הבית ביישוב גילון בגליל התחתון

בית בגליל: שיתוף פעולה נשי הוביל לגישה יצירתית ולא בזבזנית

עם פתרונות עיצוביים יצירתיים, שיתוף פעולה נשי ובחירת חלופות זולות יותר הפך ביתם של זוג הייטקיסטים, בשנות ה-40 לחייהם וילדיהם ביישוב הקהילתי גילון, למואר וחמים מבלי לוותר על אף סעיף ברשימת החלומות שלהם

עודכן:
"יש הבדלים גדולים בין המרכז לצפון", אומרת מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, "במרכז רואים יותר בתים עם תקציבים מטורפים והפער ניכר. אני חושבת שלרוב האוכלוסייה אין אפשרות להשקיע מיליונים בבית, ולכן יש בבית הזה פתרונות יצירתיים שלא מחייבים הרבה כסף". ונגרובסקי, שעשתה הסבה לתחום העיצוב מתחום ההוראה לפני 19 שנים, מאמינה שהיצירתיות היא אחד הכלים החשובים בתחום העיצוב. "ככל שאני מתבגרת מבחינה מקצועית, כך הצורך ליצור ייחודיות ובידול הולך וגדל. במיוחד לאור השפע והמבחר הגדול הקיימים", היא מוסיפה. המעצבת, שלדבריה מתחברת לסגנון המינימליסטי והנורדי, עיצבה את ביתה הראשון של משפחה בת חמש נפשות ביישוב הקהילתי גילון שבגליל התחתון.
ההתנהלות נעשתה מול בעלת הבית בלבד. ונגרובסקי מציינת כי פעמים רבות היא מלווה זוגות בתהליך העיצוב ועדה להבדלים גדולים בין נשים ובין גברים. "הנשים לרוב מובילות, רוצות שיהיה בית יפה ומוכנות להוציא יותר, בעוד שהגברים, אם הם לא מתחום העיצוב או חובבי אסתטיקה בעצמם, מעדיפים להגביל את התקציב כמה שיותר", היא אומרת, "זה רק מראה שאפשר 'לשחרר' ולא תמיד צריך ששניים יהיו מעורבים, במיוחד לאור המחלוקות והמריבות שזה גורר לפעמים".
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מהכניסה לבית נראים קיר הכוח, המדרגות והגשר
(צילום: אורי אקרמן)


מעורבות אישית נשית

אם המשפחה השקיעה רבות בתהליך העיצוב וצעדה יד ביד עם המעצבת. ונגרובסקי נשכרה לעבודה בשלב התוכניות האדריכליות הראשונות של האדריכלית אורית יוסף, כשעוד היו על הנייר, לפני היתרי הבנייה. "בעלת הבית בקיאה בענייני אדריכלות והייתה מאוד ממוקדת ברצון שלה ליצור בית מיוחד", מסבירה ונגרובסקי, "היא רצתה עיצוב עם אופי ואווירה חמימה, גשר מרחף, דלת כניסה רחבה. היא ידעה מה היא רוצה, אבל התייעצה והקשיבה לעצות המקצועיות מהאדריכלית אורית יוסף וממני". לדבריה של ונגרובסקי, הדרישות העיקריות של בעלת הבית היה ליצור חלל חם ונעים, ופינת עבודה עבור אב המשפחה שעובד מהבית.
עבודתה של ונגרובסקי בבית בשטח של 280 מ"ר התמקדה בתוכניות החשמל, בתוכניות הנגרות, בחיפויים ובכל שאר האלמנטים בבית הדו-מפלסי. קומת הקרקע הוקדשה לחלל הציבורי ובו מטבח, סלון ופינת אוכל, ובנוסף פינת עבודה, שירותי אורחים וממ"ד. בקומה השנייה יש חדרי שינה וחדרי רחצה עבור בני הבית. מצידו האחד של הגשר שובצו שלושה חדרי ילדים, חדר רחצה וחדר כביסה, ובקצה האחר של הגשר נמצאת סוויטת ההורים.
"הנשים לרוב מובילות, רוצות שיהיה בית יפה ומוכנות להוציא יותר, בעוד שהגברים, אם הם לא מתחום העיצוב או חובבי אסתטיקה בעצמם, מעדיפים להגביל את התקציב כמה שיותר"
בין השאר דאגה ונגרובסקי להגשים את חלומותיה של בעלת הבית, תוך הקפדה על תקציב מוקפד. "אחד האתגרים הגדולים היה ליצור את הגשר במפלס העליון", אומרת ונגרובסקי, "במקור הוא תוכנן כקונסטרוקציית פלדה ועץ, אבל מטעמי תקציב הוחלט לבנות אותו מבטון ורק לחפות אותו בעץ".
החלל הכפול והגשר שמחופה בעץ בולטים עם הכניסה לבית, כשעוברים מבעד לדלת רחבה וכפולה משובצת זכוכית. "הגשר הפך לאחד האלמנטים הדומיננטיים והיפים בבית, הוכחה שתמיד קיים פתרון יצירתי ושאפשר להפוך חלום למציאות גם במחיר סביר", מציינת המעצבת.
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
חלל כפול, מדרגות מרחפות וגינה יפנית קטנה
(צילום: אורי אקרמן)


