אחד הציטוטים המפורסמים לגבי ספרים מיוחס למשורר ולמחזאי יוסף ברודסקי, שחרץ: "ישנם פשעים חמורים משריפת ספרים, כמו לא לקרוא אותם". ואכן, לפני כמה שנים, כשפורסמה באתר זה ממש כתבה על ביתה המושקע של כוכבת הילדים מיכל הקטנה, לא יכלו הגולשים להתעלם מהספרייה העצומה שבביתה, שמתנשאת לגובה שתי קומות. אבל לא הספרייה הענפה היא זו שלכדה את עיניהם של הגולשים אלא הצורה הקפדנית של סידור הספרים: חלוקה לקטגוריות לפי גוונים. רוב התגובות התייחסו בצקצוק ליחס לספרים כאל אלמנט עיצובי.
עוד בנושא:
כך או כך, מי שמכונה "עם הספר" ואומת ה"ארבע במאה" (הטעות במקור) ממשיך להתגאות בספריות, במדפים ובשידות אחסון לספרים ולמגזינים שהופכים לחלק אינטגרלי מעיצוב הבית. הספרים הם אלה שלרוב ינדדו איתנו מבית לבית, ישמשו כחבר טוב להתבודדות, "עם אפשרות קסומה לצאת לטיול מבלי להזיז את הרגליים" (ג'ומפה להירי).
לקראת שבוע הספר העברי שמתחיל ב-14 ביוני - הנה כמה רעיונות מעוררי השראה לאחסון ולתצוגת הספרים בבית בדגש על עיצוב ספרייה לסלון.
ספרים שמספרים סיפור
המעצבת עדי אדליס מספרת כי היא אוהבת ספרים ודואגת למקום עבורם בכל פרויקט עיצוב. "אני אוהבת ספרים, מגזינים, ספרות מקצועית ובעצם כל מה שעשוי מנייר. בדיוק כפי שאני דואגת למקום מסודר למטאטא ולדלי, ברור שגם עבור הספרים בבית", אומרת אדליס. לדבריה, בשונה מהמטאטא ומהדלי שדורשים אחסון תוך הצנעתם, הספרים הם דווקא חלק שראוי שיהיה גלוי לעין, והם מבססים, בין השאר, את אופיו של הבית. "רק לעיתים מאוד רחוקות קורה שאני נתקלת בלקוח שאומר לי שהוא לא צריך ספרייה כי אין לו ספרים", היא מעידה. ללקוח כזה היא תמיד תציע לשלב ספריה קטנה עבור חפצי נוי וכמה מגזינים, או לפחות מדף לספרי בישול. "בית ללא ספרים בכלל קצת מעציב אותי", היא מוסיפה. הספריות שמתכננת אדליס נעות בטווח שבין רוחב של 30 ס"מ ובין קיר שלם שמתפרש על שישה מטרים, והן נמצאות בכל חללי הבית: בחדר השינה, בחדר העבודה וכמובן בסלון. "הסידור הוא מאוד אישי לטעמי. אני אוהבת את הספרים שלי מסודרים לפי נושאים, סופרים, ז'אנרים או תקופות, אבל לרוב אסדר את הספרים בהתאם לאופי הלקוח. לפי צבעים, או בצורה דלילה יותר בשילוב חפצי נוי”, מוסיפה אדליס.
ומה לגבי סטיילינג לצילומים?
"הספרים צריכים לספר סיפור, תמיד. נכון שלטובת צילום אדריכלי אני יכולה לאסוף כמה ספרים באותו גוון לצד מיטה, אבל מעולם לא עטפתי ספרים כדי שספרייה תיראה אחידה", היא אומרת, "אני מחבבת מאוד את הגוון הצהבהב של ספרים ישנים, שגם להם יש אופי מובהק, ובפעמים מסוימות יהיו מקרים שלא אתייחס לספר כאל ספר קריאה, אלא ארשה לעצמי לשנות לו את הייעוד לאביזר עיצובי".
