יוסף חדאד ודניאל הגרי על גבי צלחות וינטג'

דניאל הגרי או יוסף חדאד: המעצב שמדפיס את גיבורי המלחמה על צלחות וינטג'

עדן אוחנא, מעצב מוצר ותפאורות לסרטים ולפרסומות, הבין שעליו להתייחס למלחמה ביצירות שלו והחל להדביק את גיבורי התרבות שמככבים על המסך שלנו על גבי צלחות מעוטרות. גם ביידן, גנץ ורבין זכו לפורטרט על סרוויס

פורסם:
אנחנו רגילים לראות אותם בטלוויזיה, לקרוא עליהם ברשתות החברתיות, לצפות בהם באתרי החדשות ובעיתונים, אבל הייתם מוכנים לאכול מצלחת שעליה מתנוססות דמויותיהם של ביבי ושרה? או לתלות על הקיר צלחת עם תמונה של בני גנץ או של דני קושמרו? פוליטיקאים, אנשי צבא, עיתונאים, פעילי הסברה וכל מי שנמצא בכותרות מאז פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר, מככבים על גבי צלחות וינטג' שעיצב האמן והארט דירקטור, עדן אוחנא.
"אני קורא לקולקציית הצלחות האלו גיבורי מלחמה. כשאני חושב על מלחמה, אני נזכר בסבים ובסבתות שלנו שהיו ציונים ולקחו חלק במלחמות ישראל. בחרתי ליצור את הדמויות של גיבורי המלחמה העכשוויים על גבי צלחות וינטג' שהן חלק מהסרוויסים של פעם", אומר אוחנא. "הפוליטיקאים ואנשי הצבא מתחלפים עם השנים, אבל השורשיות שלנו תמיד נשארת".
אוחנא, בן 37, נשוי ואב לשני ילדים מתל אביב, הוא בוגר לימודי עיצוב מוצר ממכון אבני ובצלאל ומעצב סטים לקולנוע, לטלוויזיה ולפרסומות כבר יותר מ־15 שנה. הוא עיצב, בין היתר, את הסטים של הסרטים "זרים מושלמים" ו"שמלת השבת של חנה'לה" וסט לפרסומת של "מקדונלד'ס". "אני מעצב את הסט בהתאם לאפיון של הסרט או הפרסומת. אם זה אומר להביא חפצים שונים כמו עגלת קש או כד חלב משנות ה־20 – אני מנצח על כל ההפקה. האורך של הפרסומת הוא דקה, אבל אנחנו עובדים עליה 12 שעות. כשאני צופה בפרסומות או בסרטים שעיצבתי להם את הסט אני בעיקר שם לב לפרטים הקטנים ומחפש את הפאקים", הוא מספר על עבודתו בשגרה.
8 צפייה בגלריה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
אוחנא: "האור היה דניאל הגרי, דובר צה"ל"
(צילום: עדן אוחנא)

8 צפייה בגלריה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה: יוסף חדאד, גלי בהרב-מיארה, ניר דבורי וכיפת ברזל
(צילום: עדן אוחנא)

בתור אמן, איך אתה מרגיש לקחת את האמנות שלך לכיוון מסחרי?
"להיות אמן במדינת ישראל זה בעייתי מאוד. אנחנו מדינה קטנה והקהל מצומצם, אז קשה להתפרנס מאמנות. מצד שני, אני אוהב מאוד את העבודה שלי וגם כשאני מוכר מוצר של חברות, אני מוצא דרך למכור אותו באופן הטוב ביותר. מעבר לכך, בזמן הפנוי אני גם מייצר אמנות שמדברת על תרבות הצריכה".

דניאל הגרי על צלחת וינטג'

העיסוק של אוחנא בתרבות הצריכה בא לידי ביטוי במוצרים כמו כוסות וגביעי קרמיקה עם הדפס דקאל (מדבקת מים מודפסת, מ"ב) הנראים "מקומטים": "הכלים האלו שנראים מקומטים מתייחסים לצריכה שלנו ולכך שיש מפעלים ישנים שהולכים ונעלמים אל מול התרבות החדשה שנשענת על דפדוף וירטואלי". בנוסף, הוא יוצר מנורות בחיתוך לייזר בהשראת סטים וזרמים שונים בעולם האמנות והעיצוב.
אחרי 7 באוקטובר הרגיש אוחנא צורך ליצור אמנות אחרת. "כמו כולם, גם אני הייתי בהלם ולא ידעתי איך כמעצב אני אמור להתייחס למה שקורה. הרגשתי שאני לא יכול ליצור את המנורות שלי וחיפשתי את האור ואת המקום שבו אנשים מרגישים בטוחים. האור היה דניאל הגרי, דובר צה"ל", הוא אומר.
למה דווקא הגרי?
"בתחילת המלחמה הוא הופיע בשעה קבועה בטלוויזיה והוא עשה לנו סדר בבלגן שהיה לנו בראש. שמתי לב שאני ממש מחכה לו שהוא יופיע כל ערב ושיגיד לי מה קורה. סמכתי עליו וגם אנשים רבים אחרים סמכו עליו. אז חשבתי איך אני כמעצב יכול לתת לזה במה, והבמה שמצאתי היא לעצב צלחות של גיבורי המלחמה והוא ביניהם".
למה על צלחות ולא על משטח אחר?
"יום אחד ראיתי ליד בניין המגורים שלי עיזבון של אישה שנפטרה. היה שם אוסף מטורף של צלחות קיר מכל העולם. התבוננתי בצלחות וחשבתי על כל המקומות שאותה אישה ביקרה בהם ושהצלחת בעצם מנציחה את הזיכרונות שלה. משם הלכתי לשוק הפשפשים, מקום שאני מסתובב בו הרבה במסגרת העבודה שלי. בשוק ראיתי גלויות ישנות מתקופת מלחמת ששת הימים שעליהן הודפסו גיבורי המלחמה של אותם ימים, כמו משה דיין. כל אלה נתנו לי השראה ליצור את קולקציית הצלחות של גיבורי המלחמה הנוכחית, והצלחת הראשונה שיצרתי היא בדמותו של הגרי".

