משפחה עם ארבעה ילדים מתבגרים בנתה בית באחד המושבים בשרון בהשראת אורוות הסוסים המקיפות אותו. הן מקנות לו מראה טבעי ואף פראי, בדומה לחוות סוסים בחו"ל.
"את המשק רכש הבעלים לפני יותר מעשור, ולאורך השנים תכננתי עבורו אורוות לשימושים שונים", מספר האדריכל רון שפיגל. "לפני בניית הבית החדש התגוררו בני המשפחה בבית עץ שהשאירו הבעלים הקודמים, אך לפני כשנתיים וחצי פנה אליי האב בבקשה לשפץ את המבנה ולשדרג אותו. ככל שהתקדמנו בתהליך הבנו שנכון יהיה לשנות כיוון – להתחיל מאפס ולבנות בית חדש לגמרי ששואב השראה מפרטים מיוחדים במבני אורוות".
את המבנה החדש תכנן האדריכל בחזית מגרש ששטחו כ-2.5 דונם, מתוכם הוקצו לבית המשפחתי כ-280 מ"ר. "האב הוא אדם מיוחד שנעשה עם השנים חבר שלי. יש לו טעם ספציפי, והוצאתי לפועל כמה מהבקשות יוצאות הדופן שלו. הן אלה שמקנות לבית מראה אותנטי, ייחודי ושונה בנוף", מסביר שפיגל.
מה למשל?
"מצורת הבית, הפריסה על המגרש והחיבור לחצר ולאורוות, דרך הריצוף, דלת הכניסה והקמין שבסלון ועד לצורה הייחודית של בריכת השחייה".
את ההשראה לחלק מהפרטים בבית שאבו מאלמנטים שיוצרו בעבר עבור האורוות ("אחרי שניקינו מהן את הגסות והתאמנו אותן לבית מגורים"). הבית תוכנן במפלס אחד, כך שישתלב עם הסביבה הכפרית ויהיה מחובר לאדמה טוב יותר. דרכו אפשר לעבור לחצר ולחלקי המשק, וכך זכה כל אחד מבני הבית לפיסת חוץ פרטית משלו. הילדים בוגרים ולכן לכל אחד מהם יש סוויטה עם חדר רחצה פרטי ויציאה לאזור שקט לאירוח, שממוקם בהיקף המבנה. חדר השינה קרוב יותר לחצר ולאזור האורוות, וכך נוצרה פינה פרטית הפונה לנוף הפתוח.
מפלס להולכים על שתיים, מפלס להולכים על ארבע
"למגרש שבו ממוקם המשק יש טופוגרפיה מעט ייחודית שמתאפיינת במעין מדרון הולך ויורד. צורת הבית היא כמו האות L ומולו ממוקמת אורוות הסוסים שצורתה הגיאומטרית זהה, כך נוצרה בין שני המבנים חצר מרכזית מדורגת בשני מפלסים: בעליון הבית והבריכה, ובתחתון חצר משק – ביתם של הסוסים והכלבים", מסביר שפיגל. "בין שני הצירים האלה תוכננה מסלעה שמונעת מבעלי החיים לחצות ולעלות לכיוון הבית. הבית גבוה בשלושה מטרים ביחס לאזור האורווה, וההגבהה נועדה לגשר על הפרשי הגובה שהטופוגרפיה הטבעית הכתיבה לנו".
את פני הבאים משער הכניסה מקדם שביל שבסופו מדרגות אבני בזלת גדולות ופראיות. הן מובילות לאזור המבואה החיצונית, שנגלית בשלבים. "המשטח החיצוני רוצף באבנים מסותתות עתיקות במטרה לייצר הפרדה מוחלטת בין החוץ לפנים", מסביר האדריכל. "החזית חופתה בלבנים טבעיות, והדלת, שגובהה כשלושה מטרים, עשויה מפלדת קורטן חלקה בגימור מעט חלוד שייצר עבורנו מסגר. לצד הידית רותכה (איך לא) פרסת סוסים. כשהיא נפתחת, נחשפים לחלל הציבורי במלוא עוצמתו וגובהו. שם נמצאים המטבח, פינת האוכל והסלון, ומהם נשקף נוף לבריכה ולחוות הסוסים".
תחושת החווה הכפרית מתקבלת גם הודות לתקרת העץ המשופעת שמיתמרת בשיא גובהה לכ-5.5 מטרים. גם הפתחים הגדולים תורמים לתחושת המרחב והחיבור לחוץ. "יצרנו סביבת מגורים שמרגישים שהיא חלק בלתי נפרד מהמשק, עם מוטיבים ופרטים שנדגמו מהאורוות וזכו לפרשנות מעודנת יותר בבית".
במקור תכננו לרצף את החלל המרכזי בעץ, אך בעל הבית העדיף אבנים טבעיות בגדלים, צבעים, גימורים ורמות סיתות שונות שאותן פרסו במרווחים גסים וגדולים. הכוחלה (מלט למילוי החריצים, יפ"נ) שביניהן רק מדגישה את הייחוד ואת השונות של כל אחת מהן. "זאת רצפה שאוהבים או שונאים, אין באמצע", אומר שפיגל, "היא פורצת את גבולות הבית וממשיכה החוצה לחצר, בנראות מעט גסה יותר. בהמשך היא חודרת גם לבריכת השחייה, שם הפריסה שוב משתנה".
