ענתיקות איקאה? יש דבר כזה

איקאה וינטג': הבריטי שמוכר פריטים ישנים של ענקית העיצוב השוודית באלפים

איך נראית ספת איקאה מ-1973 וכמה תעלה כוננית BILLY משנות ה-90? אמן בריטי הוקסם מגיל צעיר מרשת העיצוב השוודית, והחל לאסוף פריטים ישנים שייצורם הופסק. כיום הוא מוכר אותם לאספנים מכל העולם, שמוכנים לשלם פי עשרה מהמחיר המקורי

פורסם:
להבדיל מפריטי רטרו, שעוצבו בהשראת המקור אך אין להם ערך היסטורי, לפריטי וינטג' אורך חיים ממוצע של למעלה מ-20 שנה. המתינו בסבלנות 80 שנה נוספות ויש בידכם ענתיקות (שלהן אורך חיים של למעלה מ-100 שנה), ששווין עשוי לעלות בהתאם לתקופה ולרמת נדירותן.
8 צפייה בגלריה
סניף איקאה ראשון לציון
סניף איקאה ראשון לציון
ענתיקות איקאה? יש דבר כזה
(צילום: EPA)
יש מי שעבורם פריטים היסטוריים הם שידות עתיקות וכבדות או צלחות פורצלן עדינות, ואחרים שעבורם מסגרת ישנה למיטת איקאה היא בבחינת ענתיקה עיצובית יוקרתית. במקרה של המעצב הבריטי הארי סטייט (30), פריטי העיצוב הישנים של איקאה הם נקודת המפגש המתוקה שבין ביזנס לפלז'ר.
ליום הולדתו ה-11 בחר סטייט במתנה לא שגרתית: מסגרת מתכת מעוטרת מדגם MELDAL, ומדפים מרחפים מדגם LACK. שניהם מאיקאה. הוריו הסיעו אותו לסניף הקרוב לבית מגוריהם שבעיירה האנגלית היי וייקומב, הסמוכה לבאקינגהמשייר, שם התאהב בחדרים המעוצבים ועתירי פריטי הריהוט המשובבים של איקאה.
8 צפייה בגלריה
קומקום פוסט-מודרני משנת 1996
קומקום פוסט-מודרני משנת 1996
קומקום פוסט-מודרני משנת 1996
(billy.forsale)
"ההורים שלי ממש שנאו את איקאה", הוא נזכר בראיון לאיבנינג סטנדרט הבריטי, "הם ניסו להימנע מלקחת אותי ואת האחים שלי לשם, אבל אני ממש התעקשתי. הרעיון שאני יכול לעצב את כל החדר שלי במחיר של 100 פאונד היה מאוד מרגש מבחינתי". ואכן, כמה שנים מאוחר יותר, עשה סטייט שימוש בכסף ששמר בצד מעבודתו כמחלק עיתונים, ושדרג את חדרו הפרטי בעזרת פריטים מאיקאה, בעת שהוריו שהו בחופשה.
משבגר, עבר סטייט לדרום לונדון, אז החל לייצר רהיטים בעצמו. בזמן שתכנן פריטים מודולריים באריזה שטוחה, במסגרת לימודיו בקולג' לאומנויות בקמברוול (Camberwell), הוא "התמכר" לדבריו לקניות פריטי ריהוט של איקאה ולשילובם בדירתו הקטנה. הוא החל לאסוף פריטים מסוף שנות ה-80 ומתחילת שנות ה-90, יחד עם חוברות קטלוג מאותם זמנים, דבר שאפשר לו לחקור מהם הפריטים המבוקשים שאותם הוא מעוניין לרכוש.
בשבוע שעבר, עם כמות פריטים שלא תבייש סניף קטן של איקאה, סטייט פתח חנות פופ-אפ ראשונה שהציגה את האוסף שלו למכירה. שם, באירוע שארך יומיים, הציע למכירה יותר מ-100 פריטי איקאה מעוצבים, ביניהם פריטי ריהוט, תאורה ואביזרים, שיוצגו לצד מיצבים של הצלם דקסטר לנדר, בהם חקר את המאפיינים האנושיים והיחודיים של פריטי איקאה.

