בעל הבית, מעצב תפאורה בן 45, חלם על דירה מוארת עם הרבה צמחייה, שתיראה כמו לופט תעשייתי ומחוספס בניו יורק. 15 שנים אחרי שרכש את הדירה התל אביבית שלו החליט בעל הבית להגשים את החלום הוותיק ולעשות שיפוץ יסודי ועיצוב מחדש.
הדירה, הנמצאת במרכז העיר ומתפרסת על פני 75 מ"ר, עברה מהפך של ממש בליווי מעצבת הפנים אודליה ברזילי, שנרתמה לאתגר התכנוני. השיפוץ כלל שינוי מיקום רוב הקירות, החלפת התשתיות והחלונות ומיקום הפונקציות באופן נכון יותר לשגרת היום של בעל הבית. "כשנכנסתי לבית בפעם הראשונה מיד ראיתי את הפוטנציאל הגדול" אומרת ברזילי, "דמיינתי איך הדירה תראה לאחר השיפוץ, כשאחד היתרונות הגדולים שבה היא התקרה הגבוהה המתנשאת לגובה של 3.20 מטרים".
אמנם התקרה גבוהה, אך שטח הדירה נחשב אתגר שדרש פיצוח. "בדירות קטנות יש צורך בפתרונות אחסון ובהרבה מחשבה ויצירתיות. כל דבר צריך להיות במקום ובדיוק מושלם", היא אומרת.
לפעור פתח לאור
ההתחלה של השיפוץ כללה תכנון של חלון ויטרינה גדול שיכניס שפע של אור לבית שהיה חשוך ומסוגר. "כדי לפתוח את הוויטרינה הגדולה הרסנו את שירותי האורחים, שאחרי מחשבה הבנו שאין בהם צורך והם חוסמים את החלל. כמו כן, הרסנו את קירות של המטבח ואת קירות של חדר שינה. נעזרנו בקונסטרוקטור לקורות בתקרה ולחיזוק עמודים תומכים מסביב לוויטרינה הגדולה. ברגע ששברנו את הקירות - פתחנו את כל החלל המרכזי של הבית. זה היה תכנון וביצוע מורכב, שכמובן היה שווה את התוצאה הסופית", מספרת המעצבת.
על מנת לייצר חלל עם זרימה טובה יותר הוחלפו מיקום המטבח עם מיקום הסלון וכך נוצא החלל המרכזי הגדול והמואר, עם נוף לצמחייה במרפסת. היה חשוב לבעל הבית שהירוק יהיה המבט הראשון שרואים כבר מדלת הכניסה.
כדי לשוות לבית את המראה התעשייתי האורבני נעשה שימוש בחומרים המזוהים עם הסגנון, בהם מתכת שחורה, למשל בפרופילים של החלונות שהוזמנו בחברת ארטפרו, ברהיטים ובקיר הבריקים הדומיננטי שמקורם בפירוק קירות ישנים. תעלת מיזוג אוויר בולטת חוצה את הבית מקצה לקצה מוסיפה עוד רובד תעשייתי ומדגישה את גובהה של הדירה. "היה לי חשוב שקיר הבריקים לא יגיע עד התקרה על מנת שיראו את קורות הברזל שחוצות את החלל. לכן יצרתי סגירה ברשת ברזל עם אדניות לכל אורכה וצמחייה שנופלת על קיר הבריקים ומחברת את האלמנטים השונים", מסבירה ברזילי.
רצפת הבית מחופה פרקט שחור. השילוב של הפרקט השחור עם הבריקים האדומים יוצר קונטרסט יפה ומחדד את הסגנון התעשייתי האורבני. להם שידכה המעצבת ספה אפורה, שולחנות סלון מפח שחור ושטיח בהיר שנועד להאיר את הרצפה הכהה. את הטלוויזיה בחרו למקם על עמוד בפינת החלל המרכזי, כך שאפשר יהיה לסובב אותה גם לכיוון המרפסת ולשבת שם ולצפות.
מטבח מברזל שחור
המטבח של הדירה עוצב בסגנון תעשייתי מודרני, מחומר שברך כלל לא מזוהה עם מטבחים ביתיים: הקונסטרוקציה בנויה מברזל שחור ואילו חזיתות המטבח עשויות מפח עם ידיות חיצוניות עשויות ברזל שחור.
חזית אחת של המטבח פונה לחלון גדול ובה משולבים כיור וכיריים, ובחזית שנייה ניצבים מקרר ויחידות אחסון ועבודה מחופות שיש. היחידה כוללת חלק סגור וחלק פתוח עם גב מרשת ברזל, מדפים פתוחים מעץ בגוון גרפיט ודלת הזזה מזכוכית על גלגלים. "תכננתי את היחידה בסגנון אוורירי כדי לא לייצור עומס בחלל הלא גדול", אומרת המעצבת, "במלא לייצור מראה כהה מאוד בצד המטבח תכננתי קיר רשת שעליו מטפסת צמחייה ותלוי גוף תאורה מיוחד, מעין מנורת קיר עם נגיעת צבע שונה – אדום".
