סנונית ראשונה בתוכנית שאפתנית: אבן שואבת לעשירי העולם

הצצה לאי היאכטות החדש והיוקרתי של ערב הסעודית, והמציאות האפלה שמאחוריו

כחלק מחזון "סעודיה 2030" של יורש העצר מוחמד בן סלמאן הושק בשבוע שעבר סינדאלה – אי הנופש המפואר שאמור למשוך את עשירי העולם וכולל יותר מ־600 חדרי לינה, מסעדות, מרינה ומרכזי קניות ובילוי. אולם לצד השמחה התעוררה לא מעט ביקורת

פורסם:
פרויקט אדריכלי אדיר ממדים פתח בשבוע שעבר את שעריו בערב הסעודית: סינדאלה (Sindalah) – אי נופש יוקרתי שנמצא כחמישה ק"מ מחופי הים האדום ושואף להפוך לאתר התיירות הבא של עשירי העולם. על פני 840 אלף מ"ר נמצאים בתי מלון, מסעדות, מרינה עם 86 רציפים, מועדון יאכטות רחב ידיים, מגרשי גולף ואתרי חוף ושופינג נוצצים, במה שכונה "העתיד של תיירות היוקרה" על ידי יורש העצר הסעודי ומנהיגה בפועל, מוחמד בן סלמאן, המכונה MBS.
האי סינדאלה תוכנן על ידי משרד האדריכלים האיטלקי Luca Dini הידוע בעיקר בתכנון סופר־יאכטות עבור עשירי העולם. מנהלי הפרויקט מקווים שעד שנת 2028 האי יארח כ־2,400 מבקרים ביום. מי שיבקר באי הנופש יוכל לבחור מבין 440 חדרים, 88 וילות ויותר מ־200 דירות נופש, אך לא מדובר בחדרי מלון רגילים אלא בחוויית נופש המכונה "אולטרה־פרימיום" אקסקלוסיבית ומפנקת במיוחד, כשלרבות מהדירות במלון יש לא רק בריכה פרטית אלא גם מזח פרטי עבור סירות האורחים.
אי היאכטות החדש בערב הסעודית
(באדיבות NEOM)

בתפר בין הים למדבר

משרד לוקה דיני האיטלקי תכנן את הפרויקט עם דגש נרחב על שימוש בחומרים טבעיים ובעבודות יד, גם באדריכלות עצמה וגם בעיצוב אתר הנופש. מהתמונות וההדמיות שפורסמו אפשר לראות כי המתחם כולו מעוצב כך שייטמע בנוף הטבעי שבין הים למדבר ולא להפך. בפועל המשמעות היא בנייה צמודת קרקע ושימוש בצבעי אדמה וים. המבנים צבועים בצבעי חול כדי להיטמע בנוף בעוד שהגימורים ועיצוב הפנים מעוצבים בגוונים כחולים של ים ושמיים. כדי להשיג את הנראות המבוקשת השתמשו המתכננים במגוון רחב של טקסטורות וחומרים שונים כמו קריסטלים צבעוניים ואלמנטים מתכתיים שנועדו להדהד את הים והמדבר, המזוהים כל כך עם האזור.
לצד השימוש בחומרים טבעיים, מתכנני האי שילבו בו גם כמה טכנולוגיות חדשות גם במבנה וגם בעיצוב: כך למשל מחופים חלקים נרחבים ממתחמי האי בגג סולרי וקינטי המנצל את המשאב הטבעי המרכזי באזור – אור השמש. לצד זאת, חלק מהאלמנטים מזכוכית בעיצוב הודפסו בתלת־ממד. אחד האלמנטים הייחודיים ביותר שנמצאים במתחם הוא אמפיתיאטרון למופעים, שעשוי כולו בטון. חלק מהמבנים עוצבו בקווים אמורפיים בהשראת גלי הים.