"דווקא" לאליטת העיצוב

יש מי שרואים בענקית השוודית, שנוסדה בשנת 1943, רק רשת שבה רהיטים עם שמות שוברי-שיניים באריזות שטוחות, אשר מציעה גם קציצות כמיטב המסורת וגלידה תעשייתית בחמישה שקלים. אך במקרה של סטייט, מדובר בעולם ומלואו. "אני מוצא שאיקאה מרתקת מכיוון שלכל אחד יש איתה מערכת יחסים שונה", הוא מספר.
סטייט מאמין שרבים מפריטי הריהוט של איקאה הם כיום בבחינת פריטי אספנות שווים. "אני אוהב את זה דווקא בגלל העובדה שאליטת העיצוב אוהבת לשנוא את איקאה", הוא מוסיף. בין הפריטים שהוא אוהב במיוחד אפשר למצוא את שידת המגירות VAJER בעיצובו של תומאס ג'לינק ואת מנורת CELLO השולחנית בעיצובו של יאן וויקלגרן.
8 צפייה בגלריה
שידות VAJER משנת 1995 ו-1996
שידות VAJER משנת 1995 ו-1996
שידות VAJER משנת 1995 ו-1996
(billy.forsale)
הוא החל לאסוף באדיקות פריטים משווקים ומחנויות אונליין לפני כחמש שנים. "החוק היחיד זה שזה חייב להיות של איקאה, וחייב להיות פריט שלא מייצרים יותר", הוא אומר. "בנוסף גם פריטים שאני נמשך אליהם, בעיקר עיצובים שהם לא מסורתיים או קונבנציונליים".
בשנת 2020, בעיצומם של סגרי הקורונה, הבין סטייט שהאוספים שלו קצת "יצאו משליטה" ו"עלו על גדותיהם", והחליט להשיק אתר מכירות בשםBILLY.forsale , שם שנבחר כהומאז' לכוננית הספרים המפורסמת של איקאה, BILLY. "הבנתי שיש לי יותר מדי פריטי ריהוט בבית, אז התחלתי לצלם, לתייג ולהפוך את זה לפרויקט", הוא אומר. "בחרתי להשקיע באתר של ממש, ושם למכור פריטים באופן קבוע לחובבי איקאה מרחבי העולם".
באתר הוא מוכר פתרונות ישיבה, תאורה, פריטי ריהוט ואקססוריז מחמשת העשורים האחרונים, בדגש על עיצובים פוסט-מודרניים משנות ה-80 המאוחרות ושנות ה-90 המוקדמות. שנת 1987 הייתה השנה שבה נכנסה רשת איקאה בשערי הממלכה המאוחדת, ולכן פריטים פוסט-מודרניים מהשנים הללו היו אלה שסטייט החל להתעניין בהם, והיה לו קל יחסית להשיגם.
8 צפייה בגלריה
כיסא פוטון TARNABY משנת 1983
כיסא פוטון TARNABY משנת 1983
כיסא פוטון TARNABY משנת 1983
(billy.forsale)
בין הפריטים המוצעים למכירה אפשר למצוא את כיסא VILBERT שעוצב על ידי מעצב התאורה הדני וורנר פנטון, במחיר של 750 פאונד. כ-3,000 יחידות בלבד מהכיסאות הצבעוניים יוצרו בשנת 1993 ונמכרו במקור במחיר פעוט של 60 פאונד.
8 צפייה בגלריה
כיסא VILBERT משנת 1994. רק 4,000 יוצרו בעולם
כיסא VILBERT משנת 1994. רק 4,000 יוצרו בעולם
כיסא VILBERT משנת 1994. רק 3,000 יוצרו בעולם
(billy.forsale)
פריטים אחרים, כמו כיסא ה- IMPALA המרופד והקעור, שעוצב בשנת 1972 על ידי מי שעיצב את ספריית BILLY, גיליס לנדגרן, אזלו עד מהרה. הפריט המבוקש נמכר במקור במחיר של 40 פאונד, ונסחר כיום אונליין בלמעלה מ-6,000 פאונד.

אהיל לאמא, כיסא לדור ה-Z

בסיס הלקוחות שלBILLY.forsale מגיע בעיקר מארה"ב ומאסיה, ביניהם הרבה לקוחות צעירים שהגיעו לקולקציות ולאוספים של סטייט דרך האינסטגרם. "יש באיקאה הרבה סגנונות, אז יש לי פריטים אלגנטיים יותר שיתאימו גם לבית של אמא שלי, ומנגד יש לי פריטים צבעוניים וצעירים שמתאימים לאינסטגרמרים מדור ה-Z", הוא מסביר. "יש לא מעט צעירים שמתחילים לבנות את הקולקציה שלהם דרכי", הוא מוסיף.
אחד מהפריטים שסטייט מתגאה בהם במיוחד הוא כורסת TAJT, גם היא בעיצובו של גיליס לנדגרן, משנת 1973. הכורסה עשויה משתי כריות מרופדות בבד ג'ינס, שצמודות זו לזו בעזרת רצועת עור, מעליהן כרית קפיטונאז' תואמת. אלה משתטחות בקלות והופכות למיטת פוטון רכה. "בתקופה הזו עשו הרבה דברים מבד ג'ינס, כי באיקאה רכשו קילומטרים מהבד הזה", מספר סטייט.
8 צפייה בגלריה
כורסת TAJT משנת 1973
כורסת TAJT משנת 1973
כורסת TAJT משנת 1973
(billy.forsale)
סטייט לא בוחל באמצעים להשיג את מה שהוא רוצה. הקרובים אליו מתלווים אליו לא פעם למסעות איסוף פריטי איקאה ממקומות שונים. בשנה שעברה שכנע סטייט את בן הזוג שלו וחבר נוסף להתלוות אליו לטיול בן שלוש שעות ברכב לגרייט יארמות', עיירת חוף קטנה באנגליה, כדי לאסוף מנורת שולחן. הם הגיעו בדיוק כשהחלו חגיגות מצעד הגאווה הראשון של העיירה. "זו דרך נחמדה לראות מקומות שאולי אחרת לא הייתי מגיע אליהם", הוא מסכם.
8 צפייה בגלריה
מנורות TORIM משנת 2006
מנורות TORIM משנת 2006
מנורות TORIM משנת 2006
(billy.forsale)
8 צפייה בגלריה
כיסא פלסטיק TRIVAS משנת 2004
כיסא פלסטיק TRIVAS משנת 2004
כיסא פלסטיק TRIVAS משנת 2004
(billy.forsale)
עדכון המלאי עולה גם היום בחשבון האינסטגרם של סטייט, אשר עובד במקביל על קולקציית פריטים משלו, אותה הוא מתעתד למכור באתר, לצד הפריטים של איקאה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button