החלל הציבורי מחולק ומפריד באלגנטיות בין המטבח לסלון

מקוריאה לגבעתיים: בני הזוג חזרו מרילוקיישן היישר לפרויקט שיפוץ דירתם

את המעצבת שהובילה את שיפוץ ביתם הכירו בני הזוג בסיאול, וכשחזרו ארצה - בחרו בה כדי לבצע מתיחת פנים לדירת התמ"א שרכשו בגבעתיים. המטבח וחדר השינה התהפכו במיקומם, העמודים הקונסטרוקטיביים שנחשפו הפכו לאלמנטים קישוטיים, ובר משקאות מזמין נבנה במיוחד והפך למוקד החלל הציבורי

פורסם:
אל בני הזוג שרכשו את דירת התמ"א בגבעתיים, התוודעה מעצבת הפנים לילך לויט (45), לפני כשש שנים בדרום קוריאה, מכל המקומות. "שתי המשפחות שלנו התגוררו שם במסגרת רילוקיישן, ואנחנו נפגשנו בסיאול דרך חברים משותפים מהקהילה הישראלית", היא מספרת.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
החלל הציבורי מחולק ומפריד באלגנטיות בין המטבח לסלון
(צילום: מושיק גיטליס)
לויט, שלה פז"ם של 18 שנה בתחום העיצוב, מציינת כי אמנם ההעדפות העיצוביות והסגנוניות של בני הזוג שונות משלה, אך הם בחרו בה לתכנן ולעצב את דירת הקבלן בת 120 המטרים הרבועים שרכשו. לויט גויסה למשימת העיצוב כאשר היו בני הזוג, היא הייטקיסטית והוא במאי קולנוע, לקראת חתימת חוזה. "היזם חיזק את הבניין והוסיף לו עוד שלוש קומות, ובני הזוג רכשו את הדירה הקיימת, שנוסף לה ממ"ד, בקומה האחרונה בבניין המקורי. לפני הסגירה הסופית הצלחנו להכניס לחוזה גם שדרוג אינסטלציה וחשמל, כחלק מהעסקה".
המעצבת מספרת כי ממש כמו בפרויקט קבלני, גם כאן מדובר היה בדירה "חדשה מהניילונים", עם הצעות סטנדרט מטעמו של הקבלן, אפשרויות מצומצמות לשדרוג, וכל יתר הקשיים המקובלים, כמו שכירת אנשי מקצוע פרטיים לפני קבלת טופס 4 המיוחל.

