מעצבת קמה בבוקר ומגיעה לסטודיו: היא משרטטת, ממדלת או ניגשת ישר לעבודה עם החומר. ואז תופרת, חורטת או מדביקה, לוחצת, מכופפת, מקפלת או שורפת, מנפחת או מנסרת – כל זה כדי לייצר פריט אחד. יום העיצוב הישראלי, שחוזר השנה לגן החשמל בתל אביב זו השנה השלישית, הוא יוזמה שמנסה לשים בקדמת הבמה את המעצבות והמעצבים העצמאיים בישראל כדי לתמוך בשוק המקומי ולחשוף את הקהל הרחב לסצנה האקלקטית והמתפתחת הזו.
אירועי יום העיצוב ייערכו למעשה לאורך סוף שבוע (20-18 בדצמבר). הם אמנם יתקיימו בעיקר בתל אביב, למשל במתחם גן החשמל, אבל המעצבים המשתתפים עובדים ברחבי הארץ, או במקרה של המעצבים הבאים - מחיפה ועד כפר מנחם. האירועים יכללו ביקורים בחללי סטודיו של כ־30 מעצבים, סיורים מודרכים, כיתות אמן וסדנאות לילדים, לצד אירועי מכירה של פריטי עיצוב מבית כמה מהמעצבים הבולטים בארץ כיום. מה שמשותף לכל המעצבים שמשתתפים באירוע הוא החלק הבלתי נפרד של המלאכה עצמה בתהליך העיצוב. כל המעצבים המשתתפים מייצרים את העבודות שלהם בעצמם בסדנאות ובבתי המלאכה. כולם יציעו את מרכולתם במחירים מיוחדים בסוף השבוע הזה ויציגו קולקציות חדשות ואקסקלוסיביות לקראת סוף השנה האזרחית. בחרנו 10 מעצבות ומעצבים מקומיים ששווה לבקר ביום העיצוב הישראלי.
Igrushka, אלינה לוי - עיצוב קרמי, תל מונד
את סטודיו Igrushka לקרמיקה עכשווית הקימה אלינה לוי, מעצבת ומאיירת אופנה, לאחר ניסיון רב שנים דווקא בעולם העמותות. "במקצועי אני מעצבת אופנה, עבדתי בתעשייה די הרבה שנים ועזבתי כי בתי אובחנה כלקוית שמיעה והייתה זקוקה לשיקום", מספרת לוי. "לאחר כמה שנים שבהן התמקדתי בבתי, התחלתי לעבוד בעמותת ׳אנוש׳. שם הקמתי סטודיו לאמנות שימושית וכך התאהבתי בעולם הקרמיקה".
הקו העיצובי של Igrushka מתאפיין בצבעוניות שמחה ותוססת ומיוצרים בו כלי נוי בשיטת היציקות הקרמיות. לוי יוצרת בעצמה את התבניות מאלמנטים שונים, מעבדת, צובעת ומאיירת, והכול בעבודת יד מושקעת. "פירוש השם איגרושקה הוא 'צעצוע' ברוסית", מספרת לוי. "כשהתחלתי לעבוד רציתי ליצור משהו שמח, כמעט נאיבי. החיים שלנו לא קלים ולפחות בדברים שאני יוצרת אני רוצה להעלות חיוך. כך גם המוצרים - שמחים וססגוניים כמו צעצועים שרק רוצים לשחק איתם".
Velvart, קרן ולורט - ריהוט מחומרים טבעיים, פתח תקווה
שפת העיצוב של סטודיו Velvart היא הטבע – החל מטקסטורות אדמה, דרך צורניות אורגנית ועד שימוש בחומרים טבעיים, מוצרי הסטודיו בניצוחה של המעצבת קרן ולורט מושפעים מהאהבה שלה למדבר. "גדלתי כמה שנים במצפה רמון ואני מאוד אוהבת את הטבע הגדול והמוגזם שאתה מרגיש בו קטן והוא פראי ומטורף לידך", מסבירה ולורט. "הרבה מהאובייקטים של הסטודיו מדברים את הארץ".
לצד החיבור לטבע, את עבודת התכנון עצמה בוחרת לעשות ולורט בעבודה דיגיטלית. "אני לאו דווקא אקח אדמה מקומית, למשל, אלא אשלב את הצבעים או את הטקסטורה הטבעיים שלה עם מודל או אובייקט מאוד עשוי ונקי", היא מסבירה. "אני רוצה לייצג את הטבע הפראי בצורה המסודרת והממוסגרת שלו".
בקולקציה האחרונה שלה מציגה ולורט טקסטורות טבעיות שנוצקו לתוך תבניות סימטריות, עגולות ונקיות. השילוב בין הטקסטורה הטבעית ובין המינימליזם המוקפד של האבן מייצר ריהוט בעל נוכחות פואטית ורגישה. היא מציגה גם חנוכיות ייחודיות בצורתן. ביום העיצוב תציג לוי קולקציה של כלי קפה שאותה היא מכנה "ערב שישי בקטנה" וכוללת ספלי קפה, קערות ופמוטים מאוירים. "אנחנו מאוד אוהבים קפה במשפחה, אז הדרישה הגיעה משם", היא אומרת.
