נירלט, בחירת צבעים באווירה כמו פעם, בסבנטיז

אחת ולתמיד: איזה שילוב צבעים הוא הטוב ביותר בעיצוב הבית?

חום ותכלת? סגול וירוק? הישראלים אוהבים לבן, מקסימום בז' או אפור בהיר, אבל יש עוד המון צבעים שעובדים מצוין ביחד ויכניסו הביתה אנרגיה טובה. פנינו למומחים וחזרנו עם מסקנות מגוונות. וכן, גם המלחמה (והקורונה) משפיעות על הבחירות שלנו

פורסם:
אם תשאלו ישראלי או ישראלית ממוצעים ברחוב אילו צבעים כדאי להכניס הביתה, ינוע מנעד התשובות בין שחור, לבן, אפור לבז'. הנועזים אולי יוסיפו ירקרק, כחלחל או ורדרד אנמיים, לא ביחד חלילה. בנגיעה. אחת. רכה. במילים אחרות: גג כרית או פמוט.
אבל דעו שתחום עיצוב הפנים בעולם מלא בצבעוניות, ולא כטרנד חולף או חד־עונתי. אנשים בעולם מכניסים צבעים הביתה, ובהם גם גוונים נועזים עם אמירה דומיננטית. אז לפני שאתם מאמצים את ההצעות שלנו בשתי ידיים וקופצים ראש לגלון צבע, אחת ולתמיד – יצאנו לבדוק איזה שילוב צבעים הוא הטוב ביותר בעיצוב פנים?
"במהלך שהותי במזרח הרחוק ובאיטליה זכיתי לעבוד עם גורו העיצוב והאדריכלות הבינלאומית Elisabetta Rizzato, יועצת צבע וטרנדים עיצוביים, שפתחה בפניי עולמות חדשים וססגוניים במיוחד", אומרת מרטה טלמור, מעצבת פנים עם כ־15 שנות ניסיון בתכנון ועיצוב מרחבי עסקים ומגורים. "מאז למדתי לזהות את השימוש בצבע כשחקן הראשי בעולם העיצוב, לשלב סגנונות תוך הקשבה למתרחש בתחום. באמצעות תכנון מוקפד, ניצול החלל, חלוקה נכונה והלבשה מדויקת של אביזרים ופרטי עיצוב, אני יוצרת ללקוחות שלי סביבת מגורים ביתית ומיוחדת במינה שעושה להם טוב בגוף ובנשמה, וכל זה מבלי לפחד מצבעים".
מה נראה השנה בעיצוב הבית?
"לפי המחקר של ריזאטו שעובדת במילאנו עולה שטרנדים רגועים כמו יוקרה שקטה וג'פנדי (שילוב של סגנון סקנדינבי עם יפני, יפ"נ) על הגוונים הניטרליים והאנמיים שלהם, יזוזו הצידה והגיע הזמן להסתכל קדימה. 2024 היא שנה של התאמה אישית ואינדיבידואליזם, החל משילובי צבעים ייחודיים לבית ועד תפיסה רעננה של יופי פונקציונלי שמקבל בברכה פגמים כחלק בלתי נפרד מהחיים. בפועל זה אומר שתשכחו מהסגנון התעשייתי כפי שאתם מכירים אותו, כי המגמה העכשווית מביאה לידי ביטוי סכמת צבעים קרה ורעננה של אפור וגוונים כהים יותר של חום, שוקולד וחלודה, סוג של עיצוב תעשייתי חובק תחכום אורבני. המגמה הזו שואבת השראה מהמרקמים המחוספסים והמשטחים המנומרים ומשלבת אותם בחללי פנים אלגנטיים ומודרניים. המחקרים מראים גם עלייה בשימוש בחומרים בני קיימא הן בעיצוב והן בבנייה. נראה גם פריטים ייחודיים כמו מנורות אצות, עלי כרוב, תפטיר (פטריות) או טיח יפני העשוי מסיבי אצות טבעיים".
19 צפייה בגלריה
שובו של החום לבמה העיצובית. Tacchini_Additional System, Joe Colombo, Salone del Mobile
שובו של החום לבמה העיצובית. Tacchini_Additional System, Joe Colombo, Salone del Mobile
שובו של החום לבמה העיצובית. Tacchini Additional System, Joe Colombo, Salone del Mobile
(צילום: Andrea Ferrari)

