישה לכל הבתים בעולם תעלה 10,000 שקל לשנה מעל גיל 27 ו-5,000 שקל לצעירים.
מהסוהו בלונדון ללב יפו
הסוהו האוס המקורי הוקם ב-1995 באזור הסוהו בלונדון, ומכאן שמו, ו-26 שנים לאחר מכן, באוגוסט 2021, הושקה הגרסה הישראלית. ג'ונס סיפר בביקור שלו ביפו כי סוהו האוס חדש מוקם "כשהחברים מבקשים". כך היה גם בישראל, שלדבריו מהווה מרכז יצירתי שאינו נופל משאר בירות העולם.
המבנה המקומי שבנוי אבן הוקם בשנת 1889 ושימש במקור כמנזר, ולאחר מכן בית ספר קתולי לבנות. הבניין הייחודי בעל אלמנטים מעוגלים עבר שיפוץ בהתאם לכללי השימור בעזרת צוות של מעצבים ואדריכלים, בניצוחה של המעצבת הראשית של המותג, סברין למוגליה.
למוגליה מספרת לנו כי מאז ומתמיד עסקה בעיצוב בתי מלון ומקומות אירוח, ובתפקידה כמעצבת הראשית בחמש השנים האחרונות זכתה להשיק למעלה מ-12 בתים, בין השאר בהונג-קונג, פריז, רומא, ואפילו סוהו האוס במבנה כנסייה בשטוקהולם. כשהתקבלה ההחלטה להקים בית בישראל, נשלחה משלחת חיפוש למצוא את המיקום האידיאלי, כזה שיספק חוויה תרבותית עם זיקה להיסטוריה של העיר. "חשוב לנו לחקור את התרבות, ההיסטוריה והאמנות של המקום, כדי לייחד כל בית, גם מתוך ההקשר המקומי שלו", מוסיפה למוגליה. היא מציינת את ה-DNA החזק של בתי הסוהו – לוודא שכל הוא ייחודי ובעל קשר הדוק לסביבתו. "גם בית הסוהו המקורי, בלונדון, עוצב בהתאם לשורשים של המבנה הג'ורג'יאני. יש בו רהיטי וינטג', גוונים מסורתיים וקרניזים מעוטרים על הקירות", היא אומרת.
הלוקיישן ברחוב יפת נבחר לאור החזון העיצובי של המותג, תוך לא מעט אתגרים במהלך ההקמה. "גבולות ישראל ובריטניה היו סגורים בגלל הקוביד ולכן נאלצנו לקיים מפגשים וירטואליים עם המעצבים המקומיים ולספק להם הדרכה מרחוק", היא אומרת.
מבנה לשימור, פריטים משוק הפשפשים
במשך שנתיים וחצי עמל צוות העיצוב על עיצוב המבנה היפואי, כולל עבודות אדריכליות לשימור ולעיצוב פנים שארכו יותר משנה. החזית ומעטפת האבן נשמרו, אך לדברי למוגליה, נוספו אלמנטים קישוטיים בחלל הפנים כדי לקשור את הפנים לחוץ באופן שיתאים לקונספט העיצוב. "היינו צריכים להיות זהירים עם השינויים, בשל תנאי השימור הקפדניים", היא אומרת, "למרות שהבניין עבר תהליכי מודרניזציה חלקיים על ידי בעליו הקודמים". המעצבת משתפת כי היא והצוות ראו חשיבות במציאת אלמנטים מקוריים ויפים להתמקד בהם, כמו אריחי הרצפה המצוירים, ששוחזרו בקפידה, זאת לצד פריטים מקוריים שנמצאו בבניין ועברו שיפוץ ופריטים שלוקטו בשוק הפשפשים הסמוך. "היה לנו חשוב לשלב את המורשת של הנכס ככל האפשר. אותם אריחים, אגב, הם אלה שהכתיבו את הגוונים בחללים המשותפים ובחדרי השינה", היא מדגישה.
