רהיטים ישנים יכולים להפתיע. עבור אוהבי הווינטג' הם יכולים להיות "פיס" מרהיב ומסקרן בבית, ועבור אוהבי ה-DIY מדובר בפרויקט שיכול להוציא פירות מדהימים. אחרי שנים של עבודה בשימור ושחזור ציורי קיר ושנים נוספות כמעצבת פנים, הגעתי למסקנה שהתשוקה האמיתית שלי נמצאת על התפר - בשיפוץ רהיטים ישנים, בשחזור, בשיוף ובצביעה שלהם. בלתת להם חיים חדשים.
בארון הזה הזה פגשתי במקרה. הוא שכב בחצר של חבר משפחה שרצה להיפטר ממנו. הוריו קיבלו את הרהיט כחלק מתכולת ביתם במעמד הקנייה בשנות ה-50. אופי הרהיט, ההיסטוריה שלו והאלמנטים המגולפים שמעטרים אותו גרמו לי להתאהב מיד. הפוטנציאל שהיה בו כאילו זעק אליי וביקש ממני לקחת אותו.
החלטתי להפוך את הארון לבופה שימושי. ברגע שראיתי אותו ידעתי שאני רוצה שיהיה בגוון ירקרק וכמעט פסטלי, ובהמשך, החלטתי שהוא יהיה מחווה לסדרה המצליחה שראיתי בתקופת הקורונה ואהבתי מאוד - גמביט המלכה - באמצעות דוגמת לוח שח-מט שתהיה מרכזית בו. שלבי המהפך שעבר הארון רלוונטיים לכל רהיט שתרצו להעניק לו חיים חדשים. כל מה שאתם צריכים כדי לעשות זאת בעצמכם הם דימיון והשראה.
1. ניקוי והורדת שכבות ישנות
בשלב הראשון בשיפוצו של כל רהיט ישן, נבצע ניקוי והורדת שכבת צבע ופוליטורה ישנה באמצעות שיוף ידני או משייף חשמלי שנמצא בכל טמבוריה. פוליטורה היא תערובת של שרף מדוללת בתמיסת אלכוהול המיועדת לשימור הרהיטים. שכבת הפוליטורה בארון הישן הייתה הרוסה והתפרקה ממנו, בגלל שינויי מזג האוויר שחווה כשעמד בחצר הבית. כל הרהיט עבר שיוף מאסיבי בהדרגה ושיוף פנימי לתפיסה טובה וחזקה של שכבת הצבע החדשה.
2. מילוי סדקים ושברים
בשלב הבא נמלא סדקים, חורים ושברים ברהיט. בארון הישן היו מספר שברים וסדקים, במיוחד בדופן התחתונה. באמצעות מילוי דבק שפכטל עץ התקבלו פני רהיט חלקים וחזקים המוכנים לשלב הצבע.
3. חיזוק בסיס הרהיט
כדי שהרהיט יחזיק מעמד ויוכל לשמש אותנו נאמנה, נחזק היטב את בסיסו. בסיס הארון שהתפרק, הוסר באמצעות שיוף וקיבל חיזוק של שכבת עץ דקה שחוברה מלמטה. כאן גם הוחלפו רגלי הארון הישן ברגלי עץ חדשות.
4. צביעה בפריימר
אחרי שיוף סופי ורגע לפני צביעתו בצעים לבחירתנו, נצבע את הרהיט בפריימר. הפריימר הוא שכבה המקשרת בין שכבת החומר החלקה לבין שכבת הצבע הראשונה, לרוב מדובר באמולסיה מדוללת של צבע בסיס, חסר גוון. במקרה הזה, עשיתי שימוש בפריימר "בונדרול".
5. צביעת בסיס
כעת ללב הצבע. הארון כולו נצבע בצבע Bay Green, על בסיס פסטל וינטאג' של טמבור. אני עשיתי שימוש בהתזה בעזרת קומפרסור ואקדח צבע, אך כמובן שניתן לצבוע בעזרת מברשת, גלגלת או ספריי צבע. התזה באקדח צבע מעניקה גימור חלק ואחיד יותר, ומקצרת את זמן הצביעה.
