עם 3.4 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות ו-13.6 מיליון קוראים מדי חודש, בהחלט ניתן להכתיר את מגזין ArchDaily כאתר האדריכלות הפופולרי ביותר ברשת. לדברי המייסדים, שהקימו את המעצמה ב-2008, כוונתו של המגזין היא לתת במה למי שאדריכלות ברחבי העולם אמורה לשרת – הקהל. בהתאם לכך, ה"שופטים" בתחרות מבנה השנה של ArchDaily לשנת 2021 היו הקוראים עצמם, שהצביעו והשפיעו על 15 הפרויקטים הטובים ביותר שזכו בתואר.
הפרויקטים הזוכים נמצאים תחת מספר קטגוריות, ביניהן עיצוב פנים. בקטגוריה זו קטפה את המקום הראשון חנות הדגל של מותג האופנה Off-White במיאמי. עיצוב הפנים הייחודי שבה הוא תוצר של שיתוף הפעולה בין המעצב ומייסד המותג וירג'יל אבלו, שהלך לעולמו בעקבות מחלת הסרטן בחודש שעבר, ל-AMO – ענף המחקר והעיצוב של משרד האדריכלות הנודע OMA.
חלל החנות הדו-קומתית ששטחה 262 מ"ר, מעוצב בקפידה עד לפרט האחרון ומפגיש בין סוגים שונים של חומרים כמו בטון, מתכת, בד ופוליקרבונט. הקומה הראשונה מתוכננת כחלל רב תכליתי עם קיר דינאמי שניתן להזזה וכך החנות משמשת לא רק לצריכת בגדי יוקרה אלא גם כפלטפורמה לאירועים חברתיים ותרבותיים.
גם החנות של אפל בבנגקוק נמצאת ברשימת הזוכים, תחת הקטגוריה חדשה שמתייחסת לקשר שבין התוכן לצורה, שנקראת באנגלית Best Applied Products. משרד האדריכלות הבריטי Foster + Partners שעיצב מספר חנויות של המותג במדינות נוספות אחראי גם על העיצוב הנוכחי. החנות בת שתי קומות מתכוננת כעיגול שקוף לגמרי בקוטר 24.4 מטרים.
האלמנט האדריכלי שמייחד אותה הוא עמוד במרכז החלל שמתרחב כלפי מעלה והופך לגג עגול שמקרה את שטחה. אותו גג בולט כשלושה מטרים כלפי חוץ על מנת למנוע מקרני השמש לחמם את חזית הזכוכית. האלמנט הפיסולי מחופה בפרופילים מעץ אלון שמכניס תחושה חמימה לחנות, אותו חובק גרם מדרגות לולייני רפלקטיבי מנירוסטה.
פרויקט אחר יוצא דופן ברשימה הוא Presence in Hormuz שממוקם באי האיראני הורמוז (Hormuz) במפרץ הפרסי. המתחם הייחודי מכיל כ-15 יחידות נופש מקורות במאתיים כיפות בשלל צבעים, גדלים וסוגים. לדברי משרד האדריכלות הטהרני ZAV Architects, מטרת הפרויקט לעודד תיירים לבקר באי ולהוות אלטרנטיבה לדירות הנופש הסטנדרטיות.
המתחם כולל פונקציות נוספות כמו מסעדות, בתי קפה וחנויות מזכרות, גם הן מקורות בכיפות. היחידות נמצאות בצמוד אחת לשנייה, דבר שמקנה למקום תחושה של כפר נופש קהילתי, וצפיפות הכיפות מזכירה את הנוף ההררי המחוספס שניבט מאחורה. כמובן שהצבעוניות העשירה משתלטת גם על עיצוב הפנים של הפרויקט, חולשת על הקירות והרהיטים.
הרע והמכוער של 2021
בשנה החולפת לא היו רק בניינים יפים וטובים, אלא גם כמה פרויקטים שלא התחבבו על הציבור ועל המבקרים. בין שלל הדירוגים שפרסם לאחרונה, בחר המגזין האינטרנטי Dezeen לפרסם גם כתבה עם עשרת הפרויקטים הכי שנויים במחלוקת לשנת 2021. חלק מהמבנים ברשימה המפוקפקת כבר קיימים במציאות, אחרים נמצאים בבנייה ואחד מהם אף בוטל.
אחד מהבניינים הנוצצים ברשימה (תרתי משמע) הוא מגדל "לומה" (Luma Arles) מבית היוצר של האדריכל זוכה הפריצקר פרנק גרי. המבנה נחנך בחודש יוני האחרון בעיר ארל בדרום צרפת, שבה צייר האמן ההולנדי ואן גוך כמה מציוריו המפורסמים. המגדל שגובהו 56 מטרים מחופה ב-11 אלף לוחות אלומיניום רפלקטיביים, אלו משקפים את השמיים מזוויות שונות ואמורים להוות מחווה למשיכות הצבע הקצביות של האמן כמו גם לנוף המקומי.