באחד מהמקרים הללו שיבצה אדליס את הספרים בצורה הפוכה בתוך ספרייה בגוון תכלת, באופן שבו הדפים גלויים ולא השדרה. "זו ספרייה בדירה קטנטנה בבניין לשימור ברמת גן, ששופצה עבור אב ושלושת ילדיו", היא נזכרת, "בדירה ניצלנו כל טיפת שטח אפשרית לאחסון, כשאחד מ'תופסי המקום', כמו בבתים רבים, הוא הספרייה ובה אוסף הספרים שלו". היא מסבירה שמכיוון שהספרים היו מאוד צבעוניים והיא ביקשה ליצור מראה רגוע ולא עמוס ויזואלית, לכן הפכה את הספרים, לטובת הצילומים בלבד.
בפרויקט אחר ביקשה אדליס ליצור "הזמנה לקריאה" עבור ארבעת ילדי הבית. "יצרתי ספרייה שהופכת את מבואת החדרים לנקודת מפגש צבעונית. מכיוון שאלכסון מטבעו מושך את העין ואת תשומת הלב שלנו, בחרתי בצורניות הזו לטובת ספרייה שתמשוך את ילדי המשפחה לפינת הקריאה".
לתת כבוד לספרים
אמנם לא תמיד אפשר להתפנות ולקרוא ספרים בתדירות שבה היינו רוצים, אבל יש גם כאלה שהתפנה להם זמן, כמו זוג פנסיונרים בעשור השביעי לחייהם שהחליט לשפץ ולתת מקום של כבוד לספרים. "הלקוחות ביקשו לשפץ את הבית אחרי שאחרון ילדיהם התחתן ועזב את הקן", מספרת מעצבת הפנים ליאת דביר-רותם, "התנאי שלהם היה שאמצא מקום ראוי עבור כל הספרים שאספו במרוצת השנים, כמות מכובדת לכל הדעות. היו להם ספרים שזרוקים בחדר אחד, אחרים בארגזים, חלק בספרייה קטנה ובשידות, ואת כולם היה צריך לרכז במקום אחד", היא אומרת. דביר-רותם החליטה שהמקום האידאלי עבורם יהיה במסדרון הבית, עד למטבח ופינת האוכל.
"בדירות הישראליות המסדרון הוא דבר שגרתי, ובעיניי זה שטח 'מת' ואפלולי, שמוציא אותי מדעתי, במיוחד על רקע יוקר המחיה. לתפיסתי, כל מ"ר צריך לעבוד בשביל בעלי הבית", היא מסבירה. בהתאם לגישה הזו היא הפכה את המסדרון לחלל פתוח ותכננה ספרייה שמתפרשת על פני קיר שלם, שמונה מטרים אורכו, מהמעבר לחדרי השינה ועד למטבח. סכמת הגוונים והחומרים של הספרייה זהה לאלה שבמטבח ובפינת האוכל, בגוון עץ אלון מעושן עבור המעטפת וגווני מרווה ובננה במידוף הפנים. "הגוונים האלה בעצם 'שוברים' את החלוקה הסימטרית ויוצרים מראה א-סימטרי במקצב קבוע, מה שגורם לספריה להיראות 'קלילה' ודינמית יותר", מסבירה המעצבת. סידור הספרים נעשה בעיקר לפי גודל. "יש לבני הזוג המון אוספי ספרים, ויש לזה ממד רגשי. לרוב מי שאוסף – רוצה גם להציג לראווה. ומכיוון שלספרים יש מקום מרכזי בחיים שלהם, נתתי לזה ביטוי דומה גם בעיצוב", היא מסכמת.
ספרי קודש מוצגים לראווה
מעבר לספרי קריאה יש בתים שבהם מוצגים לראווה ספרי קודש בחללים הציבוריים. "במגזר הדתי יש חשיבות להצגת ספרי הקודש, שהם חלק מהמורשת וממהות המשפחה ומאורח החיים שלה", אומרת המעצבת אביטל סנדר, אחת מצמד המעצבות "נורית ואביטל", ביחד עם המעצבת נורית טראו. השתיים, דתיות בעצמן, מאמינות שאין שוני מגזרי ברצון להכניס ספרייה למרחב הציבורי של הבית. בשני פרויקטים שונים הן בחרו להבליט את ספרי הקודש בדרכים שונות. בפרויקט אחד, שתוכנן עבור משפחה בת שש נפשות מפתח תקווה, הן עיצבו מדפים ארוכים בצורניות גיאומטרית, להכנסת קלילות ויזואלית לחלל. "עבדנו בשיתוף פעולה עם נגריית 'עצים ונפלאות', שהצליחה לתת מענה לתכנון מדפים מרחפים באורך של 2.5 מטרים, מבלי להזדקק לתמיכה ומבלי שיהפכו למדפים 'מחייכים' שמתעקמים מעודף משקל", מסבירה סנדר. על המדפים סודרו ספרי הקודש לצד פריטי נוי מוזהבים, המשתלבים בהרמוניה עם כיתוב הכריכה של הספרים.