עוד כתבות בנושא:

"אם יש לך כסף, כדאי ליצור משהו חדשני ושונה"

סינדאלה הוא הראשון מבין עשרה פרויקטי אדריכלות עצומים המתוכננים בערב הסעודית כחלק מחזון "סעודיה 2030" של בן סלמאן, עם מטרת־העל שבבסיסה להפחית את התלות של כלכלת המדינה בנפט על ידי משיכת מקורות הכנסה נוספים, ובהם תיירות יוקרה. תהליך הבנייה של סינדאלה לקח כשנתיים בלבד על אף ממדיו הגרנדיוזיים, והועסקו במיזם כ־30 אלף עובדים. זהו חלק ראשון בפרויקט ניאום, מיזם ענק בצפון-מזרח המדינה, המשתרע על פני 840,000 מ"ר.
על מימוש החזון הזה אמונה חברת Neom, שמשכה מאז הקמתה לא מעט ביקורת ושערוריות. המילים ״מתחם״ או ״פרויקט״ לא עושים חסד עם התוכניות שאמורה לבצע חברת Neom בשנים הקרובות; בסך הכול אמורים כל עשרת האזורים שבונה החברה להשתרע על פני לא פחות מ־26,500 קמ"ר. לשם המחשה, מדובר בכ־4,000 קמ"ר יותר משטחה של מדינת ישראל – באזור אסטרטגי במדינה המהווה נקודת חיבור בין היבשות אסיה, אפריקה ואירופה, ובהיקף של כ־500 מיליארד דולר.
מיזם הדגל של Neom שמשך הכי הרבה תשומת לב הוא "הקו" (The Line) – מעין מודל חדש לעיר המורכבת מרצועה ארוכה וצרה, 170 ק"מ אורכה, על רוחב של 200 מטר בלבד, ובה מבני ענק, רכבת מהירה בגובה ומערכת אקולוגית פנימית שלמה הרוויה בצמחייה ובאנרגיה מתחדשת. הצורניות הייחודית שנבחרה לעיר הגיעה מתוך כוונה לצמצם את דריסת הרגל האנושית על פני הקרקע. אולם, 170 הקילומטרים של העיר יחצו שלושה אזורים טבעיים שונים: מהמדבר לחופי הים האדום, דרך אזור הררי גבוה ועד עמק בתוך סעודיה.
עד 2045, מועד סיום הפרויקט, עתידים להתגורר בתוך הרצועה הסעודית כתשעה מיליון בני אדם, אך בניגוד לערים שאנחנו חיים בהן היום, לא תוכלו למצוא שם כבישים עם מכוניות או רחובות להולכי רגל. היא תתנשא לגובה 500 מטר והתנועה בה תתרחש בעיקר במפלסים בגובה. רכבת מהירה תחבר בין שני קצוות העיר תוך 20 דקות נסיעה בלבד. The Line יהיה הבניין ה־12 בגובהו בעולם אך ללא ספק הארוך מכולם. "אם יש לך כסף, כדאי להרים את הרף וליצור משהו חדשני ושונה", צוטט בן סלמאן בסוכנות הידיעות רויטרס באירוע החשיפה של The Line בעיר ג'דה לפני כשנתיים. "כיוון שאנחנו עושים את זה יש מאין, למה שנעתיק ערים רגילות? אני מאמין שזה הולך להיות האזור הטוב ביותר שאפשר לחיות בו – ללא ספק בכל הפלנטה".
6 צפייה בגלריה
הרצועה
הרצועה
הרצועה
(צילום: courtesy of Neom)

6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ועיר באורך של כ-170 ק"מ
מוחמד בן סלמאן ועיר באורך של כ-170 ק"מ
מוחמד בן סלמאן ועיר העתיד באורך של כ-170 ק"מ
(הדמיה: NEOM / Evelyn Hockstein / POOL / AFP)

6 צפייה בגלריה
אוקסיגון ניאום
אוקסיגון ניאום
כך ייראה לבסוף כל האזור החדש: אוקסיגון ניאום
(הדמייה: NEOM)

בחודשים האחרונים התברר כי דריסת הרגל על הקרקע של פרויקט Neom אגרסיבית אף יותר ממה שנדמה קודם: בחודש מאי האחרון דיווח מטלטל של ה־BBC חשף כי המדינה פינתה בכוח עד כדי הריגת תושבים ששהו בשטח המוקצה לפרויקט הגרנדיוזי. עובד בכיר לשעבר בפרויקט שערק לבריטניה סיפר ל־BBC על הפינויים בכוח ותיאר כי אחד מאותם מפונים נורה למוות בתהליך הפינוי לאחר שסירב לעזוב. ממשלת סעודיה וחברת Neom סירבו להגיב לדיווחים.
יתרה מכך, ב־2022 דיווח ארגון זכויות האדם ALQST כי שלושה תושבים שמחו על פינוי מקום מגוריהם נאסרו ונשפטו לעונש מוות. בשנה שעברה הביעה מועצת זכויות האדם של האו"ם חשש כבד סביב ההוצאות להורג, כשערב הסעודית, מצידה, הכחישה את ההאשמות וטענה כי שלושת האסירים שהוצאו להורג נשפטו כטרוריסטים. האזור, שתואר על ידי יורש העצר בתור "הקנבס הריק המושלם לחזון הבנייה של המדינה", הוא, כך מתברר, ביתם של אלפי תושבי כפרים. כ־6,000 תושבים כבר פונו מהאזור כדי לאפשר את הפרויקט, וכ־20,000 חברי שבט בסך הכול עוד צפויים להתפנות מהאזור.