שולחן האוכל, העשוי משטח מעץ על רגלי ברזל, ניצב במרכז המטבח ומתחתיו פרוס שטיח בהיר שמגדיר את המיקום. מעליו תלויה תאורה במראה תעשייתי, שגם בה יש מקום לצמחייה נשפכת. מעין עציץ-מנורה.
"בחרתי לעבוד עם סוגים שונים של רשתות בדירה: רשת גדולה במטבח, רשתות בגב ארון של היחידה הפתוחה במטבח, רשת מעוינים מעל קיר בריקים, ודלתות רשת לארון אחסון עבור מכונת כביסה ומייבש. זו שפה עיצובית שמתאימה מאוד לסגנון התעשייתי. את הקירות ברחבי הדירה חיפינו בטיח ווגה (טיח עבה במראה טבעי - יפ"נ) בגוון אפרפר בהיר שהולם את הקו העיצובי", אומרת המעצבת.
שקט בחדר השינה
את חדר השינה בבית בחרו בעל הבית והמעצבת לעצב בסגנון שקט יותר, רגוע. הפרקט השחור ממשיך גם לתוכו והקיר שמאוחרי המיטה קיבל עובי ואופי עם מקום לספרים ושילוב של תמונה נשענת. החלל מאופיין בגוון אפור למיטה, כששאר הצבעים בחדר בהירים יותר. לצד המיטה ניצבת שידה מרדיו ישן שנרכשה בשוק הפשפשים, ספרי קריאה מונחים ומתלה מברזל שהוא גם גוף תאורה. מול המיטה יש טלוויזיה ומתקן נוסף לתלייה ואחסון משולב עם מראה מברזל שחור וגם בו משולבת פיסה נוסטלגית משוק הפשפשים – מכונת כתיבה וינטג' ולצידה כורסה מעץ וקטיפה מאוירת.
גם המקלחת ממשיכה את הקו העיצובי של הבית: קירות המקלחת והריצוף חופו באריחים בגוון אפור ובמראה בטוני. את החלל משלימות יחידת לכיור עם מגירות מברזל שחור ורשת מעוינים, וכן יחידה קלילה ואוורירית עם מראה עגולה משוננת במראה חלודה. בחדר הרחצה ניצבת יחידת אחסון נוספת עם מדפים ומקום לסל כביסה.
עבודה וחשיבות האור
הדייר יוצר ועובד מהבית ולתכנון חדר העבודה הייתה חשיבות רבה עבורו, בדגש על התאורה ועל הנוחות. בחדר העבודה שילבו אחסון רב לצד שולחנות עבודה גדולים, עם מקום למדפסות מקצועיות ולציוד נוסף המשמש אותו ליצירת תפאורות.
לדברי המעצבת, הקו העיצובי של הבית ממשיך גם בחדר העבודה. לוח שעם מחפה את הקיר מעל שולחן העבודה ומעליו תלויות קופסאות אחסון שנצבעו בשחור. הקופסאות נתלו מהתקרה בעזרת כבלים שחורים. כדי לספק לחלל אור ניצב גוף תאורה מינימליסטי על שולחן העבודה ובנוסף תלוי גוף תאורה מרשת ברזל שחורה.
דגש על תאורה טובה יש בכל רחבי הבית ולא רק בחדר העבודה. "כל הבית עוצב בגוונים אפורים, שחורים ומתכתיים ובחומרים היוצרים שפה אחידה. כחלק מהעיצוב הכולל של הבית בחרנו בקפידה את גופי התאורה כדי להאיר נכון את האלמנטים השונים, בייחוד הכהים שבהם. בית הוא לא חנות תאורה והשילוב צריך להיות נכון ומדויק. כל גוף תאורה בבית הוא פּיס בפני עצמו. כך למשל בצמוד לספה ניצב גוף תאורה עומד מפנס של רחוב; גופי תאורה מעל פינת אוכל משלבים בתוכם צמחייה; גוף תאורה שחור ואדום תלוי על קיר רשת במטבח", מספרת המעצבת, "מעל שולחן הסלון בחרתי בגופים מינימליסטים על מנת לא ליצור עומס בחלל".
עוד היא מוסיפה כי "מעבר לתכנון המורכב בדירה קטנה גם תהליך העיצוב דורש השקעה מרובה. הריהוט, האביזרים והתאורה לוקטו ממקומות שונים ושולבו לכדי יצירת חלל הרמוני". ואכן, התוצאה היא בית עתיר רבדים ופינות, אפשר לומר מתוחכם. מכל מקום בבית יש זווית ראייה אחרת ובכל מקום יש חשיבה מרובה על פרטים ויצירת עניין בחלל בתרחישים שונים.