בני זוג בשנות ה-30 לחייהם, הורים לשלושה ילדים בגיל הרך, רכשו בקיסריה מגרש בן 600 מ"ר, ופנו למשרד ישראלביץ אדריכלים כדי שיתכננו עבורם את ביתם. "המגרש ממוקם בקו ראשון לים, צורתו מלבנית והפאה הארוכה שלו פונה מערבה. בינו לבין רצועת החוף נמצאת שמורת טבע ירוקה המאפשרת תצפית פנורמית מושלמת לים" מספרת הילה ישראלביץ, מבעלי המשרד, את יתרונות המגרש שעליו נבנה הבית, 330 מ"ר גודלו.
חזית עוצמתית
לחזית החיצונית של הבית מראה שקשה להתעלם ממנו. הקירות עשויים בטון ומסביב לדלת הכניסה מסגרת מתכתית כהה ענקית שעליה דוגמה גיאומטרית תלת-ממדית. "החוף באזור זה בנוי מכורכר, סלע רך שמאופיין בחריצים אופקיים בעלי צורה אמורפית", מסבירה ישראלביץ, "את המוטיב הזה שחזרתי בחזיתות הבית העשויות בטון. הקירות החיצוניים עשויים מיציקה של בטון מסורק במראה של חריצים אופקיים דומים לאלה של הכורכר". למסגרת שמסביב לכניסה, היא מסבירה, רצתה לשוות מראה של ברזל, אבל המתכת אינה מתאימה לשימוש באזור כל כך קרוב לים ועלולה להחליד. "במקומו השתמשתי באלומיניום צבוע בצביעת אפקטים שמשווה לו מראה של החומר הטבעי. דלת הכניסה גם היא משולבת כחלק אינטגרלי מהחזית".
"החוף באזור זה בנוי מכורכר, סלע רך שמאופיין בחריצים אופקיים בעלי צורה אמורפית. את המוטיב הזה שחזרתי בחזיתות הבית העשויות בטון. הקירות החיצוניים עשויים מיציקה של בטון מסורק במראה של חריצים אופקיים דומים לאלה של הכורכר"
לבית צורה שמזכירה את האות ו', עם מלבן אורכי גדול שממנו בולט מלבן נוסף וצר. אחרי שעוברים בדלת הכניסה נראה מצד ימין גרם המדרגות העשוי מברזל צבוע בשחור וממוסגר בתוך אותו מלבן צר. הקיר הצר שמאחורי המדרגות זהה לקירות החיצוניים של הבית, מבטון מסורק בקווים אופקיים, אבל במבט מרחוק נראה כאילו הדוגמה שעליו היא של משבצות דווקא.
את הרושם יוצר מעקה הכבלים האנכיים העשויים מנירוסטה בגוון טבעי, שעוטף את גרם המדרגות משלושה צדדים – מה שהתאפשר בזכות העובדה שגרם המדרגות מנותק מהקירות שסביבו. פאה נוספת של המעקה נמתחת סמוך לקיר בגימור בעל אפקט בטון, ואילו הפאה השלישית נמשכת לאורך קיר זכוכית בגובה כפול שדרכו נשקפים חצר הבית, הבריכה והים. מיקום המיתרים מול הזכוכית יוצר משחקים של אור וצל בתוך הבית.
נוף לפארק ולים
הקיר שמשמאל לכניסה מחופה בעץ אגוז למלוא גובהו. החיפוי ממשיך לאורך המסדרון ומחביא מאחוריו דלתות אינטגרליות נסתרות המובילות לחניה, לשירותי האורחים ולארונות התקשורת והחשמל. הקיר שממסגר את המסדרון מעברו השני עשוי כולו זכוכית ונפתח לחצר הבית. בסוף המסדרון נמצא החלל הציבורי. הרצפה כאן ובמסדרון מחופה באריחי גרניט פורצלן מדוקקים בגוון אפור שמזכיר את הבטון שנראה מחוץ לבית ובתוכו וכן את אבן הבלו-סטון השרופה שמשמשת לריצוף החצר.
חיפוי העץ של המסדרון פונה שמאלה וממשיך לקיר הקיצוני של החלל הציבורי, שבו נקבעו הקמין והטלוויזיה. מולם, על שטיח גדול ורך בגוון כסוף, מיקמה ישראלביץ ספה גדולה מרופדת בבד אפור במרקם זמש, ספת שזלונג בצבע אוף-ווייט וזוג כורסאות עם שלדת ברזל מרופדת בעור בגוון קאמל. במרכז נמצאים שני שולחנות עשויים עץ גושני בגימור צבע המדמה ברזל טבעי עם מעט חלודה, המתכתב עם הקיר המחופה בברזל שמאחורי הספה הבהירה.
אותו קיר כולל נישה שבתוכה נתלתה מראה ארוכה וכהה שמשקפת את הנופים של הפארק והים שבחוץ. שתי מנורות עומדות עשויות במבוק ומתכת מוסיפות לעיצוב ולתאורה, ועליהן נוספים פסים של ספוטים שחורים מודולריים שנקבעו בתקרה. "פשוט שולפים את הגוף ללא עזרים מיוחדים ומתקינים אותו במקום אחר על גבי ציר הפרופיל", מסבירה ישראלביץ.
אחרי הסלון נמצאת פינת האוכל, ובה שולחן ארוך מעץ אלון מושחר וכיסאות עשויים מברזל עם משענת ומושב מעור. מעל לשולחן תלויה מנורה עשויה מקונסטרוקציית נירוסטה שבה משולבות נורות לד קטנות. היא מהווה גריד לחלל הציבורי כולו ומשתלבת היטב בתפיסת העיצוב של המרחב.
