חגית ואיתי ארנר התלבטו לא מעט לפני שהחליטו לבנות בית ביישוב כרמי יוסף שבשפלה. אחת הסיבות להתלבטות הממושכת הייתה חיבתם המשותפת לבתים ישנים, מלאים בהיסטוריה. לבסוף נפלה ההכרעה לבנות את הבית על מגרש של בן ממשיך ביישוב, אבל לשניים היה חשוב שהבית החדש ישקף את חיבתם למבנים ישנים, וזו הכתיבה הרבה מהבחירות בעיצוב המבנה. נוסף על כך חלמו השניים על חצר פנימית שתעמוד במרכז המבנה ותהיה חלק בלתי נפרד מהחיים בבית. עם הבקשות האלה פנו בני הזוג לאדריכל כפיר וקס המתמחה בבנייה טבעית.
לבית שתכנן וקס יש שתי קומות שנבנו לתוך השיפוע של המגרש כך שלכל קומה חצר פנימית משלה שפונה מערבה, לכיוון הרוח והנוף. הקומה התחתונה נמצאת בגובה מפלס הרחוב ומשמשת כסטודיו לקרמיקה של חגית, והקומה השנייה, שמצריכה עלייה קטנה ביחס למפלס הרחוב, מוקדשת לחלק הפרטי של הבית, הבנוי על שטח של כ-140 מ"ר.
בבית גרים בני הזוג ושתי בנותיהם (בנות 11 ו-13). הדרך לבית עוברת דרך גינה מרשימה וטרסות אבן בעלות מראה מסורתי, שעליהן אחראים אדריכל הנוף אסי קריק וחברת נופי כנען - עבודות אבן ופיתוח ארצישראלי.
"הבית נבנה משלד קונבנציונלי ובלוקים טבעיים עשויים המפ של חברת Arco Lime וכוסה בטיח טבעי בחוץ וגם ברוב קירות הפנים", מסביר וקס, "הפתחים תוכננו כדי להכניס אור טבעי ואוורור מקסימליים והוספנו הצללות מסנדות אקליפטוס של חברת Dekelnir המונעות חדירה של שמש ישירה פנימה בשעות החמות".
הקשר המבוקש אל החוץ בכלל ואל החצר הפנימית בפרט הושג על ידי תכנון הבית בצורת האות ח' מסביב לחצר ועל ידי ריבוי פתחים. ארבע דלתות שונות מובילות לחצר – מהסלון, מהמטבח, מחדר ההורים ומהמסדרון – ושלוש דלתות נוספות נפתחות לכיוונים אחרים. "ריבוי הפתחים מטעין את החצר באפשרויות תנועה והופך אותה לצומת מרכזי בבית", מסביר וקס את התכנון.
שני סוגי חלונות וקובייה שונה
בכניסה לבית נקבעה דלת ישנה מפירוק שחודשה וקולפה מצבע על ידי הנגר ארזא. אחרי שעוברים בה מגיעים לחלל הציבורי של הבית, שבו נמצאים הסלון, המטבח ופינת האוכל. ראשונה בולטת לעין רצפת הטרקוטה שנפרשה בצורה מגוונת בקווים מקבילים ואלכסוניים תוך שימוש בגדלים שונים של אריחים.
"מקובל לשדך לבית עם טיח טבעי רצפת אבן", אומרת בעלת הבית שאחראית על עיצוב הפנים יחד עם האדריכל, "בהתחלה באמת חיפשנו אבן לריצוף, אבל הרגשנו שזה לא לגמרי מתאים לנו. יש בבית הרבה צבעים, אומנות ובדים שהבאנו מטיולים לאפריקה ולאוסטרליה, והרגשנו שהצבעוניות הזאת לא מתאימה לריצוף בהיר אלא צריכה משקל נגד של צבע אדמה. זאת הייתה הבחירה הכי מפחידה בבית. בחרנו אותה בחודש יולי וחששנו שהצבע יעצים עוד יותר את התחושה של החום. היו לנו גם מחשבות על רצפה מצוירת, ממש שקלנו את כל האפשרויות, ובסוף הלכנו על האריחים האלה ויצרנו איתם דוגמאות. לטעמי הבחירה הוכיחה את עצמה, הריצוף 'תופס' את כל הצבעים ויוצר שיווי משקל".
אחרי הרצפה עולה המבט לקירות המטויחים המעוגלים ומרובי החלונות. "תשומת הלב שהוקדשה לחלונות התבטאה בעבודה עם שתי חברות שונות, מרווין וכוכב אלומיניום. לחלונות שפונים החוצה יש פרופיל אמריקאי מבודד שחלקו הפנימי עשוי עץ וחלקו החיצוני מאלומיניום, ואילו לפתחים שפונים לחצר הפנימית יש פרופיל אלומיניום בהיר שנועד להיטמע בקירות", מסביר וקס, "קיר אחד בלבד, זה שנראה לעין מיד עם הכניסה, לא טויח אלא נצבע בצבע רגיל. זהו קיר חיצוני של הקובייה שמכילה את גרם המדרגות לקומה שמתחת, והוא טויח בטיח רגיל שמאפשר צביעה כדי להבדיל את הקובייה משאר המבנה". "אני שמחה שזה נשאר ככה כי זה מזכיר לי את המשמעות של חומר", אומרת חגית, "כשאני מסתכלת על הקיר הזה אני מבינה איך באותה אדריכלות, הבדל של טיח, יוצר אווירה אחרת לגמרי. הצבע הוא לא צבע שהייתי בוחרת בפני עצמו אבל הוא משמש כרקע טוב ואני מאוד שמחה עליו. בזמן העבודה, בכל פעם שנכנסתי לבית נלחצתי, אבל עכשיו, עם הספרייה, הספרים והצמחים, אני אוהבת אותו מאוד".
