Rotterdam, The Netherlands Dakakker, גינה חקלאית על ראש בניין משרדים עירוני

יש דשא על הגג: פארק על המוזיאון, יער אנכי מסביב לבניין ועוד 7 גגות ירוקים בעולם

אחד התחומים הצומחים באדריכלות הוא שילוב פארקים עם צמחייה ודשא על גגות של מבני ציבור, בדרך כלל בלב הערים המפויחות. לרגל World Green Roof Day ליקטנו את המדשאות ואת היערות הנישאים שמחליפים את הבטון והזפת

פורסם:
יום הגגות הירוקים הבינלאומי – World Green Roof Day – שחל היום (6.6) בכ-70 ערים בעולם הוא הזדמנות לציין את התחום באדריכלות הצומח במהירות: החזית החמישית במבנים עירוניים. הצמיחה המהירה בטיפוח הגגות הירוקים היא אך טבעית: בהדרגה עולות הטמפרטורות, ולפי כל התחזיות אנחנו עתידים לסבול מחום קיצוני שישפיע על האופן שבו אנחנו חיים, מבלים וזזים ממקום למקום. זה נכון לישראל וזה נכון גם ליבשת אירופה, שעד לאחרונה הייתה ידועה בקייצים נוחים, אך מדי שנה נשברים שיאי חום, מה שמחייב חשיבה שונה על אדריכלות אקלימית. למעשה, כבר 20 שנה שהטמפרטורה בחודשי הקיץ באירופה עולה באופן ניכר. הצורך במציאת אזורים מוצללים וירוקים ברחבי הערים הופך להיות חשוב ואף קריטי יותר מתמיד. האם הפתרון נמצא דווקא על גגות המבנים?
בין שלל הפתרונות להפחתת החום העירוני ולמאבק במשבר האקלים נמצאת ההפיכה של גגות הבניינים לירוקים ונעימים יותר. מחקרים שנערכו בתחום מציגים בבירור את היתרונות הרבים שמספקים גגות ירוקים הן עבור הבעלים של המבנה, הן עבור המשתמשים והן עבור הציבור הרחב והסביבה. ראשית, לגגות ירוקים יכול, וצריך, להיות תפקיד חשוב בהתמודדות עם משבר האקלים. הם תורמים לניהול טוב יותר של מי הגשמים ומפחיתים את ההשפעה של "אי החום העירוני" (תופעה אקלימית שבמסגרתה חם יותר במרכזי הערים מאשר מחוץ להן), שכן הצמחים ממלאים תפקיד מקרר במהלך חודשי הקיץ החמים. גגות ירוקים יכולים להיות יעילים גם נגד זיהום אוויר מכיוון שתהליך הפוטוסינתזה שקיים בצמחים ובעצים סופג חמצן דו-חמצני וכך משפר את איכות האוויר. בנוסף, בזכות האפקט המבודד שלהם, גגות ירוקים מספקים הגנה נוספת מפני קרינת השמש ומפחיתים את כמות האנרגיה הדרושה לוויסות טמפרטורות הבניין, בעוד ש"גגות קונבנציונליים", כאלה ללא צמחייה, מאבדים חום בחורף ומתחממים בקיץ.
"בניינים ירוקים" עם צמחייה על גבי הגגות או החזיתות הולכים ומתרבים בשנים האחרונות בכל רחבי העולם ונהפכים למגמה חשובה בתחום האדריכלות והעירוניות. ערים רבות זיהו זה מכבר את הפוטנציאל של גגות מבנים למלא תפקיד חשוב במדיניות הפיתוח בר-קיימא שלהן ובהתמודדות עם שינויי האקלים. למרות הגידול בהיקף הקמתם של גגות ירוקים במקומות רבים בעולם, בישראל מספר הגגות הירוקים עדיין מצומצם באופן יחסי, והתהליך להתאמת הפרקטיקה לתנאים המקומיים עדיין נמצא בהתהוות. עד אז, הנה רשימה של כמה פרויקטים מוצלחים של גגות ירוקים מערים שונות בעולם.
11 צפייה בגלריה
היער האנכי, מילאנו. גגות ירוקים
היער האנכי, מילאנו. גגות ירוקים
היער האנכי, מילאנו. 15 אלף צמחים רב-שנתיים ו-5,000 שיחים
(צילום: Martchan, shutterstock)

