רוזה רחלי פיירמן ושחר אבנט עם כלים בצבעים נשיים ושל איברים נשיים

יריד צבע טרי בצל המלחמה: ישראל של פעם וגלריה בארי בתל אביב

במסגרת אירוע האמנות והעיצוב השנתי ישתתפו עשרות מעצבים ויציגו רהיטים וחפצים יומיומיים שאמנם נוצרו ברובם לפני המלחמה, אבל נבחרו כך שיתאימו למציאות של אחרי 7 באוקטובר. ויש גם מחווה לחטופים ותערוכות של יוצרים מהדרום ומהצפון

נועה פניגשטיין, דר מוספיר
פורסם:
יריד צבע טרי חוזר: אחד מאירועי האמנות והעיצוב הגדולים בישראל יפתח את שעריו ב־3 ביולי במרכז ספורט עירוני חדש בהדר יוסף, תל אביב. תערוכות ותצוגות היריד יתפרסו על פני האולם רחב הידיים, וכבכל שנה, יפגיש היריד את הציבור עם אמנים ומעצבים מבטיחים, במטרה לעודד רכישה ואספנות של עבודות מקוריות ומקומיות. במתחם "עיצוב טרי", החלק הנוגע לעיצוב ביריד צבע טרי, שנערך זו השנה ה־14, ישתתפו כ־40 מעצבות ומעצבי מוצר, קרמיקה, נייר וזכוכית, ריהוט וגופי תאורה, ויציגו שיתופי פעולה מיוחדים, קולקציות בחשיפה ראשונה ופרויקטים של מחקר עיצובי.
באופן מתבקש, חלק ניכר מהפרויקטים השנה מביעים התייחסות למלחמה ולמצב הביטחוני. הפרויקטים אמנם משקפים שנים של יצירה, אך נבחרו כולם על ידי צוות היריד לאחר 7 באוקטובר ופיתוחם נמשך והושלם בחודשים האחרונים. מתוך כך, חלק לא קטן מהתצוגות הסופיות הושפעו והשתנו לאור המצב. רבים מהפרויקטים קיבלו משמעויות נוספות וחלקם תפסו כיוון חדש לגמרי. חלקם מתרפקים על עבר נוסטלגי ועל מורשת, חלקם מנסים להציע עולמות חדשים, אופטימיים או אלטרנטיביים. כולם נטועים עמוק בקהילה היצירתית הישראלית, המתבססת על יכולות טכנולוגיות מתקדמות מחד ועל חומריות מקומית מאידך.
יריד צבע טרי 2024 - צבע, אופטימיות ופריטים שימושיים ויומיומיים, לצד העיסוק במלחמה
(צילום: יוליה פריליק-ניב)

האירוע יכלול מחווה מיוחדת להעלאת המודעות לצורך בשחרורם המיידי של החטופים בידי חמאס: פורטרטים של 120 החטופים והחטופות, שנוצרו בידי אמנים ומאיירים, ייתלו על חזית מרכז הספורט העירוני. הפרויקט נעשה ביוזמת ובהפקת 3x3 Active Gallery לאמנות חברתית במרחב הציבורי, בשיתוף מטה המשפחות ועמותת "יוצרים סביבה".
מבין עשרות פרויקטי העיצוב המשתתפים ביריד, אספנו את המציגים שלא כדאי לפספס, מהמותגים המוכרים בעיצוב הישראלי ועד מעצבים עצמאיים וצעירים. היריד ייערך עד 8 ביולי ואפשר כבר לרכוש באתר כרטיסי כניסה ואף את הגלויה הסודית – מפרויקטי הדגל של היריד.