את הספרייה הביאו איתם בני הזוג מהבית הקודם, ובמקור היא הייתה שייכת להוריה של חגית. גם השידה הירוקה הכהה שסמוכה לקיר הניצב הגיעה מקרובי משפחה, הפעם מההורים של איתי, ואז שויפה ונצבעה מחדש. הכורסאות בסלון הגיעו מהבית הקודם של המשפחה, ואיתם גם שפע של כדים שהכינה חגית. גם בעל הבית תרם את חלקו היצירתי – הוא בנה בעצמו את הקונסולה שניצבת על הקיר שמשמאל לכניסה, מתחת לשני החלונות הצרים, וגם את שני השרפרפים שליד שולחן האוכל. השולחן נקנה ב"פיק אפ בר כיסאות".
אמנות שהיא פרי ליקוט של שנים
במטבח נעשה שילוב חומרים שנובע מרצונם של בני הזוג לגור בבית שלא ייראה חדש מדי – עץ ממוחזר בארונות הגבוהים ופורמייקה לארונות הנמוכים. משטח העבודה עשוי משיש, ובמרכז ניצב אי מברזל עם משטח עבודה מאריחים מצוירים. הספה הבנויה בנישה בקיר שבסלון עשויה אף היא מאותו עץ ממוחזר כמו ארונות המטבח.
נוסף על הצמחייה והכדים שפזורים בבית יש בו גם הרבה גופי תאורה מעניינים ועבודות אמנות שמוסיפות לו צבע ועניין. את גופי התאורה הפרקטיים - פסי ספוטים עדינים - קנו במחסני תאורה. את גופי התאורה הדקורטיביים ליקטו מכמה מקורות, כולל כמה שנקנו בעלי אקספרס, כמו זה שתלוי בין שני החלונות הצרים בכניסה, מעל לקונסולה.
חגית מספרת שמבחינתה מדובר בתהליך שעוד לא הסתיים. "יש את הרגע הזה שהכל בבית מוכן ומגיע החשמלאי להתקין את גופי התאורה שהיינו אמורים לבחור עוד קודם. אבל אני מרגישה שזה משהו שצריך לקרות תוך כדי תנועה. אי אפשר להבין מיד איפה הם צריכים להיות ואיך הם צריכים להיראות. ובאמת עד עכשיו מתווספים לבית לפעמים גופי תאורה, ואנחנו מלקטים עוד עם הזמן", היא אומרת.
גם עבודות האומנות בבית הן פרי ליקוט ארוך שנים. מעל הספה הבנויה ובקיר שאחרי הכניסה, סמוך לשני החלונות הצרים, תלויות עבודות שקנו בני הזוג בגלריה בפריז. בקיר הצדדי לספה, בתוך הנישה, תלוי ציור של וומבט שהביאו איתם מאוסטרליה. מול שולחן האוכל תלוי ציור של אישה עם כיסוי ראש – ציור של חגית, שציירה בו את סבתה. בקיר שאחרי פינת האוכל, הציור הקטן עם הבית והנוף בשחור ואדום הוא של הציירת ענת בראון מקיבוץ נחשון. במטבח תלוי פוסטר של הסרט ז'יל וג'ים שעבר עם בני הזוג כמה וכמה דירות שכורות. "ראיתי אותו לפני שנים בקפה סמדר בירושלים", מספרת חגית, "ביקשתי אותו מהבעלים והוא סירב, אז הצעתי לו לצבוע קיר בבית הקפה בתמורה, והוא הסכים. זאת הייתה עבודה רצינית, וכמובן אחרי כמה שנים ראיתי שאפשר לקנות אותו בלי בעיה בעלי אקספרס".
מחוץ לבית, בחצר הפנימית, חיפוי האבן של הקירות ושולי הרצפה מתחליף בשטיח אריחי בטון מאוירים במרכז. גם כאן יש כדים של בעלת הבית ובהם עציצים פורחים, שמשתלבים בירוק של נופי השפלה שניבטים מכיוון מערב.
עוד ירוק
מכאן אפשר לעבור בקלות לאגף הפרטי של הבית, שבו נמצאים חדרי השינה הבהירים והנינוחים של ההורים ושל הבנות, וחדרי הרחצה שמרוצפים גם הם באריחים מצוירים. בחדר הרחצה של הבנות ניצב ארון אמבטיה בהיר מעץ על רקע קיר מחופה טיח, ולצידו מקלחון שקירותיו חופו באריחים ירוקים ריבועיים. את הכיור המונח הכינה חגית והוא מקושט בציור גלים שהוסיפה חברה של המשפחה.
גם את הכיור הירקרק בחדר הרחצה של ההורים הכינה חגית בעצמה וקישטה בדוגמה ירוקה-צהבהבה שחוזרת על הגוון של ארון הכיור העשוי עץ, ומהדהד גם את הירוק שמשובץ ברחבי הבית בשפע.