דירת הפנטהאוז של זוג בשנות ה-40 לחייהם ושל שני ילדים מתבגרים מאופיינת בטשטוש בין החוץ לבין הפנים, בדיוק כפי שתכננה מעצבת הפנים צביה קזיוף. "איש ההייטק ומטפלת זוגית, שלהם שני ילדים, רכשו דירת קבלן רחבת ידיים ברמת השרון עוד בשל שהייתה 'על הנייר' ופנו אליי כדי לשנות אותה", מספרת קזיוף. דירת פנטהאוז בשטח של כ-180 מ"ר ויש עוד כ-95 מ"ר שטח של מרפסות (75 מ"ר מרפסת עיקרית ועוד שתי מרפסות בשטח של כ-10 מ"ר כל אחת).
"עטפנו את הלאונג' בקירות זכוכית ומעליו התקנו תקרת קבריולט שאפשר לסגור ולהפוך לחלק בלתי נפרד מפנים הבית. האזור הזה ממוקם בגב הסלון, כך שהקמין מחמם בימים קרירים את שני האזורים במקביל"
"את דירת הפנטהאוז הזאת ליוויתי במשך כחמש שנים, מהרגע שבו הם רכשו אותה, בשלב התכנון, דרך שלבי התכנון השונים ועד העיצוב הסופי. מכיוון שהתחלנו טרם בנייתה - יכולנו לבצע בה שינויים מבניים", אומרת קזיוף, "כך למשל ביטלנו יחידת מתבגר שתוכננה במקור בכניסה לבית והגדלנו משמעותית את המטבח. ערכנו שינוי פרופורציות בין חדרי השינה המקוריים שאיפשר לנו לייצר מאסטר הורים מרווח, סוויטות שינה לילדים ושירותי אורחים בסמוך לאגף הציבורי".
לאחר קבלת טופס 4 קזיוף הסבה את המרפסת הפתוחה שצמודה למטבח לחדר אוכל ולאונג' מרווח שנועד לבילוי משפחתי ולאירוח. "עטפנו את הלאונג' בקירות זכוכית ומעליו התקנו תקרת קבריולט שאותה אפשר לסגור הרמטית ולהפוך את הפינה הייחודית הזאת לחלק בלתי נפרד מפנים הבית. האזור הזה ממוקם בגב הסלון, כך שהקמין מחמם בימים קרירים את שני האזורים במקביל", מספרת קזיוף על ההמשכיות בין שני החללים.
המעצבת בחרה בפריטי ריהוט לא שגרתיים לדירת הפנטהאוז. "התעמקנו ובחנו לפרטי פרטים את התרחישים השונים, מהאופן שבו בני המשפחה מתנהלים ביומיום ועד לזמנים שבהם הם מארחים. תכננתי חללים ורסטיליים מאוד, שמתאימים לכל סיטואציה בחייהם. יצרנו מערכת קשרים בין פונקציות האירוח ואפשר בכל רגע להחליט היכן יהיה נעים ונכון יותר לשבת ולארח - במרפסת הגדולה, בסלון או בפינת האוכל".
דרמה בסלון, רוגע במטבח
הפלואידיות הזו באה לידי ביטוי גם בצבעוניות החללים. "הגדרנו צבעוניות שונה בכל אחת מהפונקציות הציבוריות, בהתאם לאופי השימוש ולזמני השימוש לאורך היום. כך למשל הסלון, שמשמש את בני המשפחה ואורחיהם בעיקר בשעות הערב, הוא כהה, דרמטי ואלגנטי, בעוד שהמטבח, שם הם מתרכזים כבר משעות הבוקר, הוא מואר ובהיר. באופן כללי, המראה שמתקבל מזכיר לופט אמריקאי מעט תעשייתי ולכך תורמים אלמנטים כמו תקרת הבטון וגופי התאורה הלינאריים, רצפת הפרקט שעשויה פלאנקים של עץ אלון מעושן במראה משומש ובגדלים משתנים. את קיר הכניסה לבית, שמוביל מצידו האחד לאגף הציבורי ומעברו השני לאזור החדרים, אותו חיפינו באריחי בטון ובו מוטמעות דלתות נסתרות מבעדן ממוקמים ארונות החשמל והתקשורת".
במרכז הסלון ניצבת ספה בצורה גלית מרופדת בבד צרפתי ולצידה כורסאות עגולות. "מטרתה של הצורניות העגלגלה היא לרכך מעט את הגיאומטריה הישרה, אך יש כאן רובד נוסף: בני המשפחה אוהבי ים והתמה הימית משתקפת ברחבי הדירה באופנים מרומזים", מסבירה קזיוף, "בחרנו שלא ללכת על מוטיבים מובנים מאליהם ובמקום לשבץ מוטיבים ימיים מובהקים שיקפנו את ההוויה הימית באלמנטים אורגניים וא-מורפיים בגוונים חוליים. קיר הקמין בסלון משלב בין קונסטרוקציית ברזל, פורניר אשה מנוסר בגוון שחור וזכוכית ומשמש לאחסון ובו גם נמצא בר המשקאות".