סטודיו BOW, בר גנץ - ריהוט עץ טבעי, קיבוץ כפר מנחם
במהלך לימודיה במכון הטכנולוגי חולון (HIT) נחשפה המעצבת התעשייתית בר גנץ לטכניקה המסורתית של כיפוף עץ באדים. מדובר בטכניקה עתיקת שנים שדורשת עבודת יד מוקפדת ולא מעט ניסיון. שבע שנים לאחר סיום הלימודים ממשיכה גנץ בסטודיו העיצוב שלה BOW לעבוד בטכניקה הייחודית ולעצב פריטי עץ מוקפדים.
"כל מוצר בתהליך צריך לקבל תשומת לב מלאה. כל פיס הוא תינוק שקיבל את היחס שהוא היה צריך", אומרת גנץ. רהיטי העץ של סטודיו BOW מאופיינים בפשטות אורגנית לצד הצורניות הייחודית של העץ המכופף. את הרהיטים מייצרת גנץ בעצמה בנגרייה בקיבוץ כפר מנחם הסמוך לקריית גת. "אני מושבניקית, כל חיי גדלתי ביער ואני אוהבת עצים מגיל צעיר", היא מספרת. "אני מעצבת מוצרים מאוד נקיים, חמים, עם קריצה לטבע. בתהליך שלי אני פחות עובדת עם סקיצות, ויותר מדמיינת משהו ומתחילה לכופף. אני מאמינה שהדברים הטובים באים בקלות, אם אני מצליחה לדמיין - אני מהר מאוד אצליח לממש".
יערה נוסבוים - פריטים בהדפסת תלת־ממד, זכרון יעקב
יערה נוסבוים לא תכננה להיות מעצבת עצמאית, אך לאחר שפרויקט הגמר שלה בלימודי העיצוב התעשייתי בשנקר, שכלל צעצועים טיפוליים לילדים, זכה בפרס עיצוב נחשב בגרמניה, הסטודיו שלה תפס תאוצה. היום היא מעצבת פריטים דקורטיביים ושימושיים לבית בהדפסת תלת־ממד המזכירים את המקום שממנו התחילה – צעצועים.
"חשוב לי מאוד העולם של השמחה והמשחק ולהוסיף אושר למי שקונה את המוצר", אומרת נוסבוים. ואכן המוצרים בסטודיו שלה כוללים מזוזות צבעוניות, סביבונים בצורת עצים וקולקציה של בובות – מעין פסלים המזכירים דמויות מופשטות בגוונים של ורוד וחום. המוצרים מודפסים במדפסות מביו-פלסטיק מבוסס עמילן תירס, כך שהם נחשבים אקולוגיים.
"יש לי סטודיו בבית ובעצם המדפסות מאפשרות לי לייצר מוצרים ומלאי לפי מה שאני צריכה, מה שחוסך פסולת", אומרת נוסבוים. "המדפסות מאפשרות לי לייצר ולהגשים את כל מה שאני רוצה, ואני משתדלת להשתמש בייחודיות שלהן ככלי עיצובי. אני מצליחה לקחת את המדפסת לקצה העיצובי שלה ולהפיק טקסטורות וצורות שלא אוכל לייצר עם עץ או עם בטון".
מטריאל גירלז, עדי טל ושי ג'רסי - עיצוב קרמי, תל אביב
מעצבות סטודיו "מטריאל גירלז", עדי טל ושי ג'רסי, התחילו כחברות. לאחר מפגש אקראי יחסית שבו הלכו לעבוד יחד בסטודיו לקרמיקה הן הבינו שהחברוּת יכולה להפוך גם למקצועית והקימו ב־2018 את הסטודיו המשותף שלהן. השתיים מחברות בין עבודת אובניים ליציקות, בין עיצוב לקראפט, בין כלים שימושיים לעבודות קונספטואליות בחומר.
"התשוקה שלנו היא חרסיות מקומיות", מספרת טל, "זה אומר שאנחנו הולכות לטייל, מביאות סוגי אדמות איתנו ועושות להן תהליך. אנחנו משתמשות בהן כמו הצבעים של החומר שלנו ומייצרות מזה פלטות של צבע". הטבעיות החומרית משתקפת גם בתוצאות הסופיות, עם פלטה חומה־צהובה וצורות נקיות שעבודת היד מורגשת בהן.
"מתוך החפירה הפיזית באדמה נוצר לנו קשר עם ממצאים ארכיאולוגיים, עם שברים", מוסיפה שי. "זה הביא אותנו לעסוק בנושא של שבר, ויש לנו סדרה של עבודות שמציגות כלים שהם כמו שבורים אבל שלמים".
השם של הסטודיו, שחוגג חמש שנות פעילות, מייצג את הניהול הנשי המשותף של השתיים – ואת החיבור שלהן לחומר. "אנחנו שתי נשים שמנהלות עסק, ומתברר שגם ב־2024 זה לא מובן מאליו. שתינו אמהות, מנהלות גם משפחה וגם עסק, והרבה פעמים אנשים מופתעים מזה", אומרת טל.