"קשה ליצור קולקציה שלא קשורה למלחמה"

מאז רוכש אוחנא צלחות מחנויות וינטג' ומהשוק, מעצב את הדמות בעזרת AI ופוטושופ כשמסביבה אלמנטים הקשורים אליה, ובאמצעות תהליך הדפסה על קרמיקה הוא יוצר את הצלחות המיוחדות שאותן הוא מוכר דרך חשבון האינסטגרם שלו. כל יצירה עולה 250 שקל והיא כוללת קפיץ לתלייה על הקיר. אוחנא מעיד שהן עמידות לשימוש במדיח כלים או במיקרוגל וכי הן עברו שריפה קרמית ובטוחות לאכילה.
8 צפייה בגלריה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
מתאימות לתלייה, להצבה לקישוט או לאכילה. ביידן וגנץ על גבי צלחות
(צילום: עדן אוחנא)

8 צפייה בגלריה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
ביבי ושרה עם הכיתוב "ביחד לנצח" על גבי סרוויס וינטג'
(צילום: עדן אוחנא)

לצד הצלחת של הגרי, הוא יצר גם צלחת של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שסביבו נושאת המטוסים שארצו ששלחה לישראל; צלחות של חבר קבינט המלחמה לשעבר בני גנץ ושל שר הביטחון יואב גלנט; צלחת של המגיש דני קושמרו, שמסביבו האופנוע שהוא רוכב עליו וספינה כאזכור לכך שהיה בשייטת; צלחות של כתבי הביטחון ניר דבורי מחדשות 12 ואור הלר מחדשות 13; וצלחות של פעיל ההסברה הבולט יוסף חדאד ושל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה; וגם צלחות עם דמותם של בנימין נתניהו ושרה רעייתו מוקפים בשיבולים וכיתוב "ביחד לנצח" על משקל "ביחד ננצח".
אוחנא מסביר כי היצירה האחרונה זכתה לתגובות רבות. "הצלחת הזאת עוררה שיח. חלק פרגנו ואהבו וחלק אמרו שהם יקנו את הצלחת רק כדי לשבור אותה או כדי להניח עליה דגים מסריחים. אני חושב שהתפקיד שלי כמעצב הוא לתת לאנשים מקום לפרשנות ולהסתכל מזוויות שונות על המצב", הוא מסביר.
צלחת מעניינת נוספת נושאת הדפס של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. "נסעתי עם נהג מונית מוסלמי ממזרח ירושלים ובמשך שעה שלמה הוא סיפר לי על התיאוריה שלו איך רצח רבין קשור לכל מה שקורה עכשיו. זה היה מאוד מעניין ונתן לי את ההשראה ליצור צלחת עם דמותו של רבין".
8 צפייה בגלריה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
צלחות מודפסות בהשראת המלחמה
ההשראה לצלחת רבין הגיעה מנסיעה במונית
(צילום: עדן אוחנא)

איך אנשים מגיבים לצלחות?
"אנשים מתעניינים מאוד ויש לזה ביקוש. חלק רוכשים את הצלחות כדי לתלות על הקיר וחלק כדי להשתמש בהן לאכילה. בעקבות קולקציית הצלחות שיצרתי, אנשים התחילו לבקש ממני ליצור בהזמנה אישית צלחות של הגיבורים האישיים שלהם – של ההורים, האחים, הילדים וכדומה. והחלטתי ללכת על זה".
8 צפייה בגלריה
מתוך סט הצילומים לסרט "זרים מושלמים". אוחנא עובד כסט דרסר, ארט דיירקטור ומעצב אומנותי
מתוך סט הצילומים לסרט "זרים מושלמים". אוחנא עובד כסט דרסר, ארט דיירקטור ומעצב אומנותי
מתוך סט הצילומים לסרט "זרים מושלמים". אוחנא עובד כסט דרסר, ארט דיירקטור ומעצב אומנותי
(צילום: עדן אוחנא)

8 צפייה בגלריה
יצירה קודמת של אוחנא
יצירה קודמת של אוחנא
יצירה קודמת של אוחנא - אובייקט מאיר
(צילום: נדב גורן)

אתה מרגיש שהיצירה עוזרת לך להתמודד עם המצב?
"כן, אני מוצא דרך להתמודד עם החרדות שלי שקשורות לחוסר היציבות של התקופה, וזה גם עוזר לי להבין מה התפקיד שלי בחברה. אנשים בעולם וספציפית בתחום האמנות והעיצוב הפנו לישראל עורף ונשארנו די מבודדים. קשה ליצור קולקציה שלא קשורה למלחמה, ואני חושב שאני מעורר שיח חדש שקשור לעולם האמנות והעיצוב דווקא בזמנים הקשים האלה".
האם קיבלת בקשה לעצב צלחת לאחד הנרצחים או הנופלים במלחמה?
"עדיין לא. אעצב כזו כשתגיע הבקשה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button