אחרי חיפושים רבים, בני זוג בשנות ה-40 לחייהם מצאו את דירת החלומות שלהם בשכונה ותיקה בכפר סבא. "הם מצאו את הנכס, דירה משנות ה-80, והתחילו לפנות לספקים בעצמם לטובת השיפוץ, אבל מהר מאוד הבינו שזה גדול עליהם", מסבירה המעצבת רעות מנור (35). מנור מספרת כי הדירה הייתה מוזנחת ובמצב רעוע מאוד, ואילו לבני הזוג נותר תקציב מצומצם לאחר רכישתה, דבר שהוביל אותם לנסות ולהשתלט על משימת השיפוץ והעיצוב בעצמם.
"אני מאמינה שהדבר הכי חשוב זה להקדיש תקציב עבור תכנון טוב. ברגע שלוקחים מעצב, הכל 'מתוקתק' ולא 'נמרח'. שווה לשלם קצת יותר, כי בסופו של דבר יש מחיר לכל זה", מסבירה מנור. לדבריה מדובר היה בהזדמנות כמעט חד-פעמית, שבה עמדה הדירה ריקה מדיירים, ובשלבים קריטיים של עבודות אינטנסיביות. ״עבודת הקבלן היא מאוד יקרה. לטעות בתכנון מטבח יעלה כעשרות אלפי שקלים. לטעות בבחירת חיפויים יעלה אלפי שקלים. גם חריגות בזמנים גוררות עלויות, ובמקרה הזה הפרויקט ארך 5 חודשים, פי שניים מהזמן המתוכנן, ולכן זה עלה להם בשכר דירה", היא מוסיפה.
מסע השיפוץ
הדירה שרכשו בני הזוג למשפחתם בת שש הנפשות מתפרשת על פני 135 מ"ר. "המשפחה חיפשה לגור באזור ספציפי בכפר סבא, ולכן התגוררה בשכירות כשנה, וחלמה על בית חמים, מחבק, נעים וחשוב מכל - פרקטי", מציינת המעצבת. היא מספרת כי החלל המרכזי כלל שני חדרים וסלון, ואילו המטבח היה מנותק, וממוקם בפנים הבית. "בנוסף, חדר הרחצה הכללי היה מאוד קטן, וגם חדר הרחצה שבסוויטת ההורים היה פצפון".
המעצבת מתארת מסע שיפוץ לא פשוט, להפוך את המצוי לרצוי. היא הזיזה קירות פנימיים, תכננה מחדש את מיקומי החשמל והמתגים, החליפה את האינסטלציה, את החיפויים השונים ופרופילי האלומיניום – במטרה להפוך את הדירה לשימושית ולמיטבית עבור בני הבית. "היה לי אתגר קשוח. היו לבני הזוג המון רצונות שהיה קשה ליישם בגלל התנאים. הם רצו להוסיף חדר ילדים, ביקשו להכניס בכל חדר גם מקום אחסון ושולחן כתיבה ולהגדיל את חדרי הרחצה", היא מספרת.
בהתאם לדרישות, תכננה המעצבת מחדש את החלל כולו. היא יצרה חלל ציבורי חדש שבו מטבח, פינת אוכל וסלון, ובמקום שבו שכן המטבח בעבר הפכה לשני חדרי ילדים. היא הרחיבה את חדר הרחצה הכללי ואף "נגסה" בסוויטת ההורים לטובת חדר רחצה מרווח יותר עבורם. כל אלה התאפשרו בזכות עבודות נגרות מוקפדות שנתפרו לפי מידות והותאמו לחללי הבית השונים.
