בית ותיק בן 30 ביישוב עומר עבר שיפוץ מקיף אחרי שנרכש על ידי זוג שעבר ממרכז הארץ. בבית, המתפרס על פני 110 מ"ר בנויים, יש כעת שלושה חדרי שינה, סלון ומטבח וגרים בו זוג ושלושה ילדים צעירים. "הבית היה מושכר לאורך 30 שנה כך שלא נעשה בו מעולם שום שיפוץ, עד שנרכש על ידי בני המשפחה", מספרת מעצבת הפנים נופר מזיג.
"את הפרויקט המיוחד הזה זכיתי לתכנן ולעצב מהיסוד למשפחה מדהימה. הכרתי את בני הזוג ואת שתי הבנות שלהם כשנה לפני השיפוץ. בהתחלה לא ראיתי את הבית ואת המצב שלו בפועל, אך מהתמונות עלה שהם רכשו בית ישן עם ריהוט מתפרק, תשתיות לקויות ועוד הרבה אתגרים שדרשו התייחסות. אני זוכרת שבפעם הראשונה כשהלכתי לראות את הבית, אב המשפחה שאל אותי אם אני חושבת שאוכל לעמוד באתגר, ואני, עם קצת חששות, ידעתי שאין סיכוי שלא אלך על זה", מספרת מזיג.
כפרי ותעשייתי תחת קורת גג אחת
"מבחינת הקונספט העיצובי – הוא התגבש אחרי שהבנתי ששני בני הזוג אוהבים סגנונות שונים", מספרת מזיג, "הגיעו אליי בני זוג שלשניהם יש טעם משובח, אך האישה אוהבת יותר את המראה החמים והכפרי ואילו בעלה אוהב יותר את המראה התעשייתי עם נגיעות מודרניות. היה לי ממש חשוב לחבר את הבית המוצלח ביותר עבור שניהם וליצור עבורם את הקונספט הייחודי שלהם, גם אם מדובר בהגדרות דינמיות".
"את האבן הירושלמית היה לנו חשוב להשאיר גם אחרי השיפוץ, הן בזכות האופי שהיא מעניקה והן משיקולי תקציב. חיברנו את החיפוי החיצוני לקונספט העיצובי"
הבית ממוקם באחת השכונות הוותיקות והיפות בעומר, ברחוב שקט ומלא בירוק, כך שבקלות הצליחה מזיג לאפיין את החוץ בסגנון כפרי שמזכיר את טוסקנה – בית מחופה אבן בהירה, גינה פראית מלאה בצמחייה מגוונת ובסלעים בגוונים של אדמה, לצד דשא רחב ידיים. "הבית הוא פינתי ונמצא יחסית במקום מרכזי, אך הוא עטוף בירוק ונהנה משקט", מוסיפה מזיג, "היה חשוב לבני המשפחה ולי להכניס את החוץ פנימה ולחבר את הכל ביחד – את חיפוי האבן הירושלמית שעוטפת את כולו מבחוץ ואת הסגנון המודרני והקליל יותר שמאפיין את הפנים. את האבן הירושלמית היה לנו חשוב להשאיר גם אחרי השיפוץ, הן בזכות האופי שהיא מעניקה והן משיקולי תקציב. חיברנו את החיפוי החיצוני לקונספט העיצובי".
בתוך הבית אין כמעט שימוש בצבעים ועיקר העניין נוצר מהחומרים והמטקסטורות. נעשה שימוש נרחב בשחור, למשל בפתחים, בחלק מהרהיטים, בברזים, כיורים וחיפויים אחרים, בעוד שהיתר נע על סקלת גוונים בהירה וכפרית, למשל שימוש בשמנת, קרם ובז'. נגיעות הצבע הכמעט יחידות הן בשימוש בעץ כהה ובנגיעות של גוונים חומים עמוקים.
מזיג בחרה לשבץ בבית רהיטים עם מראה כפרי לייט, כמו הספה בסלון, כיסאות הבר, כיסאות האוכל בפינת האוכל בעלי המראה הקלוע, ועוד.
עוד מוסיפה מזיג כי "אפשר לומר שמבחינת הקונספט העיצובי איחדנו כמה עולמות - קצת מהמודרני החמים, קצת מהכפרי, קצת מהטוסקני, קצת מהתעשייתי - וכך נוצר לנו מראה ייחודי משלנו לבית הפרטי המשפחתי".