סטודיו M.A.Y.B.E, מאי בר לבב - סריגה והדפס שטיחים ורהיטים, תל אביב
את סטודיו M.A.Y.B.E הקימה מאי בר לבב, בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל במכללת שנקר, ב-2023, ובמסגרתו היא מעצבת מגוון פריטים ומוצרים בעבודת יד בטכניקות שונות, בעלי שפה הומוריסטית, במטרה ליצור עולם ייחודי ופופי המחבר בין עיצוב פונקציונלי, לבוש ואומנות.
לוגו הסטודיו – איור של פרח עם שתי עיניים קרטוניות – מרמז על האסתטיקה הכיפית של בר לבב. בין המוצרים אפשר למצוא כיסויי מיטה המעוטרים בלוגו הפרחוני, שטיחים וגרביים עם עיצובים גרפיים צבעוניים וגם רהיטי קרמיקה טרנדיים. לסטודיו יש קו עיצובי ברור וייחודי המתאים למי שמחפש צבע, הומור וקלילות. "עולם הטקסטיל מאפשר לי לפעול בכמה דיסציפלינות וליצור שילובים מסקרנים של צבעים וצורות על מגוון מוצרים שהקשר ביניהם מייצר מראה חדש, מרענן ושלם", אומרת בר לבב. בתהליך פיתוח המוצרים קיים דגש על ייצור בר קיימא. בכל אחד מהמוצרים נעשתה מחשבה על החומרים, צורת העבודה ובחירת האנשים והמפעלים שאיתם היא בחרה לעבוד.
אדם שלוי - ניפוח זכוכית, מושב אביעזר
אדם שלוי הוא נפח זכוכית, מעצב ומנהל סדנאות הזכוכית בבצלאל ובוגר המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל. "אני מתעניין במתח שבין הקראפט ובין העיצוב, בין יחיד ומיוחד למתועש, בין השימושי ליפה", אומר שלוי. בעבודותיו הוא בוחר לעבוד עם צורות קלאסיות ומינימליסטיות, כשניואנסים עיצוביים בצבע ובהבנה הצורנית מצליחים לחדש ולהפתיע גם בצורות הפשוטות ביותר. "כשהצורות נקיות ומופשטות, הצבעים מדגישים את האיכויות הייחודיות של הזכוכית, ההשתנות שלה באור והיופי הייחודי שלה", הוא אומר.
ביום העיצוב יציג שלוי שיתוף פעולה ייחודי עם המעצב התעשייתי קמע דיבון המחבר את הזכוכית העדינה של שלוי למסגרות ברזל כהות. "כלי הזכוכית מעוצבים בהשראת כדים עתיקים ומנופחים לתוך מסגרות הברזל", מסביר שלוי. "כשמנפחים את הזכוכית היא מצד אחד עוקבת אחר קווי המתאר של הברזל ומצד שני, הברזל הופך לסוג של כלוב והזכוכית מתנפחת מבפנים ועוברת אותו. הכד נשאר כלוא בפנים והופך לאחד עם הברזל". הכלים הצבעוניים של שלוי ודיבון משלבים בין צורניות עתיקה וצבעים מודרניים.
סטודיו Davka, גילי אילן ונדב ראוכוורגר - עיצוב קרמי, חיפה
המעצבים גילי אילן ונדב ראוכוורגר הם זוג במקצוע וגם זוג בחיים. לאחר סיום הלימודים במחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל פתחו השניים סטודיו בעיר התחתית בחיפה ומאז הם עובדים גלגל לצד גלגל, מייצרים כלי קרמיקה בעבודת יד ומלמדים את רזי המלאכה. "אנחנו מאוד מושפעים מהחומר, מה הכי יחמיא ויתאים לו", אומרת אילן. "לכל אחד מאיתנו יש אלמנטים שאנחנו אוהבים, ויש דברים שאנחנו אוהבים לעבוד עליהם יחד. הקולקציות שלנו משלבות את הכל".
הקו העיצובי של סטודיו Davka מתאפיין בקווים פשוטים ובאסתטיקה נקייה, לצד תשומת לב לפרטים הקטנים. כל הכלים מיוצרים בתוך הסטודיו בתהליך איטי וקפדני בשילוב טכניקות של עיצוב קרמי, כולל עבודה על הגלגל (אובניים), יציקות לתבנית גבס ופיסול. על הכלים טבועה טקסטורה מחוספסת המזוהה איתם ודוגמאות שונות שמייחדות כל כלי וכלי.
"מאז שהפכנו להורים התחלנו גם להתנסות בעבודה יותר פיסולית ואקספרסיבית", מספרת אילן. "כל אחד מאיתנו נותן יותר ביטוי לעבודה עם אצבעות, עם חומר, לעתים אפילו בלי האובניים. עבודה יותר אינטואיטיבית וחזרה לטכניקות ראשוניות".