איזון ארנה לניצולי הנובה

המתחם החדש לניצולי הנובה: "המקום צבעוני ושמח כדי להחזיר לאנשים את חדוות החיים"

המעצבת אלה יובל, שאיבדה שני קרובי משפחה במסיבה ברעים, עיצבה את מתחם איזון ארנה לניצולי הנובה הנמצא מול הים. היא בחרה בחומרים רכים, בצבעים אופטימיים ובאווירה ביתית שלא מזכירה מרפאה עבור הניצולים מ-7 באוקטובר

פורסם:
הם יושבים ביחד על פופים הפזורים בחלל הנעים ומספרים איך נמלטו על חייהם. בפינה אחרת יושבים חבר'ה צעירים שמתאספים מסביב לגיטרה, מנגנים ושרים. בקרוב יתחיל להם סשן של טיפול בטראומה, ואולי הם יצטרפו בהמשך לטיפול שיאצו או מדיטציה, שם יוכלו לנשום קצת. כל זה ועוד קורה במרחב המרפא איזון ארנה בהרצליה, המיועד לניצולי הנובה.
מיד לאחר הטבח המזעזע במסיבה של פסטיבל הנובה ברעים, נפתחו מרחבים מרפאים עבור משתתפי המסיבה ששרדו. המרחבים האלה, כמו המרחב המרפא שהוקם בחוות רונית, נועדו להעניק עזרה ראשונה נפשית בהתנדבות עבור ניצולי הנובה ולסייע להם להתמודד עם הטראומה מהר ככל האפשר.
מאז נפתחו מרחבים מרפאים נוספים כמו "איזונובה כוכב ים" שבקיסריה שהוקם על ידי עמותת כפר איזון יחד עם הפקת נובה. לאחר שאיזונובה בכפר ים סיים את פעילותו, נפתח ממש לאחרונה מרחב מרפא חדש – איזון ארנה שבהרצליה, תוך חשיבה מיוחדת על העיצוב של המקום. הרעיון הוא לבחור בחלל שונה לגמרי מזה שיש בבתי חולים ושאר מרפאות, והעיצוב נעשה בהתאם.
"עמותת כפר איזון הוקמה לפני 23 שנה על ידי סא"ל במיל' עמרי פריש. הוא הקים את העמותה עבור תרמילאים שהיו במסיבות טראנס בחו"ל, השתמשו בחומרים משני תודעה ובעקבות זאת עברו חוויה שלילית ומשבר נפשי. פריש הקים קהילה טיפולית השונה במהות שלה מבית חולים פסיכיאטרי. כפר איזון נמצא בקיבוץ שדות ים וכולל בקתות עץ המשקיפות לים. המיקום והמבנה מהווים חלק מהרעיון הטיפולי. העמותה גם הקימה את הבית המאזן בקיסריה שמיועד לבני 18 ומעלה שחוו משבר נפשי גדול וזקוקים למסגרת טיפולית 24 שעות ביממה. הבית המאזן הוא בית פרטי גדול ויפה, שגם בו הסביבה הטיפולית היא חלק מהטיפול", מספרת ד"ר אלה גב רוזן, מנהלת המרחב הטיפולי של איזון ארנה.
8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
סביבה הטיפולית היא חלק מהטיפול
(צילום: נעמי יוגב)

8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
מרחב מרפא חדש – איזון ארנה שבהרצליה
(צילום: נעמי יוגב)

לתת עוגן ומקום שייכות

"מתוך הניסיון של העמותה בטיפול בטראומה ומשבר נפשי כשברקע שימוש בחומרים משני תודעה, הקמנו את איזון ארנה. זהו מרחב מרפא שהוא למעשה שלב מעבר מהמרחבים המרפאים הקודמים לחיים עצמם. אנחנו מלווים את הניצולים משלב ההלם הראשוני לשלב של מציאת מסגרת שבה הם יוכלו להתפתח. איזון ארנה מיועד לתת עוגן, מקום שאפשר להשתייך אליו עד לחזרה לחיי השגרה ולתפקוד מלא", היא מוסיפה על הבחירה במיקום.
היא מספרת כי ניצולי הנובה יכולים להגיע למרחב המרפא שבהרצליה באופן חופשי. במקום אין אשפוז ולינה, ולאחר ההשתתפות בפעילויות השונות הנערכות במהלך היום, חוזרים המטופלים לביתם. אנשי מקצוע המוסמכים לטפל בטראומה מעניקים לניצולים טיפולים ללא עלות הכוללים טיפול פסיכולוגי פרטני, קבוצות שיח טיפוליות ומעגלי שיתוף, לצד טיפולי גוף נפש כמו שיאצו, רפלקסולוגיה, שיעורי תנועה דוגמת צ'י קונג, קונג פו, ריקוד, יוגה ומדיטציה, וכל זאת בסביבה עוטפת שבה הושקעה מחשבה בבחירת החומרים, הצבעים והרהיטים. בנוסף לטיפולים השונים יש סדנאות מוזיקה של בית הספר למוזיקה רימון וסטודיו פתוח לאמנות. כמו כן, המטופלים מקבלים גם ייעוץ תעסוקתי וייעוץ לימודים.
8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
טיפולי גוף ונפש ואפילו ייעוץ לימודים וייעוץ תעסוקתי
(צילום: נעמי יוגב)

8 צפייה בגלריה
עיצוב מתחם איזון נובה ארנה
עיצוב מתחם איזון נובה ארנה
חלונות גדולים לנוף של הים
(צילום: נעמי יוגב)

"אנחנו שמים דגש על החיבור הקהילתי ומייצרים קבוצות של אנשים כדי שיוכלו לעבור את זה ביחד", אומרת ד"ר גב רוזן, "אנחנו משתדלים לתת לכל אחד את הטיפול שהוא זקוק לו. כל אנשי הצוות מכירים את קהילת הטראנס ומבינים את שמחת החיים שהייתה לקהילה לפני הטראומה הנוראית. אז המקום מאוד צבעוני ושמח במטרה להחזיר לאנשים את חדוות החיים".