19 צפייה בגלריה
ARPER LEPAL DOSHI LEVIEN, SALONE INTERNAZIONALE 2024
ARPER LEPAL DOSHI LEVIEN, SALONE INTERNAZIONALE 2024
חלודה, ירוקים וחומים הוצגו השנה בתערוכה במילאנו. ARPER LEPAL DOSHI LEVIEN
(צילום: monica spezia-livinginside)


טלמור מציינת כי הסלונים הופכים לחללים מזמינים והיא מכנה את התהליך מינימליזם צבעוני. "ממראה נוקשה לתחושה אורגנית ומזמינה יותר. נראה מרחבים חמימים וטקסטורות עם חומרים טבעיים בפלטות צבעים ארציים יותר. אנחנו מתרחקים מהבהירים, מהלבנים והאפורים לכיוון קרמיים, חומים, חלודה וירוקים עמומים", היא אומרת, "להם נשדך טפטים וציורי קיר מפתיעים. הקירות המשעממים יקבלו תשומת לב של צבע ושל טקסטורה".
היא מוסיפה כי נראה אקלקטיות מותאמת אישית: "אני צופה שנשים לב לעיצוב עם אופי וסיפור. יש מגמה נינוחה וסגנון קז'ואל, במיוחד כשזה מגיע לרהיטים ולכן נראה חללים אקלקטיים עם וינטג' ועתיקות, מה שאומר חזרה לשילובי צבעים מפעם, כמו חרדל, זהב, בורדו וירוק".
מאיפה זה מגיע?
"טרנד המינימליזם הצבעוני הוא ההתפתחות של הטרנד שהוצג ב־2023 בשם Life is Now – 'החיים הם עכשיו' ושעוסק בגילוי מחדש של רווחה על ידי חזרה לשורשים ולאותנטיות. בעיצוב זה אומר חזרה למלאכת יד, שימוש בחומרים טבעיים וחזרה לצורות טבעיות יותר. מבחינת צבעים זה אומר פלטה בהשראת גוונים חמים ומדבריים, עם תחושה של שנות ה־70. הטרנד הזה שואב השראה מהאווירה השלווה של הים התיכון והמטרה היא להחדיר את תחושת הרגיעה שחוויתם במהלך החופשות שלכם לנוחות של הבתים שלכם. הפלטה כוללת תערובת הרמונית של גוונים כחולים כמו הורטנזיה (תכול) וכחול ביזנטי, עם צבעים משלימים של גוונים תוססים של פפריקה ואדום אלמוגים רך. מחקרים מצביעים שצבעים בתוך הספקטרום של אדום וכחול הם המגוונים ביותר כשרוצים ליצור הדגשות בחללים ניטרליים".
19 צפייה בגלריה
פפריקה ואדום אלמוג רך, Acerbis_Lokum_Sabine Marcelis_Samolen del Mobile
פפריקה ואדום אלמוג רך, Acerbis_Lokum_Sabine Marcelis_Samolen del Mobile
גוונים תוססים של פפריקה ואדום אלמוגים רך, Acerbis Lokum Sabine Marcelis
(צילום: Thomas Pagani)

19 צפייה בגלריה
שילוב מנצח: חום חולי ותכלת, CIMENTO_SPRUZZATO_ PATRICIA URQUIOLA_SALONE INTERNAZIONALE 2024
שילוב מנצח: חום חולי ותכלת, CIMENTO_SPRUZZATO_ PATRICIA URQUIOLA_SALONE INTERNAZIONALE 2024
שילוב מנצח: חום חולי ותכלת, CIMENTO SPRUZZATO PATRICIA URQUIOLA
(צילום: monica spezia-livinginside)

בנוסף מציינת טלמור כי התקופה העכשווית מסמלת את תחייתו של החום על גווניו. "שנת 2024 היא מעבר מהאפורים לחומים. צבע שוקולד נחשב לאחד הפופולריים היום בעולם. לצידו אנשים ישקיעו בצבעים עזים ונועזים. אני רואה שהמטבחים האפורים והלבנים מתמעטים לטובת חיוניות ושילובי צבעים מלאי חיים יותר".
19 צפייה בגלריה
Meritalia La Michetta, Gaetano Pesce. Salone del Mobile
Meritalia La Michetta, Gaetano Pesce. Salone del Mobile
חום בהשפעת הסבנטיז, אבל מתי נראה צבעים ממש עזים כמו של אסכולת ממפיס? Meritalia La Michetta Gaetano Pesce
(באדיבות Salone del Mobile.Milano)

שוקולד, מנטה, מסטיק?