להרשים מבלי לאבד את החמימות

פנים הבית עוצב בצורה שקטה ורגועה, בפלטת גוונים בהירה ורכה, עם הבלחות צבע קלות שחוזרות על עצמן בחללי הבית השונים, ושילוב של עץ, שמספק חום ורוגע. גרם מדרגות קליל ומאוורר, עשוי מברזל ומעץ, מוביל לקומה השנייה, לצידו קיר מחופה באריחי גרניט פורצלן שחורים, דמויי שיש, שמדגיש אותו. הקיר חוצץ בין החלל הציבורי הפתוח לבין פינת העבודה האינטימית, הנמצאת מעברו השני.
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
חדר העבודה של אב המשפחה מעברו השני של גרם המדרגות
(צילום: אורי אקרמן)

המעצבת השאירה את גרם המדרגות מרחף ובחרה לא להציב תחתיו דבר, מלבד גינה בסגנון יפני. "לא רציתי 'סתם' חלל של מדרגות, אז יצרתי מעין ערוגה מינימליסטית על בסיס חצץ, שלא דורש תחזוקה מיוחדת", היא מסבירה. בערוגה הוצבו עציצים והמראה הפשוט והנקי יוצר עניין על רקע הקיר הייחודי.
אלמנט נוסף שתורם לתחושת העוצמה והריחוף בחלל הכפול שמתנשא לגובה של כשישה מטרים הוא גוף תאורה גדול שתלוי לצד גרם המדרגות. "זה גוף תאורה של המותג luceplan מתוצרת איטליה, עם חישוקי עץ מדוקקים, שהלקוחה ראתה והתלהבה ממנו. מהמחיר קצת פחות", אומרת המעצבת בחיוך, "למזלי הצלחנו להשיג אותו בדרך אחרת ובמחיר טוב יותר".
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
המטבח המשפחתי מעוצב בקו נקי עם נגיעות צבע חמות
(צילום: אורי אקרמן)

12 צפייה בגלריה
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
הכניסה לבית בגילון שבגליל התחתון
(צילום: אורי אקרמן)

הניקיון העיצובי בחלל הכניסה נשמר הודות לאלמנטים דומיננטיים ששומרים על הסגנון המינימליסטי ומאזנים את יתר פריטי הריהוט בחלל. אחד מהם הוא כוורת מעוצבת, המלווה את הבאים מהכניסה לבית. היא עשויה ממתכת ברזל ועץ שנצבעו בלבן. "האלמנט מתחיל מימין לדלת הכניסה, כארון פינתי שמשמש עבור מעילים, נעליים ותיקים", מסבירה ונגרובסקי, "ממשיך ו'גולש' לקיר המטבח, כשבאזור הפתוח הוא משמש לתצוגת אביזרי נוי". כוורת נוספת הוצבה מצידה השני של דלת הכניסה, כמבואה בפינת העבודה. היא משרתת כאלמנט ביניים שמוסיף אווריריות לחלל, לצד אפשרויות האחסון הסגורות, ומשמשת את אזור פינת העבודה והמשפחה.
המטבח השוקק, שתוכנן בצורת ח', עוצב בצורה אלגנטית. מצידו האחד, ובסמוך לוויטרינת היציאה לחצר, יש ארונות אחסון מרצפה וכמעט עד תקרה, עשויים מעץ אלון, עם ידיות אינטגרליות. בצידו השני יש ארונית תלויה עשויה עץ אלון, שבה כלים שימושיים וחפצי נוי. ביניהם תוכננו ארונות תחתונים בגימור מחורץ, בצורת ר', ועליהם משטח שיש לבן עם גידים אפורים מעודנים. במרכז החלל תוכנן אי שעוצב בדומה לארונות, עם מגירות לאחסון שחזיתותיהן מחורצות וצבועות בלבן מט, חתומות בידיות מוזהבות. המגירות תוכננו כך שיפנו, מצד אחד למטבח ומהצד השני לחלל הציבורי. משני עברי הצד האורך הוצבו כיסאות ישיבה בגוון חמרה, שלושה מכל צד, המשמשים את בני המשפחה בארוחות היומיומיות. "כשהכיסאות תחומים ונכנסים פנימה, כל הפינה נראית מסודרת והסימטריה משחקת תפקיד מרכזי", אומרת ונגרובסקי.
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
הקומה השנייה והגשר שמחלק אותה
(צילום: אורי אקרמן)


