דירת 125 מ"ר המחולקת לחמישה חדרים שהייתה ריקה ונטולת אופי בעת רכישתה הפכה לבית חמים למשפחה צעירה של זוג הייטקיסטים ופעוט. "אני הכי נרגשת מהאתגר של לקחת תוכנית ריקה או בית קיים ולמצוא את הדרך הטובה ביותר למקסם את השטח, את האור והזרימה שלו", אומרת מעצבת הפנים מאיה שינברגר על הפרויקט שהגיע לידיה. "יש לי סיפוק אדיר מלראות איך רעיונות הופכים למציאות, את ההתלבטויות, את הבחירות, את ההתאמות הקטנות שיוצרות את ההבדל הגדול. הכי אני אוהבת את הרגע שבו הלקוחות שלי נכנסים לבית החדש שלהם ומרגישים שהוא 'פשוט עובד': שכל דבר נמצא במקום הנכון, שכל חלל מנוצל בצורה אופטימלית ושיש הרמוניה מושלמת בין יופי לפונקציונליות".
הדירה שנרכשה חדשה מקבלן, ממוקמת בשכונת חרוזים ברמת גן, והמעצבת נקראה בשלב שבו היא הייתה "על הנייר", כשעוד אפשר היה לתכנן אותה מחדש, לפני תחילת הבנייה. "התכנון הראשוני של הקבלן לא הביא לניצול הפוטנציאל של החלל, במיוחד בכל הנוגע למיקום המטבח ולסידור בחלל הציבורי, ולכן המטרה העיקרית שלי הייתה ליצור בית שמתאים ללקוחות", מסבירה המעצבת. לדבריה, הלקוחות ביקשו להוסיף מקומות אחסון מרובים, לתכנן מחדש את החלל הציבורי כדי ליצור תחושת מרחב ופתיחות, לעצב חדר משחקים לפעוט, עם גישה נוחה מהסלון שתאפשר קשר עין, וליצור מטבח גדול ומרווח עם אי ישיבה מרווח. "בנוסף, יצרנו אזור כביסה נגיש שמוסתר על ידי נגרות מותאמת אישית", אומרת המעצבת.
רהיטים קיימים שהיוו השראה לעיצוב
בני הזוג ביקשו ליצור חלל שאינו שבלוני במהותו, שיהיה חי ותוסס. "כיוון שיש ילד קטן בבית, היה להם חשוב שהחלל יהיה פרקטי וקל לתחזוקה שוטפת, עם הרבה אחסון סגור מאחורי דלתות, שמסתיר את הבלגן", מספרת שינברגר. "החזון שלי היה לתרגם את הבקשה לשילוב שבין אסתטיקה לפונקציונליות, וליצור בית שמשקף את האנרגיה והדינמיות של המשפחה, תוך שימוש בחומרים, צבעים וטקסטורות שיוסיפו עניין ועומק".
עיקר השינויים המבניים בבית התרכזו בחלל המרכזי. חדר המשחקים החליף את מיקומו עם המטבח, דבר שסייע בפתיחה משמעותית של החלל. "המטבח במיקומו המקורי היה חצי סגור, והחדר הנוסף נסגר על חשבון החלל המשותף", מסבירה שינברגר. "לכן הדבר ההגיוני היה להחליף את המיקום, כי ממילא חדר המשחקים יהיה סגור, והפתיחה של החדר העניקה הרבה יותר מקום". באופן דומה תכננה המעצבת את שירותי האורחים בתחילת המסדרון, תוך שהיא מקצרת את אורכו. בהתאם לשינויים האלה תוכננו מחדש מערכות המיזוג, האינסטלציה והחשמל, כך שיתאימו לחלוקה החדשה. "המבנה המוארך יצר אתגר תכנוני שנפתר עם קיצור המסדרון הארוך", מסבירה המעצבת. "והאתגר היה למקסם את החלל המרכזי, תוך יצירת קשר עין בין כל הפונקציות".
לאחר השינויים המבניים וקבלת טופס 4 החלו עבודות הנגרות במרץ, כולל התקנת הפרקט והמטבח. לדברי המעצבת, בפגישה הראשונה עם בני הזוג היא ראתה את שולחן פינת האוכל שלהם, שגוון בורדו מקיף אותו מסביב ואת הכורסה בגוון חרדל. "מיד המוח שלי עבד שעות נוספות וחשבתי על הסגנון של מונדריאן (פיט מונדריאן, אמן הולנדי שנודע ביצירותיו המודרניות שבהן צורות גיאומטריות וקומפוזיציות של ריבועים ומלבנים צבועים בצבעי יסוד קונטרסטיים, ל"מ)", היא נזכרת. "אמרתי להם 'בואו ננסה לקחת את הגוונים האלה צעד קדימה. ניתן להם רקע שקט, פרקט עדין ונעשה קיר ארוך ודומיננטי. לשמחתי הם עפו על זה. מבחינתי, קיר הנגרות הכחול הזה יוצר בעיניי את כל ההבדל".