מעצב הפנים עמיחי רוף, בעל ניסיון של כעשר שנים בתחום, משתף דרך קבע את 20 אלף העוקבות והעוקבים שלו באינסטגרם בהמלצות פרקטיות לשילובי צבעים, אימוץ טרנדים ותכנון חללים. "עבדתי בכמה משרדים מובילים בארץ בתחום העיצוב, מול לקוחות פרטיים ועסקיים. באחד הפרויקטים הובלתי עיצוב משרדים של אחת החברות הגדולות בעולם, בחלל בשטח של 18,000 מ"ר. אך לפני כשנתיים עזבתי משרה של מנהל עיצוב כדי להפוך לעצמאי. בתקופה המורכבת שאנחנו עוברים, אני מרגיש שהתפקיד שלי כמעצב מקבל משמעות עמוקה. יש בכוחו של העיצוב להעניק לכולנו רגעי חסד קטנים".
אז מהם שילובי הצבעים שעובדים טוב בעיצוב פנים?
"שילובי הצבעים הם אינסופיים, אבל אני יכול להמליץ על שילובים שבעיניי עובדים ממש טוב ביחד. למשל כתום־טרקוטה וירוק. כתום־טרקוטה מככב באופנה כבר תקופה ארוכה, רואים אותו חזק בעיצוב מסחרי, אבל לעיצוב הבתים הוא עדיין לא חדר ממש ואני מרגיש שיש לצבע הזה עוצמה מטורפת. ספה אחת בגוון טרקוטה יכולה לשדרג את כל הבית. שילוב נוסף שעובד ממש טוב הוא מוקה ותכלת. אלה גוונים שאנשים בישראל אוהבים מאוד, במיוחד מי שמתחבר לסגנון הכפרי, או לחילופין – אפור ותכלת. כגוון שלישי לשילוב זה אפשר להוסיף צהוב כדי להקפיץ מעט. שילוב נוסף שהוא ממש טוב בעיניי הוא בז', מנטה וחום שוקולד".
19 צפייה בגלריה
הצעות לשילוב צבעים של המעצב עמיחי רוף
הצעות לשילוב צבעים של המעצב עמיחי רוף
כתום־טרקוטה במרכז. הצעות לשילוב צבעים של המעצב עמיחי רוף
(נעשה ב-AI)

19 צפייה בגלריה
הצעות לשילוב צבעים של המעצב עמיחי רוף
הצעות לשילוב צבעים של המעצב עמיחי רוף
ירוק וסגול - שילוב מנצח
(נעשה ב-AI)

