בניין המגורים Sluishuis, הולנד. דוגמה לאדריכלות צפה בקנה מידה גדול מאוד

אדריכלות צפה: מבניין מגורים מרחף על המים ועד מלון עם סאונה בלב הנהר

אתרי נופש, משרדים ובתים הבנויים ממש בתוך מים הם כבר חלק בלתי נפרד מטכניקות הבנייה המודרניות. היתרונות ברורים, אך האם יש גם חסרונות? כתבה שנייה בסדרה - איך נראה מבנה פרטי בסביבה רטובה

פורסם:
משבר האקלים, מצוקת הדיור והמיתון הכלכלי הם רק חלק מהסיבות לגידול במספר הפרויקטים האדריכליים שנבנו בשנים האחרונות על גבי המים במקומות שונים בעולם. תכנון מבנים צפים נובע פעמים רבות מצורך ממשי להישרדות של אוכלוסיות הנפגעות בעיקר בשל משבר האקלים ומצד שני, הוא מאפשר לייצר אדריכלות מקורית ועוצרת נשימה. כשזה מגיע לעיצוב מבנים הצפים על המים, אפשרויות העיצוב מגוונות וחדשניות, אבל האתגר ההנדסי מורכב ואף יקר.
בחלק הראשון של סדרת הכתבות "אדריכלות צפה" התמקדנו בפרויקטים ציבוריים, כמו בריכה ציבורית בהלסינקי או בית ספר צף בניגריה. בחלק השני נתמקד במבני מגורים, משרדים ובתי מלון, שכל אחד מהם תוכנן באופן שונה ומציע מחשבה מקורית על האפשרויות של תכנון מבנים על גבי המים.
עוד בנושא:

בניין המגורים המרחף באמסטרדם

בדומה למצב בישראל, גם בהולנד קיים בשנים האחרונות משבר דיור חסר תקדים. באמסטרדם, כמו בתל־אביב, המצב הוא הקיצוני ביותר ומחירי הדירות לקנייה ולהשכרה עלו בעשרות אחוזים תוך כמה שנים בלבד. המצב הבעייתי דוחף את ההולנדים למציאת פתרונות דיור מקוריים. בין היתר נבנו בשנים האחרונות עשרות פרויקטים למגורים על גבי נהר האמסטל בעיר. אחד הפרויקטים המעניינים שנבנה לאחרונה הוא פרויקט מגורים הנמצא במזרח העיר ובעל צורה יוצאת דופן הגורמת לבניין להיראות כאילו הוא מרחף מעל המים. הבניין תוכנן כמו אי קטן בצורת ריבוע, שמוגבה מצד אחד כדי לאפשר זרימת מים לחצר המשותפת ומונמך בצד השני כדי להדגיש את הטרסות הירוקות שתוכננו בכל קומה.
9 צפייה בגלריה
Sluishuis, הולנד, אדריכלות צפה
Sluishuis, הולנד, אדריכלות צפה
Sluishuis. המצב הבעייתי דוחף את ההולנדים למציאת פתרונות דיור מקוריים
(צילום: Ossip HERO IMAGE)

9 צפייה בגלריה
Sluishuis, הולנד, אדריכלות צפה
Sluishuis, הולנד, אדריכלות צפה
אדריכל־העל ביארקה אינגלס עומד מאחורי הפרויקט השאפתני
(צילום: Ossip HERO IMAGE)

מי שאמון על הפרויקט והראש מאחורי הרעיון הוא אדריכל־העל ביארקה אינגלס ומייסד משרד האדריכלים BIG. אינגלס ידוע בחדשנות ובשאפתנות עיצובית, ורבים מהפרויקטים שעיצב שוללים מוסכמות מסורתיות של תכנון ומרחב. במבנה המגורים יש כ־442 דירות בגדלים שונים הנעים בין 40 ל־180 מ"ר, כשיותר מ־85% מיועדים להשכרה לטווח ארוך והשאר נמכרו לאנשים פרטיים.
מסביב לבניין נבנה מזח נגיש לציבור שמגן על המבנה מהצפה ובנוסף משמש כחניה ל־34 סירות קטנות המיועדות בעיקר לדיירים. בשל הצורה המיוחדת, יכולות סירות להיכנס לפנים המבנה ולעגון ברציף של המתחם. הצורה המיוחדת הציבה אתגרי בנייה משמעותיים. חברת ההנדסה של הפרויקט החליטה לתכנן את המבנה עם שני "עמודי שדרה" מבטון בעובי של כמעט חצי מטר ובנוסף, נבנו יסודות בעומק של 60 מטר בתוך המים.

