אל בני הזוג שרכשו את דירת התמ"א בגבעתיים, התוודעה מעצבת הפנים לילך לויט (45), לפני כשש שנים בדרום קוריאה, מכל המקומות. "שתי המשפחות שלנו התגוררו שם במסגרת רילוקיישן, ואנחנו נפגשנו בסיאול דרך חברים משותפים מהקהילה הישראלית", היא מספרת.
לויט, שלה פז"ם של 18 שנה בתחום העיצוב, מציינת כי אמנם ההעדפות העיצוביות והסגנוניות של בני הזוג שונות משלה, אך הם בחרו בה לתכנן ולעצב את דירת הקבלן בת 120 המטרים הרבועים שרכשו. לויט גויסה למשימת העיצוב כאשר היו בני הזוג, היא הייטקיסטית והוא במאי קולנוע, לקראת חתימת חוזה. "היזם חיזק את הבניין והוסיף לו עוד שלוש קומות, ובני הזוג רכשו את הדירה הקיימת, שנוסף לה ממ"ד, בקומה האחרונה בבניין המקורי. לפני הסגירה הסופית הצלחנו להכניס לחוזה גם שדרוג אינסטלציה וחשמל, כחלק מהעסקה".
המעצבת מספרת כי ממש כמו בפרויקט קבלני, גם כאן מדובר היה בדירה "חדשה מהניילונים", עם הצעות סטנדרט מטעמו של הקבלן, אפשרויות מצומצמות לשדרוג, וכל יתר הקשיים המקובלים, כמו שכירת אנשי מקצוע פרטיים לפני קבלת טופס 4 המיוחל.
שינוי מבני לטובת חלל ציבורי
המשמעות של שיפוץ לאחר קבלת המפתח היא שלא ניתן להסתמך על אנשי המקצוע המעורבים בפרויקט התמ"א עצמו, אלא לשכור אנשי מקצוע חדשים למשימה. הדבר, מטבע הדברים, עולה יותר כסף ובין היתר גורר גם עיכוב בכניסת בעלי הבית לדירתם החדשה. "בלתי אפשרי להכניס נגר פרטי מתי שרוצים, ולבחור כל אריח שרוצים, אבל הצלחנו לעשות מטבח עם חברת מטבחים ולקבל את תמיכתו של היזם שבשטח, לטובת אינסטלציה וחיבורים", היא מסבירה. "לעומת זאת את ארונות האמבטיה, לדוגמה, עשינו רק אחרי קבלת טופס 4".
לויט מתארת את הדירה בגלגולה הקודם: "בתוכנית המקורית לא הייתה מרפסת, אבל היא תוכננה והוקמה בשיפוצים קודמים. בעצם הדירה כולה הייתה מלבן ארוך וצר של סלון ופינת אוכל. המטבח היה סגור וממוקם מאחורי הכניסה לבית, עם חלון גדול שמוביל למרפסת שירות".
המעצבת מסבירה כי היה צורך להפוך את הדירה לבית חם, שיתאים לצרכיהם של בעלי הבית. "הדבר הראשון שעליו הסכמנו כולנו, הוא על פרקט אלון שיחמם את החלל. במיוחד אחרי מגורים בחו''ל, שם זה בבחינת סטנדרט", היא מספרת. היעד הבא היה "לרבע" את החלל, למתן את האורכיות שלו, וליצור מרחב ציבורי גדול של כ-60 מ"ר". כך, היא הפכה את המטבח לסוויטת הורים ואת חדר השירות לחדר רחצה צמוד. "אמנם לא היה חלון במטבח, אבל יצרתי קיר זכוכית שמכניס אור טבעי מחדר הרחצה, במקום חלון מסורתי", היא מסבירה.
אחת מהדרישות העיקריות של בעלי הבית הייתה לדאוג לזירת אירוח ובישול, עם שולחן אוכל גדול, ולחלל ציבורי מרווח שיאפשר התנהלות נינוחה וזורמת. מכיוון שהמטבח בגלגולו הקודם היה, כאמור, חדר סגור, הוא הותיר אחריו עמודים קונסטרוקטיביים לאחר שנפתח. "בעצם היו בדירה שישה עמודים כאלה, שזה המון. אבל אני באופן אישי מאוד אוהבת אותם", מציינת לויט. היא מסבירה כי עמודים כאלה מוסיפים אופי לחללי הבית, ומציבים גבולות שמחייבים התייחסות.