איך הגעת לעסוק בנושא שילוב הצבעים?
"שאלת שילובי הצבעים מייצרת קונפליקט שאני פוגש במהלך עבודתי. 'איזה צבע יתאים לי לקיר מאחורי ספה כתומה?' או 'אילו גוונים יעבדו עם הרצפה האפורה שלי?' ועוד שאלות דומות שמגיעות אליי שוב ושוב. כשכל הבית כבר מרוהט ומאובזר, ופתאום בעלי הבית רוצים לבחור איזו תמונה לקיר או להחליף את הכריות, זאת מיד השאלה שעולה - 'איזה צבע יתאים, ישתלב, יבלוט?'".
איך הסקת את המסקנות שבהן אתה משתף לקוחות ועוקבים?
"ראשית, חשוב להבין - שילוב צבעים שעובד טוב זה לא סתם במקרה. מאחורי ההתאמה הזו יש תורה שלמה. בהתאמת צבעים חייבים להתייחס לניגודיות, לשאלה אם הגוון הוא חם או קר. אלה שאלות שהן הבסיס להתאמה ויש עוד מרכיבים רבים שיוצרים את ההתאמה ושצריך להיות מודעים להם.
יחד עם זה אני מבין שלא לכל אחד יש יכולת לדמיין איך הדברים ייראו ביחד ולפי זה לתכנן, ואת היכולת הזו אני שמח לחלוק עם אנשים. כשהתחלתי להעלות את הנושא של שילובי הצבעים ברשת, בחרתי קודם כול בשילובים שהשתמשתי בהם בעבר ושאני באופן אישי ממש אוהב. בהמשך התייחסתי גם לגוונים שישראלים אוהבים, ומאוחר יותר הרחבתי את המגוון כך שהוא ייתן מענה לסגנונות שונים של אנשים. למשל, כשיצרתי שילוב שהוא יחסית מונוכרומטי, הוספתי גם שילוב אחד נועז יותר. ככל שהסרטונים שיצרתי ברשת צברו תאוצה, זה דרש ממני לחפש שילובים חדשים שעובדים מעולה ביחד, ובשלב זה בחרתי גם לשאול את העוקבים אילו מהשילובים מעניינים אותם יותר – האם פסטליים או בהירים? האם נועזים או רגועים? כמי שחשוף גם לטרנדים ולאופנות חדשות שצצות ועולות, כמו הצבע הסגול שלאחרונה מופיע הרבה, אני מתייחס גם להיבט הזה ובאחד הסרטונים שהעליתי השתמשתי בסגול כדי להמחיש את השימוש בו".
שילוב צבעים מסוים מתאים למקום ספציפי או שזה אוניברסלי?
"בגדול חשוב לדעת שהכול הוא עניין של מינונים, ושיש כמובן הבדל גדול בין הבית הפרטי ובין חללים ציבוריים. בחללים ציבוריים אפשר יותר 'להשתולל' עם הצבעים, אבל בבתים רוב האנשים יעדיפו לא להגזים עם הצבעוניות. לאחרונה למשל חיפשתי אריחים ירוקים לקיר בחדר הרחצה והגעתי לאחת החנויות הגדולות בארץ. להפתעתי לספק לא היו כמעט אופציות להציע, בטענה שאין לזה כמעט דרישה. ברור לי שלא סתם שאין לצבע הנועז הזה דרישה. בחדרי הרחצה אנשים פחות מעזים להשתולל עם צבעים, ואם כבר יעזו – יבחרו בצבע אחד דומיננטי וכל שאר הפריטים יהיו מאוד רגועים ובהירים. במהלך עבודתי גיליתי שרוב חדרי הרחצה בארץ הם בלבן או באפור בהיר עם נגיעה של צבע. לפעמים זה נובע מפחד, אבל לפעמים גם מתוך איזה צורך של אנשים לשמור על משהו רגוע ונעים בחלל האינטימי והקטן הזה. אנשים יעזו יותר בשירותי האורחים, כי התחושה היא ששם לגיטימי יותר לתת שואו. נתקלתי בלקוחות שבחרו לא להשתמש בצבע בבית בכלל, מלבד בפינה אחת, למשל, פינת נטילת ידיים ששם נתנו לי יד חופשית ואמרו 'יאללה, מה שבא לך'".

מה לגבי המטבח, גם שם אין תעוזה?
"המטבח הביתי הוא עולם עיצובי בפני עצמו. רוב האנשים בוחרים צבעים ניטרליים. אמנם יש מטבחים כחולים או ירוקים, אבל זה תמיד יהיה בשילוב עם צבעים ניטרליים. לעומת זאת, בשאר החלל הציבורי אני מציע ואנשים מעיזים ללכת על שילובים של צבעים מגוונים ודרמטיים יותר".
יש משהו שלא עובד או לא מתאים בארץ?
"בארץ אנשים נוטים ללכת על שילובים רגועים והשאלה 'מה מתאים לאפור' עולה הרבה בפגישות. אני מודה שלי זה קצת קשה. אני אמנם משתמש הרבה באפור, אבל לא אוהב להשתמש בו כגוון מוביל. בכל פרויקט הרצון שלי כמעצב הוא להביא משהו חדש ולא ללכת על המוכר והבטוח. כמעצב אני מגיע בגישה הפוכה. נקודת המוצא שלי היא שהכול יכול לעבוד. הכול מותר. ומשם אפשר להתחיל ולמצוא את השילוב המדויק ללקוח".
19 צפייה בגלריה
שילוב מנצח - בז', מנטה וחום
שילוב מנצח - בז', מנטה וחום
שילוב מנצח - בז', מנטה וחום
(הדמיה ב-AI: עמיחי רוף)