לדבריה נעשה שימוש רב בחומרים מקומיים, בדגש על אלמנטים מעץ שבולטים בתקרה ובפרגולה, ושיתופי פעולה עם מותגים ישראליים ועם אמנים ישראלים, שיצירות רבות שלהם מעטרות את הקירות העבים של המבנה הייחודי. אפילו עצי תפוז, מסמליה המובהקים של יפו, נשתלו בחצר לטובת ניחוח מקומי. הכתום משתלב בנוף החוץ בדמות חיפויי טרצו סביב הבריכה, בגוון חמרה, קונטרסט משובב לחיפוי הטורקיז שבתוכה. סביבה ניצבות מיטות שיזוף עם כריות טרקוטה ושמשיות תואמות וכן ריהוט מעץ אלון לתוספת של חמימות. ריצוף שחור-לבן מקיף את סביבת הבר ואת פינות הישיבה, מהווה תפאורה רגועה לכורסאות קלועות, כריות נוי בטורקיז בגימור פרנזים בגוון טרקוטה, כריות בשחור-לבן ושולחנות שיש. "השינוי העיקרי שעשינו היה ליצור פתח מתוך חללי המרתף, שם תכננו בריכה חיצונית ובר", היא אומרת, "באופן כזה יצרנו בית שהלב שלו הוא החצר. הודות למזג האוויר הטוב ברוב השנה, החלל הזה הופך לאזור בולט שמתאים לארוחת ערב וקוקטיילים, וכמובן לשכשוך בבריכה", היא מוסיפה.
חוויית "חבר מועדון" מעוצבת
למוגליה מספרת כי עיקר המחשבה בעיצוב חללי הפנים בבתי הסוהו ברחבי העולם היא על חוויית חבר המועדון. "חשוב לנו שהחללים יהיו אותנטיים ומזמינים, כשהנוחות היא ערך עליון. אנחנו רוצים לבסס תחושה כאילו חללי הפנים, כמו המבנה בחוץ, מעוצבים בצורה אורגנית וזורמת, כאילו תמיד היו שם, כשהרעיון הוא להבטיח שכל חלל יותאם בצורה מיטבית למשתמשים שונים, בהתאם לתרחישים שונים, ולאורך כל שעות היום. החל בפגישת בוקר על כוס קפה ועד לקוקטייל ערב עם חברים", היא מספרת. לדבריה, לחברי המועדון תרומה עצומה בביסוס האווירה בבית. ״הם אלה שהופכים אותו, בסופו של דבר, למרחב יצירתי ושיתופי", היא אומרת.
עוד מציינת המעצבת כי מקורות ההשראה שלה בעבודתה מגוונים. "יש את העיר, הסביבה והמבנה עצמו, שעוזרים לנו לגבש את הקונספט הראשוני לבית. משם אנחנו בוחרים חומרים מקומיים ובוחנים מעצבים צעירים וותיקים כמקורות השראה ואפשרות לשיתופי פעולה", היא מסבירה, "חשוב לנו לעבוד בשיתוף פעולה עם מעצבים ועם ספקים מקומיים, וכמובן להרבות בפגישות עם הצוותים המקומיים כדי להבטיח שערכי האותנטיות יהיו מוטמעים".
למוגליה מדגישה את תחושת השייכות שהיא רוצה לספק לכל אחד מהמבקרים, וכן שילוב של אלמנטים על-זמניים במהותם, שישרו תחושה נעימה ומסבירת פנים. "אחת ההשקות של האחרונות שלנו הייתה ברומא, שם נעזרנו בהרבה ספקים איטלקים מקומיים עבור חומרים ופריטי טקסטיל ששובצו בחללים השונים. השתמשנו בגופי תאורה של קרמיקאים מקומיים, באריחי טרצו מעודנים בחדרי השינה, והאהוב עלי, אריחים מרהיבים בהשראת ריצוף רומי עתיק מאבן פלדינה - ריצוף חלק שמורכב מפיסות אבני שיש - בשטח הגג. כל אלה משדרים 'חגיגה איטלקית' שמעוררת את החושים", היא מספרת.
דוגמה נוספת אפשר למצוא באחד הבתים האחרונים שהושקו בתוך כנסייה בשטוקהולם. "התפאורה האדירה הזו גרמה לנו להתערב כמה שפחות במבנה, גם בגלל שמדובר במבנה לשימור, והדגש העיצובי נעשה דרך פריטי הריהוט. לעומת זאת בבתים חדשים, כמו זה שברומא, תכננו ועיצבנו את הבניין כולו. זה דבר אחד ליצור מעין סיפור מעניין מאחורי העיצוב, ועניין אחר לגמרי לבסס תחושת שייכות", היא אומרת.