"באיזשהו מקום זה טוב שלא הכל חופשי מדי. ובהתאם לזה אני ממש לא מתייחסת לעמודים כאלה כאל 'אסון' עיצובי". ובכל זאת, המעצבת מציינת שהזמינה קונסטרקטור להתייעצות בנוגע להסרת עמוד בפינת האוכל, אבל מכיוון שמעל הקומה האחרונה נבנו קומות נוספות, הדבר לא התאפשר. השפעות נלוות נוספות של השיפוץ הפכו ליתרונות עיצוביים. אחד כזה הוא חיזוק קירות מבחוץ, במסגרת פרויקט התמ"א, שהפכו את הקיר הפנימי למיותר. לויט נעזרה בנתון הזה כדי לחצוב בקירות חדר הרחצה ולקבוע בהן נישות שימושיות לאחסון.
שפע זוויות ומקומות אחסון
בני הזוג עצמם הגיעו לפרויקט עיצוב ביתם עם העדפה שונה. הוא, שלקח על עצמו את משימת התקשורת והאישורים, העדיף סגנון תעשייתי ועכשווי, והיא מחבבת את הסגנון הכפרי. לויט מספרת שלמרות הפער, נוצר בתהליך שילוב סגנוני ששניהם הביעו שביעות רצון ממנו.
עיקר התכנון התמקד ביצירת שפע של מקומות אחסון Built-in, במקום להזדקק להרבה פריטי ריהוט שישמשו לאותה המטרה. כבר בכניסה לבית תוכנן ארון שירות מרווח עבור התיקים והנעליים, שנסגר מאחורי דלת "אקורדיון". לדבריה של לויט זהו פתרון אידיאלי למקומות קטנים, ומונע פתיחה מסורבלת של "דלת על דלת", מכיוון שזו נמצאת בסמוך לדלת הכניסה.
הקיר הארוך של החלל המרכזי "נשבר" בעזרת ספסל ירוק, פריט שהביאו איתם ארצה בני הזוג מקוריאה, ומעליו מראה עגולה במסגרת מוזהבת. אלה משמשים כמבואת כניסה קלילה ומעוצבת, שמתאימה גם כפינת התארגנות לפני היציאה מהבית.
באותו קיר מאורך מוקמה גם הספה, שעברה עם בעל הבית ממעונו הקודם. קיר הטלוויזיה שמולה תוכנן בגובה של 160 סנטימטרים, כדי לאפשר קשר עין מהמטבח אל הסלון. העמוד הקונסטרוקטיבי שמצדו השני נותר עומד, ולא הוצמד אל הקיר, והוא מספק זווית הצצה מעניינת אל המטבח ואל הוויטרינה בסלון. מזנון הטלוויזיה, בגוון כחול אורבני, תוכנן והופק בעבודת נגרות מותאמת אישית, והוא כמו חובק את העמוד ומחבר את הפינה ביחד.
המטבח, מעברו השני של קיר הטלוויזיה, פתוח משני צדדיו, ומאפשר מעבר נוח מצד הסלון וגם מכיוון הכניסה. הוא תוכנן בצורת רי"ש, עם ארונות בגוון תכלכל, שמתכתב עם גוון המזנון הכחול שבחדר המגורים. צבע זה מהדהד בפריטי נגרות נוספים בחללי הבית. מאחורי קיר הטלוויזיה תוכנן דלפק ישיבה ומעליו בר מתכת, בסגנון תעשייתי. "אלמנט הבר תוכנן בקפידה ושולב כגוף תאורה", מסבירה לויט. "הוא נתלה מעל הדלפק ולמעשה 'תפר' את צרכי האירוח, דרך אחסון ואפשרויות הגשה, תוך שהוא מעניק תחושה 'פאבית' של מרכז הארץ".