המשרד הצף ברוטרדם

הפרויקט הצף הבא נבנה ברוטרדם, העיר השנייה בגודלה בהולנד. לא בכדי זו עיר עם פרויקטים רבים שנבנו על גבי המים: היא מוקפת מים עם תעלות רבות העוברות ברחבי העיר ובעלת אחד הנמלים הגדולים והפעילים ביותר בעולם. לפני כמה חודשים נחנך בעיר בניין משרדים חדש הצף על גבי הנמל. המבנה ממוקם בנמל התעשייתי העתיק של רוטרדם הנקרא Rijnhaven, שהוקם בשנת 1895 ושימש לשינוע סחורות ומאוחר יותר כמעגן לכלי שיט תעשייתיים. כבר עשרות שנים שהאזור חדל מלשמש כנמל פעיל והוא מכיל בעיקר מגדלי משרדים ובתי מלון.
9 צפייה בגלריה
המשרד הצף בהולנד, אדריכלות צפה
המשרד הצף בהולנד, אדריכלות צפה
המשרד הצף בהולנד. הוקם בנמל שהוקם בשנת 1895
(צילום: Marcel IJzerman)

9 צפייה בגלריה
המשרד הצף בהולנד, אדריכלות צפה
המשרד הצף בהולנד, אדריכלות צפה
המשרד הצף בנוי על סט של 15 קורות בטון המוחזקות בכבלים
(צילום: Mark Seelen)

באזור הזה הוחלט להקים את בניין המשרדים בן שלוש הקומות בעל השם "המשרד הצף" (The Floating Office). הוא נמצא ממש ממול למוזיאון הצילום ההולנדי ואפשר להגיע אליו דרך גשר צף המחבר אותו לרציף. המשרד מאכלס את המטה של המרכז הגלובלי להסתגלות, ארגון הבוחן פתרונות לשינויי אקלים ובנוסף, משרד האדריכלים שתכנן את הפרויקט עבר לפעול ממנו.
המשרד הצף בנוי על סט של 15 קורות בטון המוחזקות באמצעות כבלי מתיחה, המאפשרות לו לצוף על גבי המים באופן בטוח גם אם גובה פני המים יעלה. מעבר לאתגר ההנדסי, המבנה תוכנן באופן בר קיימא ובמחשבה על חיסכון אנרגטי. הוא בנוי כמעט כולו מסוגי עץ שונים הנחשבים לחומרי הבנייה הידידותיים ביותר לסביבה כיוון שהם סופחים פחמן דו־חמצני ובעלי יכולות מיחזור גבוהה. על גג המבנה הונחו פאנלים סולאריים. משרד האדריכלים ההולנדי Powerhouse Company אחראי על תכנון הפרויקט ומייסדת המשרד סיפרה בריאיון לאתר Dezeen על האתגרים בבניית מבנה צף: "עיצוב בניין משרדים בר קיימא וצף היה משימה מאתגרת מאוד וניגשנו אליה בצורה משולבת המביאה בחשבון את עיצוב המבנה והטכנולוגיה כמקשה אחת. בנוסף, מבחינה סביבתית, המבנה כולל פאנלים סולאריים על הגג המספקים לבניין מקור אנרגיה מתחדשת, בעוד שמי הנמל שמסביב רתומים למערכות החימום והקירור של המבנה. הבניין למעשה עובד בצורה אוטרקית לחלוטין".

המלון הארקטי בשוודיה

אי שם בצפון שוודיה, באחד המקומות המבודדים ביותר ביבשת אירופה, הוקם לפני שלוש שנים מלון בוטיק מיוחד בשם Arctic Bath, שנבנה על נהר מקומי בשם לולה (Lule River). המלון כולל שש בקתות צפות בגודל 24 מ"ר כל אחת ועוד שש בקתות הממוקמות ביבשה ומוגבהות מעל פני הקרקע. כיאה למדינות סקנדינביות, הפונקציה המרכזית במלון היא מבנה הסאונה המרכזי הבנוי בצורה מעגלית בלב הנהר ונמצא בין הבקתות. הסאונה כוללת שלוש סאונות שונות, אמבטיית קרח, חדרי טיפולים וגם אפשרות להתרחץ בנהר. האדריכלות של המלון משתלבת בצורה אורגנית עם הטבע שמסביב ומושפעת במיוחד מבולי העץ הצפים שבנהר. במשך תקופה ארוכה שימש הנהר נתיב תחבורה להעברת עצים לשאר חלקי המדינה ולכן, עוצב מבנה הסאונה בהשראת בולי עץ שכאילו "נתקעו" בין המפלים והוצבו על גג וחזית המבנה בדומה לקן ציפורים.
מלון Arctic Bath, אדריכלות צפה
(צילום: באדיבות המלון)