במרכז החלל המרכזי ניצב המטבח, שחוצץ בין אגף האירוח לאגף החדרים. "המטבח משמש בפועל כמעין עמדת די-ג'יי מלאת חיים שמנצחת על הבית כולו. הכול קורה בו וסביבו", אומר האדריכל. מול המטבח, מצד ימין, ממוקמת פינת האוכל שצופה לחצר ולמשק, ומשמאל נמצאים סלון הרביצה הנמוך ואזור הקמין.
המטבח מאופיין בסגנון כפרי מעודן עם ארונות ירוקים. במרכז החזית הגבוהה יש נישה מחופה באבן נגרסקו שחורה, ומולה, במרכז משטח העבודה של האי העשוי מעץ אלון, שולבה פלטה דקיקה מנירוסטה.
פינת האוכל ממוקמת במקביל לזאת שתחת הפרגולה באזור האירוח החיצוני, והיא עשויה כמו רבים מהרהיטים ומהאלמנטים שבבית משילוב של ברזל ועץ. על גבי קורות ה-T Double המתכתיות מותקנת פלטת עץ פראית. עבור הסלון נבחרה מערכת ישיבה נמוכה, צבעונית ונוחה עם אופי נונשלנטי, ועליה רובצים בני המשפחה והאורחים מול הטלוויזיה וקמין העצים שעשוי ברזל.
הפתחים שבהיקף פונים למרחב הטבעי, החלונות עשויים בחלקם החיצוני מאלומיניום ובחלקם הפנימי מעץ עם חלוקות פנימיות כדי ליצור אווירה כפרית המתאימה לבית. "בחלק מהחלונות, בפרט באגף החדרים, השתמשנו בפרט ממבני האורוות. בקו העליון והתחתון הותקנו אדני רכבת, ובהיקף שובצו בריקים", מוסיף שפיגל.
בריכת אינסוף הפונה לסוסים
היציאה לחצר האירוח מתבצעת מציר הוויטרינות הסמוכות למטבח ולפינת האוכל. פינות הישיבה והאוכל בחוץ ממוקמות תחת פרגולה גדולה המונחת על תושבת פלדה שחלקה יוצא מהקיר והשני ניצב על עמוד. בדופן המסלעה הותקן מעקה כבלים ומעליו פלטת עץ פראי שמשמש בר.
בהמשך ממוקמת בריכת השחייה שבנתה חברת פלגים, המתמחה בעיצוב, בתכנון ובביצוע בריכות שחייה פרטיות. "בריכת האינפיניטי פורצת את גבולות המשטח המרוצף, חודרת את שטח המסלעה ונפרסת לכיוון המשק ואורוות הסוסים. כך, כשיושבים מתחת לפרגולה, נראה שהמים גולשים למישור נמוך ובלתי נראה, והתחושה שמתקבלת טבעית ומרגיעה", מסביר שפיגל. בראשית התהליך בחנו אופציית התקנה של בריכה אקולוגית, אך לנוכח אתגרי התחזוקה נבחרה אלטרנטיבה שתייצר אפקט של נביעה.
"בחנו אופציה לרצף את הקרקעית באבנים טבעיות, זהות לאלה שבהן השתמשנו לריצוף האגף המרכזי בבית", מוסיף האדריכל. "באופן טבעי עלה חשש מגוון המים שיתקבל בפועל, אבל לשמחתנו התוצאה עלתה על הציפיות. יחד עם אבני הריצוף הכהות שילבנו בדפנות שבהיקף אבנים בהירות יותר, והתקבלה תוצאה לא סטנדרטית. יחד עם רפלקציית קרני השמש, גון המים שמתקבל דומה לגוני המעיינות שבהרי ירושלים, מה שמעצים את התחושה הטבעית שביקשנו ליצור. באזור הקרוב לפרגולה יצרנו בבריכה קרקעית רדודה, ושם היא משמשת לרביצה ולשכשוך. בחלקה הקיצוני שקרוב לחצר הותקנה מערכת שחייה נגד הזרם".
עץ, בזלת, בטון וזכוכית
עבור כל אחד מארבעת הילדים תוכננה, כאמור, סוויטה פרטית עם חדר רחצה, יחידת ארונות ויציאה לחצר פרטית הנפרדת מהחצר המרכזית. חדר השינה של האב ממוקם בקצה המסדרון, תחת תקרת קורות עץ גבוהה במיוחד, וממנו יש יציאה לחצר. המיטה עשויה עץ מחוספס הדומה לקורות שבתקרה. "בקדמת המאסטר תכננו את אזור השינה כשבינו ובין חדר הרחצה מפריד קיר מחופה בטקסטורת בטון", אומר שפיגל.
"לאזור הרחצה יצרנו שתי כניסות: האחת דרך מסדרון פתוח שמימינו שדרת ארונות מעץ אלון ומראת גוף גדולה. כניסה שנייה ממוקמת בקצה הנגדי של אזור השינה ומתבצעת דרך דלת מברזל וזכוכית גלינה (גלית, יפ"נ) שקופה למחצה. לאזור הרטוב בחרנו בפלטות פורצלן גדולות, כמעט נטולות חיבורים, שמייצרות מראה רציף והמשכי, מעין קונטקסט לאבני הריצוף ולכוחלה המודגשת ביניהן. את החלל משלים כיור גדול העשוי מחציבת סלע בזלת".