השירותים הציבוריים הם התפאורה לסרט העדין והיפה. Perfect Days, Koji Yakusho, Arisa Nakano

השירותים הלא חשאיים: הצצה לבתי השימוש הציבוריים בטוקיו, שעיצבו טובי האדריכלים

בעקבות יציאת הסרט הבינלאומי "ימים מושלמים", שאף היה מועמד לאוסקר, עולים לכותרות תאי השירותים הציבוריים היצירתיים שפזורים ברחבי רובע שיבויה - והם כר פורה לאסתטיקה היפנית על כל היבטיה, מהניקיון ועד הצורניות והחומרים

פורסם:
יפן ידועה כאחת המדינות הנקיות בעולם. כל מי שביקר במדינה יכול להעיד על רמת ההיגיינה יוצאת הדופן, על גבול הכפייתיות, בעיקר במקומות פרטיים אבל גם במרחב הציבורי. אפילו שירותים ציבוריים בתחנת רכבת עשויים להיות נקיים ברמה של שירותים בבית מלון יוקרתי, שלא לדבר על העיצוב האסתטי שלהם. אף על פי כן, היפנים עצמם ממעטים להשתמש בשירותים ציבוריים, בעיקר בשל סטריאוטיפים שהם מלוכלכים, מסריחים ואפילו מפחידים. פרויקט חדש בשם "השירותים של טוקיו" - Tokyo Toilet מנסה לשנות את תפיסתם של היפנים לגבי השימוש בשירותים במרחב הציבורי, ועושה זאת, כיאה ליפנים, בצורה הכי מרשימה והכי יפה. במקביל, במהלך השנים האחרונות תכננו ועיצבו מיטב האדריכלים היפנים המובילים תאי שירותים ציבוריים הנטועים במרחב העירוני, והוסיפו את היצירות בגאווה לתיק העבודות שלהם.
הפרויקט Tokyo Toilet מהווה גם את הרקע לסרטו החדש של במאי הקולנוע הגרמני המוערך וים ונדרס "ימים מושלמים" (Perfect Days) שעלה בחודש מאי לאקרנים בישראל. הסרט, שהיה מועמד השנה לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר והוקרן במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן, עוקב אחר חיי היומיום של מנקה שירותים מקסים בשם היריאמה. מדי יום עובר היריאמה בין תאי השירותים ברחבי שכונת שיבויה בבירה, מנקה אותם באופן מופתי ודואג לרווחה של המשתמשים בהם. מעבר לסיפור האנושי היפה של מנקה השירותים ויחסיו עם האנשים ועם הסביבה, מאפשר הסרט הצצה לכמה מאותם מתקני שירותים מיוחדים במינם מבחינה אדריכלית. לא בכל יום שירותים ציבוריים הם גיבורים ראשיים בסרט קולנוע שבעיקר עושה חשק לנסוע לטוקיו, לבקר בהם ולצלם אותם לאינסטגרם.
התפאורה - שירותים ציבוריים בטוקיו. מתוך הסרט "ימים מושלמים" של וים ונדרס
(באדיבות בתי קולנוע לב)

"השירותים של טוקיו" מאגד כ־17 מתקני שירותים ציבוריים ברובע שיבויה המפורסם, שעוצבו בשלוש השנים האחרונות על ידי אדריכלים ומעצבים יפנים חשובים, רובם זוכי פרס פריצקר לאדריכלות. כמתבקש מהפרופיל הגבוה של המתכננים, ובהם טדאו אנדו, קנגו קומה ושיגרו באן - מגדולי האדריכלים היפנים בעשורים האחרונים- מדובר ביצירות יוצאות דופן שכבר הפכו מוקד עלייה לרגל לחובבי עיצוב מרחבי העולם. בניגוד ליצירות אדריכליות רבות אחרות – פה מדובר במתקנים נגישים לכול. מתקני השירותים מומנו על ידי עיריית טוקיו וקרן ניפון (ארגון ללא מטרות רווח העוסק בפעילויות פילנתרופיות) ונועדו לסמל את תרבות האירוח והניקיון של ארץ השמש העולה, כמו גם לשמש כמעין אבות טיפוס לשירותים ציבוריים מיוחדים וחינמיים לרווחת הציבור.

השקופים: חשוף ואטום

אחד ממבני השירותים הבולטים הוא זה שתכנן האדריכל שיגרו באן: תאי שירותים שעשויים מזכוכית חכמה וצבעונית עם אטימות משתנה. כשהשירותים פנויים, הזכוכית שקופה לחלוטין ומאפשרת למי שמתקרב לבדוק אם הם בשימוש, וברגע שנכנסים פנימה ונועלים את הדלת, החזיתות הופכות באופן אוטומטי לחלביות ונאטמות לחלוטין, מה שכמובן מאפשר פרטיות. מדובר בטכנולוגיה יחסית חדשה שנמצאת בשימוש בעיקר במבני משרדים. כל תא שירותים בפרויקט בעל זכוכית בצבע אחר, בגוני מנגו, ליים, אבטיח, סגול בהיר וכחול־ירקרק. "יש שני דברים שאנחנו מודאגים מהם כשנכנסים לשירותים ציבוריים, במיוחד אלה הממוקמים בפארק", סיפר באן בהשקת הפרויקט, "הראשון הוא ניקיון והשני הוא אם יש מישהו בפנים".
9 צפייה בגלריה
שירותים שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן, שירותים בטוקיו
שירותים שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן, שירותים בטוקיו
שקופים-אטומים-צבעוניים בפארק, בעיצוב שיגרו באן
(צילום: Sergio Yoneda, shutterstock)

