"מרכז עירוני פעיל", ההצעה הזוכה במקום הראשון

בית קולנוע באוויר הפתוח, שווקים וכיכרות: זה המהפך הצפוי לירוחם

אדריכלים מכל הארץ התחרו על ההזדמנות לתכנן מחדש את הרחוב הראשי של ירוחם. ההצעות הזוכות מספקות הצצה מסקרנת אל עתידה של העיר הדרומית - מרכזי טכנולוגיה, כיכרות מוצלות, שווקים ואפילו מרחב להקרנת סרטים באוויר הפתוח

שני רחל פומס
פורסם:
17 משרדי אדריכלים נענו לאתגר יחיד במינו בישראל: לתכנן מחדש את רחוב צבי בורנשטיין, העורק הראשי של ירוחם שחוצה אותה ממזרח למערב. התחרות, יוזמה של משרד הבינוי והשיכון, ובשיתוף המועצה המקומית ירוחם והתאחדות האדריכלים, הזמינה אדריכלים לדמיין מחדש את הרחוב הראשי, ולהציע רעיונות כיצד להפוך אותו למרכז שוקק חיים.
12 צפייה בגלריה
מרכז עירוני פעיל
מרכז עירוני פעיל
"מרכז עירוני פעיל", ההצעה הזוכה במקום הראשון
(הדמיה: אריאל שרעבי ושמעון מאיר)
"חיפשנו פרויקט מיוחד שראוי לתחרות ארצית", מספרת האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון, ורד סולומון ממן. "ירוחם נבחרה מכיוון שמבין הפרויקטים שנמצאים היום על השולחן של המשרד, תכנון מחדש של רחוב ראשי של עיר הוא מאוד ייחודי ונדיר".
הרחוב, 4 קילומטרים אורכו, משמש כפנים הרשמיות של העיר ירוחם – אין מי שנכנס או יוצא ממנה ולא חולף דרכו. במקטע הרחוב עליו התחרו האדריכלים נמצאים המוקדים החשובים של העיר, ביניהם בית המועצה המקומית, הקונסרבטוריון העירוני והאזור המסחרי, שעם מחסור בהצללה ובמתקנים ציבוריים, לא מממש את תפקידו כמרכז עירוני מזמין.
12 צפייה בגלריה
ירוחם
ירוחם
רחוב צבי בורנשטיין, העורק הראשי של ירוחם, כיום
(צילום: אהוד אלול)
הזוכים במקום הראשון בתחרות ובפרס של 70 אלף שקלים, הם האדריכלים אריאל שרעבי ושמעון מאיר. הצעתם, הנקראת "מרכז עירוני פעיל" מבקשת לתכנן את המרכז של ירוחם דרך שתי נקודות מבט משלימות: חשיבה על פתרונות בנייה, שיפוץ ושימור לטווח הארוך, ובמקביל פתרונות שיכולים להפוך את רחוב בורנשטיין למרכז שוקק חיים ותוסס כבר עכשיו.


"הרעיון שעמד בבסיס המחשבה שלנו היה איך לייצר התפתחות אורגנית וטבעית של הרחוב", מסביר שרעבי. "במקום שירוחם תרחיב את עצמה כלפי חוץ, חשבנו איך אפשר לפתח ולחזק את מה שכבר קיים. יש הרבה כוחות יצירתיים וטובים שפועלים היום בירוחם והצענו להפנות את עיקר תשומת הלב פנימה, אליהם".
לעומת מהלכים שעשויים לקחת שנים רבות לביצוע, ביניהם יצירת רשת צמתים צפופה שתגביר את התנועה אל מרכז העיר וממנו, פרויקט פשוט שניתן ליישום בטווח הקצר הוא פריסת קונטיינרים (מכולות) לאורך רחוב בורנשטיין. בתוך המכולות יפעלו מגוון עסקים מקומיים, דבר שאמור להעצים ולחזק את הכלכלה והיצירה המקומית.
12 צפייה בגלריה
מרכז עירוני פעיל
מרכז עירוני פעיל
פריסת מכולות לאורך הרחוב ויצירת שלוש כיכרות בעלות אופי שונה
(הדמיה: אריאל שרעבי ושמעון מאיר)
במרכז רחוב בורנשטיין, שבו נמצאים המוקדים הציבוריים כמו בית המועצה המקומית והאזור המסחרי, השניים מציעים להקים מערך המורכב משלוש כיכרות שניתן לעבור ביניהן בהליכה. כל אחת מהכיכרות בעלת חזות ואופי משלה, אך הכוח האמתי שלהן הוא יחד. מכיכר שקטה ואינטימית מאחורי בית המועצה שמכונה "הכיכר האנדלוסית", ניתן לעבור לכיכר מרכזית בעלת שיפוע הממוקמת מול הקונסרבטוריון ובית הקולנוע הישן של העיר. במרכז הכיכר הציבורית ניצב מגדל תצפית ממנו, מסבירים האדריכלים, ניתן יהיה להקרין סרטים על קיר בית הקולנוע הישן. "כך ניתן לייצר בית קולנוע פתוח וחינמי עבור התושבים שיוכלו לשבת במורד הכיכר ולצפות", אומר שרעבי.
12 צפייה בגלריה
מרכז עירוני פעיל
מרכז עירוני פעיל
"במקום שירוחם תרחיב את עצמה כלפי חוץ, חשבנו איך אפשר לפתח ולחזק את מה שכבר קיים"
(הדמיה: אריאל שרעבי ושמעון מאיר)
אל הכיכר השלישית במספר יש לעבור דרך בית הקולנוע הישן והשוק העירוני החדש. הכיכר נמצאת מול בית העם הוותיק ובניין הדואר של ירוחם, ובה ירוכזו פעילויות תרבות וידע. בית העם, בניין וותיק שעומד שנים רבות במועצה המקומית יעבור במסגרת ההצעה שימור בהגבלות מחמירות ויהיה "HUB טכנולוגי". בניין הדואר יורחב וישמש גם הוא לפעילויות של ידע ופנאי.

