מעצבת הפנים רוני שני פלדשטיין (37) לא נתנה למשבר הקורונה לערער אותה. לפני 8 שנים ילדה תאומים אחרי היריון בסיכון גבוה, ובהיותם בני שנתיים בלבד התגרשה. "אני זוכרת את זה כ'כאפה' משמעותית. אחרי זה, כמעט כל דבר שקרה היה קטן עליי", היא מספרת בחיוך. את פרויקט השיפוץ הזה, היא אומרת, הובילה בנחישות תוך כדי תקופת הסגרים. "הילדים שלי היו אז בני 6, ולא הייתה ברירה אלא לג'נגל. עשיתי עסקה עם חברה טובה שלי, מעצבת פנים גרושה גם היא – כל אחת מאתנו שמרה על הילדים בתורה ואפשרה לשנייה לעבוד, וככה שרדנו את התקופה הזאת. כשאין הרבה ברירות וצריך לפרנס, עושים הכל כדי שזה יקרה".
בעלי הבית, זוג בשנות ה-30 לחייהם עם תינוקת ופעוט, גייסו את פלדשטיין אחרי שרכשו בית ישן בן 300 מטרים רבועים ומוקף בעוד 330 מטרים רבועים של גינה, ביישוב מכבים. "הוא היה יפה ומטופח ומלא בפוטנציאל, אבל מיושן מאוד, החל מנגרות העץ שהייתה בו, ועד לטפטים חומים ואבן ירושלמית על הקיר", היא מספרת. "אפילו הרעפים האדומים שעל הגג היו של פעם, ובעלי הבית ביקשו להחליף ולשדרג הכל, למשהו עכשווי ומיוחד יותר".
"קליל ומגניב"
בעלי הבית רצו "בית קליל ומגניב", שיתחשב גם בדיירים הצעירים, הם ילדי המשפחה, ולמרות זאת יכלול מיעוט פריטים, כמות מינימאלית של פיצ'יפקעס ויורכב מחומרים קלים לתחזוקה ולניקוי. "בחרנו לעשות שיפוץ מאסיבי וטוטאלי לבית כולו. שינינו את הכל. מהחזית, שהייתה בגווני קרם ואדום, ועד הפנים, שבשניהם נבחרה פלטת גווני אפור מודרני", מסבירה המעצבת.
הסגנון שנבחר עבור הבית הוא אמנם מודרני, אך פלדשטיין דאגה להכניס אליו גם חמימות ונעימות, חרף הגוונים הנקיים והבהירים. כדי לבסס את תחושת החמימות היא בחרה לחפות את הרצפה בפרקט אלון טבעי, כקונטרסט לרקע האפור, שנחשב קריר יותר במהותו. פריטי נגרות מותאמים בעץ, ושילוב של שחור, אפור ולבן עם שפע של טקסטיל יצרו את האווירה הרצויה בחללי הבית.
בתהליך השיפוץ, שארך קרוב לשנה, גם בשל ענייני ביורוקרטיה שכללו השגת היתרי בנייה, "הפשיטה" אותו המעצבת לרמת השלד, ותכננה אותו מבראשית. "התחלתי לבנות ולהרכיב הכל מהתחלה, שכבה אחר שכבה", היא מסבירה. "הפשטנו אפילו את הרעפים, קילפנו את הטפטים, החלקנו את הקירות, ובעצם 'ניקינו' את כל האלמנטים המיושנים, הרחבנו את הפתחים, ויצרנו חלוקה חדשה שתואמת את הצרכים של הלקוחות במדויק".
הבית, בן שלושה מפלסים וחצי שלו שישה חדרים, הפך לבית עם שבעה חדרים, בזכות תכנון קפדני ומהודק. פלדשטיין חילקה חדר גדול לשני חדרי ילדים, וחדר נוסף, ששימש כמחסן לדיירים הקודמים, הפך לחדר עבודה מרווח, שחלקו גם הוסב לחדר שירות. כך, בגלגולו החדש, הבית מכיל קומת מרתף שבה חלל מגורים עם אפשרויות משחקים רבות; קומת כניסה שבה מבואת כניסה, סלון, פינת אוכל, מטבח ושירותי אורחים; קומת חדרי שינה, מקלחת וחדר עבודה, ובקומה העליונה סוויטת הורים מרווחת.
