אחרי 20 שנה בהייטק וכשהיא מחזיקה במשרה בכירה של סמנכ"לית, אפרת איש שלום (44) החליטה ללכת אחרי התשוקה שלה ולהירשם לקורס לעיצוב פנים. "עסקתי כל חיי בעיצוב", היא מספרת. "אני מהנדסת במקור, אז זה התאים לי בול. בעיניי תחום עיצוב הפנים הוא מעין קומבינציה של חוש אמנותי, יכולת לרדת לפרטים, לשרטט, להנדס ולתכנן העמדה בחלל. התאהבתי במקצוע, ומצאתי הרבה קווים מקבילים בין העבודה כמעצבת פנים לבין העבודה שלי כמנהלת מוצר", היא אומרת. "כמו ההבנה של קונספט, ו'לספר סיפור'. מה שמבחין בעיניי בין עוד דירה לבין חלל ש'מספר סיפור' ונותן לך תחושה אחרת, גם אם לא תדע לשים על זה את האצבע, זו בעיניי תמצית עבודת העיצוב".
רגע אחרי חופשת הלידה השלישית שלה, החליטה איש שלום שהגיע הזמן. היא נרשמה לקורס עיצוב פנים בסטודיו 6B וסיימה אותו בהצטיינות. אחר כך, היא נבחרה לתוכנית המנטורינג של הסטודיו, שבמסגרתה עיצבה בליוויו של מוביל התוכנית האדריכל אמיר נבון, דירה בת 87 מ"ר בלב תל אביב. "זו דירה קטנה ושטופת אור, עם שלושה כיווני אוויר, ולכן החלטתי 'לזרום' איתה, ללכת עם האור שלה שמעצים ומגדיל את החלל, ולכוון לאווירה של מלון בוטיק קטן", היא מסבירה.
ההקבלה למלון בוטיק אינה מקרית, שכן הנוף הנשקף מחלון הדירה חושף את צדו האחורי של מלון "נורמן", שמחופה בסרגלי עץ איפאה. "ה'פורטה' של הדירה היא בתחושה התל אביבית שמקבלים ברגע שנכנסים אליה", מסבירה איש שלום. "מלון נורמן, עם מגדלים גבוהים מאחוריו, זה נוף מרהיב שאי אפשר להסיט ממנו את המבט, ודרכו חווים את החוויה התל אביבית במלואה".
בהתאם לזאת, גובש הקונספט העיצובי של הדירה בהשראת הנוף הדומיננטי שנשקף מהחלונות, וגם בהשראת קווי הבאוהאוס המעוגלים, שמזכירים את "תל אביב של פעם". "אני מאמינה שבית צריך לספר סיפור, ולא רק להכיל ספה יפה", מציינת איש שלום. "לכן הקונספט החזק הוא מאוד קריטי כאן. ה'הדהוד' של סרגלי העץ של הנורמן בעבודות הנגרות שבדירה, הרבה 'עיגולי פינות בקטע טוב' כמו בידיות של המטבח, במיטה, אפילו במפגשי הריצוף בין הפרקט לרצפת הטראצו".
חדר עבודה חבוי למחצה
הדירה, בת שלושה חדרים, נרכשה על ידי זוג עובדי הייטק שביקשו בית עם חדר עבודה וגם חדר ילדים שיוכל לשמש אותם בעתיד. חלוקת החלל הוגדרה מחדש, והיא הוסבה לדירת ארבעה חדרים עם מרפסת פנימית לאורכו של החלל הציבורי. בתכנון ניתן דגש על שימוש באור המציף את הדירה בכל שעות היום, ולכן, בין השאר, פלטת הצבעים שנבחרה עבור הדירה שומרת על בהירות וניקיון, ועל מראה הרמוני שבו מותאמים פרטי הנגרות לגוון הפרקט. הדירה כולה רוצפה בשני סוגי חיפוי בלבד: פרקט אלון מולבן ואריחי טראצו עבור החללים הרטובים.
טקטיקה נוספת לשמירה על כניסת האור הטבעי ולהעצמתו גם בחללי הפנים, כמו חדר העבודה, התבססה על שימוש בזכוכיות. בחדר העבודה, שנושק למטבח, נעשתה הנמכה ובה נקבעו חיפויי זכוכית בתוך פרופיל בלגי בדוגמת משבצות. ההפרדה השקופה בין חדר העבודה הפרטי לבין המטבח, מסייעת להעצים את תחושת האור בחלל שלא נהנה מהרבה אור טבעי. "השקענו הרבה מחשבה על נושא הצפת האור ואופן ההעברה שלו לכל חלל, ובמיוחד בחדר העבודה", מסבירה איש שלום. "בעתיד, אם ירצו פרטיות ויבקשו להפוך את החדר הזה לחדר 'רגיל', יוכלו להתקין בו וילון", היא מוסיפה.
