מתיחת הפנים לאצטדיון סנטיאגו ברנבאו

"זה יהיה האצטדיון הטוב בעולם": כך ייראה ביתה המשודרג של ריאל מדריד

חיפוי מתכת נוצץ, גג נפתח, מערכת ייחודית לשמירה על כר הדשא והשקעה של כמיליארד יורו. צלילה אל פרטי עבודות החידוש של אצטדיון "סנטיאגו ברנבאו" האיקוני, שצפוי להיפתח לציבור עד סוף 2023

גיא אבידן
פורסם:
עוד בטרם החלו ב-2019 עבודות ההתחדשות באצטדיון "סנטיאגו ברנבאו" של מועדון הכדורגל ריאל מדריד, הוא נחשב לכזה העומד בסטנדרטים גבוהים ברמה עולמית. מיקומו בשדרת קסטיאנה המרכזית של בירת ספרד, לצד מבני עסקים, בנקאות ושגרירויות, הולם היטב את תדמיתו המלכותית והאצילה של המועדון המעוטר באירופה. אך עבור ריאל, השואפת תמיד להיות מעל כולם, הצורך בחידוש, שינוי ומתיחת פנים הוא תמידי.
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל מדריד
שיפוץ ריאל מדריד
מתיחת הפנים לאצטדיון סנטיאגו ברנבאו
(הדמיה באדיבות gmp Architects L35 Ribas)
"הברנבאו", כפי שמכנים אותו האוהדים, נחנך לראשונה בשנת 1947, ובמהלך השנים עבר מספר שיפוצים והרחבות. לפני עבודות הפיתוח הנוכחיות, הוא הכיל 81,044 מקומות ישיבה, קיבולת מהגבוהות באירופה. אך בשני בעשורים האחרונים הביטו אנשי ריאל מן הצד כשמועדונים כמו ארסנל וטוטנהאם מצפון לונדון, באיירן מינכן, ואפילו היריבה העירונית אתלטיקו מדריד, התחדשו באצטדיונים מפוארים בהשקעת סכומי עתק. אחרי עשורים, קברניטי המועדון החליטו שלא לבנות אצטדיון חדש מאפס, אלא להתבסס על התכונות הטובות של המבנה הקיים על מנת להפוך אותו למרשים ולנוצץ ביותר.
בתחרות בינלאומית שנערכה מטעם המועדון, זכה משרד האדריכלים הבינלאומי של גרקן, מרג ושות' (GMP), שבסיסו בהמבורג, לקבל לידיו את תכנון הפרויקט (יחד עם שותפיו הספרדים, משרדי האדריכלים L35 Arquitectos ו- (RIBAS & RIBAS. פרויקטים קודמים של משרד זה מתחום היכלי הספורט כוללים בין השאר מספר אצטדיונים שאירחו משחקים במסגרת גביע העולם בכדורגל שנערך ב-2014 בברזיל, ואת האצטדיון הלאומי החדש בוורשה.
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל מדריד
שיפוץ ריאל מדריד
"מורשת חדשה": הדמיית האצטדיון ממבט על
(הדמיה באדיבות gmp Architects L35 Ribas)
9 צפייה בגלריה
אצטדיון 1955
אצטדיון 1955
אצטדיון ברנבאו בשנת 1955
(Biblioteca de la Facultad, ויקיפדיה)
הדגם שהציע משרד האדריכלים הגרמני גבר על הצעותיהם של משרדי אדריכלות בעלי שם עולמי כמו פוסטר ושות' הבריטית (שתכננו את אצטדיון "וומבלי" של נבחרת אנגליה), הרצוג ודה מרון השוויצרים (תכננה את ה-"אליאנץ ארנה" של באיירן מינכן) ומשרד פופולוס (שתכנן בין השאר את אצטדיון האמירויות של ארסנל).
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל 2022
שיפוץ ריאל 2022
שיפוץ האצטדיון האיקוני, אוגוסט 2022
(צילום: Volodymyr Dvornyk/ Shutterstock.com)
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל 2019
שיפוץ ריאל 2019
מבט אל אצטדיון ברנבאו עם תחילת השיפוץ ב-2019
(צילום: PhotoLondonUK/ Shutterstock.com)
תחילת העבודות לשיפוץ המבנה תוכננה לקיץ 2017, אך בסופו של דבר הן החלו רק ב-2019, והן צפויות להסתיים עד לפני סוף שנת 2023. המאמץ לפגוע כמה שפחות ביכולת האצטדיון לארח משחקים במהלך השיפוץ דרש פתרונות לוגיסטיים מורכבים. משבר הקורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה פגעו באופן משמעותי בשרשראות אספקה, דבר שהערים קשיים נוספים. עם זאת, ריאל החליטה לנצל את השבתת עונת 2019-20 (עקב המגפה, החל ממרץ 2020) ולהאיץ באופן משמעותי את העבודות.