9 צפייה בגלריה
Arctic Bath Hotel, אדריכלות צפה
Arctic Bath Hotel, אדריכלות צפה
Arctic Bath Hotel, מלון עם בקתות וסאונה צפות בנהר
(צילום: Sami Laitinen)

9 צפייה בגלריה
Arctic Bath Hotel, אדריכלות צפה
Arctic Bath Hotel, אדריכלות צפה
המלון נבנה מחומרים מקומיים וטבעיים ובהם עץ, אבן ועור
(צילום: Sami Laitinen)

הפרויקט תוכנן על ידי זוג האדריכלים השוודים ברטיל הארסטרום וג'והאן קויפפיBertil Harström and Johan Kaupp) i), הגרים באזור. כל חדרי המלון והסאונה נבנו באמצעות חומרים מקומיים וטבעיים ובהם עץ, אבן ועור. המטרה הייתה לפגוע באופן מינימלי עד כמה שאפשר בסביבה ושהמבנה יהווה מעין סמל לחשיבות של ייעור בר קיימא עבור הדורות הבאים. "העובדה שהמלון צף על הנהר מאפשרת לאורחים ליהנות מחוויה יוצאת דופן של אירוח סקנדינבי אותנטי. האדריכלות של מבנה הסאונה ושל הבקתות נותנת את ההרגשה שאתה ממש חלק מהטבע עוצר הנשימה שמסביב", אמרו האדריכלים עם פתיחת המלון.

בית פרטי מבמבוק בווייטנאם

וייטנאם היא אחת המדינות הפגיעות ביותר לשינוי האקלים בעולם. על פי הנתונים של האו"ם, כ־47% מאזור דלתת המקונג (Mekong Delta), הנמצא בקצה הדרומי של המדינה, עתיד לשקוע מתחת למים בשנים הקרובות בשל עליית פני הים. האזור הזה סובל מדי שנה מהצפות עוצמתיות ומשקיעה של בתים רבים ומשפיע על חייהם של כ־30 מיליון בני אדם. המצב המאתגר דורש חשיבה יצירתית למציאת פתרונות מגורים עמידים ובטוחים. במשרד האדריכלות המקומי H&P architects מאמינים שבמקום להמשיך לבנות מבנים "רגילים" על הקרקע יש צורך לעבור ולהתגורר על גבי המים. בשנה שעברה תכנן המשרד אבטיפוס לבית מגורים חדשני, המיועד לתושבים מאותם אזורים שרוב פרנסתם מבוססת על הנהרות והוא נקרא The Floating Bamboo House. בית המגורים עתיד לספק אלטרנטיבה למיליוני משקי בית, במטרה ליצור מקום מגורים יציב ובטוח וזול יחסית לבנייה.
9 צפייה בגלריה
Floating Bamboo House, אדריכלות צפה
Floating Bamboo House, אדריכלות צפה
Floating Bamboo House הוקם כדי להתמודד עם הצפות עוצמתיות
(צילום: Le Minh Hoang)

9 צפייה בגלריה
Floating Bamboo House, אדריכלות צפה
Floating Bamboo House, אדריכלות צפה
48 מ"ר בצורת משולש ושלושה חדרים
(צילום: Le Minh Hoang)

מדובר בבית פרטי צף בגודל 48 מ"ר המתוכנן בצורת משולש וכולל שלושה חדרים במפלסים שונים. כל המבנה עשוי במבוק מוצק, חומר זול וחזק הגדל באזור, ואפשר לבנות אותו בצורה פשוטה יחסית עם הוראות בנייה בהשראת "עשה זאת בעצמך". הבית מתוכנן עם גג משופע לאיסוף מי גשמים ועם אפשרות להוספת פאנלים סולאריים להפקת חשמל ירוק. חזיתות המבנה מכוסות בחומרים קלים כמו יריעות במבוק ארוגות או עלים גדולים המספקים בידוד. בריאיון לאתר Dezeen סיפר אחד מהשותפים של המשרד ואדריכל הפרויקט כי "אנחנו מאמינים שבית הבמבוק הצף יכול לספק אלטרנטיבה שימושית למיליוני משקי בית עניים בהקדם האפשרי. זה יאפשר להם ליצור בעצמם מקום מגורים יציב ובטוח ולהסתגל לתרחיש הגרוע ביותר של שינוי האקלים באזור".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button