"בנות, אנחנו מחפשים כבר מיליון שנה בית וזה הכי טוב שמצאנו, מה אתן אומרות, נצליח לעשות אותו חתיך?". זוהי הודעה שקיבלו צמד המעצבות אפרת רז ומיכל סיני מסטודיו הום מייד, רגע לפני שיצאו למסע שיפוץ מאתגר במיוחד. השולחים, בני זוג הייטקיסטים מנתניה, כבר הביאו לשולחנן של המעצבות הצעה דומה כשרכשו את דירתם הראשונה (אותה הדירה, מספרות המעצבות, הופיעה בעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה "הבתים היפים בישראל"). בשנים שחלפו נולדו לבני הזוג שתי בנות, והם החליטו לעזוב את העיר לטובת גידולן במרחבים הפתוחים של המושב.
אחרי חיפושים רבים, מצאו השניים בית בשטח של 250 מ"ר החולשים על פני ארבע קומות במושב צור משה. צורתו של הבית, שנבנה בשנת 2012 ותוכנן בידי האדריכל רענן אפרים, מזכירה צורת לב לא מושלם מרובה אלכסונים, פינות וקווים עגולים. "הם ביקשו חלל ציבורי מרווח ללא טלוויזיה, פינת משפחה, חדר אירוח לבני משפחה מחו"ל שמגיעים מדי פעם לביקור, חדר שינה משותף לבנות, חדר משחקים, חדר הורים עם הרבה מקומות אחסון לבגדים, חדר רחצה פתוח עם מקלחת זוגית, חדר רחצה גדול לבנות, מקומות אחסון לנעליים ולתיקים בכניסה, חדר כביסה וחדר עבודה", מפרטות המעצבות, שקיבלו יד חופשים בהובלת הקונספט העיצובי של הבית.
את האתגר של המבנה הייחודי של המבנה, פתרו המעצבות במגוון דרכים, בראש ובראשונה על ידי פנייה לאסתטיקה היפנית, שאחד מעקרונותיה, הוואבי-סאבי, הוא מציאת יופי בחוסר שלמות. אל תוך האסתטיקה הזאת הן הכניסו ריהוט בסגנון סקנדינבי, תוך שהן מכוונות למה שמכונה ג'פנדי – שילוב סגנונות יפני וסקנדינבי.
זוויות חדות, מינימליזם שקט
דלת הכניסה לבית נפתחת אל מסדרון צר וקצר. מצידו האחד הוא תחום על ידי קיר שמאחוריו נמצא המטבח. מהצד השני על ידי אלמנט נגרות גדול, מעין קוביית עץ שנראית מכל פינה של החלל הציבורי. היא כוללת מקומות אחסון למעילים, נעליים ותיקים, ובכך מתפקדת כארון כניסה. בקוביית העץ קיימות גם דלתות נסתרות לפונקציות נוספות שחבויות בתוכה, בהן ארונות החשמל והתקשורת ושירותי האורחים. "זהו אלמנט שלא רצינו להתפשר בעיצוב שלו", מספרות המעצבות, "שמחנו מאוד שבני הזוג ביקשו שלא תהיה טלוויזיה בסלון אלא רק בפינת המשפחה במרתף, כי זה אפשר לנו לתכנן את קוביית העץ ללא צורך להתפשר על פתרון למיקום של הטלוויזיה".
קומת הכניסה מרוצפת כולה באריחי טרצו בגוון חול, וקירותיה צבועים בגוון אבן, למעט בתוך שירותי האורחים. שם, הקירות מחופים באריחי טרצו שממשיכים את הריצוף, מלבד על הקיר שמול הדלת. הקיר מחופה באריחי קרמיקה עם תבליטים תלת-ממדיים, ומתפקד כרקע חינני לכיור פרי סטנדינג לבן בעל צורה גלילית נקייה, שלצידו מראה במסגרת עץ שעונה על הקיר. "הצורניות התלת-ממדית הזאת היא מוטיב חוזר בבית", מסבירות המעצבות. "היא מופיעה גם באריחים בחדר הרחצה של הבנות, בארון ובחיפוי הקיר בחדר השינה של הבנות, וגם באי שבמטבח". הריצוף, הפרקט, חיפויי הקירות והכלים הסניטריים נרכשו כולם בחברת "מודי".
מול דלת הכניסה, בפינה שמהווה את המשולש התחתון של צורת הלב, נמצאים הסלון ופינת האוכל. הספה הגדולה, שממוקמת בדיוק בזווית שבתחתית הלב, נוצרה במיוחד למידות של הבית בחנות "בדוסה". כורסה קלילה וזוג שולחנות קפה עגולים שחורים שנקנו ב-"פראט ליווינג" משלימים את התמונה המינימליסטית. משמאל לסלון ממוקם גרם המדרגות שיורד לקומת המרתף ועולה לשתי הקומות העליונות, ומולו ספריית מדפים בהירים בקווים נקיים ופשוטים.