הם מיד זרמו על כחול?
"ההתלבטות הייתה בין כחול עמוק כזה ובין ירוק כהה. אבל בסופו של דבר החלטנו על כחול, כי הוא מתאים הרבה יותר. לקחנו גם דוגמאות צבע מהנגר שעזרו לנו לדייק את הגוון, בהתאם לפרקט ולשאר פריטי הריהוט".
איך נבחרו פלטת הגוונים והחומרים?
"בחרנו בפלטת גוונים שמשלבת בין צבעים אנרגטיים לצבעים חמים, כדי ליצור איזון בין האווירה התוססת שהלקוחות ביקשו ובין תחושה על־זמנית של ביתיות ורוגע. בהתחלה הם היו ממש חדורי מטרה למצוא את הפרקט הנכון, ולא הייתה חנות שהם לא ביקרו בה. בסופו של דבר החלטנו ללכת על פרקט אלון מולבן, שגם מעניק בסיס חם וטבעי וגם תחושה אורגנית. הגוון המולבן פותח את החלל מצד אחד ומכניס אור ותחושת מרחב, ומצד שני מתאים לסגנון העיצובי המודרני והנקי. גם המטבח הלבן מהווה נקודה ניטרלית ומבסס תחושת ניקיון וסדר במרחב. לעומת זאת, הכחול העמוק מוסיף עומק ודרמה, ויוצר ניגוד מעניין עם הגוונים הניטרליים. בחרתי גם להוסיף נגיעות של אפור ושחור עדכניים בפריטי הריהוט, לדגש מיוחד ותוספת של תחכום".
אלמנט נגרות שעושה סדר
גולת הכותרת של הבית היא קיר נגרות כחול שנמתח לאורך של עשרה מטרים מחלל הכניסה ומשלב בתוכו פונקציות שונות, לרבות דלת הכניסה. הרמז לגוון היפהפה נמצא כבר מחוץ לדירה, בדלת הכניסה שחופתה ב־MDF צבוע בגוון זהה לזה שבפנים. פתיחתה מזמינה להיכנס ובנישת הכניסה עצמה הוטמע ארון מעילים, אחסון מדיה ומערכת מיזוג נסתרת, מאחורי דלתות מאווררות. מסת הארונות מתעדנת הודות לנישות אובליות פתוחות, שבהן מוצגים אלמנטים יפים לראווה, דלתות מרושתות וגריל אוורור - כולם באותו גוון כחול עמוק. "אותה רשת היא למעשה דוגמה דקורטיבית של עיגולים בחיתוך CNC", מסבירה שינברגר. "הם מייצרים טקסטורה ועניין, אבל גם משמשים לאוורור אזור הכביסה וארון המדיה".
לדברי המעצבת, תכנון הנגרות הייחודי דרש עבודה מדוקדקת של מדידת הפריטים שעתידיים להיכנס בו, תוך שילוב כל הפונקציות הנדרשות בצורה הרמונית: מיזוג אוויר, מכונת כביסה, אחסון למטבח, ארון שירות, ארון מעילים ונעליים, ארון מדיה, קיר הטלוויזיה ודלת נסתרת לחדר המשחקים. את הנגרות ביצע איגור סולוביי.
הדלתות המאווררות בקרבת המטבח מסתירות מאחוריהן את אזור הכביסה. "אלה דלתות קונספטה שמאפשרות פתיחה מלאה וגישה נוחה למכשירי החשמל, לסלי הכביסה ולחומרי הניקוי", מדגישה המעצבת. הדלתות יכולות להיות מוסתרות, בעת הצורך, משני צידי עמדת הכביסה, או להיסגר באלגנטיות, בסיום העבודה.
ממול לעמדת הכביסה ומשמאל לכניסה, בולט המטבח הלבן. הוא תוכנן בצורת האות ח', עם דלתות מרצפה ועד תקרה מצידו האחד, משטח עבודה עם כיור רחב מתחת לחלון, ובצידו השני אי עבודה וישיבה ועליו כיריים צרות. מצידו האחד של האי יש כיסאות בר בגוון אפור, שמתכתבים עם מוצרי החשמל האינטגרליים שהוטמעו בארונות. בצד המטבח, בתווך שבין המטבח לפינת האוכל, הותקנה ספריית "תולעת הספרים" האייקונית בעיצובו של המעצב המצליח רון ארד. יצירה נוספת של האמן הבינלאומי ניצבת גם במרפסת - כורסה מתנדנדת שעיצב למותג Magis.
פינת האוכל הורכבה משולחן הזכוכית שהביאו איתם בני הזוג מדירתם הקודמת, שלו רגלי עץ שחורות וקורת פלדה אדומה בהיקפו. סביבו שולבו כיסאות אוכל בצבע שחור, המשלימים את גוף התאורה העגול שמשתלשל מלמעלה.