משרדי האדריכלים ממשיכים לשתוק

בפרויקט Neom מעורבים כמה ממשרדי האדריכלים הגדולים בעולם, ובהם שמות כמו זהא חדיד אדריכלים, OMA ו־UNStudios. ארגון ALQST מתח ביקורת ישירה גם על המשרדים עצמם: "חברות אדריכלות לא יכולות להמשיך להעמיד פנים שהן לא יודעות שהן עובדות על אדמה שהתושבים שלה נהרגו, נעצרו, נשפטו לעונש מוות או פונו בכוח", נמסר מהארגון. גם ארגון הזכויות אמנסטי אינטרנשיונל מתח ביקורת על משרדי האדריכלים המשתפים פעולה עם ההפרה הבוטה לכאורה של זכויות האדם בסעודיה במסגרת הפרויקט.
לאחר החשיפה של ה־BBC פנה מגזין העיצוב dezeen לכל משרדי האדריכלים המעורבים בפרויקט כדי לקבל את תגובתם לביקורות, אולם אף משרד לא מסר תגובה.
לצד הביקורת שנמתחת על הפרויקטים החדשים של ערב הסעודית סביב סוגיות זכויות האדם, גם הנושא האקלימי הפך שנוי במחלוקת. האי סינדאלה שהושק בשבוע שעבר ממוקם במערכת ימית רחבה וייחודית, כשהמים המקיפים אותו הם בית לכ־1,100 זנים שונים של דגים, מתוכם לא פחות מ־45 זנים ייחודיים לאזור (אנדמיים). אף על פי שהחברה מתחייבת באופן פומבי להשקיע משאבים בהגנה על המערכת האקולוגית בסביבה, קשה להכחיש את העובדה שאותו אי בתולי יחסית בים האדום יהפוך למוקד משיכה למאות אלפי תיירים, שצפויים להגיע אליו בספינות ענק מזהמות.
6 צפייה בגלריה
אתר הפרויקט ניאום
אתר הפרויקט ניאום
אתר הפרויקט של העיר ניאום. כרגע הושקה הסנונית הראשונה - סינדאלה
(ynet)

6 צפייה בגלריה
ניאום
ניאום
כך אמורה להיראות העיר ניאום בתום הבנייה
(צילום: AFP)

גם פרויקט "הקו" מתואר כדוגמה יוצאת דופן של תכנון בר קיימא, אך בהצהרות הרשמיות ובאתר הפרויקט לא נמסר כיצד הוא ייבנה ואם גם תהליך ההקמה של פרויקט כה גדול ישקף את אותם ערכי קיימות. ענף הבנייה הוא בין המזהמים ביותר בעולם, אחראי על כ־40% מצריכת האנרגיה העולמית, 30% מפליטות גזי החממה, כמו גם שימוש בזבזני במים וייצור כמות אדירה של פסולת. לא נותר אלא לתהות, איך למשל ישנעו לאתר כמויות אדירות של חומרי גלם לטובת בניית הפרויקט.
על אף החזית הנחושה שמציגות המדינה וחברת Neom לממש את פרויקטי הבנייה, נראה כי הביקורת בכל זאת משפיעה על מהלך העניינים. באפריל האחרון דווח כי ערב הסעודית הקטינה את ממדי פרויקט "הקו" השאפתני ומתכננת לצמצם את יעדי האכלוס של העיר מכ־1.5 מיליון תושבים עד 2030 לכ־300 אלף. עם זאת, המדינה מתעקשת כי היעדים הסופיים לפרויקט נותרו בעינם והצמצום קשור רק בלוחות זמנים.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button