19 צפייה בגלריה
שילוב מנצח - תכלת ומוקה
שילוב מנצח - תכלת ומוקה
שילוב מנצח - תכלת ומוקה
(הדמיה ב-AI: עמיחי רוף)

מה אוהבים הישראלים? במילה אחת: רגוע

טמבור השיקה לפני כמה חודשים את קולקציית הצבעים החדשה שלה, הנושאת את השם Balance (חוכמת האיזון). "אנחנו חיים בעידן של שינויים מרחיקי לכת המתרחשים בקצב מסחרר. חלקם מעודדים אותנו לפרוץ קדימה ביתר שאת, חלקם מזמינים אותנו לעצור ולחשוב מחדש על הדרך שבה אנחנו חיים ועל המרחבים שבהם אנחנו מבלים את הזמן שלנו", אומרת ניבה יחיאב אלון, Head of Design בחברת טמבור. "אנחנו רוצים שהמרחבים הללו יהפכו את איכות החיים שלנו לטובה ומיטיבה, שייתנו ביטוי לטבע שסובב אותנו – צמחים, עצים, אדמה, אוויר ומים, ושיא פשרו לנו לנוח ולהיטען בכוחות מחודשים".
19 צפייה בגלריה
חום בגוון חול ותכלת עמוק. טמבור - צבעי השנה 2024
חום בגוון חול ותכלת עמוק. טמבור - צבעי השנה 2024
חום בגוון חול ותכלת עמוק. טמבור - צבעי השנה 2024
(באדיבות טמבור)

19 צפייה בגלריה
טמבור, קולקציית באלאנס. מניפה וקונצרטינה
טמבור, קולקציית באלאנס. מניפה וקונצרטינה
טמבור, קולקציית באלאנס - השאיפה לאיזון בעתות משבר
(צילום: אלעד ברמי)

בקולקציה גיבשה יחיאב אלון חמש קבוצות גוונים, שלכל אחת מהן השפעה אחרת עלינו – ושעובדות טוב יחד. הן זכו לשמות מרנינים כמו רוגע וחופש (עם גוונים כחולים ואפורים), תחושות של התחדשות (ירוקים), נינוחות (גוני אדמה מחול בהיר ועד קרקע בזלתית כהה), יציבות (צבעים טבעיים, מאפורים ועד אדמדמים וכתומים רוויים), ותחושת היקסמות שגורמת ללב שלנו להחסיר פעימה (צבעים נועזים יחסית הכוללים כתומים, ורודים וסגולים).
לקראת ההשקה ערכו בחברת הצבעים סקר (באמצעות מכון המחקר SAPIO), שממנו עלו כמה נתונים מעניינים. למשל, 74% מהנשאלים הביעו תחושות שליליות בתקופה האחרונה ו־53% דיווחו שהם נמצאים יותר בבית ביחס לתקופה שלפני המלחמה. "לכן, הגיוני שירצו לשדרג את הסביבה שלהם ולהשקיע בצבע חדש, זו הדרך הזולה והמהירה לחולל שינוי", מסבירה אחיאב אלון. האמירה הזו בהחלט תומכת בנתון הבא: לשאלה 'אילו תחושות עלו בך לאחר הצביעה של הבית?', ענו כ־90% כי הרגישו שינוי חיובי בתחושה וציינו מושגים כמו התחדשות, ניקיון, רעננות ורוגע.
עם זאת, עלה הקושי: באיזה צבע לבחור מהשפע הקיים ואיך הוא ייראה בבית שלנו ולא בקטלוג או בחלל אחר? כדי לענות על כך ולהפיג חלק מהחששות השיקו בטמבור ערכת טסטר בהזמנה אונליין עם שליח עד הבית במחיר של עשרה שקלים. אפשר להזמין דוגמית צבע של 100 מ"ל המתאים לכיסוי של מ"ר אחד, ולהחליט.
19 צפייה בגלריה
מימין צבע המשדר נינוחות, משמאל צבע השנה - גוון חול מוזהב, טמבור
מימין צבע המשדר נינוחות, משמאל צבע השנה - גוון חול מוזהב, טמבור
מימין צבע המשדר נינוחות, משמאל צבע השנה - גוון חול מוזהב, טמבור
(צילום: בועז לביא)