טיילת התיירות של ירוחם

הצעה נוספת ומעניינת לא פחות היא הזוכה במקום השלישי שנקראת "האפיק המרכזי IMBY (In My Back Yard)". ההצעה של משרד האדריכלים "אורי כהן אדריכלים", שזכו בפרס של 15 אלף שקלים, מתייחסת לרחוב בורנשטיין כציר שמחבר בין אגם ירוחם ממערב ומכתש ירוחם ממזרח, ושוזרת לאורכו פעילויות משותפות לתיירים ולקהילה המקומית. "מה שמעניין זה שרחוב בורנשטיין הוא הציר המרכזי של ירוחם, אבל הוא נמצא גם במקום חשוב מבחינה מרחבית מעבר לעיר עצמה. ההצעה שלנו מנסה לייצר ולחזק יחסי גומלין בין התיירים שיגיעו לירוחם והתושבים שגרים בה", מסביר האדריכל אורי כהן, שהגיש את ההצעה עם צוות המשרד, מיכל אפפלברג, גילי קסלמן, איזי מיכאל וסיראן ארקדיאן.
12 צפייה בגלריה
האפיק המרכזי
האפיק המרכזי
"האפיק המרכזי": ההצעה הזוכה במקום השלישי
(הדמיה: אורי כהן אדריכלים)
בקצה המערבי ביותר של הציר הציעו האדריכלים להקים מרכז מבקרים שייקרא "אם דרך המדבר", עבור המטיילים שמגיעים לאזור. מרכז המבקרים החדש יוקם מתחת לגבעה קיימת עליה ניצב היום פסל בצורת שני עמודים שמסמל את הכניסה לירוחם. "רצינו שמרכז המבקרים יהיה במקום שלא יפריע לתושבים בשבת, וזה ייתן לעמודים האלו משמעות אמיתית", מסביר כהן. בקצה המזרחי של רחוב בורנשטיין יהיה מוקד משיכה נוסף: מרכז מקצועי להכשרה והדרכה בהטסת רחפנים.
12 צפייה בגלריה
האפיק המרכזי
האפיק המרכזי
יחסי גומלין בין התיירים לתושבי המקום: "האפיק המרכזי" של ירוחם
(הדמיה: אורי כהן אדריכלים)
לפי התכנית, לאורך הרחוב אמורה להתפרס טיילת תיירותית ירוקה, בה מוזיאון באוויר הפתוח שנושאו קיימות מדברית. המוזיאון החינמי יכלול אלמנטים תרבותיים ואקולוגיים, ביניהם תעלת איסוף מים נבטית, מאגר לטיהור מים ותחנות אוטובוס עם הצללה שיציגו מידע אודות הטבע וההיסטוריה של ירוחם.
12 צפייה בגלריה
האפיק המרכזי
האפיק המרכזי
מרכז מבקרים וטיילת תיירותית ירוקה באוויר הפתוח
(הדמיה: אורי כהן אדריכלים)
הכיכר האזרחית שמתוכננת מאחורי בניין המועצה, תכיל חנויות ומסחר ויהיו בה פאנלים סולאריים שישמשו להצללה ויספקו אנרגיה למצננים בכיכר. ממזרח לכיכר הסלולה ממוקם גן מרכזי – גן ירוק עם בריכת מים שבדפנותיו מבני ציבור. משקיף אל הגן מדרום, ממוקם מתחם המורשת של מרכז העיר, שכולל את מבנה הדואר ובית העם. בית העם הוותיק והמוכר יהיה מיועד עבור פעילויות קהילתיות, וחלל בעל גג משופע שיוצמד למבנה הוותיק יתפקד כאמפיתיאטרון פתוח לציבור.
12 צפייה בגלריה
האפיק המרכזי
האפיק המרכזי
משמאל: מתחם המורשת של מרכז העיר
(הדמיה: אורי כהן אדריכלים)
בנוסף, הוצע בתכנית להצר את רחוב בורנשטיין ולצמצם את כמות הנתיבים בו כדי להאט את תנועת כלי הרכב ולשפר את ההצללה ברחוב. כיום, לאורך שני צדי הציר קיימות גדרות שמפרידות בין בנייני המגורים והרחוב הראשי. "כהן אדריכלים" הציעו לבטל את הגדרות ולהוסיף בקומת הקרקע של המגורים עסקים מקומיים.
12 צפייה בגלריה
האפיק המרכזי
האפיק המרכזי
רחוב צבי בורנשטיין: "נמצא במקום חשוב לעיר מבחינה מרחבית"
(הדמיה: אורי כהן אדריכלים)
במקום לבנות מלונות חדשים ואכסניות שיפרידו בין התושבים והתיירים, התכנית מציעה להקים צימרים וחדרי אירוח על גגות מבני המגורים הקיימים במטרה לחזק את ההיכרות בין הצדדים. "החוויה האינטימית בירוחם נוגעת ללב. יש הרגשה שאתה מכיר שם כל אחד ואחד. זה משהו ייחודי מאוד למקום ורצינו שהתיירים והתושבים לא יפגשו רק ברחוב אלא גם בבניינים עצמם", מסביר כהן.

