עיצוב בהשראת החלל והכמיהה אליו. היו גם מנורות ניאון עם נוזל בפנים. תערוכת Maison & Objet

תערוכת Maison & Objet חוגגת 30 שנה ומגיעה עד הירח

השבוע התקיימה תערוכת העיצוב הפריזאית הוותיקה, כשחלק מהטרנדים חזרו משנות ה-70, כמו חיבה לצבעים מטאליים, בעוד שאחרים מנסים להציג את הקידמה בדמות בינה מלאכותית וחומרים חדשניים. והיו גם כריות ישיבה מקיטבגים צבאיים

יפה עירון קוץ, פריז
פורסם:
תערוכת Maison & Objet (בית וחפץ בתרגום חופשי), שננעלה לפני כמה ימים, חוגגת 30 שנה להיווסדה ומאפשרת הצצה לשינוי שחל בעולם עיצוב הבית. במהלך השנים הצליחה התערוכה הוותיקה לשמור על מקומה כתערוכה מרכזית ובעלת השפעה, בעיקר משום שמארגניה ידעו להתאים אותה לעולם משתנה, ליצר מגוון, למצוא יצרנים ומעצבים המתאימים לרוח השינוי ולהפוך אותה לידידות ונעימה למבקרים בה.
Maison & Objet היא אמנם לא תערוכת העיצוב הוותיקה באירופה, אך היא נחשבת לאחת מהחשובות ביותר בעולם. יש בה מפגש מרתק של כישרונות וחדשנות, שבסופו של דבר יקבעו איך תיראה הסביבה האינטימית והקרובה שלנו – הבית שלנו. מטרת התערוכה היא כמובן מפגש בלתי אמצעי בין יצרנים, מעצבים וקניינים, אך היא גם מקור השראה לאלה שמגיעים לכאן להתרשם ולחוש את הדופק של טרנדים ומגמות לעתיד.
צורי גואטה, מעצב תכשיטים ישראלי המתגורר בפריז, מתמחה בסיליקון, מספר לי בתערוכה: "אני מציג כאן קבוע לפחות עשר שנים. הפעם אני לא משתתף והגעתי כאורח מכיוון שהייתי עסוק בבניית תערוכה שלי המוצגת כרגע בתל-אביב (גואטה יצר מיצב פיסול טקסטילי בעבודת יד בהשראת שוניות אלמוגים, המוצג במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, יע"ק). הגעתי כדי להתרשם, ללמוד ולקבל השראה ממגמות העיצוב בתערוכה. מה שמאפיין את התערוכה הוא המגוון הגדול של מוצרים מתחומים שונים, שאפשר לראות תחת קורת גג אחת, וגם שהתערוכה תמיד מצליחה לחדש ולהתחדש. גם מבחינה מסחרית התערוכה מאוד מוצלחת. מגיעים לכאן קניינים מכל העולם, והם באים אליך לדוכן, לפעמים אלה קניינים שלא קל לך להגיע אליהם, כמו בוני יאכטות לדוגמה או קניינים מערב הסעודית. סיבה נוספת מבחינתי לבקר בה כי היא גם סוג של 'מועדון חברים' ואני פוגש בה אנשי מקצוע שאני מכיר ולא תמיד פוגש ביומיום. בסופו של דבר כולם מגיעים לכאן".
11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
נוחות בבית כערך משמעותי. פינות ישיבה בחלק של "הבית" בתערוכה
(צילום: יפה עירון קוץ)

11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
תורו של העיצוב הקוריאני החדשני
(צילום: יפה עירון קוץ)

החלל כבר כאן. או שם

התערוכה לציון 30 שנות פעילות קיבלה את הכותרת "טרה קוסמוס" (Terra Cosmos) – כדור הארץ והיקום – כשמה של מצגת המגמות המרכזית בתערוכה, שעיצבה חברת תחזיות הטרנדים Peclers. תחת הנושא נבחן הקשר שבין חיינו בכדור הארץ ובין כיבוש החלל והשפעתו על עולם העיצוב. אלה הנושאים שבהם התמקדו בהקשר הזה:
הרדיפה אחרי החדש והשונה – 55 שנה אחרי שהאדם צעד על הירח אנחנו יכולים היום לטוס לחלל כתיירים. החיפוש אחרי טריטוריות חדשות מלהיב אותנו וגם את המעצבים שגם מנסים לגלות ולהתנסות בהן בעיקר בעזרת טכנולוגיות חדשניות, שעומדות לרשותם. בעזרת תוכנות עיצוב, מדפסות תלת-ממד, בינה מלאכותית וטכניקת לייזר הם מנסים לחדש וגם לשבור מוסכמות וקודים של עיצוב. בתערוכה הוצגו פריטים מחומרי גלם קלאסיים שעובדו בצורה שונה מהמקובל ויצרו גם קודים אסתטיים חדשים, למשל כלים מחמר מצופים במתכת, כלים או פסלים מפלדה מחוררת, כלים מזכוכית הנראית שבורה או סדוקה. בזכות ההתנסות בחומרים יש נדידה בין תחומים שונים, כך למשל את הקרמיקה ראינו בתערוכה לא רק בכלי הבית אלא גם כגופי תאורה, ואת המקרמה מצאנו ברהיטי גן.
11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
כריות וריפוד עשויים קיטבג צבאי. בקרוב אצלנו?
(צילום: יפה עירון קוץ)