אז בכל זאת, איך בוחרים שילוב צבעים הביתה?
"אני מאמינה שגוון הוא תלוי נסיבות – מקום, אור, תקופה, סגנון, התנהגות, תרבות ועוד. לכן אני פחות דוגלת בשילובים מנצחים, ואני אפילו מקפידה לא לזכור בעל פה את השמות והקודים של הגוונים – כך אני פותחת כל פעם מחדש את המניפה, ובוחרת מחדש ולא 'על אוטומט'", מסבירה יחיאב אלון. "לאורך השנים בניתי לעצמי ארגז כלים, שבעזרתו אני בונה שילובי גוונים או קולקציה. אלו עקרונות מנחים, שאני בוחנת אותם בכל פעם מחדש: גוון הוא דבר יחסי ולא אבסולוטי. הוא מושפע מכל מה שנמצא סביבו, ולכן עליי לחשוב על המכלול ולא רק על הגוון עצמו; מה הסיפור שאני מספרת? מה התחושה/ החוויה שאני רוצה ליצור? מה צריך לקרות בחלל? מה המשמעות של כל גוון? לכאן נכנסת הפסיכולוגיה של הצבע וגם הקשרים תרבותיים שלו; מה כל גוון יכול לעשות בחלל, למשל, לבלוט, לטשטש, להרחיב, לקרב, להרחיק וכן הלאה".
יש משהו שעובד טוב במיוחד בארץ, או לחילופין – משהו שממש לא?
"אספר סיפור קצר, שהיה נקודת תפנית משמעותית עבורי בהבנה של גוונים: אי שם בשנת 2004 טסתי לכנס מקצועי בסינגפור. באחד הימים הפנויים נסעתי לבקר בשמורת הסחלבים. בדרך עברנו בשכונת יוקרה, שבה כל וילה הייתה צבועה בגוון זרחני טרופי אחר: ירוק זרחני, צהוב זרחני, כתום זרחני ועוד. התגובה הראשונה שלי הייתה שוק. אוי ואבוי. מה זה הדבר הזה? ואז שאלתי את עצמי אם זה באמת כל כך נורא. כשעניתי לעצמי 'לא, זה אפילו נראה ממש טוב', הבנתי שאני צריכה לעצור ולחשוב על הלמה. למה זה נראה טוב כאן, בסינגפור? והאם זה ייראה טוב גם בישראל? אז למה זה נראה טוב בסינגפור לדעתי? האקלים המקומי הטרופי והלח יוצר מעין פילטר לאור השמש החזק ומרכך אותו. בנוסף, הבנייה בסינגפור צפופה מאוד, ויחד עם זאת שומר על הצמחייה הטבעית העבותה, כך שגם גורדי שחקים נראים כאילו הם צומחים מתוך הג'ונגל והקומות הראשונות טובלות בירוק. כשאלו התנאים הסביבתיים המקומיים, גוונים טרופיים וזרחניים נראים מצוין ומספרים את הסיפור של המקום. עכשיו ניסיתי לעשות העתק הדבק בדמיון ולתרגם את הסיטואציה לישראל. נכון ל־2004 הבנייה כאן הייתה פחות צפופה, אין כאן צמחייה עבותה, אם כבר להפך, יש סוג של צחיחות. השמש שלנו יוקדת וקופחת, ובהיעדר צמחייה היא אפילו מסנוורת, ויש לנו המון המון המון אבק. אז לא – גוונים טרופיים זרחניים לא יעבדו כאן טוב. הם ייראו כנטע זר או כגחמה, שזה אולי טוב למתחם פופ־אפ, אבל פחות למבנה משרדים או מגורים. הם יתפסו הרבה אבק או ידהו בשמש. הם ייראו 'לא מכאן'".
לתשובה מה כן מתאים בארץ היא עונה: "אני מאמינה בחיבור למקום ובבידול ושייכות באמצעות המקום. תפיסת התכנון הקיימת שבה שכונות בנתניה, פתח תקווה, רחובות וקריית ביאליק נראות אותו דבר – שגויה בעיניי. עדיין לא פיתחנו שפת בנייה ישראלית. עיצוב כן. בנייה לא. עדיין אין לנו מסורת ויסודות, אנחנו עדיין מתנסים".
19 צפייה בגלריה
מימין דוגמה לצבע מקבוצת רוגע, משמאל צבע מליין התחדשות, הצבעים של טמבור ל 2024
מימין דוגמה לצבע מקבוצת רוגע, משמאל צבע מליין התחדשות, הצבעים של טמבור ל 2024
מימין דוגמה לצבע מקבוצת רוגע, משמאל צבע מליין התחדשות, הצבעים של טמבור ל-2024
(צילום: בועז לביא)