עבור משפחה בת שמונה נפשות מגוש עציון תכננו השתיים ספרייה מברזל שחור, הממשיכה רעיונית את הפסנתר השחור, אלמנט מרכזי בבית, ואת מסגרת הוויטרינה השחורה. "הברזל מאפשר ליצור מדפים דקים וקלילים, והמחיצות שעשויות מרשתות ברזל מכניסות יופי ועניין", מסבירה טראו. דופן הספרייה ובסיס המדף העליון משמשים מעין חצי-מסגרת עבור הפסנתר, זו מוגדרת גם בעזרת גוון ירקרק עדין לאורך הקיר.
טיפים של מעצבים לעיצוב ספרייה בבית
הספרים הם עולם ומלואו ויש לתכנן את מקומם בקפידה, כמו גם את אופן סידורם. תכנון וסידור ספרייה הוא אולי אחד התחומים הכי מובהקים שבם מתקיימת הפילוסופיה Form Follows Function.
הנה כמה טיפים של אדריכלים ומעצבים, שלא תמצאו בשום ספר:
• בדירות קטנות כדאי לייעד לספרייה תפקיד דו שימושי ולנצל חללים ריקים או מבוזבזים.
• המפתח לעיצוב מאוורר ולא דחוס קשור לאופן סידור הספרים: כדאי לשלב גם אקססוריז כאלמנטים מפרידים, ולהניח חלק מהספרים בצורה אופקית וחלק אחר בצורה אנכית.
• בכוחם של הספרים להפיץ תחושת שלווה בחלל לכן כדאי לבחור בספריות באסתטיקה א-סימטרית ובגישה מינימליסטית לטובת מראה קליל.
• ספרים אפשר לסדר בצורה יצירתית: לפי גובה, לפי עומק, עם החזית מקדימה על מדפים כמעט ללא עומק, מונחים בצורה אופקית, לפי נושאים, לפי סופרים ואפילו לפי סדר הא"ב כמו בספריות עירוניות.
• חומרים: ספרייה צריכה להיות חזקה מספיק כדי לשאת את משקל הספרים לאורך שנים מבלי לקבל "בטן". מגוון החומרים אינסופי וכולל מיני עץ טבעי או מעובד, ברזל, בטון, זכוכית, אבן ועוד, וכן שילובים ביניהם.
• אבק: ספרייה פתוחה צוברת גם אבק, יש להביא זאת בחשבון כדי שיהיה קל לנקות ולתחזק אותה.
• תאורה: תאורת אווירה יכולה להאיר על הספרייה כאלמנט עיצובי ולצדה חשוב לשלב תאורת קריאה פונקציונלית לטובת העיניים.
• בטיחות: חשוב לוודא שהספרייה יציבה וחזקה ולעיתים לשקול חיזוק וחיבור לקיר, לרצפה או לתקרה.
• בנוי או מרחף, באמצע או בצד: ספרייה יכולה להיות ממוקמת בתוך נישה ואפילו עשויה מגבס (החיסרון הוא שאי אפשר להזיז אותה), או לחילופין לעמוד free standing באמצע החלל. ספרייה יכולה למלא נישה או אזור לא מנוצל כמו תחתית גרם מדרגות, מסדרון או קיר חוצץ, או להיות המוקד המרכזי בבית.
• תלויה או ניצבת? ספריות הסטרינג הפופולריות מסקנדינביה הפכו את הספרייה שהייתה מזוהה עם רהיט כבד ודומיננטי לקלילה ואף מרחפת. את ספריות הסטרינג דקות הגזרה אפשר גם לתלות על הקיר. עם זאת, גם ספרייה במראה כבד וגושני היא לגמרי טרנד שמוסיף אופי רב לבית.