מנור מוסיפה כי החלומות העיצוביים של בני הזוג כללו גם פינת אוכל עם אפשרות לפתיחה רחבה, מרפסת מרווחת שבה יוכלו לשתות קפה ולסיים בה את היום, ומקום ישיבה נמוך במטבח לכל בני המשפחה. "הם שללו בתוקף אזור ישיבה גבוה, כי בעיניהם הוא לא נוח, ולי, כמעצבת, היה חשוב להקשיב לרצונות ולהביא לתוצאה שימושית ופרקטית עבורם", היא מדגישה. בדיעבד, מציינת מנור שבקשתם לאזור ישיבה סטנדרטי במטבח אפשרה להם ליהנות משישה כיסאות נוספים לאירוח, מבלי להזדקק לאחסן אותם בנפרד. "בסופו של דבר זה יצא לטובה", היא אומרת בחיוך.
בין אקלקטי לכפרי
בפרויקט הנוכחי היא נעזרה בסגנון האקלקטי שמלווה בדרך כלל את הפרויקטים שלה, כדי ליצור עניין עיצובי בחללים השונים. אך ראשית, היא ביקשה לייצר תפאורה אחידה ונעימה בחלל, שלדבריה היה חשוך. "בגלל שהחלל הציבורי לא גדול, היה לי חשוב להשתמש בצבעוניות נעימה ובהירה. הקירות נצבעו בצבע לבן שבור וגם האלומיניום בגוון דומה. הריצוף שנבחר הוא בגוון אפור בהיר ורך, ואלה הופכים את הכל לבסיס מואר יותר", היא מסבירה.
על רקע הגוונים הבהירים, המוארים והקלילים, התווספו לחלל שכבות של גוון וצבע משמחים, כמו ירוק ונגיעות של אדום וזהב, במתח שבין גלוי למוטמע. מצד אחד מטבח ירוק, כורסאות פרחוניות בסלון, יצירת אמנות צבעונית בפינת האוכל ודלת כניסה בגוון התואם לזה של ארונות המטבח לטובת המשכיות, ומאידך ארון קיר מול הכניסה לבית, בגוון התואם לקיר, ומימינו מזנון טלוויזיה, גם הוא בגוון הקיר, לשמירה על רוגע עיצובי. "הרעיון היה ליצור איזון בבית, ולעצב בצורת שכבות, להפחית עומס ויזואלי ולפתוח את החלל כמה שיותר", מסבירה המעצבת. "באופן כזה קל ליצור 'כוכב' מרכזי ומובחן בבית, כמו המטבח".
ואכן, גולת הכותרת בחלל הציבורי היא המטבח, שארונותיו בגווני ירוק-מרווה פסטלי וחי, להבדיל מהגוון המעושן שנפוץ יותר בבתים. חזיתות הארונות עוטרו בפרופילים, שמתכתבים היטב עם כיור ענק בחריצת פסים, שכמו "יושב" על ארונות המטבח התחתונים. "אני מאוד אוהבת להכניס אופי ולשבור את המראה הסטנדרטי. במקרה הזה כיור האמבטיה הענק היה חלק מהוויז'ן העיצובי שלי. לא רואים כמוהו הרבה, ולשמחתי הלקוחה זרמה איתי".
גם בארונות העליונים בחרה המעצבת לקבוע זכוכית מחורצת, במקום קלאפות מסורתיות או זכוכית סבתא. "במקום סטייל כפרי מחוספס, בחרתי במראה כפרי מתקתק ומעודן", היא מסבירה. בקצה המטבח מגירות מחוררות כמו מעין משרביה מודרנית, עבור תפוחי אדמה ובצל, שתורמות למראה הייחודי. "זו תוספת נהדרת כי רואים את האזור הזה גם מהסלון", מסבירה מנור. משטח שיש עם עורקים עדינים וידיות כפתור בשילוב ידיות מוארכות מוזהבות משלימות את המראה המיוחד והפחות שבלוני בזירת הבישולים.