6. צביעת האלמנט המרכזי
בשלב זה החלטתי לצבוע את דלתות הארון בדוגמת לוח שח-מט בשחור ולבן. ציירתי את משבצות לוח השח-מט וצבעתי את הריבועים. שווה לקחת את הזמן בצביעה ולא להשתמש בשיטת החלוקה באמצעות מסקינג-טייפ, יש משהו מאוד מדיטטיבי ומרגיע בצביעה המדויקת.
7. צביעת שטחים נוספים
שתי המגירות וצדי הבופה חולקו לפסים רחבים שרוחבם זהה לרוחב קוביית לוח השח-מט. כך נשמרה הסימטריה והשפה שנבחרה למרכז הרהיט ממשיכה גם בצדיו ובתחתיתו. במקרה הזה, השתמשתי במסקינג-טייפ כדי לצייר ולצבוע את הפסים בצורה ישרה ומדויקת.
8. צביעת "אומברה" לעמודי הארון
החלטתי להדגיש את עמודי הארון הספירליים באמצעות צביעה בטכניקת "אומברה", שבה קיים מעבר מוורוד כהה לוורוד בהיר. כדי ליצור את האפקט בחרתי צבע בסיס שאותו הבהרתי לשתי רמות שונות באמצעות הוספת צבע לבן.
תחילה צבעתי סטריפ אופקי רחב בגוון הכהה ביותר של הוורוד, מתחתיו צבעתי סטריפ אופקי באותו הרוחב בגוון אחד בהיר יותר. על הפעולה חזרתי פעם נוספת עם הגוון הבהיר ביותר, כשלבסוף סיימתי בסטריפ אופקי בצבע לבן.
בעזרת התזה של מים מבקבוק "שפריצר", טשטשתי את גבולות הסטריפים האופקיים, בעדינות רבה באמצעות מברשת. התוצאה המתקבלת היא זרימה חלקה של הצבע מכהה לבהיר - זהו אפקט האומברה.
9. צביעת פנים המגירות
חלל הפנים של המגירות קיבל צבע ורוד פוקסיה בוהק, כדי ליצור קונטרסט לשטח החוץ הפסטלי. לצביעה בחרתי בצבע על בסיס שמן, שניתן לניגוב ובעל חיים ארוכים יותר.
10. צביעת "מטבעות" בצדי הארון
את האלמנט היפהפה של "מטבעות" מסודרות זו על גבי זו בשני צדי הארון בחרתי להדגיש בצבע זהב. בעברי עבדתי בשימור ושחזור ציורי קיר, והתעסקתי רבות עם טכניקת ציפוי בעלי זהב. יש בטכניקה הזו משהו קסום והתוצר הסופי הוא מראה עשיר וכמעט קתדרלי. שום צבע לא יכול להתחרות בעלי הזהב, משום שמדובר בחומר שבו למעלה מ-90 אחוזים של זהב אמיתי. אך אל דאגה - מחיר של כ-10 דפי זהב הוא כ-60 ש"ח בחנויות היצירה השונות. בעלי אקספרס המחיר הרבה יותר זול.
כדי להדביק את עלי הזהב, מורחים בזהירות רבה דבק בעזרת מכחול על גבי האלמנטים הנבחרים להזהבה. מחכים כ-30 דקות, עד שגוון הדבק הופך לשקוף. בעזרת מברשת יבשה ונקייה מעבירים דף זהב וצפים בו את האלמנט הנבחר. לאחר הייבוש, מעבירים מברשת רכה במיוחד על הזהב המצופה, ומורידים שאריות של זהב שלא נדבקו לדבק. מעבירים מברשת מספר פעמים נוספות, כמעט בליטוף, כאילו מאפרים לחיים או עפעפיים. כדי להמשיך את צבע הזהב לעיטורים שמעל ל"מטבעות", השתמשתי בצבע זהב ובמכחול "מניפה".
11. שכבת ההגנה הסופית
השלב האחרון הוא להגן על הבופה החדש באמצעות שכבר גימור שמטרתה לשמור על הצבעים חיים לאורך זמן. אני משתמשת לרוב בשכבת הגנה של ציורים מתוצרת אנגליה, שנקראת Winsor&Newton matt varnish. ניתן גם להשתמש בספריי הגנה Chalked Paint של חברת Rust-Oleum.
קרינה אוקסמן היא בעלת מותג הקיימות COMO-DA