• להתחשב ביוצאי הדופן: לקחת בחשבון ספרים שונים כמו אלבומים, ספרי עיצוב, מגזינים, ספרי ילדים, ספרי בישול וכך הלאה ולתכנן עבורם מקום ייעודי, אם מתאפשר כמובן.
• גישה נוחה: בסופו של דבר צריך להיות נוח להגיע לספר כשרוצים, במיוחד כשמדובר בילדים או בבני הגיל השלישי. ספריות לגובה, כאלו המתפרסות על פני כמה מטרים ואף על פני כמה קומות בבית, הן אלמנט עוצמתי ואסתטי אך גם כזה המחייב אמצעי גישה כמו סולם בטיחותי או מערכת שליפה \ טיפוס אחרת.
• שילוב פינת ישיבה: שווה לשלב פינת ישיבה בקרבת הספרייה לעידוד הקריאה והבילוי בקרבת ספרים. כורסה, ערסל, פוף, שרפרף, ספסל, ספה או מזרן רביצה ישלימו את עיצוב הספרייה הביתית ויהפכו את החלל לשלם פונקציונלית.
• פתוח או סגור? ספרייה מעוצבת יכולה להיות מורכבת ממדפים פתוחים, מארונות סגורים או משילוב מאוזן בין שתי האפשרויות.
• למלא את החלל: יש לכם נישה לא מנוצלת? פינה מאתגרת? הפכו את החיסרון ליתרון ושלבו ספרייה או רק מדפים (קנויים או בהתאמה אישית) כדי לסגור פינה ולנצל היטב שטח נדל"ני יקר. אין דבר כזה יותר מידי מדפים. ספרייה בסלון יכולה לתחום חלק מהחלל ולהגדירו.
הספריות של העתיד: שימוש במידג'רני
בפתחו של עידן ה-AI המרתק והמאיים כאחד, אפשר למצוא את הכלי הטכנולוגי מחולל התמונות Midjourney כאחד מכלי הבינה המלאכותית הנפוצים, שבו משתמשים אנשים כדי ליצור, בהקלדת מילים ספורות, אלמנטים חלומיים ושאר סטים מעוצבים. אלה לא תמיד מתאפשרים להפקה אמיתית עבור בתים.
האדריכל והמעצב אלברט אסקולה, יליד ברצלונה, שאב השראה מהמבנים הייחודים של גאודי ומההיסטוריה העשירה של מולדתו. עם השנים גיבש את גישת הפיוז'ן העיצובי שלו: הכלאה בין מסורת לבין חדשנות וטכנולוגיה. לדבריו, הוא שואף ליצור פתרון ייחודי ומותאם אישית עבור הלקוח, כזה שלא יהיה העתק ממגזין עיצוב, אלא שיתאים לצרכיו בדיוק. "מצאתי שהעבודה עם AI מאפשרת לי להבטיח את הייחוד הזה", הוא מסביר, "בדיאלוג שלי עם התוכנה נוצר עיצוב פרסונלי, יוצא דופן ומעורר התפעלות". עם זאת, הוא מוסיף כי רבים מעיצובי ה-AI אכן מאתגרים את חוקי הפיזיקה, ולכן עבורו משמשים בעיקר כמקור השראה שמציגים בפניו זווית ראייה אחרת למימוש בחלל. "עיצוב ספריות בעזרת AI מלהיב אותי במיוחד, כי הוא מכניס ממד של חדשנות ברהיט שלרוב הוא בנאלי ומקושר תודעתית לעולם הישן", הוא אומר, "לספרים יש ניחוח נוסטלגי, ודווקא החיבור עם הטכנולוגיה הופך את התוצר הסופי למפתיע ומרתק במיוחד בעיניי". אסקולה כמובן מעריך עוד יותר את הנאמנות לספרייה הביתית, בעידן שבו הספרים נקראים בקינדל והמודעות לסביבה ולרצון להפחית בנייר - בשיאה. בעיניו, הספרים הם הצהרה על אופיים של בעלי הבית, וגם פריט שמשפיע על העיצוב בחלל. "אני אוהב להציב את הספרים בערמות אנכיות ברחבי הבית כדי למשוך את העין, להוסיף אמירה ולהנגיש אותם באזורים מגוונים, מהסלון ועד חדרי השירותים. אני נעזר בספריות גם כאלמנט שיוצר מחיצות ומפריד אסתטית בין חללים", הוא מוסיף.