19 צפייה בגלריה
מימין דוגמה להתפעמות, משמאל ליציבות, קולרציית באלאנס של טמבור
מימין דוגמה להתפעמות, משמאל ליציבות, קולרציית באלאנס של טמבור
מימין דוגמה לגוון מהתפעמות, משמאל ליציבות, קולקציית באלאנס של טמבור
(צילום: בועז לביא)

זה מסביר את השמרנות הישראלית בנוגע לצבעים?
"כן, זה גם חלק מהסיבה שישראלים שמרנים יחסית בתחום עיצוב הבית ובכל מה שקשור לצבעוניות. בית יושב אצלנו על התפיסה של הישרדות, הגנה, מקלט. עדיין לא הגענו אל המנוחה והנחלה. אנחנו עדיין 'בונים מקלטים' או מוצאים 'פתרונות דיור'. נוסיף לכך את העובדה שישראל היא במקום הראשון והמפוקפק במדד יוקר המחיה במדינות ה־OECD, ומספר המשכורות הדרושות להחזר המשכנתה הוא הגבוה ביותר. כשקונים דירה שמשלמים עליה לאורך 32-25 שנים, רוצים שהיא תחזיק מעמד לאורך זמן. התפיסה הזו בעצם מגבילה את האפשרות שלנו להיות קלילים או הרפתקניים בעיצוב הבית ובבחירת הצבעים בו".
19 צפייה בגלריה
נירלט, קולקציית איזון פנימי 2024
נירלט, קולקציית איזון פנימי 2024
נירלט, קולקציית איזון פנימי 2024
(הדמיה: סטודיו מעיין גולן, אומנות: תמר ברניצקי לגלריה 1of135)

19 צפייה בגלריה
צבע השנה של נירלט ל-2024 - אחדות
צבע השנה של נירלט ל-2024 - אחדות
צבע השנה של נירלט ל-2024 - אחדות
(הדמיה באדיבות נירלט)

גם בחברת הצבעים נירלט השיקו לאחרונה קולקציית צבעים. הייתה להם אחת מוכנה אבל כשהגיע 7 באוקטובר ואיתו שריפת המפעל של החברה בניר־עוז (ופגיעה וחטיפה של עובדים) – עשו שם חישוב מסלול מחדש וזנחו את הקולקציה המקורית לטובת גיבוש תמהיל שמתאים יותר למציאות הישראלית בעת מלחמה.
המעצב ויזם העיצוב גיל רויטר מלווה את נירלט בבניית הקולקציות שלה כבר כמה שנים. "בתהליך הבחירה של הצבעים לשנה – מתוך המניפה הקיימת – בוחנים אלמנטים תרבותיים, כלכליים, חברתיים וגיאוגרפיים ומנסים ללקט את הגוונים הנכונים להלך הרוח", הוא מסביר.
"מאז שחזרתי ממילאנו אני מבין שטרנדים הם בכלל לא רלוונטיים כשבונים בית. חשוב לא לבחור את מה שאנחנו אוהבים אלא להתייעץ עם מומחים במגוון תחומים, כדי לגבש משפחות צבעים שיענו על טווח רחב של סגנונות ואנשים", מסביר רויטר. "החלטנו על חמישה עולמות צבע: איזון פנימי (גוונים רכים וחיוורים); קרקע יציבה (זהובים וירוקים, חול ואדמה); כמו פעם (גוונים מעושנים ורוויים כמו ירוק ליים, חרדל וורוד); קסם של צבע (גוונים פסטליים אנרגטיים כמו סגול, טורקיז ואדמדם, לצד שחור ולבן מאזנים); והעיר הגדולה (סקאלה מינימליסטית אורבנית של אפרפרים וכחולים־ירוקים)".
19 צפייה בגלריה
עולמות הצבע של נירלט לשנת 2024
עולמות הצבע של נירלט לשנת 2024
עולמות הצבע של נירלט לשנת 2024
(באדיבות החברה)

