המיצב האומנותי של כתר - יוזמת הכיסא הצהוב הריק – מוצב במוקדים שונים ונעשה בשיתוף מטה החטופים והנעדרים. המיצב הזה מצטרף לעשרות מיצבים שונים בארץ ובעולם, שבהם מככבות תמונות החטופים סביב שולחן השבת הריק, המיטות הריקות, דובי הפרווה מכוסי העיניים והמדממים, עגלות הילדים והתינוקות הריקות וכן מיצבי אורות. כולם נועדו לעלות את המודעות הציבורית בארץ ובעולם לסוגיית החטופים במהלך טבח 7 באוקטובר.
עוד בנושא:
לזירות הציבוריות, בראשן רחבת מוזיאון תל אביב (המכונה כעת גם כיכר החטופים), רחבת תיאטרון הבימה והיכל התרבות בתל אביב וכיכר ספרא בירושלים, הצטרפו גם יוזמות פרטיות: יותר מ-450 ארגונים וחברות מובילות במשק לקחו חלק ביוזמת הכיסא הצהוב והציבו אותו במתחמים שונים. עד מתי? עד שכולם ישובו הביתה. המטרה היא לפזר כמה שיותר את הכיסאות הריקים במרחבים שונים כדי לעורר את המודעות בכל מקום אפשרי – ציבורי או פרטי. את הכיסאות אפשר לראות במשרדים, בכניסה לבניינים, מפעלים, מוזיאונים, בתי חולים, בתי ספר, אוניברסיטאות, מכללות ועוד.
הבחירה בכיסא כתר הצהוב נעשתה בהשראת הסרט הצהוב - הסמל הבינלאומי להמתנה לחטופים ולשבויים. לשם הגברת המודעות ולבקשת מטה משפחות החטופים והנעדרים, יוצרו במפעל אלפי כיסאות כתר צהובים, על גבי כל אחד מהם מתנוסס קוד QR המפנה לאתר עם פרטי ותמונות החטופים והנעדרים. הכיסאות הן תרומה לפעילות המשפחות של 239 החטופים שחייהן נעצרו ב-7 באוקטובר.
הכיסאות ניצבים כמו שהם או בשילוב אלמנטים נוספים כמו מדבקות עיניים, פרחים, בובות של ילדים, בלונים וכך הלאה. הבחירה דווקא בכיסא ולא ברהיט או אביזר אחר נטועה דווקא בתרבות היהודית (כיסא לאליהו הנביא) ובתרבות הישראלית, כסמל לחוסר, לאובדן או לציפייה לנעדר שישוב, כפי שכתבנו בעבר כאן.
חלוקת הכיסאות הצהובים מתבצעת על ידי מתנדבי המטה להשבת החטופים. אפשר לתמוך במשפחות ובפעילותן גם על ידי רכישת הכיסא הצהוב באתר כתר, או ברשת חנויות כתר, כשכל הרווחים מועברים כתרומה לפעילות המטה והמשפחות. מחיר הכיסא - 31.9 שקל.
סמל מקומי ואוניברסלי
הבחירה בכיסא כתר פלסטיק מדגם מונובלוק לא מקרית. מדובר בדגם הכיסא הנמכר ביותר בישראל, אחד הסמלים הלא-רשמיים של העיצוב הישראלי. במרוצת השנים הפך הכיסא הקל, הנערם והזול לפריט חובה בכל אירוע, שמח או עצוב, במרחב הציבורי או הפרטי. גם לפני גרסתו הצהובה הסמלית הוא נמצא בכל מקום והוא ללא ספק אייקון תרבות מקומי.
זו גם לא הפעם הראשונה שחברת כתר רותמת את הכיסא האייקוני לפעילות ציבורית סמלית. לפני כמה שנים הוצבו כ-1,200 כיסאות כתר בצבעי דגל הגאווה ברחבת הבימה במסגרת מיצב שיצר האמן אורי שיפרין ענבי לרגל חודש הגאווה. כיסא מונובלוק ורוד מיוצר במיוחד לציון חודש אוקטובר – חודש המודעות לסרטן השד.
מסרט צהוב – לכיסא צהוב
סרט צהוב הוא סמל בינלאומי להזדהות עם שבויים ולהבעת סולידריות עם חטופים – שבויים ובני ערובה כאחד - ותפילה לשובם הביתה בשלום. מדובר בסמל שהחל בתרבות האמריקאית, ככל הנראה כבר במהלך מלחמת האזרחים בארצות הברית ענדו נשות וארוסות של חיילי האיחוד (הצפון) צעיף צהוב, מטפחת צהובה או סרט צהוב כסמל לכך שהן נאמנות ומחכות לאהובן שישוב משדה הקרב. ייתכן שהמנהג אף קדום יותר, אך בכל מקרה הוא זכה להיות הסמל הוויזואלי שמלווה את התקווה לשובם של החטופים והשבויים בעולם.
השיר האמריקאי Tie a Yellow Ribbon 'Round the Old Oak Tree הפך לפופולרי בשנות ה-70 ובו מבקש האהוב השבוי מאהובתו לקשור סרט צהוב על העץ אם היא עדיין מחכה לו. השיר התפרסם כרמז לחזרתם של שבויי מלחמת וייטנאם ואף זכה שנית לפופולריות ב-1980 עקב משבר בני הערובה באיראן, שבו הוחזקו עשרות אזרחים אמריקאים כבני ערובה בטהראן בידי השלטון האסלאמי הקיצוני שעלה לשלטון בעקבות המהפכה האיראנית. המנהג לקשור סרטים צהובים בפתחי הבית, על גדרות ועצים, שב להדהד בארצות הברית גם במהלך פלישות הצבא האמריקאי לעיראק, לאפגניסטן וכך הלאה.
גם בארץ נעשה בעבר שימוש בסרטים צהובים להעלאת המודעות להשבת החייל החטוף גלעד שליט. במהלך שנת 2010 חילקו בני משפחתו והמטה להשבתו אלפי סרטים צהובים שנתלו על מכוניות ובתים כקריאה לשחררו משבי חמאס. לקראת שובו של שליט לביתו במצפה הילה קישטו ילדי היישוב את הגדרות והעצים בסרטים צהובים.