מילאנו: יער אנכי בלב העיר המתועשת

הדוגמה הראשונה היא כמובן המגדל האייקוני בוסקו ורטיקלה (Bosco Verticale, היער האנכי) במרכז מילאנו. זה אחד המגדלים הראשונים שתוכננו עם חזיתות ירוקים בכל הקומות והחזיתות של המגדל, ולכן הוא גם נחשב לפורץ דרך בעולם האדריכלות ואף אחד הבניינים החשובים ביותר במאה ה-21 בהקשר של בנייה ירוקה. הפרויקט הושלם בשנת 2014 ותוכנן על ידי האדריכל האיטלקי סטפאנו בוארי (Stefano Boeri) שנהיה עסוק מאוד מאז פרסום הפרויקט. מעבר לדיירים אנושיים, מאכלס הבניין כ-800 עצים בגדלים שונים, 15 אלף צמחים רב-שנתיים ו-5,000 שיחים מסוגים שונים. השכבה הירוקה המקיפה את חזיתות המגדל מסננת חלק מקרינת השמש וכך מאפשרת הפחתה בצריכת האנרגיה של הבניין, תוך העלאת רמות החמצן והלחות והפחתה ברמות הפחמן הדו-חמצני בסביבת המגדל. לעתים משמש המבנה כדוגמה למייצג הרשמי של "תנועת הבניין הירוק" – שרואה צורך להוסיף ולקדם צמחייה על גבי חזיתות וגגות הבניינים וכך לחסוך באנרגיה ולהפחית את זיהום האוויר.

בודפשט: פארק משופע על גג המוזיאון

המגדל במילאנו אינו לבד. בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר פרויקטים המשלבים גגות וחזיתות ירוקים גם כמהלך עיצובי ואפשרות ליצירת מרחב ציבורי מקורי. אחת הדוגמאות המעניינות מהתקופה האחרונה לשימוש בגגות ירוקים בפרויקט ציבורי הוא הגג של המוזיאון החדש לאתנוגרפיה (Néprajzi Múzeum) בבודפשט. המוזיאון נפתח לקהל הרחב בשנת 2022 ותוכנן כך שגג המבנה ישמש כמעין גינה ציבורית גדולה עם צמחייה מגוונת המהווה מרחב לפנאי ולשהייה. הפרויקט תוכנן על ידי משרד האדריכלים ההונגרי NAPUR Architect, שנבחר לתכנן אותו במסגרת תחרות בינלאומית בהשתתפות משרדי אדריכלים מ-115 מדינות (כולל מישראל).
11 צפייה בגלריה
The New Museum of Ethnography, Budapest by NAPUR Architect
The New Museum of Ethnography, Budapest by NAPUR Architect
להרוויח שטח ציבורי משמעותי וירוק תוך שימוש בגג גדול
(Photo credit: @inczelaszlo)

הקונספט העיצובי של המבנה מחלק אותו לשני נפחים סימטריים שנמשכים מעלה בדומה למדרונות קשתיים או רמפה לסקייטבורד, ומאפשרים טיפוס על הגג ללא צורך בכניסה למבנה. מבנה המוזיאון משתלב עם סביבת הפארק העירוני בצורה הרמונית, וצורתו מתפקדת גם כמעין שער כניסה ומעבר בין העיר ובין הפארק.
11 צפייה בגלריה
The New Museum of Ethnography, Budapest by NAPUR Architect
The New Museum of Ethnography, Budapest by NAPUR Architect
לא חייבים להיכנס למוזיאון האתנוגרפי כדי לעלות לפארק
(Photo credit: @inczelaszlo)

שנגחאי: אלף עצים בגנים התלויים

בעיר שנגחאי שבסין נבנה לפני כמה שנים פרויקט גרנדיוזי ומעניין במיוחד הנקרא "1000 עצים" (Trees 1,000) על שם אלף העצים הנטועים על קצה מאות העמודים הקונסטרוקטיביים התומכים במבנה. מדובר במבנה עצום העשוי מבטון ומתפרס על שטח של יותר מ-300 אלף מ"ר ואמור לדמות הרים ירוקים העשויים בטון. זהו מבנה רב-תכליתי הכולל מרכז קניות, משרדים, מגורים, מלון ובית ספר שתכנן האדריכל הבריטי תומס הת'רוויק (Thomas Heatherwick), האחראי בין היתר על תכנון פארק "ליטל איילנד" בנהר ההדסון במנהטן. עיצוב המבנה בשנגחאי זיכה את הפרויקט בכינוי "הגנים התלויים של שנגחאי", סוג של אינטרפרטציה עכשווית לגנים התלויים בבבל.
11 צפייה בגלריה
1000 עצים, שנגחאי, סין. גגות ירוקים
1000 עצים, שנגחאי, סין. גגות ירוקים
פרשנות לגנים התלויים של בבל. 1000 עצים, שנגחאי, סין
(צילום: Jono Photography, shutterstock)