שינוי מבני לטובת חלל ציבורי

המשמעות של שיפוץ לאחר קבלת המפתח היא שלא ניתן להסתמך על אנשי המקצוע המעורבים בפרויקט התמ"א עצמו, אלא לשכור אנשי מקצוע חדשים למשימה. הדבר, מטבע הדברים, עולה יותר כסף ובין היתר גורר גם עיכוב בכניסת בעלי הבית לדירתם החדשה. "בלתי אפשרי להכניס נגר פרטי מתי שרוצים, ולבחור כל אריח שרוצים, אבל הצלחנו לעשות מטבח עם חברת מטבחים ולקבל את תמיכתו של היזם שבשטח, לטובת אינסטלציה וחיבורים", היא מסבירה. "לעומת זאת את ארונות האמבטיה, לדוגמה, עשינו רק אחרי קבלת טופס 4".
לויט מתארת את הדירה בגלגולה הקודם: "בתוכנית המקורית לא הייתה מרפסת, אבל היא תוכננה והוקמה בשיפוצים קודמים. בעצם הדירה כולה הייתה מלבן ארוך וצר של סלון ופינת אוכל. המטבח היה סגור וממוקם מאחורי הכניסה לבית, עם חלון גדול שמוביל למרפסת שירות".
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבט אל דלת הכניסה מימין, ודלת חדר השינה משמאל
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
ספסל כניסה שבני הזוג הביאו איתם מקוריאה הדרומית
(צילום: מושיק גיטליס)
המעצבת מסבירה כי היה צורך להפוך את הדירה לבית חם, שיתאים לצרכיהם של בעלי הבית. "הדבר הראשון שעליו הסכמנו כולנו, הוא על פרקט אלון שיחמם את החלל. במיוחד אחרי מגורים בחו''ל, שם זה בבחינת סטנדרט", היא מספרת. היעד הבא היה "לרבע" את החלל, למתן את האורכיות שלו, וליצור מרחב ציבורי גדול של כ-60 מ"ר". כך, היא הפכה את המטבח לסוויטת הורים ואת חדר השירות לחדר רחצה צמוד. "אמנם לא היה חלון במטבח, אבל יצרתי קיר זכוכית שמכניס אור טבעי מחדר הרחצה, במקום חלון מסורתי", היא מסבירה.
אחת מהדרישות העיקריות של בעלי הבית הייתה לדאוג לזירת אירוח ובישול, עם שולחן אוכל גדול, ולחלל ציבורי מרווח שיאפשר התנהלות נינוחה וזורמת. מכיוון שהמטבח בגלגולו הקודם היה, כאמור, חדר סגור, הוא הותיר אחריו עמודים קונסטרוקטיביים לאחר שנפתח. "בעצם היו בדירה שישה עמודים כאלה, שזה המון. אבל אני באופן אישי מאוד אוהבת אותם", מציינת לויט. היא מסבירה כי עמודים כאלה מוסיפים אופי לחללי הבית, ומציבים גבולות שמחייבים התייחסות.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבנה הדירה לפני השיפוץ. המטבח סמוך לדלת הכניסה ורחוק מהמרפסת
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
הדירה אחרי השיפוץ: חדר השינה פינה את מקומו לחלל ציבורי מרווח
(צילום: מושיק גיטליס)
"באיזשהו מקום זה טוב שלא הכל חופשי מדי. ובהתאם לזה אני ממש לא מתייחסת לעמודים כאלה כאל 'אסון' עיצובי". ובכל זאת, המעצבת מציינת שהזמינה קונסטרקטור להתייעצות בנוגע להסרת עמוד בפינת האוכל, אבל מכיוון שמעל הקומה האחרונה נבנו קומות נוספות, הדבר לא התאפשר. השפעות נלוות נוספות של השיפוץ הפכו ליתרונות עיצוביים. אחד כזה הוא חיזוק קירות מבחוץ, במסגרת פרויקט התמ"א, שהפכו את הקיר הפנימי למיותר. לויט נעזרה בנתון הזה כדי לחצוב בקירות חדר הרחצה ולקבוע בהן נישות שימושיות לאחסון.