המטבח שבהמשך החלל מורכב משני פסים מקבילים של ארונות. בפס הרחוק – שמהווה את הקיר התוחם של החלל הציבורי וניכר לעין כבר מהכניסה – ארונות גבוהים צבועים בצבע מטאלי כהה ומיוחד בגוון גרפיט-חציל שמסתירים בתוכם את המקרר, נישות לאחסון ומקרר אינטגרלי. לפס הזה מקביל אי עם משטח עבודה עשוי אבן טבעית כהה שבו כיור אינטגרלי מאותה האבן.
בריכה לבטלה
בצד השני של קיר הזכוכית הארוך של החלל הציבורי נמצאת החצר, שבה פינות לישיבה ולאכילה, אזור למנגל וגם בריכה הידראולית, עם מערכת שמאפשרת לשלוט בגובה של קרקעית הבריכה באופן שמשנה את עומק המים, ומאפשר אפילו להשוות את גובה הקרקעית לזה של החצר וכך לבטל את הבריכה ולהגדיל משמעותית את שטח האירוח בעת הצורך.
"בדומה לאזור האירוח עצמו, גם את קרקעית הבריכה ריצפנו באבן בלו סטון שרופה. היא לא נשחקת ולכן אופטימלית לסביבה המימית. כשהבריכה סגורה החצר כולה הופכת למישור אחיד והמשכי", מסבירה ישראלביץ. את החצר תוחמת מהעבר השני גדר שקופה עשויה מסגרת ברזל עם רשת כבלי נירוסטה דקיקים, שנבחרה כדי ליצור מראה אוורירי ולא לחסום את הנוף לפארק שאחריה. בריכות נוי קטנות ממוקמות בין הבריכה לגדר כך שהמים מגיעים ממש עד לקצה השטח הפרטי.
אור טבעי ולא מסנוור
חיפוי הקיר מעץ שמתחיל במבואת הכניסה ומלווה את ציר המדרגות ממשיך לקומה השנייה עד לראשיתו של הפרוזדור שמוביל לחדרי השינה. במסדרון עצמו הקירות והתקרה נצבעו בגוון לבן שבור נוטה לאפרפר, וכך גם דלתות הכניסה לחדרים שהן דלתות בקו אפס במישור הקיר. "אין שום אלמנט לבן בבית הזה, אפילו הווילונות בגוון אוף-ווייט", מסבירה ישראלביץ את הבחירה העיצובית. נוסף על דלתות החדרים יש בתחילת המסדרון גם דלת נסתרת, שמאחוריה חבוי חדר השירות והכביסה. רצפת הקומה כולה מחופה בפרקט עץ אלון מעושן.
המסדרון פונה לכיוון מזרח והשמש שחודרת אליו חזקה במיוחד, וכדי לפתור את הבעיה יצרה ישראלביץ בקיר המזרחי הארוך פס זכוכית שמתחיל בגובה הרצפה ומסתיים כ-50 ס"מ מעליה, כך שאור טבעי יכול לחדור לבית בלי לסנוור.
חדרי השינה נמצאים מעברו השני של המסדרון ופונים מערבה, לכיוון הים. "התצפית לים הייתה מוטיב חשוב לאורך כל תהליך התכנון ובגללה יש בבית הזה הרבה קירות זכוכית שמהווים תמונה לכל דבר, חיה, דינמית ומשתנה", מספרת ישראלביץ, "כדי לתת מענה לעוצמת האור החודרת לקומת החדרים יצרתי פרגולה שמשלימה את הקונטור המלבני של המבנה. בשעות שבהן השמש מכה, הפרגולה העמוקה חוסמת את קרינת השמש".
בקומה הזו ממוקמים שני חדרי ילדים, שלכל אחד מהם חדר רחצה פרטי. את החדר הראשון חולקים שני האחים הגדולים יותר, והשני הוא חדרו של התינוק. המרתף תוכנן כך שבעתיד יהיה אפשר להעביר אליו את אחד הילדים כדי שלכל אחד מהם יהיה חדר פרטי. כרגע נמצאים שם חדר העבודה של האב – בממ"ד – ומרחב גדול שמשמש למשחק ויצירה. עבור שני הגדולים תוכננה יחידת מיטות המורכבת משתי מיטות נפרדות עם גב משותף עשוי בד בגוון כתמתם. בין שתי המיטות נמצא ספסל עם מגירה שעליו ניתן לשבת כדי להקריא סיפור לפני שינה. הקירות חופו בטפט בהיר עם דוגמת כוכבים שחוזר גם בחדרו של התינוק, הפעם בצבע כחול.
בקצה המסדרון ממוקם חדר השינה רחב הידיים של ההורים. עם הכניסה לחדר מבחינים מימין בעבודת נגרות מחורצת בקווים אנכיים תלת-ממדיים וצבועה בצבע אפוקסי כהה, שמגדירה את תחילתו של חדר הארונות. אחריו נמצאים חלל השינה – עם מיטה שנשענת על קיר מרופד שמשמש כגב מיטה מרשים ופונה לכיוון קיר הזכוכית והנוף – ואחריו אזור הרחצה הפתוח, שבו ארון אמבט מחופה לייסטים אנכיים צבועים בצבע אפוקסי כהה שמעליהם מונח משטח קוריאן ובו כיור אינטגרלי.
משני הצדדים של ארון האמבט נמצאים תאים אטומים, בצד אחד השירותים ובצד השני, הפונה לנוף, מקלחון שמקיר הזכוכית שלו נשקף הים, ויש בו צלון שאפשר לסגור כדי לשמור על פרטיות.