אז מה עובד טוב? כי נראה שגם בקולקציה יש מגוון רחב ומבלבל.
"כדאי לדבוק בכלל של ניגודים משלימים. כאמור, כל הצבעים כבר קיימים במניפה ואנחנו, בקטלוג השנתי, רק מגבשים הצעת הגשה. בכל אחד מחמשת עולמות הצבע בחרנו בשמונה גוונים מובילים שתומכים זה בזה ועובדים טוב ביחד, למשל, ורדרד ותכלכל בפלטה שנקראת 'איזון פנימי', חום חמרה עם ירוק בפלטה 'קרקע יציבה', אפור עם ירוק וכחול בפלטת 'העיר הגדולה'. בנינו את המשפחות כך שהצבעים בתוכן ישתלבו טוב ביחד".
19 צפייה בגלריה
חיים ילין מתכופף לאדמה בגוון זהוב חולי. השראה לצבע השנה של נירלט, בעקבות המלחמה
חיים ילין מתכופף לאדמה בגוון זהוב חולי. השראה לצבע השנה של נירלט, בעקבות המלחמה
חיים ילין מתכופף לאדמה בגוון זהוב חולי. השראה לצבע השנה של נירלט, בעקבות המלחמה
(צילום: גדי קבלו)

רויטר מציין כי לפני 7 באוקטובר עמדו להכריז על חום שוקולד כצבע השנה של נירלט, אך החליטו לשנות לצבע חום בהיר יותר - שורשי, טבעי, ישראלי, שמזכיר אדמה ושקיבל את השם המתבקש "אחדות". רויטר מציין כי הצבע נבחר אחרי שראה את חיים ילין מבארי ורכן על רגבי אדמה בעוטף עזה אחרי האסון. אגב, באופן מפתיע, או שלא, צבע השנה של טמבור בשם Dry Gold דומה לו מאוד, ואליו הם שידכו צבע משלים בגוון תכלת עמוק בשם Park Water.
לסיום מפציר רויטר לשלב צבע בבתים ולנסות לברוח ולו במעט מהלבן הרווח בדירות הקבלן בארץ. "הכי קל, מהיר וזול לשנות אווירה בבית בעזרת צבע על הקיר", הוא אומר, "ברגע שהוספתי פיגמנט אפרפר או בז' במקום הלבן הבוהק – כבר קיבלתי אווירה אחרת והוספתי אופי לקירות".
הישראלים שמרנים בצבע?
"ב־2019 הלכנו על קולקציית צבעים גלקטית קוסמית עם סגולים, כסופים וכחולים. אנשים לא הצליחו לעכל אותה. אנשים בארץ מפחדים לצבוע חלל שלם בצבע כהה. בחו"ל רואים חללים שלמים בצבעים כהים ודרמטיים כמו ירוק עשיר, כחול כהה, חום רווי ושם אין שמש כמעט. אבל רואים שינוי, גוונים כהים באים לידי ביטוי אצל מעצבים ואדריכלים. זו עדיין לא חוויה מאוד צבעונית, אבל זה שינוי. צבעים מספרים סיפור על הדיירים וזו הזדמנות למעצבים לבדל את עצמם, כי הכול כבר נראה אותו דבר ונראה פרווה. אם כבר צבעים, אז בארץ אוהבים כחולים וירוקים על פני כתומים, צהובים ואדומים. מעדיפים צבע רגוע. ראשונים להיות נועזים הם המקומות המסחריים, כמו מסעדות, מלונות בוטיק ומשרדים. שם יש דרישה לצבעים והרבה מהם. בבתים זה נכנס במשורה, למשל בחדר משחקים, חדר מדיה, חדר טלוויזיה או בשירותי האורחים. השלב הבא הוא חדר שינה בצבע דומיננטי".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button