שפע זוויות ומקומות אחסון

בני הזוג עצמם הגיעו לפרויקט עיצוב ביתם עם העדפה שונה. הוא, שלקח על עצמו את משימת התקשורת והאישורים, העדיף סגנון תעשייתי ועכשווי, והיא מחבבת את הסגנון הכפרי. לויט מספרת שלמרות הפער, נוצר בתהליך שילוב סגנוני ששניהם הביעו שביעות רצון ממנו.
עיקר התכנון התמקד ביצירת שפע של מקומות אחסון Built-in, במקום להזדקק להרבה פריטי ריהוט שישמשו לאותה המטרה. כבר בכניסה לבית תוכנן ארון שירות מרווח עבור התיקים והנעליים, שנסגר מאחורי דלת "אקורדיון". לדבריה של לויט זהו פתרון אידיאלי למקומות קטנים, ומונע פתיחה מסורבלת של "דלת על דלת", מכיוון שזו נמצאת בסמוך לדלת הכניסה.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבט אל החלל הציבור, שבמרכזו קיר צף שמחלק את החלל
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
העמוד הקונסטרוקטיבי במרכז החלל הציבורי הפך לעוגן החלוקה בין המטבח לסלון
(צילום: מושיק גיטליס)
הקיר הארוך של החלל המרכזי "נשבר" בעזרת ספסל ירוק, פריט שהביאו איתם ארצה בני הזוג מקוריאה, ומעליו מראה עגולה במסגרת מוזהבת. אלה משמשים כמבואת כניסה קלילה ומעוצבת, שמתאימה גם כפינת התארגנות לפני היציאה מהבית.
באותו קיר מאורך מוקמה גם הספה, שעברה עם בעל הבית ממעונו הקודם. קיר הטלוויזיה שמולה תוכנן בגובה של 160 סנטימטרים, כדי לאפשר קשר עין מהמטבח אל הסלון. העמוד הקונסטרוקטיבי שמצדו השני נותר עומד, ולא הוצמד אל הקיר, והוא מספק זווית הצצה מעניינת אל המטבח ואל הוויטרינה בסלון. מזנון הטלוויזיה, בגוון כחול אורבני, תוכנן והופק בעבודת נגרות מותאמת אישית, והוא כמו חובק את העמוד ומחבר את הפינה ביחד.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
ארונות המטבח בגוון כחול אורבני ממשיכים אל מזנון הטלוויזיה
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מעל לקיר הצף תוכנן בר משקאות מעוצב
(צילום: מושיק גיטליס)
המטבח, מעברו השני של קיר הטלוויזיה, פתוח משני צדדיו, ומאפשר מעבר נוח מצד הסלון וגם מכיוון הכניסה. הוא תוכנן בצורת רי"ש, עם ארונות בגוון תכלכל, שמתכתב עם גוון המזנון הכחול שבחדר המגורים. צבע זה מהדהד בפריטי נגרות נוספים בחללי הבית. מאחורי קיר הטלוויזיה תוכנן דלפק ישיבה ומעליו בר מתכת, בסגנון תעשייתי. "אלמנט הבר תוכנן בקפידה ושולב כגוף תאורה", מסבירה לויט. "הוא נתלה מעל הדלפק ולמעשה 'תפר' את צרכי האירוח, דרך אחסון ואפשרויות הגשה, תוך שהוא מעניק תחושה 'פאבית' של מרכז הארץ".
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
זוויות מבט שונות: מהמרפסת אל המטבח ומהסלון אל המרפסת
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
פינת האוכל סמוכה למטבח וממוקמת בנישה משלה
(צילום: מושיק גיטליס)
האלמנט המתכתי מתכתב עם ספריית הברזל שמעברו השני של המטבח, בפינת האוכל. ספריית הברזל אולי נראית סטנדרטית, אך תוכננה בהתאם לאתגרים המבניים, בדמות שני עמודים משני עברי הקיר. "הצד האחורי של הספרייה בעצם לא ישר, והוא משלב בתוכו את בליטות העמודים", מציינת המעצבת. התוצאה היפהפייה לא מסגירה במאום את העובדה שעומק הספרייה אינו אחיד, וזו מכילה בחן אביזרים משלימים לראווה, ואחסון נסתר בתחתיתה. עיטורי הברזל שמשולבים בה מתכתבים בצורה נפלאה עם הדקורציות השחורות, בקווים אופקיים, שעל דלתות העץ. "בצורה כזו הצלחנו ליצור רהיט בסגנון תעשייתי אבל גם 'חם'", מסבירה המעצבת. "הקווים האופקיים בשחור מוסיפים מראה קליל ומגניב שמציג פחות כבדות בחלל".
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
ספריית ברזל תוכננה כשהיא מצניעה בתוכה שני עמודים קונסטרוקטיביים
(צילום: מושיק גיטליס)

21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבט אל חדר העבודה שנמצא בין חדרי השינה של הילדים, באגף הפרטי
(צילום: מושיק גיטליס)
שולחן אוכל נפתח מעץ אלון במראה מינימליסטי, מכניס תחושת חמימות לחלל, ומשתלב היטב עם ארונות האחסון הסגורים בספרייה. מאחוריו תוכננה נישה בהתאם לגודלה של שידת מגירות מקורית, שהביאו איתם בני הזוג מדרום קוריאה. זו שולבה כחלק מהאקלקטיות בעיצוב. מעליה נתלתה יצירה בדמות שמות בני המשפחה בקוריאנית, ומעל, גוף תאורה שמאיר את הנישה כולה באור חם.