9 צפייה בגלריה
השירותים הציבוריים הם התפאורה לסרט העדין והיפה. PerfectDays, Koji Yakusho, Arisa Nakano
השירותים הציבוריים הם התפאורה לסרט העדין והיפה. PerfectDays, Koji Yakusho, Arisa Nakano
השירותים מככבים גם בסרט. נאטמים ומשנים צבע כשנכנסים פנימה
(צילום באדיבות בתי קולנוע לב)

שירותי התמנון: כולל מתקן כביסה

במרכז גן ציבורי בשכונה בשם "פארק התמנון" נבנה חדר שירותים שמעליו תוכנן גג לבן המדמה זרועות של תמנון, בפרשנות גיאומטרית. המבנה כולל ארבעה תאי שירותים קטנים העשויים קירות לבנים וזכוכית חלבית, אחד לגברים, אחד לנשים, שירותים מונגשים ותא שירותים נוסף המיועד לכולם ומכיל אפילו מתקן כביסה. בין תאי השירותים נוצר מרחב ביניים נעים עם עצים ואזורי ישיבה. מאחורי הפרויקט עומד האדריכל הוותיק, זוכה פרס פריצקר, פומיהיקו מאקי, שתכנן במהלך הקריירה פרויקטים רבים ברחבי העולם. "השירותים ממוקמים בפארק שכונתי פופולרי המשמש מגרש משחקים לילדים ומלא בצמחייה", סיפר מאקי. "רצינו שהמתקן יתפקד לא רק כשירותים ציבוריים אלא גם כמרחב ציבורי המצויד בפינות מנוחה וישיבה".
9 צפייה בגלריה
השירותים בפארק התמנון עם הגג הייחודי, בעיצוב פומיהיקו מאקי, שירותים בטוקיו
השירותים בפארק התמנון עם הגג הייחודי, בעיצוב פומיהיקו מאקי, שירותים בטוקיו
השירותים בפארק התמנון עם הגג הייחודי, בעיצוב פומיהיקו מאקי
(צילום: Ned Snowman, shutterstock)

טיול ביער העירוני: מסע בין העצים

מבנה המחופה כולו בלוחות עץ הוא הפרויקט המיוחד של האדריכל היפני קנגו קומה. המבנה נמצא בתוך פארק קטן במרכז שיבוייה ומחופה כולו לוחות עץ בגדלים שונים שכמעט מסתירים לגמרי את חללי השירותים. קומה החליט לפרק את המתקן לחמש בקתות קטנות המחוברות על ידי שבילים מדורגים ובהתאם גם קרא לפרויקט "הליכה ביער" (A Walk in the Woods). הרעיון העיצובי הוא שמבני השירותים ישתלבו לחלוטין בתוך העצים והצמחייה השופעת בפארק, ולפי האדריכל העיצוב נועד "לשנות את הדימוי המקובל של שירותים ציבוריים". כל מתקן שירותים מכוסה במקבץ של רפפות העשויות מעץ ארז המשמשות גם ליצירת קצוות לשבילים ולמדרגות. לוחות העץ מותקנים בזוויות אקראיות כדי לרמוז על מצב אורגני וטבעי. כל אחת מחמש הבקתות מקושרת על ידי שביל רגלי מתפתל, שנראה כאילו נעלם לתוך פנים היער.
9 צפייה בגלריה
שירותים מפיסות עץ ממוחזרות, בעיצוב קנגו קומה, שירותים בטוקיו
שירותים מפיסות עץ ממוחזרות, בעיצוב קנגו קומה, שירותים בטוקיו
שירותים מפיסות עץ ממוחזרות, בעיצוב קנגו קומה. יצירה אורגנית
(צילום: Caito, shutterstock)

9 צפייה בגלריה
שירותים מפיסות עץ ממוחזרות, בעיצוב קנגו קומה, שירותים בטוקיו
שירותים מפיסות עץ ממוחזרות, בעיצוב קנגו קומה, שירותים בטוקיו
5 בקתות קטנות המחוברות על ידי שבילים
(צילום: Ned Snowman, shutterstock)

בצורת בית: נוסטלגיה שכונתית

מי שעובר ליד הבניין עשוי לטעות ולחשוב שמדובר בבית פרטי עם גג רעפים. זאת בדיוק הייתה הכוונה של מעצב האופנה היפני והדיג'יי הידוע Nigo – לתכנן שירותים ציבוריים שנראים מבחוץ כמו בית. הוא תכנן את מבנה השירותים בהשראת המבנים ההיסטוריים שהיו בשכונה ונהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה, במטרה לתת הרגשה של נוסטלגיה שכונתית. "בניגוד לעיר המשתנה ללא הרף, עם הבניינים הגבוהים שלה, ראיתי בעיני רוחי בית שימוש שמרגיש כמו בית ישן וטוב שעומד בשקט בפינת השכונה", הסביר ניגו, "עבור חלק מהאנשים מבנה השירותים עשוי לעורר נוסטלגיה, ואילו בקרב אחרים הוא עשוי להיראות חדש, בהתאם לגילם ולדורם".