פרשנות מחודשת לאבטיח
אותה תחושה מתקיימת גם הודות לפריטי ריהוט שנרכשו בשוק הפשפשים, שמשלבים בחן בין ישן לבין חדש, ובין האמנות, שלה יש חלק נכבד במרחב ובחללים השונים בבתי הסוהו השונים בעולם. כל פינה זוכה בטיפול בעזרת עבודת אוצרות ולקטנות. "קייט בריאן, המנהלת האמנותית של המותג, עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם צוות האמנות במטרה לשלב אמנים מקומיים, בין אם צעירים ולא מוכרים, או ותיקים ומוערכים", אומרת למוגליה, "החופש האמנותי ניכר היטב מכיוון שעבודת האוצרות נעשית במנותק מעיצוב חללי הפנים". בהתאם לתפיסה הזו מתמקד אוסף האמנות בבית ביפו באמנים מהארץ ומהסביבה הקרובה, מאמנים כמו אלעד לסרי, טל ר' (טל רוזנצווייג הישראלי שעבר לדנמרק בגיל שנה - ל"מ) ועילית אזולאי, וכלה בכישרונות עולים כמו האמן והצייר שי יחזקאלי והאמן הרב-תחומי מעיין אליקים. חלק מהעבודות מתמקדות באסתטיקה שמייצגת את תנועת הבאוהאוס באמצעות אלמנטים מופשטים ומאוזנים וצבעוניות בסגנון קולור-בלוק. "לא היינו יכולים ליצור אוסף אמנות מבלי להוקיר את אדריכלות הבאוהאוס ומקומה הייחודי והמרכזי בישראל", מסבירה בריאן, "כשהנאצים הדירו את הבאוהאוס מברלין הם לא יכלו להאמין שהאסתטיקה הזו תזכה לבית מאמץ בעיר היהודית המודרנית הראשונה".
עבודות נוספות הן הומאז' למקום, עם יצירות פיגורטיביות שלוכדות את רוח האנשים: יושבים על החוף, צופים בשקיעה או ילדים משחקים בים. עבודות אחרות של מיקס-מדיה מתמקדות בפירות ובעלווה, כמו היצירה המחויכת בשם "אבטיח" המוצגת במדרגות ומדגישה את השפע הארצישראלי.
ניתן בחללים גם דגש מיוחד לצילום עם עבודות של אמנים וצלמים חשובים כמו מיכה בר-עם, סיגלית לנדאו, יעל ברתנא, דוד עדיקא, עודד בלילטי ואורי גרשט. "יצרנו אוסף אמנות תחת השם Soho House Tel Aviv, Jaffaשנועד לתמצת את ההיסטוריה, העם והארץ, שהיא בעלת מורשת צילום עשירה, ולה מקום דומיננטי בסצנת האמנות העכשווית", מוסיפה בריאן.
לקחת פיסת חוויה הביתה
להבדיל ממגבת רקומה עם שם המלון שאורחים ביקשו בעבר לארוז איתם חזרה הביתה, כאן כל פריט מהווה השראה אמיתית לעיצוב. "החברים היו שואלים כל הזמן את ניק ואת הצוות איפה הם יכולים למצוא את המוצרים שנמצאים בבתים", מחייכת למוגליה, "ואז ניק התחיל להשאיר פתקים קטנים עם שמות של פריטים פופולריים, כמו כלי הקריסטל שלנו מקולקציית Barwell או מנורות השולחן שלנו, וכיוון את החברים איפה יוכלו לרכוש אותם. לפני שבכלל הבנו מה קורה, היה לנו עסק חדש והתחלנו למכור און-ליין את הפריטים שבבתי הסוהו", היא מוסיפה. המותג Soho Home Design נולד ב-2016, ומאז כלי הקריסטל עבר דרך ארוכה והפך למותג פנים שכולל רהיטים, כלי שולחן, אביזרים, תאורה, מוצרי ריח ופריטי טקסטיל. לדברי למוגליה אלה קורצים לא רק לחברי המועדון, אלא גם לקהל הרחב, מכיוון שהסוהו האוס מייצג דרך חיים, אולי יותר מכל דבר אחר. "צוות המעצבים המסור שלנו יוצר פריטים עם אמירה עבור בתי הסוהו ברחבי העולם. אלו אלמנטים עם הרבה עומק, בדגש על מראה רב-שכבתי ונוח, עם הרבה גוונים ודוגמאות, שהם בעיני המפתח והגורם המאחד בבתים שלנו", היא מסבירה, "ככל שגדלנו והתרחבנו נשארנו נאמנים לעקרונות הליבה שלנו: ליצור 'בית רגוע מחוץ לבית' עבור החברים שלנו. כל קולקציה מעוצבת מתוך תשומת לב לחללי הפנים, לקהילות היצירתיות ומתוך כבוד להיסטוריה. אנחנו אפילו מציעים שירות מיוחד שיעזור להתאים את הסגנון שלנו לחלל המגורים הפרטי של האורחים במטרה ליצור איזון מנצח בין הנצחי ובין העל זמני", היא מסכמת.