משפחה בת ארבע נפשות פנתה למעצבות רון ברוידא ומאיה אורן מסטודיו "אחת ועוד אחת", כדי שיעצבו את ביתם בקיבוץ במרכז הארץ. זהו בית קיבוץ ישן, שבמהלך השנים התווספה לו תוספת בנייה של ממ"ד בתכנונה של האדריכלית עינב שיפמן. מעבר לכך הייתה המעטפת נתונה, והשינויים בתכנון נעשו רק בתוכה.
"לבעלי הבית היה חשוב שהוא ישתלב בנוף הקיבוצי, והם הדגישו גם את הצורך בחלל פרקטי עם הרבה מקומות ופתרונות אחסון שיאפשרו חיים מסודרים בחלל קטן", מספרות המעצבות, ולמרות התקציב המוגדר וגודלו הנתון של הבית הן הצליחו למצוא פתרונות יצירתיים בעיצובו.
"נוסף על כך, הם הביעו רצון לקשר רציף עם החוץ תוך שמירה על פרטיות, ומבחינה ויזואלית ביקשו פלטת צבעים בהירה ושמירה עד כמה שאפשר על צבעוניות וחומריות אחידה בכל חללי הבית. הצרכים הוגדרו בצורה מאוד מדויקת וכנה – הם ביקשו, למשל, מקום של כבוד למטאטא ולמיקרו". הבית הקטן עם הגג האדום אכן משתלב בנוף הקיבוצי, כפי שביקשו בני המשפחה. מבחוץ רק הדלת האפורה רומזת לסקאלת הצבעים שמסתתרת מאחוריה, ואילו קקטוס בדלי פח חלוד ושני שרפרפי קש מוסיפים למקום נופך טבעי שאהוב על המעצבות.
ראשית, עבודת חשיפה
אחרי שפותחים את דלת הכניסה, מבט קדימה מגלה נוף פתוח ואילו מבט שמאלה פוגש בארון שתוכנן בקפידה בצבעוניות המשלבת לבן ועץ – מוטיב שחוזר על עצמו בכל חלקי הבית. ארון הכניסה לבן ברובו, אך במרכזו משתלבת יחידה של מגירות ומדפים מעץ אלון. על הארון נח קקטוס קטן שמהדהד את אחיו הגדול שבחוץ. כשמרימים את המבט למעלה מגלים שהארון אינו מגיע עד לתקרה, ולמעשה יש מרווח גדול בינו ובין תקרת הבית. המעצבות חשפו את התקרה למלוא גובהה וצבעו את קורות העץ שלה בלבן, כדי שיוכלו להשתלב בפלטת הצבעים הבהירה של הבית. את המרווח שנוצר בין הארון לתקרה מסבירות המעצבות ברצון ליצור תחושה של חלל גדול ופתוח עד כמה שאפשר. רצון זה, למעשה, גרם להן לתכנן את ארון הכניסה כחלק מיחידה דו-צדדית, המאפשר מעבר אוויר ומבט מתמשך לאורך החלל הציבורי - ארון הכניסה הופך מעברו השני ליחידת אחסון עבור המטבח. אזור הכניסה מוביל לחלל הציבורי של הבית, המרוצף באריחי גרניט פורצלן אפורים וגדולים.
משמאל נמצאת פינת האוכל, הכוללת שולחן עגול מעץ ומכיסאות כפריים מעץ אלון וראטן המוארים באמצעות גופי תאורה מרשימים מפליז מוברש בגוון ברונזה שנקנו במחסני תאורה. הקיר שברקע, כאן ובתוך המטבח, נצבע באפור כהה. "באחד מביקורי הפיקוח שלנו בזמן השיפוץ, כשהקיר באזור המטבח עדיין היה חשוף עם טיח שחור, נחתה עלינו ההבנה שצביעת הקיר באזור המטבח בצבע כהה יותר תדגיש את היופי של התקרה החשופה ואת קיר הכוח שנמצא במרכז המטבח", מסבירות המעצבות.