שלישיית הפטריות: בהשראת היער

בין כמה בניינים שוכנים שלושה תאי שירותים שעוצבו בדומה לפטריות הגדלות באזור. המבנים האלה החליפו תאי שירותים ישנים ומוזנחים שעמדו בכניסה למקדש שכונתי קטן ברובע שיבויה. מבנה השירותים החדש מחולק לשלושה תאים גליליים המחופים באריחים קטנים מונוכרומטיים בצורת משושים. מעליהם גגות תלויים, דמויי כיפה, שצורתם אמורה להזכיר את הפטריות הגדלות ביער המקיף את המקדש הסמוך. את הפרויקט תכנן האדריכל היפני זוכה פרס פריצקר טויו איטו, ששאף לתכנן מתקן רגוע ומסביר פנים שיעודד אנשים להשתמש בשירותים. "אני מקווה שהשירותים יגבירו את תחושת הביטחון בקרב נשים, כך שיוכלו להשתמש בהם גם בלילה", אמר איטו, "הכוונה שלי הייתה לעצב שירותים שאינם בולטים יותר מדי ושאפשר להשתמש בהם בנוחות".
9 צפייה בגלריה
שירותים בצורת 3 פטריות יער, בעיצוב טויו איטו, שירותים בטוקיו
שירותים בצורת 3 פטריות יער, בעיצוב טויו איטו, שירותים בטוקיו
שירותים בצורת 3 פטריות יער, בעיצוב טויו איטו
(צילום: Caito, shutterstock)

בצורת חצי עיגול: ללא מגע

במרכזו של גן ציבורי קטן בלב הרובע הפיננסי של שיבויה ממוקם מבנה שירותים אחד בצורת חצי עיגול לבן, בגובה ארבעה מטרים, שנקרא Hi toilet. מעבר לצורה הייחודית של המבנה, הרעיון היה להפוך את חוויית השירותים לכזו שלא כוללת מגע פיזי - היגיינית ככל האפשר, על ידי שימוש בפקודות קוליות. כל פעולות השירותים, כמו פתיחת הדלת, שטיפת האסלה והפעלת הברזים, נעשות על ידי הוראות קוליות בלבד. מעצב הפרויקט הוא מנהל הקריאייטיב הראשי של סוכנות הפרסום Kazoo Sato, והוא גיבש את הרעיון לפרויקט בעקבות מחקר מעמיק על התנהגויות המשתמשים בשירותים ציבוריים והבנה עד כמה הם נמנעים ממגע יד עם משטחים. "אחרי שלוש שנות מחקר, תכנון ועיצוב, הגענו לקונספט של אסלה הנענית לפקודה קולית", הסביר סאטו, "הרעיון היה קיים הרבה לפני מגפת הקורונה, אבל המגפה ללא ספק האיצה את הטכנולוגיה".
9 צפייה בגלריה
בצורת חצי עיגול ובלי מגע בכלל, בעיצוב Kazoo Sato, שירותים בטוקיו
בצורת חצי עיגול ובלי מגע בכלל, בעיצוב Kazoo Sato, שירותים בטוקיו
בצורת חצי עיגול ובלי מגע בכלל, בעיצוב Kazoo Sato. תפס תאוצה בקורונה
(צילום: Caito, shutterstock)

9 צפייה בגלריה
שירותים בהשראת מזרקה עם כיור משותף ועץ. Sou Fujimoto-designed
שירותים בהשראת מזרקה עם כיור משותף ועץ. Sou Fujimoto-designed
שירותים בהשראת מזרקה עם כיור משותף ועץ. בעיצוב סו פוג'ימוטו
(צילום: Ned Snowman, shutterstock)

כמו מזרקה: כיור משותף ועץ

בלוק השירותים שתכנן סו פוג'ימוטו, אחד האדריכלים היפנים המפורסמים והעסוקים ביותר כיום בעולם, הוא האחרון שנבנה במסגרת פרויקט השירותים של טוקיו. הוא נמצא לא רחוק מאזור המלונות של שיבויה, וצורתו מדמה מזרקה עם קווים אורגניים וחיפוי לבן הכולל אזור משותף לשטיפת ידיים. "אפשר לומר ששירותים ציבוריים הם מקום השקיה באמצע עיר, כמו מעיין בעיר", אמר האדריכל. "בנוסף לשימוש בשירותים רציתי להציע מקום לנטילת ידיים במרחב הציבורי". מבנה השירותים תוכנן עם שקע גדול במרכזו, המכיל כיורי רחצה בגבהים שונים למבוגרים ולילדים, והוא בנוי מאלמנט אחד מפותל וכולל עץ אחד מינימליסטי.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button