ליסבון: כיכר העיר ירוקה ונישאת

עוד דוגמה מוצלחת מגיעה מפורטו שבפורטוגל. במרכז העיר תוכנן מבנה רב-תכליתי המשמש גם מרכז מסחרי עם חניון תת-קרקעי וגם פארק עירוני יוצא דופן הבנוי על גג המבנה. הפרויקט ממוקם ב"כיכר ליסבון" (Praca de Lisboa) שבעבר הייתה מוזנחת מאוד ולא מנוצלת בחוכמה, ובשל כך החליטה העירייה על שיפוץ גורף לכל אזור הכיכר. הפרויקט החדש חילק את הכיכר לשלוש שכבות – מתחת לאדמה הוקם חניון תת-קרקעי, בקומת הרחוב תוכננה גלריה פתוחה למחצה הכוללת מעבר להולכי רגל וחנויות בגדים, מסעדות ובתי קפה, ובקומה העליונה נבנה פארק עירוני שהוא למעשה הגג הירוק הגדול ביותר בפורטו המכיל כ-50 עצי זית ומדשאות. הפרויקט תוכנן על ידי משרד האדריכלות הפורטוגזי Balonas & Menano שזכו בפרסים בינלאומיים רבים על תכנון הפרויקט.
11 צפייה בגלריה
כיכר הפארק בליסבון, גגות ירוקים
כיכר הפארק בליסבון, גגות ירוקים
מכיכר מוזנחת לפארק עירוני שוקק. כיכר הפארק בליסבון שופצה והוגבה כך שיש מתחתיה חניון גול
(צילום: Sergii Figurnyi, shutterstock)

רוטרדם: ירקות, דבורים ופרחים בראש המשרד

רוטרדם בהולנד היא ללא ספק אחת הערים המעניינות והמתקדמות ביותר בעולם בכל הקשור לגגות ירוקים, ובכלל בשימוש בגגות לצרכים מגוונים. לפני כעשור, על רקע הרצון ליצור חללים נוספים לפעילויות ציבוריות והרצון לנצל את הגגות השטוחים בעיר, קידמה העירייה מדיניות לטיפול בגגות, מיפתה את כל השטחים הפוטנציאליים ואף הקימה אגף בעירייה העוסק בנושא.
11 צפייה בגלריה
Rotterdam, The Netherlands Dakakker גגות ירוקים
Rotterdam, The Netherlands Dakakker גגות ירוקים
Dakakker ברוטרדם. השקת גגות חקלאיים הובילה להקמת מחלקת גנים ונוף בעירייה
(צילום: shutterstock, place-to-be)

אחת היוזמות המקוריות שצצו בעיר בשנים האחרונות היא הקמה של חווה עירונית מיוחדת הממוקמת על גג אחד ממבני המשרדים בעיר. מי שעובר במקרה ליד בניין המשרדים Schieblock הבנוי מבטון, שנמצא ממש בלב העיר, לא היה מאמין שעל גג המבנה קיימת חוות החקלאות העירוניות הגדולה ביותר בהולנד ואחת הגדולות באירופה. DakAkker הוא שמה של החווה, שגודלה 1,000 מ"ר, והיא כוללת גידולי ירקות, פרחי מאכל, פירות ואפילו כוורות דבורים. הביקור בחווה בחינם, ואפשר פשוט לעלות במעלית, לטייל בין המטעים השונים ואפילו לאכול כריך בבית הקפה שלמעלה.

ניו יורק: בוטניקה גבוהה

בגן הבוטני הוותיק בשכונת ברוקלין בניו יורק הוקם לפני כמה שנים מרכז מבקרים חדש הממוקם בכניסה לפארק פרוספקט. הוא מתוכנן בצורת זיקית עם גג ירוק וכולל מדשאה. למעשה, המבנה החדש תוכנן כמעין הרחבה אורגנית של מערכת שבילי הפארק, ועיצובו נועד למסגר את נופי הגן ההיסטורי. לטענת אדריכלי הפרויקט, Weiss/Manfredi, הבניין מגדיר מחדש את "היחסים הפיזיים והפילוסופיים בין המבקר לגן, ומציג חיבורים חדשים בין נוף ומבנה, תערוכה ותנועה". אמנם אי-אפשר לעלות לגג ולטייל בו, אך עצם ההחלטה לתכנן אותו כגג ירוק בהשראת השבילים ההיסטוריים מייצרת מבנה מיוחד המשתלב בסביבה בצורה טבעית. נוסף על כל זה, הבניין תוכנן באופן מקיים ועומד בתקן LEED Gold (התקן האמריקאי לבנייה ירוקה).