בית מוקף יער
ההשראה לעיצוב הגיעה מהחצר ההיקפית של הבית, שעליה אמון היה אדריכל הנוף אורי תורג'מן, שקרצה למעצבת. בהתאמה, היא ביקשה להרחיב את המפתחים למקסימום ולהכניס מאותה החצר כמה שיותר פנימה. "הבית נמצא במיקום יחיד במינו, ויושב ממש על היער. לכן היה לי חשוב להכניס את החוץ פנימה, להרחיב פתחים ולייצר כמה שיותר שילובים של הפנים והחוץ יחד", היא מחדדת.
כך, היא "פתחה" את אזור פינת האוכל, הרחיבה את הפתחים בסוויטת השינה ("היה שם חלון קטן, ומאוד היה לי חבל, כי הנוף קסום ממש"), הרחיבה את החלון בכניסה לבית, ומסגרה את חלונות הבית בפרופיל אלומיניום שחור, להדגשת יפי החוץ. "ממש כמו תמונה", היא מוסיפה. במקביל, נשכרו שירותיו של אדריכל נוף מוכשר, ליצירת גינת חמד, בהלימה ליער שבחוץ, שתהווה עיצוב טוטאלי מושלם בין הפנים והחוץ.
החלל הציבורי של הבית מתחיל בארון כניסה שלו דלתות משרביה מאווררות בשחור, ולצדו ספסל עץ להתארגנות. "מבחינתי כניסה כזו היא ההתחלה הבסיסית בכל בית", מסבירה פלדשטיין. "אני אוהבת לחשוב איך הלקוחות נכנסים לביתם ומשילים מעצמם את היום, את המעיל, הנעליים, המפתחות. הארון הזה מכיל בתוכו הכל באופן מסודר לכל פרט ופרט", היא מוסיפה.
מימין לארון הכניסה נגלה הסלון במלוא תפארתו: חלל צבוע לבן, שבו דאגה המעצבת ליצור שפע של פינות חמד משפחתיות, לבילוי ביחד או לחוד. "אני אוהבת לייצר פינות חמודות ומזמינות ברחבי הבית, ולאפשר לבני הבית לבחור בכל פעם מקום נחמד שנעים לרבוץ בו", היא מסבירה. ספה "שמנמנה" ורחבת מידות בולטת במרכז החלל, ולמולה קיר צבוע באפקט בטון שמתכתב עם העמוד המבני בחלל, קמין, מזנון עם דוגמה מחורצת וטלוויזיה.
לצד הספה תוכנן חלון-ספסל "עטוף" בעבודת נגרות, שבגלגולו הקודם היה חלון קטן שסביבו חיפוי אבן. ספסל העץ המשמש לאחסון כמו ממסגר את החלון, וצופה אל הירוק שבחוץ. בהמשך המרחב פינת ישיבה נוספת עם ספסל קש תלוי מהתקרה.
גרם מדרגות קטן מוביל אל מטבח רחב-ידיים ופתוח, שבו ארונות צבועים בגוון אפור מעודן, ומשטח עבודה בלבן. אי עם משטח לבן תואם, שבו אפשרויות אחסון נוספות, עוצב עם נישת עץ קטנה לראווה, שמתכתבת עם שני מדפי העץ בצד משטח העבודה, ונישת האחסון שבצדו האחר.
אחת מגולות הכותרת של החלל הציבורי היא פינת אוכל שעוצבה בסגנון "סאן-רוף", חדר שמש אירופאי, אשר משקיפה ליער. חלון סקיילייט מחדיר אור שמש טבעי במקום תאורה מלאכותית מסורתית שמשתלשלת מהתקרה. חלון רחב ממוסגר באלומיניום שחור כמו ממסגר את הגינה ואת היער שנגלה מאחוריה.
"ברגע אחד הפכה פינת האוכל החשוכה והמיושנת לפינת אוכל מוארת ומדהימה, שממש מכניסה את החוץ פנים ואת כל הירוק הזה, כחלק אינטגרלי מהבית", מציינת פלדשטיין. שולחן אוכל רחב עם רגליים שחורות משוכלות במראה מינימליסטי ניצב במרכז, בצדו האחד כיסאות עץ מעוצבים עם רגלי מתכת דקיקות, ומצדו השני ספסל עץ צבוע בשחור.
