מעצבי הפנים עדי גפן (36) ורועי גידלי (38), עוסקים בדרך כלל בפרויקטים נפרדים, אך הפעם, לטובת הפרויקט שלפניכם, החליטו לאחד כוחות. גידלי, עו"ד בהשכלתו, עשה הסבה מקצועית לתחום העיצוב לפני כחמש שנים, וגפן, נשואה פלוס שניים, סיימה את לימודי עיצוב הפנים לפני כ-13 שנים, אך רק לפני כשנה וחצי החליטה להשקיע את כל כולה בעיסוק בלעדי בעיצוב.
"אנחנו מכירים כבר 13 שנים", מספר גידלי. "הכרנו דרך מכר משותף, ואחר כך יצא ששנינו עבדנו באל-על, ומשם החברות רק התחזקה. טסנו המון בעולם, ביקרנו במוזיאונים, בחנויות עיצוב, וחלקנו במשך שנים את האהבה לאדריכלות ולעיצוב. עדי גם עזרה לי לעצב את הדירה השכורה שגרתי בה עוד כסטודנט. "הפרויקט הזה הוא הראשון שאנחנו מבצעים יחד, ובו כל אחד נתן את הטאץ' שלו. אני מאוד אוהב את הפן התכנוני והטכני, ועדי היא אלופת הסטיילינג והלבשת החלל. כל אחד גרם לשני קצת 'לצאת מהקופסה' ומאזור הנוחות שלו, ולעשות דברים שלבד אולי לא היינו מגיעים לעשות", הוא מסכם.
שיפוץ בזמן שיא
חמש שנים גרה המשפחה ששכרה את שירותיהם של השנים, בדירת קבלן סטנדרטית בכפר סבא. גידלי וגפן מספרים כי לפני שפנו אליהם, חשבו בעלי הבית לעבור לבית גדול ומרווח יותר. "תקופת הקורונה גרמה להרבה אנשים לבחון את החיים שלהם", אומרת גפן. "הם ביקשו לשדרג את עצמם, אבל מאוד אהבו את השכונה שלהם, ואנחנו עזרנו להם לחשוב על אופציות יצירתיות שישאירו אותם בסביבה מבלי לעבור לבית אחר", היא מסבירה.
כך, ביקשו בעלי הבית להפוך את דירת הקבלן למרווחת, נעימה ומזמינה, וכל זאת בזמן שיא של חודש ימים ("זה הזמן שהתאפשר להם לשהות מחוץ לבית", מסביר גידלי), ומבלי לשבור קירות כלל. "היה לנו תקציב מוגבל של 300 אלף שקלים, אז ידענו שאנחנו לא הולכים לשבור קירות, אבל רצינו לעשות את המקסימום. מהפך אמיתי בחודש אחד", מסביר המעצב.
מהרגע שבו הוחלט שהמשפחה תישאר בדירה המקורית שלהם, עיקר המאמצים הופנה לטובת הגדלת המרחב הציבורי. המעצבים החליטו להוריד את כל החסמים בחלל, כולל אי המטבח הגדול שהפריד בין המטבח לסלון. טקטיקות של עיצוב אחיד וזורם שמחבר בין הסלון למרפסת הביתית סייעו להגשים את רעיון המרחב והפתיחות על הצד הטוב ביותר.
בנוסף, הדרישות היו ליצור אזור אכילה מרווח בסמוך למטבח, לארגן חלל מתאים לפנאי ומשחק משפחתי, ליצור מעטה של פרטיות ולהסתיר את הדירה מפני השכנים בבניין הסמוך, וכן ליצור חדר עבודה מתאים עבור בני הזוג. בהתאם לדרישות הללו בחרו המעצבים בפלטת גוונים רגועה ופשוטה של לבן, עם חיזוקים בשחור ובעץ בהיר, והבלחות צבע משמחות.
"רצינו לגבש מראה מאוורר, נקי ורחב ככל האפשר", מסבירה גפן. "לכן שמרנו על קווים נקיים, על זרימה והמון פתיחות מרחבית שתשמור על קשר עין מכל פינה כמעט". בהתאם לזאת פורק האי במטבח, והריצוף בדירה הוחלף לפרקט עץ אלון טבעי וחמים. המרפסת, לעומת זאת, קורצת מבחוץ בעזרת חיפויי גרניט פורצלן בגוון ירוק, בתבנית "פישבון" אלגנטית. הגוון הססגוני מתכתב היטב עם פלטת הגוונים בחללי הבית, ומדגיש את חיפוי הבק-ספלאש שהוחלף במטבח וחולל שינוי של ממש.