טוסקנה: גפנים על הגג, יין במרתף

במרכז טוסקנה, כחצי שעה דרומית לפירנצה, נמצא אחד היקבים האיטלקיים המיוחדים ביותר שנבנו בשנים האחרונות – Antinori nel Chianti Classico. היקב שייך למשפחה איטלקית מקומית המייצרת יין כבר יותר מ-600 שנה, מאז שנת 1385. הקמת מרכז המבקרים של היקב החדש ארכה יותר מעשור. הקונספט מאחורי הבנייה נובע מהקשר העמוק של המשפחה לאזור ולאדמה, תוך כבוד לסביבה המיוחדת המקיפה את היקב ולנוף הטוסקני. המבנה בנוי מחומרי בנייה טבעיים לחלוטין, כמו לבני טרקוטה, עץ, קורטן וזכוכית, מחווה ליופי השטחים שקיבלו את פני הכרמים של משפחת אנטינורי במשך דורות. המבנה משולב בצלע הר ומשתלב בנוף המקומי בצורה טבעית עד כדי כך שכמעט אי-אפשר לזהות שמדובר במבנה מלאכותי. חזית היקב נראית כמו שני חיתוכים אופקיים אלגנטיים, והמאפיין המרהיב ביותר שלו הוא גרם המדרגות הלולייניות המרשים המחבר בין שלושת מפלסי הבניין. כל הגגות במבנה כוללים את הגפנים עצמן, מה שמאפשר להסתובב במפלסים השונים של המבנה בלי להרגיש שזה הגג של היקב.
11 צפייה בגלריה
יקב בטוסקנה - הגג הצומח. גגות ירוקים
יקב בטוסקנה - הגג הצומח. גגות ירוקים
הגידולים בקומה הבנויה מעל הקרקע. יקב בטוסקנה
(צילוםף katuka, shutterstock)

11 צפייה בגלריה
 יקב בטוסקנה - הקומה התחתונה. גגות ירוקים
 יקב בטוסקנה - הקומה התחתונה. גגות ירוקים
הפתחים מהכרמים למעלה מובילים לקומת הקרקע ולמטה - למרתף היינות
(צילום: katuka, shutterstock)

דנמרק: פיקניק ומנגל על גג המוזיאון

אי שם במרכז דנמרק, דרומית לעיר אורהוס, נבנה מוזיאון הארכיאולוגיה החדש מוסגארד (Moesgaard Museum). המבנה המיוחד מתוכנן כך שהוא כאילו בוקע מתוך האדמה וכולל גג משופע עם דשא וצמחייה שאפשר לעלות אליו ולטייל. במהלך חודשי הקיץ משמש גג הבניין כאזור לפיקניקים, לברביקיו ואפילו להרצאות. בחודשי החורף הקרים הוא נהפך לגבעת מזחלות להנאת הילדים. פנים הבניין מעוצב כך שהוא מזכיר נוף מדורג, בהשראת חפירות ארכיאולוגיות החושפות בהדרגה את שכבות ההיסטוריה ומגלות תרבויות אבודות. לב הבניין הוא המבואה ובה בית קפה עם אזורי ישיבה בחוץ הצופים לנוף המרשים של מפרץ אורהוס. את המוזיאון תכנן משרד האדריכלים הדני Henning Larsen, שנחשב לאחד המשרדים החשובים והגדולים ביותר בדנמרק.
11 צפייה בגלריה
Aarhus, Denmark גגות ירוקים
Aarhus, Denmark גגות ירוקים
מוזיאון הארכיאולוגיה החדש מוסגארד כאילו בוקע מהאדמה. הגג מנוצל לפנאי
(צילום: Peter Helge Petersen, shutterstock)

צרפת: גג על הגל בקמפוס

הפרויקט האחרון מגיע מהעיר הקטנה Marne-la-Vallée בצרפת, הנמצאת כחצי שעת נסיעה מזרחית לפריז. באוניברסיטה המקומית הוקם לפני כמה שנים קמפוס חדש ומרשים לפקולטה להנדסה בשם Espace Bienvenüe, על שם אבי מערכת המטרו הפריזאית. המבנה משתרע על שטח של 40 אלף מ"ר ובאורך 200 מטר, והוא נבנה כחלק בלתי נפרד מהמארג העירוני, בצמוד לבנייני מגורים ומסחר.
11 צפייה בגלריה
PARGADE-champs_sur_marne קמפוס עם גג ירוק. גגות ירוקים. צרפת
PARGADE-champs_sur_marne קמפוס עם גג ירוק. גגות ירוקים. צרפת
40 אלף מ"ר של גג ירוק בקמפוס, לרווחת הסטודנטים והתושבים
(צילום: Sergio Grazia)

גג המבנה בנוי מבטון וצורתו מתוכננת בהשראת גל המכוסה במדשאות ובצמחייה, כשצידי המבנה עשויים זכוכית. למבנה המקומר השתמשו בטכניקות הנדסיות שנמצאות לעתים קרובות בבניית גשרים גדולים. הקמפוס מאגד בתוכו פונקציות רבות, בהן ספרייה, אודיטוריום, חללי לימוד, מעבדות, מסעדה, אולם ספורט וחדרי ישיבות. את הפרויקט תכנן האדריכל הצרפתי Jean Philippe Pargade, שזכה בפרסים על כך.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button