קסם במרתף הבית
גרם המדרגות הראשי שבצד המטבח מוביל מטה, אל פינת משפחה קסומה, שמתאימה לגדולים ולקטנים כאחד. "הילדים יכולים להעביר שם שעות על גבי שעות, כפי שגילתה המשפחה בתקופת ימי הבידודים והקורונה", אומרת פלדשטיין. גווני שחור לבן ונגיעות ורודות הופכות את החלל למזמין במיוחד. פינת "זולה" מודולארית בגווני אפור, שחור וורוד על רקע טפט של מפת אוצר ממוקמת בפינת החדר, ומזמינה להשתרע עליה, לצד שלל כריות, או לבלגן ולבנות ממנה מבצר. לצדה מטבח עץ מאובזר למשחק, ומהעבר השני פינת יצירה וקיר טיפוס, שלצדו סולם שוודי מעץ.
מקומת הכניסה גרם מדרגות מטפס לקומת חדרי השינה, שמכילה שני חדרי ילדים, אחד מהם עתיד להפוך לחדר שינה עבור התינוקת, לכשתגדל, וכיום משמש כחדר אורחים. ארון רחב ידיים עם נישת עץ רחבה בחלקו התחתון משמש לאחסון. "עיצבתי בסיס טוב שמתאים לכל מה שייבחר. הכל יעבוד שם", מסבירה המעצבת. "אפשר להציב בנישה ספרי ילדים שהגישה אליהם נוחה, וככל שהילדה תגדל תוכל למקם שם את אוספי הבובות, צמחים ואקססוריז לבחירתה", היא מוסיפה.
חדר עבודה, שהפך שימושי ביותר בתקופת הקורונה, עוצב בעזרת שולחן עץ, ספסל תואם וספריית ברזל ירוקה ומרשימה. אוסף תקליטים על הקיר הוא בבחינת אמנות השראתית עבור השוהים בחלל.
בחדר הרחצה הכללי מעידה המעצבת כי הלקוחות הרשו לה "להתפרע" קצת יותר, והיא, בהתאם, בחרה לפאר אותו בגוון כחול מלכותי, ששולב עם רצפת טרצו תכולה בהדפס מעודן. ארון שירות בטקסטורה מחורצת לצד ארון אמבטיה תואם משדרים רוגע ואחידות בחלל.
בקומה העליונה בבית ממוקמת גם סוויטת השינה של בני הזוג, הכוללת חדר ארונות לבן בצדו האחד, ובמרכזו אי המכיל אפשרויות אחסון נוספות. בצדו השני של החדר כניסה לחדר רחצה מחופה באריחים גדולים ונקיים, דמוי בטון, תא מקלחון ממוסגר בשחור, ומראה עגולה תואמת. את המראה הנקי משלים ומחמם ארון אמבטיה רחב, עשוי עץ אלון.
הטיפים של רוני לעיצוב שמכניס את החוץ אל תוך חללי הבית:
- חשבו על דרכים יצירתיות לשלב את המפתחים בעיצוב הבית. כאן, לדוגמה, פינת הישיבה שעוטפת את החלון מאפשרת לדיירי הבית לשבת על אדן החלון ולהרגיש "חצי בחוץ חצי בפנים". אל תחששו להעז קצת וליצור פינות ישיבה קסומות ליד חלון או מרפסת, ושאר מקומות ישיבה אלטרנטיביים.
- מסגור של המפתחים עוזר להציג את החוץ כמעין תמונה. אם תרצו לטשטש את ההבדל בין החוץ לפנים – בחרו במסגרת מינימליסטית ובלתי מורגשת. ואם הנוף שלכם הוא פחות ירוק ומרהיב, בחרו במסגרת שתבליט את יופיו של החלון ותסיט את המבט מהנוף האורבני.
- שלבו חומרים טבעיים בעיצוב הבית. אין זה משנה באיזו פלטת גוונים תבחרו, שילוב של חומרים מהטבע, כמו ריהוט עץ, פריטים שאינם מעובדים ובמראה מחוספס וגס, תמיד יקשרו אל החוץ. בנוסף, שילוב של טקסטורות ומרקמים יהפכו כל חלל למעניין יותר.