מאוהל ארעי, לינה באי נידח ומחסור במוצרי בסיס – הבית החדש והמעוצב של דורין דותן פרקש בהרצליה לא יכול להיות רחוק יותר מכל אסוציאציה של הריאליטי הישרדות שהכניס אותה לתודעה של הציבור הרחב. דותן פרקש (29), מתמודדת בעונה האחרונה של התוכנית "הישרדות", היא גם בעלת אתר מקוון לעיצוב הבית, יוצרת תוכן ומשפיענית רשת בעולמות עיצוב הבית ואופנה.
דורין משתפת את העוקבים והעוקבות שלה בסיור מצולם בבית החדש:
היא נשואה מזה כשנתיים וזהו ביתה הראשון, שעליו, לדבריה, חלמה והגשימה בגדול, מבלי להתפשר. "היה לי חשוב שתהיה בו תחושה חמימה של בית, וגם תחושה של חופש. שגם כשאסע לחופשות אוכל להגיד שחדר מלון לא משתווה לרמה שיש לי בבית", אומרת דורין דותן פרקש בחיוך. במהלך השיפוץ לדירה היא יצאה לצילומי "הישרדות", ואלו נעצרו למשך כחודשיים. כעת היא מציגה לעוקבים שלה ולנו את הבית החדש.
היו לך חלומות או מחשבות, תוך כדי הצילומים, על דברים שכדאי להעצים בבית, יותר מתחושת חמימות ביתית?
"גרתי בדירות שכורות בתל אביב. גרתי במקומות שלא היה לי אפילו דלפק נורמלי לחתוך בו ירקות לסלט וגרתי בדירות עם מקלחות צפופות שצריך להתכופף בהן. היה לי חשוב, בלי קשר לתנאים מאתגרים, לגור בסביבה שאני נהנית בה. זה המקום שאנחנו קמים בו בבוקר, חוזרים אליו בערב, ובנוסף אני גם עובדת מהבית. אז היה לי חשוב שתהיה לי קורת גג מפנקת ולא רק מקום יפה, אלא גם בית שקל לחיות בו", היא אומרת.
על עיצוב בית החלומות, במקום דירת קבלן מהניילונים, הופקדו דורית סלע וניצן הורוביץ, מעצבי פנים וזוג בחיים. השניים בחרו לשלב אלמנטים מחבקים ומנחמים במהותם, שפע של טקסטיל ורבדים של גוונים רכים וטקסטורות עשירות לטובת מקום מפלט שכיף להתבודד בו, להתכרבל בו ביחד או בזוג, או לארח בכיף.
"אנחנו שמחים וגאים בעובדה שלא היה כמעט הבדל בין התוכניות הראשוניות שהצענו לדורין לבין התוצאה הסופית", אומר הורוביץ, "זה לא משהו נדיר אצלנו, אבל גם כאן, למרות שלדורין היה הרבה say, היא שיחררה ונתנה לנו 'מנדט' מלא לעיצוב".
דירת הקבלן שחולקה במקור לחמישה חדרים ולחדר ארונות קטן, הפכה לדירה מרווחת בת ארבעה חדרים, עם חדר ארונות מרווח במיוחד, כיאה למשפיענית רשת בתחום האופנה והעיצוב.
ישר מבחוץ, עגול מבפנים
"אנחנו לא קוראים למה שהקבלן נותן 'חדר ארונות' באמת", אומרת סלע, "מכיוון שדורין נמצאת בשלב בחיים שהיה לה קל מאוד לוותר על חדר בבית, העדפנו ליצור עבורה ועבור בעלה סוויטה מרווחת ו-walk-in wardrobe, שזה הרבה יותר שימושי עבורם. העובדה שחדר הארונות הוא חלק מהותי מחייה, הפכה לחלק חשוב בפרוגרמה שיצרנו".
הורוביץ וסלע, בעצה אחת עם דורין יצרו סגנון עיצוב חדשני שאותו הם מכנים "מטרו-סטייל" - כור היתוך של סגנונות. זהו סגנון שמשלב בין אלמנטים אולטרה-מודרניים, כמו ניתוקים בקיר וחיבור בין חומרים, לבין סגנון אקלקטי-מודרני.
"החדר הזה הוא בית המקדש שלנו", אומרת דותן פרקש בחיוך, "אני כמובן אוהבת כל חלל מחללי הבית, אבל החדר הזה הוא כל כך גדול ומפנק, שכל חברה שנכנסת אליי ורואה את העיצוב חווה בו את אפקט הוואו"
"נפגשנו אחרי שהיא שלחה לנו תמונות השראה שהיא אוהבת, ואנחנו מצידנו הגדרנו את הכיוון שלנו, ועשינו הכלאה בין הסגנון שלנו לשלה", מסביר הורוביץ, "הסגנון הזה הופך את הדירה הזו, כמו בהרבה פרויקטים אחרים שלנו, לבית אמיתי. כזו שכשנכנסים פנימה שוכחים לרגע שנמצאים בבניין עם שכנים". לדברי השניים מה שנותן את הטון הוא העובדה שהם הצליחו להגדיר מחדש את הלינאריות המובנית, במה שהם מכנים "בית ישר מבחוץ ועגול מבפנים".