לדבריה של המעצבת, האלמנטים הקישוטיים שנבחרו מעניקים אמנם מראה אקלקטי, אך נקי מיסודו. לכן העדיפה להשתמש בידיות מוזהבות, ולא בידיות עשויות פליז במראה "מלוכלך". גוף התאורה שבמרכז המטבח הוא פס תאורה בגוון התקרה, עם ספוטים שבתוכם טבעת מוזהבת עדינה. מעל אי האכילה ומעל פינת האוכל בחרה המעצבת לפאר בעזרת גופי תאורה תלויים, עם אלמנטים כדוריים מזכוכית אטומה. גופי תאורה בעיצוב דומה נבחרו גם עבור קיר הטלוויזיה, ונתלו משני צידי המזנון.
אי האכילה, כאמור, תוכנן בגובה שולחן פינת האוכל, ויורד מפלס אחד מאי העבודה. משטח האי ושולחן פינת האוכל עשויים מעץ אלון ותואמים למראה, אך הצורניות שלהם והכיסאות שנבחרו שונים. לצד השולחן שצמוד לאי כיסאות קלועים במראה קש, ואילו סביב שולחן האוכל העגול כיסאות בסגנון צרפתי. את פינת האוכל משלימה יצירת אמנות על הקיר של פרח ססגוני, מאת הציירת שרית שמאי, לה נעשו התאמות מינוריות, לפי הגוונים בחלל. אלה מתכתבים עם הירוק במטבח, עם הכורסאות שבסלון, ועם כריות הנוי שעל הספה.
אואזיס בקצה הסלון
מכיוון שחלל הסלון אינו גדול במיוחד, העדיפה מנור לעצב את קיר הטלוויזיה בצורה רגועה והרמונית, בעזרת טפט לבן שעליו דוגמת צדפה זהובה ועדינה. המזנון נצבע אמנם בגוון הקיר, אך נוכחותו מורגשת בזכות עיטור פרופילים וידיות מוזהבות, ברוח חלל המטבח. ספה בגוון גרייז' (אפור ובז') נקי ממול ולצדה שתי כורסאות פרחוניות באדום לוהט שלהן רגלי עץ וסיומת מוזהבת, מהוות את פינת הישיבה הנינוחה בחדר המגורים.
בשונה מהמעצבים שבוחרים לעצב את חלל המגורים ואת המרפסת כמקשה אחת, העדיפה מנור ליצור מעין אואזיס נפרד, כאשר עיצבה את המרפסת הסגורה בצורה מובחנת. "העדפתי 'לשבור' את הקו ולא להמשיך את הסלון כי רציתי טוויסט, ליצור תחושה של פעם. בעיניי המרפסת הזו, שהיא קצת אירופאית, היא הקסם בדירה, ואם הייתי ממשיכה עם הריצוף בסלון היינו מקבלים תוצאה סתמית", היא מסבירה.
חיפוי רצפה בדמות אריחים מצוירים בלבן שחור ואפור, מתכתב עם הריצוף הכללי ומתחבר לפרופיל האלומיניום הלבן. החלל עצמו עוצב בעזרת אלמנטים כפריים כמו גופי תאורה שחורים וצמודי קיר, כורסאות אפורות עשויות מראטן ודלתות זכוכית מחולקות לחלונות. "כיף שאין מסילה וויטרינות רגילות, אלא חלל קסום ומקורה, שאפשר לקבל בו תחושת פרטיות אחרת", מוסיפה מנור.
לישון עם טון וסגנון
משמאל לדלת הכניסה, בקצה החלל הציבורי, ממוקמים שני חדרי שינה שמשמשים שניים מילדי המשפחה. המסדרון שמול הכניסה לבית מוביל לחדר שינה משותף עבור שני ילדים נוספים, לחדר רחצה כללי ולסוויטת ההורים.