בחדר הרחצה המרכזי הוחלף הריצוף לאריחי גרניט פורצלן בדוגמת טראצו עדכנית, בטעם של פעם, וחזיתות יחידת הנגרות המקורית הוחלפו לחזיתות בגוון צהוב ומשמח. הממ״ד, ששימש עד כה כחדר עבודה, הוסב לחדר עבור שתי הבנות, ואילו חדר העבודה מוקם מחדש בקרבת סוויטת ההורים.
בחדרו של הבן תוכננה שידת אחסון פתוחה ברוח שיטת מונטסורי, המתמקדת בחוויית הילד ובגישה שלו לאלמנטים השונים בחלל. "היה לנו חשוב ליצור שיטת אחסון שתהיה נוחה ונגישה לילד בן שלוש, וגם ליצור רהיט שלא 'ישתלט' על החדר שאינו גדול", מסביר גידלי. את שידת עץ הבירץ' תכננו השניים כמקום אחסון פתוח, בגובה שמתאים לילד, אשר מאפשר גישה נוחה לצעצועים ולמשחקים ואפשרויות משחק רבות. שידת העץ, במראה מינימליסטי, עשויה מאותו גוון העץ שנבחר עבור המיטה, על מנת לשמור על רוגע ושקט ויזואלי.
בחדרן של הבנות הוצבה מיטת קומותיים שחוסכת שטח יקר, ושולבה בו יחידת עבודה פרקטית עם מדפים. בסוויטת ההורים טושטש מראה החלון שאינו ממורכז בעזרת וילונות המשתפלים מתקרה ועד רצפה.
מהפך דרך היפוך ויזואלי
שני המעצבים הציעו למשפחה כמה חלופות תכנוניות, ביניהן "היפוך" הסלון וויצירת אלמנט טלוויזיה עצמאי, שלא יחסום את החלל. "החלופה הזו חייבה תכנון משולב עם כמה אנשי מקצוע שיחברו יחדיו: קבלן, נגר, מסגר ואיש אודיו ווידאו. היינו צריכים לגרום לכולם לעבוד ביחד, כדי להוציא את התכנון לפועל, בדיוק מירבי", אומר גידלי.
"בעצם מה שתוכנן במרכז הסלון זו יחידת מסגרות רב שימושית, שמשמשת כמחיצה, ספריה, דלפק, יחידת טלוויזיה מרחפת, רמקול ואפילו ראוטר מוסתר שם", מסבירה גפן. "כל החיבורים נעשו דרך הרצפה, על ידי שני צינורות ברזל שעליהם היחידה עומדת, עד לריכוז הרמקולים שנמצא בארון הכניסה".
היחידה המרהיבה הופכת למוקד החלל הציבורי ומפיחה בו רוח רעננה וקלילה. מצדה השני, אשר פונה לכיוון מטבח, לוחות מגנטיים עם תמונות משפחתיות. אלה מחליפים את התמונות המסורתיות שלרוב מכסות את המקרר.
לבסוף, באזור הכניסה, תכננו השניים ארון אחסון שמכיל הכל: מעילים, נעליים, תיקים וכאמור, את מערכת האודיו. לצד הארון שולב ספסל ישיבה במראה מרחף וכן יחידת מדפים דו כיוונית, למראה מאוורר וקליל.
הטיפים של עדי ורועי לדירה מאווררת
- חשוב לקשר בין חללי החוץ לפנים, כדי ליצור תחושה המשכית ומרווחת, אך מבלי להזניח את אלמנט האינטימיות והפרטיות. במקרה הנוכחי "מסגרנו" את המרפסת בצמחייה ושילבנו וילון בצד הפנימי של החלל. אלו יוצרים תחושת אינטימיות ומסתירים את הבית מעין השכנים.
- חיפויים יכולים לעזור להכניס פן שובב וקריצה לחלל. לדוגמה, במטבח עצמו לא נגענו, פרט לחיפוי "בקספלאש" בגוון טורקיז-ירקרק נועז ש"הקפיץ" את המראה ברגע.
- תכנון מדוקדק של עבודת הנגרות יכול לחולל פלאים בחלל. פריטי נגרות מולטי-פונקציונליים משמשים למספר תפקידים בחלל והנראות שלהם הופכת לגולת הכותרת בחלל. כך אפשר לסמן וי על הפן הפונקציונלי והאסתטי גם יחד.
- אל תוותרו על פינת אוכל נגישה ומרכזית בבית. השתדלו להימנע מפינות אוכל בנאליות הצמודות לקיר, או עומדות בפינה רחוקה, ועצבו אותן בצורה מפוארת, במרכז הבית.
- בחרו קונספט מוגדר שיעזור לכם לשמור על אותה השפה בבית ועל זרימה בין החללים השונים.