בהמשך לקיר הנגרות הכחול נמצאת נישה פתוחה עבור הטלוויזיה הגדולה. חדר המגורים עוצב בצורה אינטימית עם ספה פינתית אפורה ושזלונג. שטיח אפור עם שוליים שחורים נפרס למרגלותיה ועליו שולחן קפה עגול ושחור. מול הספה ניצבת הכורסה בצבע חרדל שהביאו איתם בני הזוג מביתם הקודם. ברחבי הדירה שולבו פריטי אמנות ונוי שנרכשו אצל המעצב טל בטיט (פריטי קרמיקה על האי ועל שולחן הסלון), ואצל רחלי שפרשטיין מסטודיו REISH (עציצי פלקסיגלס).
חדר לגו וטיפוס קירות לפעוט
דלת חדר המשחקים של הילד הוטמעה בסופו של קיר הנגרות הכחול, ומעבר דרכה חושף עיצוב על טהרת הלגו. "החדר הזה היה הפתעה שלי ללקוחות, שבתחילה לא היה להם רעיון או קונספט כלשהו עבורו", נזכרת שינברגר. "הם רק ביקשו ממני שיהיה מספיק אחסון סגור להכניס לתוכו את כל המשחקים. ואני, שהבחנתי בהרבה קופסאות לגו, הבנתי שזו אחת האהבות המשותפות להם ולילד".
הקיר שמול הדלת חופה בלוחות MDF צבועים ועליהם עיגולי עץ, באופן שמדמה קוביות לגו אדירות, ושולבו בו גם לוחות עץ ליבנה. אחד מהם הפך לקיר טיפוס ייחודי, ואילו האחר חופה במשטחי לגו מקוריים, שמזמינים להצמיד אבני לגו. מתחת לקיר הטיפוס תכננה המעצבת אזור ישיבה עם כריות תפוחות בגוני כחול ואפור, שמאפשרות גם יצירת משטח עלייה ונחיתה מקיר הטיפוס. לצד קיר אבני הלגו בצבעוניות השובבה, תוכנן ארון בגוון אפור בהיר שבחלקו התחתון יחידות אחסון נשלפות על גלגלים בגוני כחול, גם הן בדוגמת אבני לגו. אלה משמשות לאחסון משחקים בצורה נגישה עבור הפעוט.
שידת רובוט שבנה הסבא
בצמוד לאזור הכביסה נמצאים שירותי האורחים שעוצבו אף הם בנגיעות של כחול: עם חיפוי של אריחים כחולים על הקירות, ובקיר המרכזי אריחי טרצו, ארון נגרות מרחף ומעליו כיור בשחור.
בהמשך המסדרון ממוקמים חדרי השינה. ראשון, חדרו של הילד, שקירותיו חופו בטפט בדוגמת משבצות. על הרצפה הונח שטיח בגווני גרייז' (אפור ובז'), עם גדילים בגוני אפור וכחול, שכמו ממסגרים אותו. מיטה עם מראשות מרופדות בגוון כחול עמוק ממוקמת בצידו האחד של החדר, לצידה שידת לילה בצורת רובוט, שתוכננה על ידי המעצבת ונבנתה על ידי סבו של הילד. "זו שידה מיוחדת שהסבא, שהוא נגר חובב, בנה לנכד שלו במתנה", מסבירה המעצבת. "העיניים נדלקות ומשמשות כמנורת לילה, מה שהופך את השידה הזו לרהיט רב־תכליתי עם קריצה".
חדר האמבטיה הכללי עוצב בצורה זהה לזו של חדר הרחצה של הוריו, בשינוי גון ארון האמבטיה. בשני החללים חופו הקירות באריחים בגוון אפור מעודן ובשניהם ברזים ושאר אלמנטים בולטים בשחור. אצל ההורים תוכנן ארון רחצה שחור, ואילו אצל הילד תוכנן ארון בגוון כחול. מעל הארון, בנישת המדרגה שנוצרה עבור מכל ההדחה הסמוי, תכננה המעצבת אחסון רחב, מקיר לקיר, מחופה במראה.
בצמוד לחדרו של הילד נמצאת יחידת ההורים, שעוצבה בגוונים מונוכרומטיים, אך חמימים. במרכזה מיטה זוגית מרופדת בגוון אפור פחם, לצידה שידות לילה שחורות ותואמות, ומעליהן גופי תאורה בצורת U הפוך. הסימטריה בחלל מוכפלת הודות לארון קיר שלו חזית מראה אפורה. "זו בחירה שנעשתה כדי ליצור תחושה של חלל גדול ומרווח יותר", מסביר שינברגר. בחדר הרחצה של ההורים בולטת הבחירה בזכוכית בגוון אפור־כחול עבור תא המקלחון, שמכניסה תחושת סקסיות בחלל. ואם חיפשנו עוד אזכור למונדריאן – הוא מופיע בשטיח הפרוס מתחת למיטה הזוגית.