שחר אבנט ורוזה רחלי פיירמן עושות אהבה

מעצבת האופנה שחר אבנט חברה לאמנית הרחוב ומעצבת הקרמיקה רוזה רחלי פיירמן בפרויקט "עושות אהבה". הוא נולד באוקטובר 2023 מתוך שאיפה להגיב למצב על ידי הפצת אהבה, אור ותקווה בעולם. הפרויקט הייחודי מציג פסלי זכוכית וטקסטיל של איברי גוף נשיים ואנושיים, למשל רחם.
דרך החיבור בין החומרים, מהדהד הפרויקט גם חיבורים אנושיים כמו המפגש שלהן עצמן אחת עם השנייה, כל אחת והחומר שלה. הפרויקט נוצר מתוך מי שהן, שתי נשים, אמהות צעירות ואמניות יוצרות, המביאות יצירה שברירית ועוצמתית שמדברת על הלב, על עולם הרגשות, על נשיות, טבע ואהבה.
14 צפייה בגלריה
רוזה רחלי פיירמן ושחר אבנט, עושות אהבה, צבע טרי 2024
רוזה רחלי פיירמן ושחר אבנט, עושות אהבה, צבע טרי 2024
שתי נשים, אמהות צעירות ואמניות, המביאות יצירה שברירית ועוצמתית
(צילום: יאנה מיטניק)

משכית בת 70: צלחות וכלי מיטה

לרגל חגיגות 70 שנה למותג, מציג בית האופנה ההיסטורי "משכית" קראפט ישראלי עכשווי ומשיק ביריד כמה קולקציות חדשות. זו הפעם השנייה של בית האופנה ביריד, ועם חגיגת שבעה עשורי יצירה ישראלית, יציג בתערוכה פריטים מעולמות עיצוב המוצר שמאפיינים אותנו כישראלים, כל זאת במגוון רחב של מוצרים ושיתופי פעולה עם אמנים מובילים בתחומם.
פרויקט בולט אחד הוא "שולחן השבת", שבמסגרתו יצרו בבית משכית קולקציה של צלחות מצוירות בעבודת יד בשיתוף פעולה עם האמנית הבדואית זינב גרביע. קולקציה נוספת מתייחסת לחלל הפרטי והאינטימי ביותר - חדר השינה – ובמסגרתה יציעו עבורו שמיכות. בשיתוף פעולה עם אמניות הטקסטיל מקולקטיב "פסים" משיקים את "חלומות מדבר", קולקציית טקסטיל לבית המשלבת בד טטרה עם רקמות השאולות מתוך מעילי המדבר המיתולוגיים של המותג.
14 צפייה בגלריה
יריד צבע טרי 2024
יריד צבע טרי 2024
צלחות עם משפטים שגורים וכלי מיטה רכים ועוטפים. משכית
(צילום: יוליה פריליק-ניב)

The Round Agency ומרכז שנקר לחקר העיצוב: ארץ ישראל הישנה והטובה

סטודיו העיצוב The Round Agency חבר למרכז שנקר לחקר העיצוב עם "אור בוקר" – פרויקט טקסטיל המעלה געגועים לארץ ישראל הישנה והטובה. שש יצירות טקסטיל עשויות פשתן צבוע בצביעה טבעית, מציגות סצנות אינטימיות ויומיומיות של הבית המקומי, הנשענות על דימויים מתוך האוסף ההיסטורי של מרכז שנקר לחקר העיצוב: כרזות, פרסומות, אריזות, גלויות, בולים, ספרי ילדים ועוד.
The Round Agency הוקם על ידי המעצבות ענבר בן שבת ושירה אלבק, ומתמחה במיתוג ובעיצוב רב־תחומי. מתוך זווית המיתוג בחרו המעצבות לבחון את דימוי הבית הישראלי ולספר את סיפורו האייקוני דרך היסטוריית העיצוב המקומית. לכל אחת מהיצירות יש פלטה צבעונית מובילה, המושפעת מהאור הנע סביב הבית לאורך שעות היום. לצידן יוצגו עבודות טקסטיל נוספות העשויות טכניקה מעורבת של תפירת טלאים והדפסה בהדפס רשת, המציגות דימויים נוספים מתוך המילון הצורני של הבית המקומי.
14 צפייה בגלריה
The Round Agency בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב ו-THE ROUND AGENCY
The Round Agency בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב ו-THE ROUND AGENCY
דימוי הבית הישראלי וסיפורו האייקוני דרך היסטוריית העיצוב המקומית
(צילום: טל ברושל)

14 צפייה בגלריה
The Round Agency בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב - THE ROUND AGENCY
The Round Agency בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב - THE ROUND AGENCY
געגוע לישראל של פעם דרך הטקסטיל. The Round Agency בשיתוף מרכז שנקר לחקר העיצוב
(צילום: טל ברושל)