עתירת חיפויים ואלמנטים צורניים, עוצבה הדירה בגישת טון סור טון על טהרת גווני הבז' החוליים, תוך שהיא יוצרת תפאורה מנחמת לשלל פריטי הריהוט היוקרתיים. "יש כאן הרבה שכבות. נתנו דגש רב על הלבשת החלל, כמו בעבודת איפור מוקפדת. גווני בסיס ברבדים, טשטושים, דגשים והבלטות – כל אלה מובילים לתוצאה שבעינינו משולה לחסרת מאמץ. בבחינת 'התעוררתי ככה'", מוסיפה סלע.
קימורים וטיח ערבה
הקירות והתקרות חופו בטיח ערבה מינרלי ונושם, בגוון חולי ומעודן, מה שמוסיף עומק ורוך לבית. "אנחנו רגילים לקירות חלקים, לתקרות שהן כמו סוג של בריסטול. אף אחד לרוב לא חושב לערער עליהם", אומרת סלע, "אבל המראה של הטיח, למרות שכרוכה ביישומו הרבה עבודה, הופכת את המראה הכללי להרבה יותר רך ומזמין. זו תחושה ששום הדמיה לא יכולה להמחיש, עד שנכנסים פנימה". לדברי דותן פרקש, לחפות את כל הבית בטיח הערבה היה כל כך חדשני עבורה, עד שהיא ראתה בזה "טירלול עיצובי" שדרש מבחינתה אומץ רב להסכים לו, אבל הוכיח את עצמו מעבר לכל ספק. "לא באמת היה מקובל לעשות קירות כאלה בכל הבית", אומר הורוביץ, "אבל עכשיו כולם רוצים וחברת הצבע מקבלת הרבה טלפונים לגבי הטיח הזה".
החידוש בקירות לא הסתכם במריחת הטיח, אלא בעיגול הפינות, תרתי משמע, ויצירת ניתוק מעוגל בין הקיר לתקרה. כזה שמזכיר דף בספר שמדפדפים בו. אלה, לצד חיפוי הפרקט, בגוון אלון מעושן ומולבן, והעובדה ששולי הרצפה נעדרים פנלים מסורתיים, הופכים את מסגרת הבית לתפאורה אולטימטיבית לכל סגנון. "יש כאן זרימה אחרת. יצרנו ניתוק בין הפרקט לטיח ו'עלינו' עם הפרקט כ-20 ס"מ כלפי מעלה, דבר שיוצר אשליה שהרצפה יותר גדולה ממה שהיא. בנוסף, הקימורים והקווים המעוגלים והפינות שמתעגלות ולא מתנגשות זו בזו, יוצרים מתח תמידי ומפגשים מרתקים שמכניסים עומק לתוך החלל", מסביר הורוביץ על השיטה.
היכל של מראות
סוויטת השינה של בני הזוג אמנם הורחבה, אך גודלה הועצם עוד יותר הודות לקיר מראות מרצפה ועד תקרה. "הקיר עוקב את צורת הקירות המתעגלים כלפי מעלה", אומר הורוביץ, "שילבנו בהם דלת בקו אפס שמובילה לחדר הרחצה ומראה עגולה במרכז המראות שבצד, שיוצרת מפגש מרתק נוסף גם בזכות טבעת תאורה רכה שמקיפה אותה. החדר הזה ממילא גדול והמראה מעניקה לו תחושה של היכל, זה משהו שיש בו עוצמה מאוד גדולה", אומרים סלע והורוביץ, "הרעיון הוא לא סתם לשבץ מראה שמכפילה את הגודל, אלא כזו שכמו מטפסת על קיר שלם, עם פינת איפור, שהיא חלק בלתי נפרד מהעבודה של דורין. ההגדלה היא אפקט משני".
שולחן האיפור, בעיצובו של אריק בן שמחון, עשוי מעץ טבעי שגם הוא מעוגל ונטול פינות חדות, עם רגליים מלבניות כתכשיט, לצדו ניצב הדום מרופד בעור בגוון קאמל. המיטה הזוגית והרחבה ניצבת בסמוך לחלון הרחב, בקצהו השני של החלל, ומראשותיה המרופדים בבד בוקלה לבן מזכירים מרשמלו אוורירי. "מיטה שהיא קצת כמו רחם שעוטף אותנו, שלגמרי מזמינה להתכרבל בה", מציינת סלע. שני גופי תאורה משתלשלים בסימטריה משני צידי המיטה, וזו נשברת בעזרת שולחנות צד בגדלים שונים, המשרתים כשידות לצד המיטה.