האלמנט המתכתי מתכתב עם ספריית הברזל שמעברו השני של המטבח, בפינת האוכל. ספריית הברזל אולי נראית סטנדרטית, אך תוכננה בהתאם לאתגרים המבניים, בדמות שני עמודים משני עברי הקיר. "הצד האחורי של הספרייה בעצם לא ישר, והוא משלב בתוכו את בליטות העמודים", מציינת המעצבת. התוצאה היפהפייה לא מסגירה במאום את העובדה שעומק הספרייה אינו אחיד, וזו מכילה בחן אביזרים משלימים לראווה, ואחסון נסתר בתחתיתה. עיטורי הברזל שמשולבים בה מתכתבים בצורה נפלאה עם הדקורציות השחורות, בקווים אופקיים, שעל דלתות העץ. "בצורה כזו הצלחנו ליצור רהיט בסגנון תעשייתי אבל גם 'חם'", מסבירה המעצבת. "הקווים האופקיים בשחור מוסיפים מראה קליל ומגניב שמציג פחות כבדות בחלל".
שולחן אוכל נפתח מעץ אלון במראה מינימליסטי, מכניס תחושת חמימות לחלל, ומשתלב היטב עם ארונות האחסון הסגורים בספרייה. מאחוריו תוכננה נישה בהתאם לגודלה של שידת מגירות מקורית, שהביאו איתם בני הזוג מדרום קוריאה. זו שולבה כחלק מהאקלקטיות בעיצוב. מעליה נתלתה יצירה בדמות שמות בני המשפחה בקוריאנית, ומעל, גוף תאורה שמאיר את הנישה כולה באור חם.
קירות זכוכית בחדר השינה
הכניסה לסוויטת ההורים נעשית ישירות מהחלל הציבורי, ומוסתרת מאחורי דלת. לדבריה של לויט הדבר נעשה כדי לנצל באופן מקסימלי את השטח המרכזי, ומבלי לבזבז אותו על מעברים ומסדרונות.
המיטה הזוגית מוקמה במרכזו של החלל, מאחוריה טפט בדוגמת אריג פסים מעודן, שמכניס עומק לחלל. מצדה האחד ממוקם חדר הרחצה, המופרד בצורה אלגנטית וכמעט שאינה מורגשת, בעזרת קיר זכוכית שקוף, עם פס אטום במרכזו, לטובת ממד של פרטיות. מכיוון שאין חלון בחדר השינה, קיר זכוכית מעוצב מכניס שפע של אור טבעי מחלון החלל הרטוב.
ארון האמבטיה, בגוון כחול שמהדהד את גווני ארונות המטבח, תוכנן בעומק של 70 ס"מ, כדי שיוכל להכיל את מכונת הכביסה ואת המייבש. מכיוון שהמכונות מילאו את שטח ארון האחסון, תכננה המעצבת ארונית נוספת מעל למשטח הכיור, עם דלת אחסון בחזית וכוורת מדפים בצדה. זו משמשת לאחסון תמרוקים ושאר פריטים קטנים ויפים. ארון תלוי בגוון דומה ובעיטור חריטת עיגולים ממוקם מעל האסלה, מתחתיו מדף דקורטיבי תואם. הרצפה חופתה באריחים מצוירים, שמתכתבים עם הגוונים הנבחרים, ומכניסים חמימות וממד נוסטלגי עם קריצה לחלל.
מצדה השני של המיטה תוכנן ארון מקיר לקיר שמספק אחסון מקסימלי עבור בני הזוג. "זה נכון שסיפקתי פתרון עבור האור בחדר השינה, נטול החלון, אבל 'הזרימה' של הלקוחות לחדר שינה לא קונבנציונאלי היא למעשה זו שאפשרה לי לתכנן את המרכז הציבורי בבית", מסבירה לויט.
קיר זכוכית נוסף נקבע גם בחדר העבודה שהוקטן לטובת הגדלת החלל הציבורי, שאליו אפשר להציץ מהחלל הציבורי, מכיוון חדר המגורים. "הזכוכית גורמת לחלל להיות מרווח ופתוח יותר", מסבירה לויט. "גם מהצד של חדר העבודה, שמרגיש פחות כמו כוך, וגם מכיוון החלל הציבורי".
אריחים מאוירים כמו בחדר הרחצה של ההורים הותקנו גם בחדר הרחצה הכללי, הוא אמבטיית הילדים. אלה מכניסים שובבות ועניין לחלל ומתכתבים עם ארון הרחצה, בגוון צהוב חרדל, אשר בולט על רקע הקירות הלבנים והנקיים. מעל משטח הכיור הלבן תוכנן ארון מראה, אשר מכיל דלתות אחסון סגורות מצדו הימני. מצד ימין, נישה מעוצבת, שהתאפשרה הודות לעיטוף הבניין מבחוץ ולקיר הכפול שנוצר.