להחזיר את הכוח להולכי הרגל

במקום השני נבחרה ההצעה "לב ירוחם" של האדריכלים דן פרייס, שמעון פילצר, צ'ארלס יעבץ, יחד עם טל בלומברג מנדל, ליטל חן ובר הרשברג, שזכו בפרס של 40 אלף שקלים. ההצעה של השישה מבקשת לחולל שינוי דרמטי בליבה של המועצה המקומית וברחוב בורנשטיין בפרט. התכנית שמה בעדיפות ראשונה את הולכי הרגל והופכת את לב ירוחם לכמעט נטול מרכבים ומשאיות, שינותבו דרך כביש טבעתי שיקיף את המרכז.
12 צפייה בגלריה
לב ירוחם
לב ירוחם
"לב ירוחם": כביש טבעתי יהפוך את מרכז ירוחם לכמעט נטול מרכבים
(הדמיה: פרייס פילצר יעבץ אדריכלים)
"ברגע שמשאית כבדה עוברת בכביש, זה שובר את העירוניות האינטימית שאנחנו מחפשים. לקחנו את התנועה והזזנו אותה הצידה וזה יצר במרכז אי של שפיות", מסביר האדריכל צ'ארלס יעבץ. "אפשר לראות שבכל מיני מקומות בארץ ובעולם שסגרו רחוב לתנועת רכב יש פי עשר יותר פעילות כי אנשים יכולים לחיות. אנשים מבינים לאט לאט את הכוח שלהם. ניתן לטפל ברכבים מחוץ למעגל כדי שאנשים ימצאו את הסביבה האנושית בתוך המעגל".
12 צפייה בגלריה
לב ירוחם
לב ירוחם
"אי של שפיות": טיילת עירונית וכיכר לשהייה
(הדמיה: פרייס פילצר יעבץ אדריכלים)
בתוך הטבעת שנוצרה הציעו האדריכלים לחזק את המרקם העירוני הקיים באמצעות כמה סוגים של בנייני מגורים שאמורים להתאים לאקלים המדברי. לאורך 450 המטרים של רחוב בורנשטיין המיועדים להולכי רגל בלבד, הם הציעו טיילת עירונית, כיכר לשהייה ומרכז ליזמות טכנולוגית. "ההצעה שלנו מבקשת לנצל את הפוטנציאל הקיים, לחזק את הדברים הטובים ולהגביל את הדברים הפחות טובים כמו התנועה והמשאיות שחולפות במרכז העיר אל אזורי התעשייה. רצינו לייצר מרחב נקי עם אוויר טוב ואיכות חיים", מוסיפה האדריכלית טל מנדל בלומברג.
12 צפייה בגלריה
לב ירוחם
לב ירוחם
מבט אל הטיילת המרכזית: "רצינו לייצר מרחב נקי עם אוויר טוב"
(הדמיה: פרייס פילצר יעבץ אדריכלים)
חשוב לציין שעד שתוצאות התחרות תיראנה בשטח הדרך עוד ארוכה. אחרי שהוחלט על חזון לרחוב הראשי יצטרכו המתכננים לפרט אותו בתכנית בניין עיר (תב"ע) מסודרת, אותה גם יצטרכו לאשר בעירייה. למרות זאת אין ספק שזהו צעד חשוב בדרך לפיתוח העיר, שעוזר לדמיין איך המועצה המקומית הקטנה תיראה בעתיד.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button