המטרה בעיצוב הייתה לייצר תחושה של ביטחון ושל בית

מי שקיבלה את המשימה לעצב את המרחב הטיפולי היא אלה יובל, מפיקה ומעצבת אירועים ופרויקטים. "התגייסתי לפרויקט הזה עם אהבה ורצון לתרום. יש לי גם נגיעה למה שקרה – הבת של בן הזוג שלי, דניאל וולדמן (בת 24), והחבר שלה, נעם שי (בן 26), נרצחו במסיבה. מתוך החיבור הזה היה בי רצון לתת מענה מיידי לניצולים. המטרה בעיצוב הייתה לייצר תחושת עוטפת, נעימה ורגועה של ביטחון ושל בית", מספרת יובל.
8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
לייצר תחושה עוטפת בעזרת חומרים טבעיים
(צילום: נעמי יוגב)

8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
תאורה חמימה, שטיחי ראטן טבעיים, כריות קטיפה רכות, ולצידם מדפי ספרים
(צילום: נעמי יוגב)

איזון ארנה כולל מרחב מרכזי פתוח שהוא מעין סלון גדול עם פופים, ספות והדומים, שעליהם המטופלים יכולים לשבת ולנוח. "שילבנו תאורה חמימה, שטיחי ראטן טבעיים, כריות קטיפה רכות, ולצידם מדפי ספרים. פלטת הצבעים היא חמימה עם גוונים טבעיים של בז', שמנת, לבן וחום. באותה נשימה הוספתי צבעוניות עם כריות ופופים במגוון צבעים כמו כחול, צהוב וירוק. מאוד היה חשוב לי לשלב את שני העולמות – מצד אחד לתת לאנשים שעברו טראומה אחיזה בקרקע ומצד שני של אופטימיות ותחושה שאפשר לעוף ולפרוח", אומרת יובל על העיצוב.

חלונות שקופים לים

את החלל המרכזי מקיפים חדרי הטיפול. לדברי יובל, כל חדר מעוצב כדי לתת מענה טיפולי, וכולל ריהוט בסיסי של כיסאות ומיטה טיפולית על מנת שלא ליצור רעש ובלגן בעיניים. בנוסף, יש שני חדרי שיח המיועדים למפגשים החברתיים. מכיוון שהמבנה צופה לים, החליטו בצוות להשאיר את הזכוכיות המקיפות את המתחם חשופות כדי לאפשר התבוננות בנוף השלו והמרגיע.
לרשות המטופלים עומד מטבח גדול, נעים ומזמין המעניק אווירה ביתית. במטבח יש פופים, בר עם כיסאות ופינות אוכל עגולות עם כיסאות צבעוניים, כך שהם יכולים לשבת עם כוס קפה מול הים.
8 צפייה בגלריה
איזון ארנה לניצולי הנובה
איזון ארנה לניצולי הנובה
"שמעתי מהמטופלים תגובות טובות על העיצוב"
(צילום: נעמי יוגב)

כדי להמחיש עד כמה הצוות זמין עבור המטופלים, החדרים של ד"ר גב רוזן המנהלת את המרחב ושל המנהלת התפעולית מוקפים בזכוכית. "הרעיון כאן הוא שאנו מתייחסים בגובה העיניים לאנשים שבאים לקבל מאיתנו עזרה. אין סמכות של מטפל אל מול מטופל – והעבודה היא מקצועית בלבד במטרה לעזור לניצולים להשתקם", אומרת ד"ר גב רוזן.
"שמעתי מהמטופלים תגובות טובות על העיצוב. רבים מהם מעידים שכיף להם במרחב ושנעים להם", אומרת יובל.
ד"ר גב רוזן מסכמת: "כששורדי הנובה מגיעים אלינו הם עפים על המקום. אני מאמינה שלמרחב המרפא יש חשיבות גדולה בטיפול ובשיקום. אנשים שעברו טראומה כזאת זקוקים לתחושת שייכות לקבוצה ולדעת שהם לא לבד בעולם. אנחנו עוזרים לחזק את תחושת השייכות של חברי הקהילה אחד כלפי השני וגם כלפי המשפחות שלהם. בנוסף, אנחנו מחבקים אקטיביות. אנחנו רוצים שאנשים יצאו מכאן עם כלים שיאפשרו להם לעזור לעצמם וגם לאחרים. כשאתה מרגיש שאתה תורם ויש לך תחושת מסוגלות, זה מאוד תורם לחוסן שלך".
שורדי מסיבות 7 באוקטובר ומשפחותיהם המעוניינים לפנות למתחם יכולים להתקשר לטלפונים: 052-2207221, 7484747 -09 או להשאיר הודעה באתר עמותת איזון.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button