עוד בטרם הפתיחה "זכה" המבנה שמכיל חללי אמנות ואת משרדי המחקר של קרן האמנות "לומה" לביקורות שליליות מתושבי המקום וממבקרי אדריכלות. הטיעון העיקרי של המתנגדים הוא שהמבנה אינו תואם את נופיה של העיר בעלת העבר הרומי, וכי אינו מיועד לתושביה אלא לאליטה אמנותית עשירה. בין שלל הכינויים היצירתיים שניתנו לו המוכר ביותר הוא "טורנדו מנירוסטה".
פרויקט אחר שעשה הרבה רעש וכותרות וזכה בצדק להיכנס לרשימת המבנים מעוררי המחלוקת הוא ה-Tulip בתכנונם של Foster & Partners – מגדל תצפית בגובה 305 מטרים ברובע הפיננסים של לונדון. שם הפרויקט שיזמה קבוצת ספרא מסגיר שצורת המגדל מושפעת מפרח הצבעוני. המבנה היה אמור להיחנך ב-2025 אך למרבה המזל ולשמחתם של המבקרים החליטה ממשלת אנגליה בחודש שעבר על ביטולו.
מאחורי ההחלטה, שזכתה גם היא זכתה להד תקשורתי נרחב, עומדות טענות מגוונות כשלפי אחת מהן התכנון יפגע במורשת האדריכלית של מצודת לונדון הסמוכה. טענה אחרת גזרה כי הקונספט של מגדל שכל מטרתו להעלות אנשים במעלית לתצפית שממנה יוכלו להנות מהנוף אינו מקיים ומיטיב עם הסביבה. טענות נוספות נגעו בתועלת הציבורית והכלכלית המוגבלת שהעיר תפיק מהפרויקט. נראה שתושבי לונדון יכולים לנשום כעת לרווחה, לפחות בעניין הזה.
אדריכלות אנושית
רשימה מעניינת לא פחות משל המגזינים הפופולאריים היא זו שפרסם לאחרונה מבקר האדריכלות המפורסם רואן מור (Rowan Moore) של עיתון הגארדיאן הבריטי. ברשימה המצומצמת לא תמצאו בניינים גרנדיוזיים ומוחצנים, אלא חמישה מבנים מאופקים מרחבי בריטניה שלדעת מור משרתים נאמנה את הצרכים של האדם.
מרכז מגי (Maggie's center) בסאות'המפטון שמיועד לטיפול ותמיכה רגשית בחולי סרטן הוא אחד המבנים ברשימה של מור, אותו תיאר כ"מקור נחת לחושים עבור חולי סרטן ויקיריהם". המבנה החד קומתי והצנוע חולש על פני 360 מ"ר שתוכננו ברגישות רבה על ידי משרד Amanda Levete Architects. למרות שמדובר במרכז טיפולי, התוכנית של המבנה ועיצוב הפנים משדרים אווירה חמימה של בית אינטימי ומוגן.
אחת מהנקודות החזקות בפרויקט היא היחסים העדינים בין הבנוי לאדריכלות הנוף הפסטורלית של מעצבת הגנים שרה פרייס (Sarah Price). במרכז התוכנית חלל ציבורי רחב עם פתח עגול בתקרה דרכו נכנס אור טבעי רך, וקצוות המבנה מתפרקים לאט לחללים קטנים ואינטימיים יותר שמאפשרים סוגים שונים של שיחה ותקשורת. "לאורך כל הדרך, הרושם הכללי הוא של התחשבות ורוגע", תיאר מור את תחושותיו בכתבה שמסקרת את המרכז.
מבנה אחר שנבחר הוא תוספת חדשה לקולג' אקסטר באוקספורד (Exeter College Cohen Quad), בתכנון משרד האדריכלים אליסון ברוקס. המבנה בצורת האות האנגלית S משלב חדרי סטודנטים לצד חללי הוראה שמסודרים מסביב לשתי גינות מעוצבות שניתן לעבור ביניהן.
התכנון של ברוקס שימר את החזית המערבית של הבניין המקורי מ-1913, שאליה מתחבר גג חדש עשוי נירוסטה שמאופיין בפינות מעוגלות וטקסטורה של קשקשים. כלפי חוץ הגג המתכתי מושך את עיקר תשומת הלב ואילו בפנים מסדרונות ארוכים שמלווים את החצרות ולאורכם מאורגנות בקצב אחיד קשתות מעץ או בטון, ויוצרות מבט פרספקטיבי מהפנט. מור החמיא לתכנון האדריכלי שעוזר להתמצאות קלה במבנה, מספק כל העת נוף אל החוץ ומשלב בחן בין ישן לחדש.