דלתות זכוכית גלינה, בקווים גליים, נתונות במסגרת שחורה ("כמו פס שחור בעיניים, לתיחום", אומרת סלע) מובילים לחדר הארונות רחב הידיים. "זה חדר שיוצר באיטליה ונעשה בתכנון מוקפד ביחד עם דורין", מסביר ניצן. "היא ידעה בדיוק מה היא רוצה, מה יש לה, מה צריך להיות בפרונט, זה לגמרי חלק ניכר מתחום העיסוק שלה, ולכן הוא משרת אותה במקסימום". התיחום בשחור מדגיש גם את מקצת האלמנטים בגוון הכהה, כמו פסי התאורה המגנטיים ששובצו בתקרה, רגלי השולחנות שלצד המיטה ובסיסי גופי התאורה. תיחומים נוספים נעשו בעזרת הדגשות תאורה, באופן שממסגר מחדש את קירות הבית ופריטי עיצוב שונים. "החדר הזה הוא בית המקדש שלנו", אומרת דותן פרקש בחיוך, "אני כמובן אוהבת כל חלל מחללי הבית, אבל החדר הזה הוא כל כך גדול ומפנק, שכל חברה שנכנסת אליי ורואה את העיצוב חווה בו את אפקט הוואו".
חדר הרחצה מעוצב בקווים נקיים ובמראה טבעי, עם דגש מיוחד בדמות חיפוי שיש בהדפס נימים פראי וגס מהרגיל. המעצבים מעידים כי חיפשנו אלמנט דומיננטי בחדר הרחצה, שיהיה בולט וישלב אמירה, על רקע הניקיון העיצובי. תא מקלחון רחב המתפרס לאורך הקיר, במקביל לקו ארון הרחצה, מספק חווית רחצה זוגית, עם שלל אלמנטים לפינוק מרבי, כמו משטח סאונה.
חיפוי בולט מפאר גם את שירותי האורחים, שבו עיצבו סלע והורוביץ אלמנט כיור במיוחד עבור השורדת בדימוס, "עיצבנו כיור בצורת שכבות, על טהרת גווני הבית, כזה שקצת מזכיר מרשמלו. תכננו אותו במיוחד עבור דורין", אומרת סלע.
טקסטורות ורבדים במטבח
המטבח עוצב באופן פרופורציונלי ביחס לשאר לדירה, אם כי הוא נראה גדול יותר. אשליית גודלה נובעת מההתפרשות על קיר שלם אחד של ארונות מרצפה ועד תקרה בחיפוי למינציה מתקדם בטקסטורת חריצים ובגוון שמפניה. בארונות נמצאים מוצרי החשמל לצד מקררים ומקרר יינות. אי רחב-ידיים בגוון אבן ניצב במקביל לארונות, ומשמש בעיקר כמשטח עבודה וישיבה אינטימית של בני הזוג.
בקצה השני של המטבח נמצא ארון ספרים מעוגל, שידה אייקונית עשויה בטון, בעיצובו של רפאל נבות לרוש בובואה. "זו מעין ספריה, אבל קצת אחרת", אומרת סלע, "חיפשנו ליצור א-סימטריה, שהתרחשה אמנם מעצם חלוקת החלל, אבל הדגשנו אותה בעזרת הפריט המיוחד הזה והא-סימטרי בעצמו, שנראה כאילו חופה בעצמו בטיח".
הדובדבן שעל הקצפת הוא, ללא ספק, השולחן המיוחד שבפינת האוכל, פרי עיצובם של סלע את הורוביץ. "רצינו לייצר משהו באמת מיוחד ועשינו לעצמנו חיים לא קלים", הוא אומר. לדבריו, השולחן, שעשוי משלושה חומרים שונים: פורצלן, אבן טבעית וקוריאן, דרש תיאום קפדני בין בעלי מקצוע שונים. את המראה הנקי משלימים גופי התאורה העגולים שנתלו מעל השולחן.
בקצה השני של החלל נמצא חדר המגורים, שבו ספה ארוכה ולבנה ושפע של כריות, על רקע שטיח טקסטורלי ושולחן אובלי אפור. לצדה כורסה לבנה ומחבקת, שאותה כמו מחבקת רצועת עור רחבה בגוון קאמל עם רגליים דקיקות ושחורות. עציץ גבוה וצמד יצירות אמנות משלימים את העיצוב בחלל.
מרפסת חלומית
בהמשך הסלון נמצאת מרפסת אירוח רחבה, שבה ספה גדולה, מטבח חוץ מאובזר וגולת הכותרת - שולחן משולב קמין, שמזמין להתכרבל סביב מדורת השבט בימים קרים, מבלי לכבות את הלפיד.