כ-400 תערוכות הוצגו בפסטיבל העיצוב 3DaysofDesign לשנת 2024 בקופנהגן, דנמרק, תחת הסיסמה Dare to Dream. הסלוגן נועד לבטא את הרוח היצירתית והחדשנית של האירוע, שנולד כדי לחשוף את העיצוב הדני לעולם ולקדם מותגים מקומיים, ושימש כמוטיב מרכזי שמעודד מעצבים ומבקרים לחשוב מחדש על גבולות העיצוב ולשאוף לחזון יצירתי ונועז יותר. או כמו שמנכ"לית הפסטיבל, סיגנה בירדל טארנציאני, אמרה: "החלומות הם גשר למחשבות העמוקות ביותר שלנו, והם מאפשרים דמיון חופשי בלי מגבלות פרקטיות".
אז אחרי שהבנו שלדנים חשוב לחלום, הם פתחו בפסטיבל השנתי, שנערך משנת 2014, מאות חללים לתצוגה, בהם גלריות, חנויות, מוזיאונים, בתי מלאכה ועוד. המבקרים מצידם עברו מתחנה לתחנה בעיר המוקפת ים ועתירה בתעלות מים בחיפוש אחר הבלונים הוורודים ובכרזות עם הכיתוב Dare to Dream.
מתכות ומוטיבים כסופים
גם השנה הוצגו שלל רהיטים לבית ולמשרד, אביזרים למטבח, גופי תאורה, מוצרי טקסטיל, אביזרי נוי וכן חומרי גמר. אפילו פתרונות עיצוביים לחיות מחמד היו כאן. בין המגמות הבולטות השנה, ולא בפעם הראשונה, בלטו עיצובים בני קיימא בדגש על שימוש בחומרים טבעיים וממוחזרים המעודדים קיימוּת, למול אסתטיקה חדשנית ושימוש בחומרים מסורתיים בשיטות חדשניות כמו הדפסת קרמיקה בתלת-ממד.
בנוסף בלטה מגמת השימוש במתכות ובצבעים כסופים כאלמנט עיצובי מרכזי. מגמה זו מדגישה את השילוב בין חדשנות לטכנולוגיה ומבטאת את הרצון ליצור מוצרים עמידים ומרהיבים בו-זמנית. המגמה כמובן מתחברת לטרנד כלל-עולמי של עתידנות, מוטיבים מהחלל החיצון ושילוב חומרים מטאליים בזירה הביתית.
מתכות כמו אלומיניום, פלדה ונירוסטה שולבו בעיצובים מינימליסטיים ומודרניים, המדגישים עמידות, קלילות ואלגנטיות. צבעים כסופים הוסיפו תחושת יוקרה וקדמה טכנולוגית, ושולבו הן ברהיטים והן בחפצי נוי ובאביזרים לבית. הצבע הכסוף, על גווניו השונים, היה בולט במיוחד השנה ושולב באופן הרמוני עם צבעים טבעיים וחמים יותר ליצירת ניגודיות מעניינת.
ארמונות קלאסיים x רהיטים מודרניים
בפסטיבל הוצג מגוון רחב של תערוכות בולטות, ובין הבולטות שבהן הייתה התערוכה Framing שהוצגה ב-Odd Fellow Palace – ארמון מהמאה ה-18 בסגנון רוקוקו במרכז קופנהגן, וכן בבניין Harsdorff הסמוך, שבדרך כלל סגור לציבור. בתערוכה השתתפו 46 בתי עיצוב בינלאומיים עכשוויים, כמו Moooi ,BoConcept ו-ClassiCon, עם פריטים בעיצובם של אדריכלי-העל השווייצרים הרצוג ודה מרון. המפגש בין חללי הפנים של הארמון ההיסטורי ובין הריהוט המודרני הנקי יוצר ניגוד שעושה חסד לשני הצדדים.
תערוכה נוספת שמשכה תשומת לב רבה נערכה תחת השם DDcated והתקיימה במוזיאון לארכיאולוגיה Lapidarium of Kings. בין אוסף פסלי המוזיאון הקלאסיים הלבנים הוצגו תערוכות של מיטב מותגי העיצוב העכשווי כמו זו של Ege Carpets שהציגה שטיחים בעיצובים של טום דיקסון, כריסטיאן לקרואה ומעצבים נודעים נוספים.