"באחד מביקורי הפיקוח שלנו בזמן השיפוץ, כשהקיר באזור המטבח עדיין היה חשוף עם טיח שחור, נחתה עלינו ההבנה שצביעת הקיר באזור המטבח בצבע כהה יותר תדגיש את היופי של התקרה החשופה ואת קיר הכוח שנמצא במרכז המטבח"
הנוף הוא תמונה ירוקה בסוף המטבח
בהמשך לפינת האוכל נמצא המטבח, שתוכנן כשתי יחידות מקבילות של ארונות לבנים, ובקיר שביניהן חלון צר וארוך שנראה כמו תמונה ירוקה. היחידה הימנית של הארונות ארוכה יותר וצמודה לקיר החיצוני של הבית. היא כוללת ארונות נמוכים עם משטח עבודה וארונות גבוהים שבפאה הצדדית שלהם נקבעה מגרעת עם מדפים מעץ אלון, בדומה לעיצוב של ארון הכניסה. בחלקה החיצוני של יחידת האחסון שיוצרת את המטבח וארון הכניסה, קבעו המעצבות שולחן בר קטן עם משטח עץ אלון מאיקאה וזוג כיסאות בר שחורים מפיק-אפ בר, ומולם תלו תמונות מודפסות על עץ של סטודיו גלי. "הקיר הזה מהווה נקודת עניין בחלל גם בגלל היותו מנותק מהתקרה וגם בגלל הבחירה לתת לו דגש על ידי צביעת הקיר הגדול יותר שמאחוריו באפור", הן אומרות.
בצידו השני של החלל הציבורי נמצא סלון קטן ואינטימי, המופרד מפינת האוכל באמצעות הספה שניצבת בגבה אליה. הסלון תחום בין הוויטרינה הפונה לחצר ובין יחידת אחסון גדולה המלווה את המעבר לאזור הפרטי, שבה חוזר שוב המוטיב של ארון לבן משולב במדפי עץ. בסלון ספה אפורה עם מסגרת עץ אלון טבעי מחנות הריהוט קואלה, כורסה מעץ אלון עם גב קלוע מראטן שמתכתבת עם הכיסאות שסביב שולחן האוכל, שולחנות קפה מברזל לבן עם משטחי עץ ושטיח אפור עם דוגמה גיאומטרית עדינה שנקנה בגלריית העיצוב נעמי שבגדרה.
רוגע גם בחלל הפרטי
פתח בקיר הסלון מוביל למסדרון הנמשך אל תוך האזור הפרטי של הבית. מעל לפתח, במיקום גבוה ולא שגרתי, תלו המעצבות תמונת נוף שצייר איתן אשל, בנה של ברוידא. בתוך המסדרון הופך הריצוף לפרקט אלון, ואפשר לפנות בו שמאלה, ליחידת ההורים, או ימינה, לעבר חדריהם של שני הילדים – אחד מהם מוקם בממ"ד שנוסף לבית – שבהם התייחסו המעצבות לאהבתם של השניים לספורט, למשל באמצעות המחבט התלוי על הקיר שיצרה אורן.
סמוך לחדרי הילדים נמצא חדר הרחצה הקטן שלהם, שתוכנן בגוונים הממשיכים את גוני הבית, עם ריצוף של אריחים מעוינים אפורים עם רובה בהירה להדגשת החלוקה ביניהם וקירות במראה לבן, אחיד ונקי. ארון הכיור משלב אפור עם מדפי עץ פתוחים באופן שמזכיר את הארונות בחלל הציבורי בשינוי גוון, והמראה בעלת מסגרת הפליז נותנת לחלל תוספת במראה של תכשיט. למראה הוסיפו המעצבות גופי תאורה בעיצוב אישי מפליז מוברש עם אהילים עגולים מזכוכית פליסה.
בקצה השני של המסדרון נמצאת יחידת ההורים, שלהם חדר רחצה פרטי. קיר אחד של החדר מוקדש לארון קיר גדול, ובו חוזר פעם נוספת השילוב של אחסון סגור הצבוע לבן ואחסון פתוח מחופה בעץ, ובקיר המאונך, לצד המיטה, תוכננה נישה ייעודית לפינת עבודה שמשמשת את בעלי הבית. בנישה, שולחן צף וזוג מדפים בגימור פורמייקה עם קנט בירץ' שמקנה להם מראה טבעי, וגוף תאורה תלוי על חוט מוזהב מאיר אותה מלמעלה. לצד המיטה המרופדת האפורה זוג גופי תאורה נוספים מפליז מוברש, ובמקום שידות לילה מסורתיות בחרו המעצבות להציב הדום לבן העשוי מנייר מקופל של חברת .Kipullהתוצאה רגועה, נקייה וביתית – ממש כמו הבית כולו.