Chechik: בלוקים עם אבן וזכוכית

סטודיו Chechik של המעצב התעשייתי יוני צ'צ'יק יציג רהיטים מודולריים המשלבים בלוקים ומשטחי זכוכית ואבן, מהקולקציה"White Blocks" המתמקדת באבן טבעית כחומר גלם. הרעיון לקולקציה נרקם במהלך חיפושיו של צ'צ'יק אחרי אבן מתאימה לייצור רהיטים בעיצובו. במהלך החיפוש ביקר במפעל המשפחתי של דודו, המייצר בלוקים במגוון גדלים וצורות מאגרגטים טבעיים הנחצבים בארץ ומשמשים לטובת בניית דרכים, מחלפים וכבישים. מתוך מגוון האבנים הרחב במפעל, אצר צ'צ'יק קולקציה של בלוקים גולמיים בעלי מראה טבעי, פשוט ונקי, המאפשרים ורסטיליות ומודולריות.
14 צפייה בגלריה
רהיטים של יונתן צ'צ'יק
רהיטים של יונתן צ'צ'יק
מראה טבעי, פשוט ונקי, לצד ורסטיליות ומודולריות. רהיטים של יונתן צ'צ'יק
(צילום: Tal Brushel)

הרהיטים מאפשרים משחק והתאמה אישית ועשויים משילוב של בלוקים ומשטחי זכוכית ואבן. הבלוקים מיוצרים בתהליך ייחודי המאופיין בתוצאה נקייה במיוחד, בגימור פני שטח באיכות גבוהה ובייצור מעגלי המאפשר מיחזור מלא של חומר הגלם. הקולקציה משלבת בין עיצוב קלאסי ומודרני, ומנסה ליצור מוצרים בני קיימא שישרתו את המשתמש לאורך זמן. המעצב מנסה בעזרתה להעביר תחושה של סדר ואיזון, עיצוב נינוח ללא מאמץ, תחושה של רוגע ושלווה.

Gstudio: מפיחים חיים בחפצים עזובים

סטודיו Gstudio - בניהולם של המעצבים ד"ר בוריס שפייזמן, מעיין פייגין, רות פקטורוביץ' ואודי שפרן, כולם בוגרי המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל (שפיימן הוא מרצה בכיר בבצלאל) – עוסק בניפוח זכוכית. הסטודיו יציג ביריד ארבעה פרויקטים בסימן "לאסוף את השברים", העשויים מזכוכית מנופחת ומחומרי רדי מייד (אובייקטים וחפצים יומיומיים, נ"פ).
הנושא הוא העיסוק באמנות בזמן מלחמה, שמבחינת המעצבים הוא הדרך להמשיך ולא לצלול למצולות הייאוש. העבודות המוצגות השנה מצליחות להראות תמהיל של מציאות ואסקפיזם, עם צורות מורכבות וא־סימטריות, המהדהדות את שברי הזכוכית, לצד צבעים וצורות המדגישים אסתטיקה והומור.
14 צפייה בגלריה
GStudio - Dr Boris Shpeizman, צבע טרי 2024
GStudio - Dr Boris Shpeizman, צבע טרי 2024
אמנות בזמן מלחמה כדי לא לצלול לייאוש. GStudio, מעין פייגין
(צילום: Maayan Feigin)

14 צפייה בגלריה
GStudio GStudio, Dr Boris Shpeizman, צבע טרי 2024
GStudio GStudio, Dr Boris Shpeizman, צבע טרי 2024
תמהיל של מציאות ואסקפיזם, עם צורות מורכבות וא־סימטריות. עבודה של רות פטרוביץ
(צילום: Nadja Kutalchuk)

סטודיו Gstudio לניפוח זכוכית ידוע בשימוש שלו במוצרים מחיי היומיום, ובהם קופסאות שימורים, חוטי חשמל, חלקי מכוניות, כלי מטבח, צעצועים ישנים ואפילו עצמות של חיות. בעזרת ניפוח זכוכית הם מפיחים חיים חדשים בחפצים העזובים ומייצרים יופי ממה שהושאר מאחור.