כדי לחדד את הקו המודרני והמתועש בתוך הבית דאגה מזיג לחשיפה של עמוד התמך של המבנה. "בחרתי להשאיר עמוד בבטון חשוף שעשינו לו יציקה מחדש בתבנית בשביל להביא לפלטת החומרים מאפיינים מהעולם התעשייתי. את הפתחים בחרנו להרחיב ולהכניס את הירוק שבחוץ גם פנימה, לצד אור רב שנכנס כעת הביתה. השימוש בפרקט כהה לעומת השימוש בחומרים ובגוונים הרכים והבהירים עזרו לי לשלב בין העולם הקלאסי והנקי לבין העולם המודרני החמים", היא מספרת, "לי באופן אישי פחות חשובה ההגדרה של הסגנון, יותר חשוב לי שפלטת הצבעים תתחבר יחד ותיצור זרימה לכל אורך הבית".
כדי להכניס מהאופי הכפרי בחרה מזיג בפריטי נגרות עם טקסטורות, למשל דוגמאות מחורצות לארונות רבים ברחבי הבית שיוצרים מראה עמוק יותר לרהיט, או ספות וכורסאות בגוון חום כהה ועמוק, המשלימים את הרצפה ומהווים ניגוד לריהוט הבהיר ברובו.
במטבח דאגה מזיג לשלב משטחים ואלמנטים בעלי חספוס השאובים מהעולם הקלאסי שבו יש לאבן הטבעית דוגמאות והבדלי גוונים.
מחדר ילדים אחד לשניים, ממקלחת אחת לשתיים
התכנון של הבית היה מאתגר במיוחד, מזיג ניסתה ליצור חלל ציבורי רחב כמה שאפשר, בבית שכל שטחו הבנוי הוא 110 מ"ר בלבד, וכן למצוא פתרון ראוי לאזור הכביסה, ליצור להורים חדר רחצה משלהם כי עד השיפוץ הייתה בבית מקלחת אחת. הפתעה נוספת הגיעה במהלך השיפוץ, כשאם המשפחה גילתה שהיא בהריון שלישי וכעת נדרשה המעצבת למצוא פתרון לחדר תינוק, מה שאומר תכנון מחודש של חלוקת החדרים. "כל זה לא היה בתוכנית המקורית, ישבנו על התוכניות לפרטי פרטים, שברנו, הרחבנו והחלפנו את כל התשתיות מהיסוד", היא מספרת.
הבית עבר שיפוץ מלא שכלל החלפה של כל תשתית החשמל והאינסטלציה, וכן כל החיפויים. מבחינת המבנה – מבואת הכניסה בוטלה והוצב בכניסה ארון אחסון גדול ודומיננטי ובו מערכות שונות ונישה עם חפצי נוי. הקיר בין המטבח לבין הסלון נשבר ונוצר חלל ציבורי רחב ופתוח. המסדרון הצר שהיה בצד המטבח ובו שתי כניסות הפך לכניסה אחת ונותר מעין פטיו למטבח. "חיברתי את המטבח עם חדר השירות ויצרתי חלל אינטגרלי משלים", מסבירה מזיג, "את היציאה השנייה לבית חיברתי לכניסה של החדר הורים והפכתי חלל קטן למשרד קומפקטי אך פרקטי לאב המשפחה, שלפעמים עובד מהבית".
במסגרת השיפוץ הפך חדר ההורים מחדר רגיל לחדר מאסטר, הכולל חדר רחצה פרטי כך שלילדים יש חדר רחצה נפרד משלהם כעת. חדר השינה הזוגי מאופיין בגוונים בהירים ובטקסטיל רך, לצד ארונות בדוגמה זהה לזו שבחללים אחרים בבית, ליצירת המשכיות קונספטואלית.
במקור תכננה מזיג חדר ילדים אחד לבנות הצעירות, אולם הבשורה המשמחת על ההיריון הכתיבה שינוי בתוכניות והוספת חדר תינוק, הממשיך אף הוא את הקו המוביל בבית – גוונים בהירים ורצפת עץ כהה בדוגמת פישבון.
"החוץ כמובן גם הוא טופל. החלטנו להשאיר את האבן החיצונית ולחדש אותה, הגינה תוכננה מחדש, הפרגולה שודרגה ועברה צביעה וגם קצת שיפצור. כך קיבלנו בית טוסקני שבכל פעם שאני נכנסת אליו - אני מרגישה את הקסם מחדש" אומרת מזיג.
"החלטנו לצאת לדרך, והמסע הזה היה מיוחד עבורי. בתקופה של השיפוץ גרו בני המשפחה ביישוב אורנית והם פשוט נתנו לי יד חופשית בכל החלטה שהתקבלה. השיפוץ זרם מהרגע הראשון ובגלל זה קיבלנו את התוצאה המדהימה הזו", היא אומרת לסיכום.