קירות זכוכית בחדר השינה

הכניסה לסוויטת ההורים נעשית ישירות מהחלל הציבורי, ומוסתרת מאחורי דלת. לדבריה של לויט הדבר נעשה כדי לנצל באופן מקסימלי את השטח המרכזי, ומבלי לבזבז אותו על מעברים ומסדרונות.
המיטה הזוגית מוקמה במרכזו של החלל, מאחוריה טפט בדוגמת אריג פסים מעודן, שמכניס עומק לחלל. מצדה האחד ממוקם חדר הרחצה, המופרד בצורה אלגנטית וכמעט שאינה מורגשת, בעזרת קיר זכוכית שקוף, עם פס אטום במרכזו, לטובת ממד של פרטיות. מכיוון שאין חלון בחדר השינה, קיר זכוכית מעוצב מכניס שפע של אור טבעי מחלון החלל הרטוב.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבט אל חדר השינה הזוגי
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
בלי חלון: האור הטבעי נכנס דרך חלון בחדר הרחצה, שנכנס פנימה דרך קיר זכוכית
(צילום: מושיק גיטליס)
ארון האמבטיה, בגוון כחול שמהדהד את גווני ארונות המטבח, תוכנן בעומק של 70 ס"מ, כדי שיוכל להכיל את מכונת הכביסה ואת המייבש. מכיוון שהמכונות מילאו את שטח ארון האחסון, תכננה המעצבת ארונית נוספת מעל למשטח הכיור, עם דלת אחסון בחזית וכוורת מדפים בצדה. זו משמשת לאחסון תמרוקים ושאר פריטים קטנים ויפים. ארון תלוי בגוון דומה ובעיטור חריטת עיגולים ממוקם מעל האסלה, מתחתיו מדף דקורטיבי תואם. הרצפה חופתה באריחים מצוירים, שמתכתבים עם הגוונים הנבחרים, ומכניסים חמימות וממד נוסטלגי עם קריצה לחלל.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
ניחוח כפרי: בגב המיטה טפט בדוגמת אריג פסים מעודן
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מפגש בין הסגנון התעשייתי לסגנון הכפרי בא לידי ביטוי גם בחדר השינה
(צילום: מושיק גיטליס)
מצדה השני של המיטה תוכנן ארון מקיר לקיר שמספק אחסון מקסימלי עבור בני הזוג. "זה נכון שסיפקתי פתרון עבור האור בחדר השינה, נטול החלון, אבל 'הזרימה' של הלקוחות לחדר שינה לא קונבנציונאלי היא למעשה זו שאפשרה לי לתכנן את המרכז הציבורי בבית", מסבירה לויט.
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
מבט מחדר הרחצה הזוגי שנצבע בכחול, אל אזור השינה
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
אריחים מצוירים מכניסים אל החלל ממד נוסטלגי וצבעוניות
(צילום: מושיק גיטליס)
קיר זכוכית נוסף נקבע גם בחדר העבודה שהוקטן לטובת הגדלת החלל הציבורי, שאליו אפשר להציץ מהחלל הציבורי, מכיוון חדר המגורים. "הזכוכית גורמת לחלל להיות מרווח ופתוח יותר", מסבירה לויט. "גם מהצד של חדר העבודה, שמרגיש פחות כמו כוך, וגם מכיוון החלל הציבורי".
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
חדר הרחצה של הילדים גם הוא מהווה שילוב בין הכפרי-נוסטלגי לתעשייתי-עכשווי
(צילום: מושיק גיטליס)
21 צפייה בגלריה
תמ"א גבעתיים
תמ"א גבעתיים
קריצות הומור וצבע בחדר הרחצה הכללי
(צילום: מושיק גיטליס)
אריחים מאוירים כמו בחדר הרחצה של ההורים הותקנו גם בחדר הרחצה הכללי, הוא אמבטיית הילדים. אלה מכניסים שובבות ועניין לחלל ומתכתבים עם ארון הרחצה, בגוון צהוב חרדל, אשר בולט על רקע הקירות הלבנים והנקיים. מעל משטח הכיור הלבן תוכנן ארון מראה, אשר מכיל דלתות אחסון סגורות מצדו הימני. מצד ימין, נישה מעוצבת, שהתאפשרה הודות לעיטוף הבניין מבחוץ ולקיר הכפול שנוצר.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button