11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
קריצה לסבנטיז. שילוב של עבודות יד וקידמה טכנולוגית
(צילום: יפה עירון קוץ)

11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
שימוש בחומרים מחוררים
(צילום: יפה עירון קוץ)

השפעת סגנון שנות ה-70 של המאה הקודמת – החלליות, שנשלחות לאחרונה לחלל, עוררו בנו נוסטלגיה לשנות ה-70 של המאה הקודמת, "תור הזהב" של כיבוש החלל, ולצד זה גם געגועים לתרבות "ילדי הפרחים" הרגועה של אותן שנים. בהשראת הסבנטיז היה אפשר לראות בתערוכה כלי שולחן בסגנון כפרי מחמר המעוטרים בציורי פרחים קטנים, כורסאות עם מושבים רכים המונחים על מבני מתכת, כרים ומפיות רקומות ואפילו מנורת הלבה, לאלה שעדיין זוכרים – מנורת זכוכית, שבתוכה נוזל צבעוני בתנועה, עושה קאמבק.
צבעוניות חדשה בהשראת מרס – תשכחו מצהוב וירוק, הצבעים העזים והניאוניים שליוו אותנו הקיץ בהשראת שנות ה-80 של המאה הקודמת. הם מפנים את מקומם לצבעי פלנטות רחוקות, עם צבעוניות חמה ורגועה יותר, בגוני אדמה ובראשם חום, שוקולד חלב, חמרה ובז'.
הקוסמוס הזוהר – בהשראת אורות והבזקים מהחלל נראה בעונה הבאה רהיטים וחפצים עם מראה מתכתי בוהק. למשל, רהיטים המשלבים צינורת כרום או גופי תאורה בצבעי כסף או זהב.
11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
טקסטיל עם מוטיבים של מערכת השמש והחלל
(צילום: יפה עירון קוץ)

11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
55 שנה אחרי שהאדם צעד לראשונה על הירח
(צילום: יפה עירון קוץ)

11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
שילוב רהיטי מתכת במראה עתידני
(צילום: יפה עירון קוץ)

קיימות – נושא הקיימות תפס מקום חשוב ומרכזי בתערוכה. הרעיונות של מודעות סביבתית, מחויבות לכלכלה מעגלית ומחזור של דור חדש של צרכנים מחייב, כמובן, גם תשובה עיצובית מתאימה. ליונל ג'אדוט הבלגי נבחר למעצב השנה של התערוכה. הוא משתמש בחומרים ממוחזרים כמו שאריות בדים, עצים שנפלו ופסולת פלסטיק בעיצוביו. בתערוכה הוא הציג רהיטים וחפצים המיועדים אמנם לבתי אירוח ולבתי מלון, אך בהחלט מתאימים גם לבתים פרטיים, בהם כיסאות ושולחנות משאריות עצים או מפלסטיק משוחזר. בין היתר הוא עיצב והציג תיקי קיטבג צבאיים ישנים שהוא הפך לכרי ישיבה. יותר ויותר יצרנים בתערוכה הבליטו את העובדה שהם משתמשים בחומרים ידידותיים לסביבה או ממוחזרים. אגב, בתערוכה עצמה פוזרו אזורי עבודה ומנוחה למבקרים, שהרהיטים וכרי הישיבה בהם עוצבו מחומרים ממוחזרים, ואת תג הכניסה לתערוכה התבקשתי להכניס למסגרת מקרטון ולא מפלסטיק כבעבר.
חדש עם ישן – לרבים מאיתנו הפכה רכישה של מוצרי יד שנייה לדרך חיים. בתערוכה Maison & Objet השנה ניתן ביטוי גם למגמה הזו, כשבפעם הראשונה הוצבו ביחד במתחם אחד דוכני יד שנייה. בעבר הם היו מפוזרים ברחבי התערוכה, ואילו הפעם קובצו לחלל מיוחד, כולל סדנה שנועדה ללמד את המבקרים לשלב בחלל אחד פריטי וינטג' עם חפצים ואמנות בסגנון עכשווי.
WELLNESS – ביתנו כמקלט ומקום של רוגע הוא נושא שכיכב בתערוכה גם השנה. הקורונה הפכה את ביתנו למקום שבו חיפשנו רוגע וניחומים, מקום מקלט מהעולם החיצוני. המגמה הזו תמשיך איתנו גם בשנה הקרובה, ובתערוכה נראו חפצים ורהיטים התורמים לתחושה של רכות טבעית, בצורה של עיצובים מעוגלים ומקומרים בכורסאות, בספות ובכרים, לצד חומרים רכים כקטיפה וצמר טרי ובצבעוניות מרגיעה של גוני חול. ניחוחות נעימים ישלימו את האווירה הרגועה. אגף שלם בתערוכה הוקדש לבושמי בית וכלי קיבול מעוצבים למפיצי ריח.
שעשוע כמוטיב – אולי בהשראת הטיקטוק הציגו יצרנים רבים חפצים משעשעים, כמו כריות ישיבה צבעוניות עם כתובות מצחיקות או בצורה יוצאות דופן, מראה לתלייה שנשתקף בה הפוך, חפצים מחופשים המשנים את תפקידם הרגיל, למשל ספר שנהיה קופסת אחסון.
11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
פריטים משעשעים כמוטיב חוזר
(צילום: יפה עירון קוץ)