נעה למדן הקיני: צבעוניות אופטימית

מי שעוד עוסקת בניפוח זכוכית היא המעצבת נעה למדן הקיני. היא תציג סדרת כלים צבעוניים בטכניקת פיסול וניפוח בזכוכית חמה, המייצרים שפה שמסמלת את הטבע ואת התרבות בישראל. עם מקורות השראה מעולמות ההירוגליפיקה המצרית (כתב חרטומים) וכלי קרמיקה מיוון העתיקה, מייצרת למדן הקיני את הגרסה שלה: סדרה צבעונית המשתמשת בדימויים כמו אריות וקיפודים או פרחים, ומחברת בין חדש וישן, בין הטבע ובין הפופ. סדרת "בסימן מקומי" היא נקודת צבע ססגונית ביריד, בזכות העובדה שהיוצרת משתמשת בהומור ומצליחה להעלות חיוך אצל המתבונן.
14 צפייה בגלריה
נעה למדן הקיני, צבע טרי 2024
נעה למדן הקיני, צבע טרי 2024
היוצרת משתמשת בהומור ובצבע. הכלים של נעה למדן הקיני
(צילום: יהב טרודלר)

סטודיו המרקחה: עיצוב בעזרת ריח

סטודיו המרקחה של המעצבת הצעירה רותם נחום מציג את "אדמה", קולקציה של ריחות המוגשת על אבן בזלת מקומית בתוך אובייקט זכוכית, לצד אגרטלי הרחה לגבעולי פרחים. לאחר לימודי רוקחות טבעית, לצד לימודי העיצוב התעשייתי, הבינה נחום את התפקיד החשוב של הריח בחוויה היומיומית. התובנה הזו חיזקה את הסקרנות ואת הרצון שלה לשלב את הריח כמדיום ביצירה, מה שהפך למומחיות הסטודיו שלה: החיבור שבין עיצוב, אמנות וריח, מתוך הבנה שיש לניחוח תפקיד חשוב ביצירת זיכרונות, חוויות ורגשות.
הקולקציה המוצגת ביריד מציגה ארבעה ריחות שנחום פיתחה סביב המושג "אדמה", שמעורר זיכרונות ומטענים, חיוביים או שליליים, במיוחד בימים האלה. כל ריח מוגש בנפרד כדי לבודד אותו מהחוץ ולאפשר רגע של השתהות המבקר עם הריח. כל הריחות מוצעים לרכישה בכמה וריאציות וגם האובייקטים עצמם - מעין פסלוני ריח. לצידם יוצגו גם אגרטלי הרחה לגבעולי פרחים, היוצרים אשליה אופטית שמטשטשת את המראה המוכר של הפרח ומאפשרים את החיבור אליו דרך חוש הריח.
14 צפייה בגלריה
רותם נחום - סטודיו המרקחה, צבע טרי 2024
רותם נחום - סטודיו המרקחה, צבע טרי 2024
ריח של אדמה אחרת בוקע מכל אחד מהכלים. רותם נחום - סטודיו המרקחה
(צילום: גל שגב)

14 צפייה בגלריה
רותם נחום - סטודיו המרקחה, צבע טרי 2024
רותם נחום - סטודיו המרקחה, צבע טרי 2024
כל הריחות מוצעים לרכישה בכמה וריאציות
(צילום: גל שגב)

לצד מעצבים צעירים או פרויקטים נקודתיים יציגו גם השנה יוצרים שיש להם מותגים מבוססים, לרבות חנויות ואתרים לרכישה שוטפת של פריטים לבית. מותגי מיינסטרים מבוססים, אם תרצו. ביניהם: סטודיו ניר מאירי וסטודיו מעין בן יונה עם גופי תאורה; סטודיו ויהי עם גופי תאורה; סטודיו נועה ראזר עם גופי תאורה; ארקו קולקשן עם רהיטי עץ בייצור מקומי; סטודיו fe המתמחים ברהיטי מתכת צבעוניים; בעלות מלאכה - ענת גלזר, דורון שי - היוצרות רהיטי עץ; עוד מוצגים הפמוטים, המתלים והמזוזות של יערה נוסבוים מודפס בתלת-ממד בחומר בשם PLA - תרכובת אקולוגית על בסיס תירס הניתנת למיחזור; וסטודיו NACHSHON המתמחה ברהיטי עץ, מתכת ועור, המשיק קולקציה חדשה ביריד.
14 צפייה בגלריה
קולקציית רהיטים חדשה של סטודיו נחשון תושק ביריד
קולקציית רהיטים חדשה של סטודיו נחשון תושק ביריד
קולקציית רהיטים חדשה של סטודיו נחשון תושק ביריד
(צילום: יוליה פריליק-ניב)

14 צפייה בגלריה
פמוטים, מתלים ומזוזות של יערה נוסבוים
פמוטים, מתלים ומזוזות של יערה נוסבוים
פמוטים, מתלים ומזוזות של יערה נוסבוים
(צילום: סטודיו דיטלס)

ומה רואים באמנות?