הדלת המובילה לחדר העבודה כמו קבועה בתוך לייסטים דקורטיביים מעץ, ונראית כמו חלק מארון המטבח, שחלקו מוצג לראווה בדמות מדפים פתוחים, וחלקו האחר מוסתר ומטמיע בתוכו את המקרר האינטגרלי. בתוך חדר העבודה ארון מעוצב שלו ידיות שקועות בצורת עיגול, ובחלקו השמאלי מדפי נוי פתוחים. בחלל זה נוצר מפגש עוצמתי במיוחד ב"עולם התחתון", בין שני סוגי חיפויי הרצפה – הפרקט ואריחי הטראצו. אלה מתעגלים ויוצרים נדבך מרתק בחלל. שולחן עבודה שמשמאלו משתלשל גוף תאורה מעוצב הופכים את חדר העבודה למעין יצירת אמנות, שנעים להסתכל עליו מכל זווית אפשרית.
החלל הציבורי שנגלה לעין עם הכניסה לדירה כולל את המטבח, פינת האוכל והסלון, שאליו התווספה מרפסת פנימית. "לקחנו מטר ומשהו אחורה ויצרנו מרפסת לאורך כל הוויטרינה הגדולה. מקום שאפשר לשבת בו עם כוס קפה וליהנות מהנוף המשגע", מסבירה המעצבת. חלון הוויטרינה הגדול הורד, ובמקומו הוכנסה ויטרינה עם ארבע "כנפיים", שמעניקה ממד הפרדה נוסף, כמו זה שנוצר בעזרת סוגי הריצוף השונים. ספסל ישיבה מוארך נקבע על מסגרת החלון הקודם.
שני ארונות אחסון תוכננו בכניסה לדירה. מצד ימין ארון שירות מעוגל מחופה פסי עץ דקים ומאווררים, שמשלב בין אחסון סגור לנישה לראווה וכולל מכונת כביסה, מייבש, וארון מזווה למטבח. לעומתו הארון שמשמאל, שמחביא ארון חשמל, ציוד טלוויזיה ואחסון עבור מעילים, הוטמע כמעט לגמרי בעיצוב. הוא נטול ידיות וכולל פתיחת טאץ', ונצבע בגוון הקיר, להסוואה מושלמת.
מחשבה על העתיד
הפניה שמאלה מהחלל הציבורי מובילה לאזור הפרטי של הבית. מצד שמאל אמבטיה כללית שמעוצבת בשפה דומה לשפת הבית, עם שידת רחצה בקווים מעוגלים, מקלחון מקושת, ומראה עגולה לאחסון, "ממש כמו ארון תרופות של פעם", מחייכת איש שלום. מול חדר האמבטיה ממוקם חדר הילדים, שבו בולט ארון בתכנון משובב וחכם. חלקו התחתון עומד על גלגלים וניתן לשליפה ולהזזה בקלות. "אמנם לזוג אין כרגע ילדים, אך הדרישה הזו היא חשיבה חכמה לעתיד", מסבירה איש שלום. "חדר זה משמש את בני הזוג כחדר עבודה נוסף, בנוסף לחדר העבודה שהתווסף לחדרי הבית".
בסוויטת ההורים מיטה זוגית עם גב במראה מרחף, קונסטרוקציה שתוכננה כדי ליצור אלמנט ייחודי בחלל ובמקביל מאפשרת לווילון "להישפך" מתקרה ועד רצפה. "המיטה היא רהיט מתוכנן עם כונניות בילט-אין, שמטמיעה גם את החשמל בתוכה", מסבירה המעצבת. הארון המעוצב, שמתכתב עם מוטיב סרגלי העץ, כמו "פולש" לעבר חדר הרחצה הזוגי. דלת ההזזה של חדר הרחצה נכנסת אל תוך הארון, והוא, כאמור, ממשיך פנימה לתוך חדר הרחצה, כדי לשמור על רמה נאותה של מקומות אחסון ולחסוך במקום יקר.
מכיוון שחדר הרחצה קטן בגודלו ולא היה בו מקום למראה תלויה, נתלתה המראה על קונסטרוקציית מוט ברזל, שהותקנה מקצה לקצה. "היא הופכת בעצמה ל'פיס' מיוחד, שממנו משתלשל גם אביזר לאחסון סבונים ותמרוקים", מוסיפה המעצבת. "בסופו של דבר הכל, חוץ מהספה והשטיח, אפילו השולחן סלון, כולם 'קסטום מייד' ותוכננו בהתאמה אישית עבור הלקוחות. שולחן הסלון, לדוגמה, עשוי מגושי אבן טרוורטין שרכשנו במקום שנרכש השיש למטבח. את הזכוכית עשה לנו הזגג של המקלחונים. זה ושאר הריהוט הם חלק מהותי מהיופי של הדירה. אלה פריטים שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר", היא מסכמת.