שירותי האורחים שנמצאים בהמשך לסלון עוצבו גם הם בסגנון דרמטי. הקירות חופו פסיפס גיאומטרי בגווני תכלת ואפור ובחלל האינטימי הותקן כיור בטון על גבי מעמד שהוכן בעבודת מסגרות, וכולל מדפים לתצוגת נרות, מגזינים וכדומה.
"הברזל, ופורניר האשה השחור שנוכחים בסלון הם החומרים שמהם יצרנו גם את הספרייה שניצבת על גבי הקיר שמוביל למטבח, שעוצב בגוונים בהירים בהרבה", אומרת קזיוף, "היא כהה ועם זאת קלילה ואוורירית ולכן משמשת אלמנט המקשר בין החללים: מעין הפוגה בין הדרמה בסלון הכהה לבין המטבח הפתוח והבהיר".
חזיתות ארונות המטבח חורצו ונצבעו בתנור בגוון גרייז' (אפור ובז') בהיר. בקיר הא-סימטרי שולבו שתי חזיתות ורטיקליות וצרות מזכוכית רפלקטיבית עם תאורה פנימית, שם מאוחסנים כלי ההגשה והאוכל. מעל לאי נתלתה קונסטרוקציית ברזל המשמשת כמתקן דקורטיבי לתצוגת כלים נאים. "האלמנט הזה, שעשוי פרופיל בלגי, מעגן את האי בחלל ובולט על הרקע הבהיר. בתוך כך הוא משמש כציר מקשר בין המטבח לחדר האוכל וללאונג' שבמרפסת הצמודה, שאליהם יוצאים דרך ויטרינה מוקפת פרופיל בלגי כהה. בלאונג' יש תקרה שקופה, נערמת ומתקפלת שאפשר לסגור וליצור חלל סגור בכל מזג אוויר. לכן גם שיבצנו בלאונג' פינת אוכל עגולה גדולה המשמשת לארוחות משפחתיות ולצידה ספה בצורת ר' עמוקה ונוחה. בנוסף יש במרפסת בשטח של 75 מ"ר קיר ירוק שבו שקוע מסך טלוויזיה גדול, שולחן אש, וכן מטבח חוץ מוקף צמחיה עם כל מה שדרוש לבישול ולאירוח: ממקרר ומכונת קרח ועד עמדת ברביקיו", מסבירה המעצבת.
פחות חדר, יותר מרחב
העובדה שאחד מחדרי השינה שתוכננו על ידי הקבלן במקור בוטל איפשר ליצור סוויטות שינה מרווחות לבן ולבת המתבגרים. כל סוויטה כוללת אזור שינה, ארון גדול מקיר לקיר וחדר רחצה פרטי. "מכיוון שסוויטות הילדים לא גדולות, חדרי השינה והרחצה עוצבו כמקשה אחת באותה צבעוניות רגועה כך שאזור הרחצה מהווה המשך ישיר של החדר ובמידה ומשאירים את הדלת פתוחה לרווחה מתקבל מרחב הומוגני", מסבירה קזיוף, "הצבעוניות שנבחרה לחדרו של הבן מאופיינת בגוונים אפורים ואילו עבור חדרה של הבת בחרנו בגוונים רכים יותר. בולט במיוחד הקיר בחדר הרחצה שלה, שעבורו בחרנו אריחים מיוחדים עם תבליטים שנראים כמו גזרי נייר עדינים. התאורה ההיקפית שהותקנה בחלקה האחורי של המראה העגולה מעל ארון הכיור מייצרת אווירה במרחב כולו, כולל בחדר השינה".
גם חדר השינה של ההורים זכה בתכנון חדש והעמדה שונה של הפונקציות כדי שיהיה מרווח ונוח יותר. עתה, בין אזור השינה לבין חדר הרחצה מפריד ציר ארונות גבוהים עם חזית דלתות רפפה ששתיים מהן מהוות את דלת הכניסה לחדר הרחצה.
"את הנוכחות הימית שילבנו גם באזור הזה ואף הגברנו את הווליום", מסבירה קזיוף, "במרכז חדר השינה, שנצבע בגוון חול בהיר, ניצבת מיטה מעוגלת בגוון תכלת-אפרפר שמדמה את מי הים. ארון הרפפות החוצץ בין הפונקציות קליל ואוורירי ומתכתב עם תמת העיצוב הרווחת במדינות אגן הים התיכון. מרפסת חדר השינה הפכה בחלקה לחדר ארונות שאותו הגדרנו על ידי תקרה וקירות מזכוכית נערמת, ואותם אפשר לפתוח בכל עת. הארונות נישאים על גבי גלגלים, כך שאפשר לשנות את המיקום שלהם לפי הצורך". את הגדג'טים של אב המשפחה שילבה המעצבת בעיצוב החדר.