שדרוג במיליארד יורו

אתר חברת האדריכלים GMP מספק פרטים על מאפייני המבנה המשודרג, שעלותו הסופית מוערכת בכמיליארד יורו. במסגרת העבודות ייבנה מעטה חיצוני חדש לאצטדיון. הוא יורכב מרפפות (מעין לוחות) מתכת שיותקנו בזווית שונות וייצרו מעטפת דמוית פסל, עם קימורים אלגנטיים משתנים. מרפפות אלו, שיהיו בעלות דרגות שונות של שקיפות, ישתקף במהלך היום אור השמש בצורות שונות (בהתאם לזווית הראייה של המתבונן), וכך יוענק למבנה הנראה למרחקים מראה של פנינה נוצצת. בשעות הערב והלילה תוכל המעטפת להיות מוארת בדרכים שונות באמצעות תאורת LED.
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל מדריד
שיפוץ ריאל מדריד
גג נפתח חדש יכסה את היציעים ואת כר הדשא
(הדמיה באדיבות gmp Architects L35 Ribas)
בנוסף ייבנה גג חדש לאצטדיון. הגג הישן כירה רק חלק מן המושבים, ובעיר כמו מדריד, שבה גשמים אינם נדירים לאורך כל השנה, מדובר בפגיעה משמעותית בחוויית הצפייה של האוהדים. הגג הנפתח החדש יכסה הן את היציעים והן את כר הדשא בעת הצורך ויאפשר גם לשחקנים תנאים אופטימליים והגנה מפני שמש ומשקעים. מסך LED ענק בצורת טבעת יותקן לאורך כל חלקו הפנימי.
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל מדריד
שיפוץ ריאל מדריד
אזורי מסחר מול כיכר חדשה שתשמש נקודה להתכנסויות
(הדמיה באדיבות gmp Architects L35 Ribas)
על מנת לשמור על כר הדשא באופן מיטבי נחפר באחד מצדי המגרש חלל תת קרקעי בעומק 35 מטרים. המגרש עצמו חולק למספר מקטעים מלבניים לאורכו. כאשר ייערכו באצטדיון אירועי ספורט מענפים אחרים, מופעים והתכנסויות, ישונעו המקטעים הללו אופקית לפתחו של החלל הזה, ואז יורדו לתוכו, אחד אחרי השני, ויאוכסנו בו כמו מדפים, זה מעל זה. שם, מערכות אוורור, מיזוג אוויר, השקיה ותאורת אור אולטרה-סגול יספקו לדשא תנאים אידאליים לשגשוג.
מערכות מסוג זה, המאפשרות שינוע של כר הדשא ממיקומו הקבוע, כבר קיימות במספר אצטדיונים, למשל זה של קבוצת שאלקה 04 הגרמנית, אך בו יוצא מתחומי האצטדיון כמקשה אחת המגרש כולו. בסביבה העירונית הצפופה של מרכז מדריד פתרון כזה אינו אפשרי, ועל כן הגו המתכננים את הפתרון היצירתי.

"מקור חדש לגאווה"

חלקו המערבי של המבנה יכלול אזורי מסחר ובית מלון. מולו תמוקם כיכר חדשה שתשמש נקודה להתכנסויות פומביות, למשל עבור צפייה בשידורים ישירים על גבי מסך ענק. בחלקו המזרחי יוקם מוזיאון המועדון ובחלקו העליון, מעל היציעים, תיבנה טיילת שתספק מבט פנורמי לסביבתו החיצונית והפנימית. יציע חדש בן 4,000 מקומות ישיבה יגדיל את תכולתו למעט יותר מ-85 אלף, ובכך יהפוך אותו לשני בגודלו באירופה (אחרי ה"קאמפ נואו" של ברצלונה).
9 צפייה בגלריה
שיפוצי אצטדיון אוגוסט 2022
שיפוצי אצטדיון אוגוסט 2022
שיפוץ בכמיליארד יורו: מבט אל העבודות ב-2022
(צילום: Astasio Avila/ Shutterstock.com)
9 צפייה בגלריה
שיפוץ ריאל מדריד 2022
שיפוץ ריאל מדריד 2022
ייפתח לציבור עד סוף 2023: סנטיאגו ברנבאו
(צילום: DRG Photography/ Shutterstock.com)
"האצטדיון החדש ימשיך להיות התפאורה שתחולל את הרגשות שישאירו את חותמם על עתידה של ריאל מדריד. זה יהיה האצטדיון הטוב בעולם שבו נוכר שוב, בסוף המאה, כמועדון הטוב ביותר במאה ה-21". אמר פלורנטינו פרס, נשיאה המוערך והשאפתן של ריאל, לאתר האינטרנט הרשמי של המועדון בהתייחסו להכרזה על הקבוצה כמועדון הכדורגל המוצלח בעולם במאה ה-20 על ידי ההתאחדות להיסטוריה וסטטיסטיקה בכדורגל. "האצטדיון החדש יציע מורשת חדשה ויהיה מקור חדש לגאווה לאוהדי וחברי המועדון".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button