מוטיבים חוזרים

בחללי הבית נשזרו אלמנטים בגימור דומה, גוונים דומים ואף פריטי ריהוט זהים כדי ליצור קונספט של המשכיות ושייכות. פינת האוכל, שמשמשת כשבאים אורחים ניצבת בצד השני של החלל, בסמוך לחדר המגורים. היא מורכבת משולחן מאורך ולבן, עשוי מתכת ופורצלן, ומעליו גוף תאורה מעוגל עם אהיל בדוגמת פליסה. סביב השולחן ניצבים כיסאות מרופדים בקטיפה בגוון חום מעודן. כיסא דומה מככב גם בפינת העבודה הביתית, מעברו של הקיר השחור.
פינת הישיבה בחדר המגורים הוגדרה ומוסגרה בעזרת שטיח בגוני חום, במרכז החלל ולא בפינת החלל, כפי שנהוג באופן מסורתי, בתוספת שזלונג.
שתי ספות ישיבה בגוון בז' בהיר ניצבות זו בסמוך לזו, וממולן, משלימות את מעגל השיחה, שתי כורסאות מחבקות בגוון חום בהיר. שני שולחנות בסגנון מינימליסטי, עשויים משילוב של רגלי מתכת לבנות ומגשי עץ ניצבים במרכז. בין שתי הספות ניצבים שולחנות צד נוספים, עשויים ממתכת, המשלימים את החלל מבחינה דקורטיבית. קיר אחסון בעבודת נגרות, התואם לארונות המטבח, מקיף את הטלוויזיה ומסתיר את מערכות הבידור. הרהיטים נרכשו, בין היתר, בסימפלי ווד, טולמנ'ס דוט ו-Bring it Home.
גם בפינת העבודה חופה קיר באריחים שחורים עם נימים מעודנים. למרגלותיו של הקיר, מתחת לגרם המדרגות, הוצבו שני כיסאות בד, בסגנון כיסאות שיזוף, ותחתם שטיח בגוון חול. מצד שמאל ניצבת כוורת שהיא חלק מעבודת נגרות מוקפדת, שמשלבת בין ארון אחסון סגור, למגירות תחתונות, שעליהן פינת ישיבה, לצד החלון. בנישה שבין הארון לחלון, וכן מאחורי שולחן המחשב, הותקן חיפוי בדוגמת פליסה בעבודת נגרות, שמוסיף טקסטורה ועניין לחלל. חיפוי דומה מופיע בארון הרחצה שבסוויטת ההורים.
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
גוון נוסטלגי ברחבי הבית
(צילום: אורי אקרמן)


12 צפייה בגלריה
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
שירותי האורחים, סטייל נוסטלגי חמים
(צילום: אורי אקרמן)

12 צפייה בגלריה
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
בית בגילון, מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי
שילוב חומרים חמים בחדר הרחצה
(צילום: אורי אקרמן)


פתרונות יצירתיים

בסמוך לפינת העבודה ממוקמים שירותי האורחים, שבדרך אליהם חולפים על פני יחידת אחסון בעבודת נגרות הממשיכה את הקו העיצובי של החלל. ארון סגור בדוגמה מחורצת, כמו במטבח, וקובייה פינתית פתוחה בגוון חמרה משלימים את מראה ארון הרחצה שבפנים. ארון הרחצה עצמו כאילו נחלק לשני חלקים: שני שלישים ממנו עם דלתות בגוון חמרה, ועליהן משטח עץ וכיור מונח, ואילו השליש האחרון, בדמות מדפים פתוחים, נראה כיחידה נפרדת שצבועה בגוון חמרה. חיפוי רצפה בשחור-לבן מכניס גוון נוסטלגי ודרמטי לשירותים ומשלים את האווירה הנעימה, בניחוח צרפתי, הכוללת, בין השאר, ברזים מוזהבים, גוף תאורה מזכוכית ואדן חלון מעץ.
12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
(צילום: אורי אקרמן)

12 צפייה בגלריה
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי, גילון
הבית מבחוץ, מתחבר לסביבה
(צילום: אורי אקרמן)

גם חדר הרחצה של הילדים בקומת המגורים מגלם פתרונות עיצוביים במקום חלופות יקרות. "הלקוחה ביקשה לשלב כיור אינטגרלי במקום כיור מונח, אבל הם מגיעים במידות מסוימות", מציינת ונגרובסקי, "בדרך כלל הפתרון המושלם הוא להשתמש בקוריאן, שאין בו חיבורים גלויים והוא בעל מראה נקי ומותאם אישית, אבל זה חומר יקר מאוד, שעולה פי שלוש מכיור חרסינה". המעצבת התמודדה עם הגודל הנתון של הכיור, וחילקה את ארון האמבטיה מבחינה חזותית, כפי שעשתה בארון שבשירותי האורחים. כל אורך הכיור הוא חופה בחזיתות מחורצות בגוון אחיד, ובהמשך נותר נקי, חף מחיפוי מיוחד, בגוון עץ אלון טבעי. "יצרתי בעצם 'פאנץ'' עיצובי, שנראה כמו טוויסט מכוון, במחיר סביר לחלוטין", היא מסבירה. עוד אלמנט שמקפיץ את החלל לא יקר הוא משטח עץ על אדן החלון שמוסיף חמימות, במיוחד על רקע לבן נקי.
פורסם לראשונה: 09:21, 22.03.23
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button