פחות מחודש עבר מאז שפורסמו התוכניות לפרויקט "הרצועה" (The line), עיר-בניין עתידנית שאורכה 170 קילומטרים שצפויה להיות ביתם של תשעה מיליון בני אדם בסעודיה. "אם יש לך כסף, כדאי להרים את הרף וליצור משהו חדשני ושונה", אמר לרויטרס הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן עם חשיפת ההדמיות לפרויקט, שמתיימר להציע פתרון לצפיפות העירונית ולנזק הסביבתי שנגזר ממנה.
לא רחוק משם, בדובאי שבאיחוד האמירויות, נחשף פרויקט אורבני בקנה מידה קטן יותר, אך שאפתני ויקר לא פחות: גורד השחקים Downtown Circle, או "מעגל מרכז העיר". מדובר במבנה שהיקפו 3,000 מטרים שעתיד להבנות סביב המגדל הגבוה בעולם, הבורג' ח'ליפה, שגובהו 830 מטרים. הבניין, שמאחוריו עומד סטודיו האדריכלות האמירתי ZNera, יורכב משתי טבעות ענקיות מחוברות זו לזו, ייתמך באמצעות חמש קורות ענק ויתנשא לגובה של 500 מטרים במרכז דובאי.
"המבנה ההיקפי הוא מטרופולין מתמשך, ומטרתו להציע אלטרנטיבה לגורדי השחקים היחידניים והמנותקים שקמים בערים הגדולות בעולם", נמסר לתקשורת מסטודיו האדריכלות. "זהו מבט אל העתיד, שמציע אורבניזם ורטיקלי שמקיים את עצמו".
חמישה מפלסים עירוניים
הרעיון ל-"מעגל מרכז העיר" עלה במהלך מגפת הקורונה, מספרים בסטודיו ZNera, שרבים מהפרויקטים שלו ניתן להגדיר כפנטזיות אדריכליות. "ניסינו לחשוב מחדש על החיים בגורד שחקים, ועל אלמנטים שונים בתוכם ומחוצה להם. החל בדרכים להיפטר מפסולת, דרך דרכים לייצור מזון ועד לזיהום אוויר ופקקי תנועה. את כל אלה שילבנו בקונספט של הפרויקט".
ואכן, המבנה מתוכנן לקום כעיר עילית, שמעבר להיותה מוקד משיכה תיירותי יחיד במינו, תכלול כל מה שעיר זקוקה לו. הטבעות של המטרופולין ההיקפי יחולקו לחמישה מפלסים, והן צפויות לכלול שימושים מגוונים, בהם מתחמי מגורים, מתחמי קניות, תרבות ומחקר. כך, בין היתר, מבקש סטודיו האדריכלות להציע פתרון לגידול האוכלוסייה באיחוד האמירויות ובדובאי בפרט.
בין שתי הטבעות מתוכננת להיבנות "ריאה ירוקה", או במקרה הזה חגורה ירוקה, שתחלוש על כל 3,000 המטרים ההיקפיים. אותה ריאה ירוקה, שבסטודיו האדריכלות מכונה SkyPark או "פארק השמיים", תשמש את תושבי המטרופולין ותכלול מגוון סביבות טבעיות - מפלי מים, ביצות, מערות, דיונות חוליות וצמחייה טרופית, שמטרתם לעודד יציאה לטבע - גם 500 מטרים מעל לפני האדמה. המקום, מטבע הדברים, צפוי לכלול נוף פנורמי מרהיב לעיר שמתחתיו. הפן המקיים של המקום יבוא לידי ביטוי במערכות חכמות לאיסוף מי גשמים, הפקת אנרגיה סולארית ולטיהור האוויר שישולבו בפארק רחב הידיים. באמצעות מערכות אלה יסופק הן לעיר התחתית והן לעיר העילית אוויר נקי.
בהצהרה לתקשורת לא התייחסו בסטודיו האדריכלות לדרך שבה המבנה יתפקד, אך סיפרו כי תנועה ממקום למקום בגורד השחקים המעוגל תתאפשר באמצעות מסלול תחבורה שיותקן בהיקף החיצוני של המבנה, שבו תאי רכבת אוטונומיים שיקיפו את טבעות המגורים. בסטודיו האדריכלות מספרים כי מהירות הרכבת האוטונומית צפויה להגיע ל-100 קמ"ש, ותכלול גם היא תצפית אל הנוף העירוני של דובאי.
גם פרויקט עתידני שכזה קשה לשלול לגמרי כשמדובר באיחוד האמירויות, שידועה באדריכלות הגרנדיוזית העולה על כל דמיון שבה. דוגמה טובה לכך הוא מוזיאון העתיד שהושק מוקדם יותר השנה. 77 המטרים של המוזיאון, שבנייתו ארכה שבע שנים, עומדים על תילם ללא עמוד אחד וכוללים סבך משוכלל העשוי אלפי חלקים ומצופה בלוחות נירוסטה. עם זאת, חשוב לציין שלא כמו בפרויקט "הרצועה" של סעודיה, "מעגל מרכז העיר" האמירתי לא קיבל תמיכה ממשלתית רשמית וייאלץ, לבינתיים, להישאר בגדר רעיון שאפתני.