מקפצה לאמנים: חממת האמנים העצמאיים המבטיחים
חממת האמנים היא פרויקט דגל של צבע טרי, שידוע כמזניק קריירות ליוצרים בתחילת דרכם המקצועית. האמנים והאמניות שנבחרים לחממה זוכים וזוכות גם לליווי ולייעוץ בנושאים כמו תמחור ומסגור וכמובן – הזדמנות להיחשף בפני קהל שרוצה לרכוש אמנות עכשווית ישראלית. בחממה יציגו השנה 42 יוצרים מרקעים וגילים שונים: מבוגרי אקדמיות לאמנות שזה עתה סיימו ללמוד ועד לפיזיקאי בן 76 (דן זהבי). כמדי שנה, המשתתפים הם ברובם ציירים ורשמים – אך בתוך המדיום הם מייצגים מגוון ועושר חזותי. חממת האמנים העצמאיים גם משתפת פעולה זה כמה שנים עם גלריה בארי: והזוכה יציג תערוכת יחיד בגלריה. עד שגלריה בארי תשוב לקיבוץ, שחווה את השנה הקשה בתולדותיו, היא עוצרת לתחנת ביניים במתחם בית רומנו בתל אביב, ומומלץ לבקר אותה גם בלי קשר ליריד, לתמוך וליהנות מאמנות טובה.

מרכז גוטסמן לתחריט: אמנות בעין הסערה
הסדנה לתחריט נמצאת בקיבוץ כברי שבגליל המערבי, ועד לפני כתשעה חודשים היה זה מקום שקט ופסטורלי. היום את השקט מחליפים הדי פיצוצים, והאזור נתון לאיום מתמיד של מלחמה. כל העת המורכבת הזו, הסדנה בכברי ממשיכה לפעול ולארח אמניות ואמנים, ולטפח בהם אהבה לטכניקת ההדפס המרגשת והנוסטלגית. רוב עבודות התחריט שיוצגו בתערוכה "בעין הסערה" נוצרו אחרי 7 באוקטובר ומהדהדות את המציאות המאתגרת האופפת אותנו. בין המציגים: דניאל צ'צ'יק, זויה צ'רקסקי, טליה קינן, אביטל כנעני ועוד.
14 צפייה בגלריה
יריד צבע טרי 2024
יריד צבע טרי 2024
פרויקט הגלויה הסודית גם השנה, ובדגש על אמנים ואמניות מעוטף עזה ומהדרום
(צילום: יוליה פריליק-ניב)

הגלויה הסודית: לקנות יצירה עלומת שם
ואי־אפשר בלי מילה על המסורת שמלווה את היריד - לקנות יצירה בעילום שם בפרויקט "הגלויה הסודית". זו הזדמנות לקהל הרחב לרכוש עבודות אמנות מקוריות בגודל גלויה במחיר אחיד ונגיש של 190 שקל. והקאץ'? היצירות מוצעות בעילום שם כך שאין דרך לדעת אם רכשתם יצירה של אמן מפורסם שיצירותיו יקרות או שרכשתם יצירה של אמן בראשית דרכו. את הזהות מגלים אחרי היריד. "הגלויה הסודית" היא גם פרויקט חברתי, וההכנסות ממנה נתרמות מדי שנה למטרות חברתיות שונות. השנה יתקיים שיתוף פעולה עם עמותת "אום קולטור – הבית לאמני הנגב המערבי", המונה 150 אמנים ואמניות מעוטף עזה. במהלך 14 שנות "הגלויה הסודית" נמכרו כ־12 אלף גלויות בסכום של כשני מיליון שקל, שהועברו לתרומה. בין המשתתפים השנה: אולגה קונדינה, נטליה זורבובה, להלי פרילינג, אריק בוקובזה, טינקרבל, אלעד רוזן ואחרים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button