הבית, החפץ ואנשים

לתערוכה יש שתי מהדורות בשנה, בחודש ספטמבר ובחודש ינואר. גם הפעם היא התקיימה במקומה הקבוע, בששת ההאנגרים הענקיים בגני התערוכה מצפון לפריז. לתערוכה מגיעים מעצבים, אדריכלים, קניינים מתעשיית העיצוב והלייף סטייל מכל רחבי העולם כדי להציג חידושים בתחום העיצוב, לדון במגמות עתידיות וליצור שיתופי פעולה עסקיים. הציגו בה, על פי נתוני המארגנים, כ-2,500 מותגים ומעצבים, יותר ממחציתם בינלאומיים. ביקרו בה כ-70 אלף קניינים ואנשי מקצוע מ-145 מדינות, נתונים מרשימים לתערוכות מהסוג הזה.
התערוכה, שהתקיימה לראשונה ב-1994, היא למעשה חיבור של חמש תערוכות שונות, שעסקו בתחום עיצוב הבית, כל אחת בנפרד, והחליטו לאחד כוחות ולהציג תחת קורת גג אחת.
מארגני התערוכה, בהם חברת הפקות גדולה ואיגוד האמנים ובעלי המלאכה של צרפת, השיקו לפני כמה שנים אתר אינטרנט לאנשי מקצוע המחבר בין יצרנים לקניינים, והוא נועד להמשיך את חוויית הביקור מעבר לחמשת ימי התצוגות. אפשר לרכוש בו כמובן גם חלק מהמוצגים, להתרשם מאחרים שלא הספקתם לראות בפועל ולהתעדכן בטרנדים. לפני פתיחת התערוכה ובמהלכה אפשר למצוא באתר קטלוגים של היצרנים, מה שמאפשר להכין טוב יותר את הביקור ולחסוך זמן.
גם הפעם בתערוכה היו שני חלקים מרכזיים. ה"בית" שבו הוצגו פריטים הקשורים בעיצוב פנים ואביזרים התורמים לאווירה, כמו תאורה, וכמובן רהיטים בסגנונות שונים לכל חדרי הבית והמשרד. הם הוצגו בשלל תצוגות, בהתאם לסגנונם של היצרנים, חלקם מהחשובים והידועים בעולם, לצידם יצרנים קטנים וידועים פחות. בחלק הזה התקיימה גם התערוכה הקבועה של בעלי מלאכה, "הקראפט", ובה עבודות ייחודיות מעבודת יד, מזכוכית, עץ, חמר ולאחרונה גם מחומרים ממוחזרים בסגנון עכשווי. בחלל גדול ומעוצב הציגו מעצבים צעירים, בתחילת דרכם, שהוזמנו להציג בתערוכה ותרמו לה את הקו הרענן והחדשני שלה.
11 צפייה בגלריה
תערוכת Maison & Objet, פריז
תערוכת Maison & Objet, פריז
טרה קוסמוס - נושא הגג בתעורכה לציון 30 שנות פעילות
(צילום: יפה עירון קוץ)


ב"חפץ", החלק השני של התערוכה, הוצגו חפצים המשלימים את עיצוב הבית, כמו כלי אוכל ומטבח, מתנות מקוריות, קישוטים לחגים ולאירועים, אביזרים וחפצים הקשורים לאווירה ולאיכות חיים כמו בשמים לבית, אביזרי אופנה, וכל מה שקשור לטקסטיל, ממפות ועד שטיחים, ולא מעט דוכנים עם חפצים בסגנון אתני מרחבי העולם.
בחמשת ימי התערוכה נערכו גם כ-40 אירועים שונים, בהם סדנאות, פאנלים, הרצאות ומפגשים עם מעצבים ואנשי מקצוע מובילים בתחומים הקשורים לעיצוב הבית. מה למשל? סדנה לשיווק דיגיטלי, הרצאה איך לשלב סגנון וינטג' עם סגנון עכשווי, חשיבות הצד האנושי בעיצוב פנים, מפגשים עם יצרנים מהונג קונג ומקוריאה (עוד טרנד שמתחזק בשנים האחרונות הוא העיצוב הקוריאני, במקביל לעליית קרנה של המוזיקה הקוריאנית – קיי-פופ – והטיפוח הקוריאני, יע"ק), סדנאות לטיפוח העור עם מוצרים חדשניים, איך להשתמש בטכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית בשיווק ובעיצוב, ועוד. הפאנלים והמפגשים הם אחת הסיבות להצלחת התערוכה וסיבה טובה להגיעה אליה מדי שנה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button