מתחם עיצוב בולט התארח ברובע Christiania, במתחם שהוקם בשנת 1971 על ידי קבוצת אמנים ופעילים חברתיים שחיפשו ליצור קהילה אלטרנטיבית וחופשית מהחוקים הדניים הרגילים. הרעיון היה ליצור מרחב שבו התרבות, האמנות והחיים מבוססים על ערכים של שוויון, חברה פתוחה ושימור הסביבה. מאז שנוסד נהפך למרכז תרבותי ואמנותי בולט בקופנהגן.
עוד מיקום מפתיע שאירח עיצוב נורדי מודרני הוא מתחם ששימש בעבר מפעל ייצור של כדורי תותחים מברזל. במתחם שבו נמצאים דרך קבע אולמות התצוגה של המותגים הדניים האהובים Ferm Living ו-Boila הוצגו הפריטים החדשים שלהם לצד גופי תאורה של המותג Louis Poulsen שחגג השנה 150 שנים לעיצוב מנורת הארטישוק האייקונית שלו. גם Flos, מותג תאורה איטלקי מוביל, הציג את חידושיו בבניין סמוך.
האבן השואבת במרכז העיר הייתה חנות הדגל בת חמש הקומות של Hay – מותג דני אהוב מאוד גם על ישראלים. המעצבים שלו משלבים קו מינימליסטי עם פונקציונליות בצבעוניות ייחודית למותג.
במרכז העיר בלטה גם Fredericia, שהציגה את הסיפור מאחורי ייצור הרהיטים של המותג המקומי באמצעות הצגת שלבי הייצור לקהל המבקרים. לחנות היפה יש Rooftop שממנו נשקפים נוף העיר וצריחי הכנסיות על רקע הים הסמוך.
מותגים מקומיים נוספים שמשכו תשומת לב היו Fritz Hansen – מותג ותיק ומוערך המציע ריהוט מודרני ואייקוני; Normann Copenhagen – מותג חדשני המשלב עיצוב קלאסי עם נגיעות עכשוויות; ו-Gubi – מותג ידוע בעיצוב רהיטים, תאורה וחפצי נוי המשלבים אלגנטיות עם נועזות. כל אחד מהמותגים האלה הציג קולקציות חדשות ומרהיבות, שהמחישו את העקרונות הבסיסיים של העיצוב הסקנדינבי הפונקציונלי תוך הכנסת אלמנטים חדשניים ומעוררי השראה.
תקופת הזוהר נמשכת
זה המקום לציין כי העיצוב הדני חווה פריחה בשנים האחרונות. הסגנון החל להתפתח בעשורים הראשונים של המאה ה-20, אז נעשה אחת התנועות המשפיעות ביותר בעולם העיצוב, המדגישה פונקציונליות, פשטות ואסתטיקה, תוך שימוש בחומרים טבעיים ויצירת קשר הרמוני בין האדם לסביבתו. הסגנון הדני הושפע רבות מהבאוהאוס ומהתנועה המודרניסטית בעולם.
שנות ה-50 היו תקופת הזוהר של העיצוב הדני. מעצבים כמו ארנה יאקובסן, הנס וגנר ופין יול הפכו לשמות עולמיים בזכות עיצוביהם החדשניים והאייקוניים. הרהיטים שתכננו, כמו כיסא הביצה (Egg Chair) וכיסא Y (Wishbone Chair), התאפיינו בשימוש בחומרים טבעיים ובקווים פשוטים, הרמוניים ונקיים. מתחילת המילניום החלה פריחה מחודשת של העיצוב הנורדי והדני בתוכו, תוך שהוא משלב בין המסורת ובין חידושים טכנולוגיים ואקולוגיים.
הפסטיבל השנה, במהדורה ה-11 שלו, הדגיש את הערך הרב של קופנהגן כמרכז עיצוב עולמי והציע למבקרים חוויות רבות מעבר לתערוכות, בהן סיורים ברגל, ברכיבה על אופניים ובתחבורה ציבורית, ונהפך למסיבה אחת גדולה ברחובות העיר. משנה לשנה הפסטיבל גדל ונעשה מאירוע לקידום תעשיית העיצוב הדנית לאירוע בינלאומי מוביל בתחום העיצוב, שמארח מעצבים ומותגים מכל העולם. בעיני רבים הוא נחשב לשני בחשיבותו לאחר שבוע העיצוב במילאנו, תוך שהוא מצליח לשלב אמנות, טכנולוגיה ועיצוב ומספק פורום לדיונים ולחידושים בעולמות האדריכלות והעיצוב.
נורית גפן, מעצבת פנים וכותבת בלוג על המקומות המעוצבים בעולם. להמלצות נוספות בעולם לחצו כאן