סוויטת השינה של ההורים עוצבה בגוונים דרמטיים ועמוקים, בעזרת טפט בגוון כחול-נייבי עם הדפסים בוטניים בלבן וגב מיטה מרופד בקטיפה בגוון כחול-עמוק שמודגש על רקע הקיר. מעל החלון, לצד המיטה הזוגית, נתלה וילון בלבן רך, עליו רקום פס כחול דקורטיבי מבד הקטיפה ששימש לחיפוי גב המיטה. שתי שידות צד מינימליסטיות ותואמות בגוון אפור בהיר יוצרו בעבודת נגרות מותאמת אישית. לצד המיטה שידת איפור תלויה ומינימליסטית עם שתי מגירות לאחסון, המשמשת כפינת התארגנות קטנה. את המראה המרשים משלימים שפע של אלמנטים בגימור מוזהב – החל מגופי התאורה שמשני צדי המיטה ועד לידיות הטבעת שעל השידות.
רצפת חדר הרחצה שבסוויטה חופתה באריחי משושה בגוונים תואמים לקיר חדר השינה, אשר מחברים בין שני החללים. "בעצם האריחים נבחרו לפני הטפט והטפט הותאם להם. אני אוהבת שיש חיבור בין שני החללים האלה, שמבחינתי מהווים אחד ומעניקים חוויה אחת. זה נותן תחושה הרמונית ונעימה גם כשהדלת פתוחה, מה שקורה בדרך כלל", מסבירה המעצבת. קירות חדר הרחצה חופו באריחים מלבניים בסגנון כפרי. "בדרך כלל באריחי בריקים המלבן בולט והמסגרת שקועה, אבל פה זה הפוך, ויוצר מעין משחק ופרשנות מעניינת לסגנון", אומרת מנור. האריחים מתכתבים עם מגירות ארון האמבטיה, שעוצבו עם מסגרת בולטת וחריצי פסים במרכזם. כיור מונח ששוליו מודגשים בשחור מזכיר כלי אמייל נוסטלגי ומותקן על משטח שיש מעל הארון.
גווני הכחול-לבן ממשיכים גם לחדר הילדים המשותף, שעוצב בעזרת טפט במוטיב חלליות, שכמו משורבט על מחברת שורות. בחדר זה תוכנן ארון קיר שלו דלתות מחורצות, עם נישה שאליה נכנס שולחן העבודה המוארך. וילון רומאי עם פס כחול בצדו מזכיר את הווילון בסוויטת ההורים ומשלים היטב את הטפט. מפאת גודלו המצומצם של החדר, נדרשה המעצבת לתכנון יצירתי, ולכן החליטה ליצור את הנישה שמשמשת גם עבור מדפים לציוד אישי ולספרי לימוד.
בחדר הרחצה הכללי חופתה הרצפה באריחי משושה, הפעם בגוונים טבעיים של ירוק-חום, ואילו הקירות חופו באריחי שברון בגוון לבן-נקי. ארון האמבטיה עוצב כמו זה שבחדר הרחצה של ההורים, עם משחק בחריצים המפוספסים: פסים מאוזנים בחלק העליון ופסים אנכיים במגירה שמתחת, לצדו ארון מוגבה שתוכנן עבור המייבש ומכונת הכביסה. כיור אובלי רחב מונח על משטח שיש ודגשים מוזהבים בדמות ברזים ומסגרת זהב למראה מקנים לחלל כולו מראה יוקרתי ומוקפד, כמעין הכלאה בין הסגנון המודרני לסגנון הכפרי והטבעי.
שני חדרי הילדים הנוספים עוצבו עבור הבת והבן המתבגרים, ומחליפים כאמור את המטבח, בגלגולו הקודם. חדר הילדה עוצב בעזרת טפט פרחוני מעודן שמשמש רקע לשולחן כתיבה ולנישות אחסון, בגוון מרווה עדין. חדרו של הבן הבכור עוצב בהשראת חומריות חזקה, בעזרת טפט שמדמה אבן בשילוב ניטים, מדפים ושולחן עבודה עשויים מעץ אלון ותמונה מודפסת של ניו יורק, שגווניה הותאמו לגווני החדר.