בצד השני של החלל הציבורי, מימין לסלון, נמצאת פינת האוכל הקטנה יחסית. המעצבות ויתרו על חלק מהשטח שהוקצה לה בתכנון הקודם לטובת המטבח, והציבו בה שולחן עץ עגול בצורניות דומה לזו של שולחנות הקפה בסלון. המבנה העגול של השולחן מתאים לחלל המצומצם יחסית שנותר לפינה, ונשקף גם בגוף התאורה העגול העשוי נייר שתלוי מעל לשולחן ובעיגול דמוי הכפתור שמקשט את חלקם האחורי של כיסאות האוכל. הפינה ניצבת על רקע הוויטרינה היוצאת אל הגינה, שכוסתה בווילונות קפלים כפולים שיוצרים לה רקע דרמטי.
בהמשך המטבח, שיוצר בחברת "רגבה", ובו ארונות עשויים פורניר עץ שחור שמסתירים בתוכם גם את מכשירי החשמל ליצירת מראה מינימליסטי ומנוגד למשטח העבודה הבהיר. במרכז ניצב אי בעל צורה מעוגלת מעוטר בסרגלי עץ שחורים, שחוזרים כאמור על המוטיב התלת-ממדי. לצידו שלושה כיסאות בר שחורים ושלושה גופי תאורה כהים מזכוכית, ששומרים על המראה המונוכרומטי של החלל כולו.
בגינה הקטנה שבחוץ החליטו המעצבות להחליף את הריצוף בחצץ ואבני מדרך. ספסל בטון גדול שבנה הקבלן לבקשתן, כורסת ראטן ושולחן עץ משתלבים במעמד ברזל למדורה ובעציצי מתכת ובשפע של צמחייה הופכים אותה למקום מפלט נעים וחינני.
רוך טבעי בחלל הפרטי
בחזרה פנימה ובמעלה גרם המדרגות, בקומה הראשונה נמצאים חדרי השינה והמשחקים של המשפחה, שאליהם מוביל מסדרון ארוך. לפני השיפוץ, מספרות המעצבות, הוא היה צר מאוד, והן הרחיבו אותו מעט והוסיפו עניין לקיר הארוך באמצעות תחימתו במסגרת עץ והוספה של ארון אחסון לנעליים ומראה מרחפת במסגרת שחורה. רצפת המסדרון, כמו אלה של כל חדרי השינה שבקומה, חופתה בפרקט אלון מעושן.
בחדר ההורים יצרו המעצבות שני חלקים, האחד מלבני והשני משולש, זאת כדי להתגבר על מבנה הקירות האלכסוני. החלק המשולש מוקדש לחדר ארונות נסתר, אליו נכנסים דרך ארון בחדר השינה שנבנה בנגרות במיוחד לצורך זה. חדר הרחצה הצמוד הורחב והופרד מאזור השינה במחיצת זכוכית גלית שמאפשרת פרטיות בלי לפגוע בתחושת המרחב.
שני החדרים הנוספים בקומה משמשים את הבנות. הראשון הוא חדר שינה משותף לשתיים עם מיטת קומתיים מעץ בעיצוב נקי וארון בגדים גבוה וייחודי, שניהם מהחנות "ניחותא". הארון בולט בזכות תבליט קשתות, ידיות עץ עגולות ומגירות תחתונות עם חזית של סרגלים תלת-ממדיים התואמת את חיפוי הקיר מעץ בכניסה לחדר. בפינת החדר פינת רביצה אינטימית בתוך אוהל תלוי.
החדר השני הוא חדר משחקים, שממנו גרעו רז וסיני נישה לטובת ארון הנעליים שבמסדרון. בחדר מספר פינות משחק וארון אחסון גדול למשחקים ותחפושות. הקירות מחופים בטפט עד חצי גובהם והתקרה צבועה בצבע ורוד-חום כהה כדי לתת תחושת עומק, עניין וחמימות.
בחדרי הרחצה אריחי טרצו כמו אלה שבהם רוצפה קומת הקרקע, ובחדר הרחצה של הבנות נוספו להם אריחי קרמיקה תלת-ממדיים בלבן שבור, כמו אלה שבשירותי האורחים. הארונות בחדרי הרחצה נבנו מעץ אלון מגוון בחום ואפור, גוון זהה לזה של הפרקט שמחפה את רוב הקומה.
בקומה העליונה מיקמו המעצבות פינת משפחה וטלוויזיה, חדר כביסה וחודר נוסף שישמש בעתיד כחדר עבודה. לבקשת בני הזוג, קומת המרתף הוקדשה לחדר אירוח לבני המשפחה שמגיעים לביקור מחו"ל. בכך השלימו רז וסיני את עיצובו של הבית המאתגר מבחינה צורנית, שהפך לפנינה של עיצוב יפני-סקנדינבי.