התקופה האחרונה בחיינו גורמת לנו לערוג לזמנים טובים יותר, ולהתפלל שאלה יגיעו במהרה. המעצבים, שעובדים שעות נוספות ויוצרים גם בעתות משבר, מנסים לברוא, פעמים רבות, חלופות יצירתיות למציאות. כך גם האמנית הדנית הלה מרדהל, שיצרה עולם שלם של כלי הגשה ואירוח משובבים, שכמו מזמינים לנעוץ בהם שיניים. השבוע, פריטי הזכוכית היחודיים שלה מגיעים לראשונה לישראל ויימכרו ברשת טולמנ'ס. "תמיד רציתי שתהיה לי חנות ממתקים משלי", היא מספרת בריאיון ל-ynet מהעיר קופנהאגן שבה היא מתגוררת. "כילדה רציתי להיכנס לחנות ממתקים ולקחת מכל הבא ליד, לטעום הכל, וזה מה שאני מנסה ליצור בעבודתי".
מרדהל, ילידת 76', היא אמנית ומעצבת, בוגרת לימודי עיצוב אופנה במכללת סנט מרטינס לאמנות ולעיצוב בלונדון. עבודותיה הייחודיות מביאות לידי ביטוי את האתסטיקה האקסצנטרית והשופעת שלה, שבהן היא משחקת בצורות ובחומרים, ויוצרת פריטים יומיומיים כמו צנצנות, אגרטלים, קערות ומנורות שנראים כמו ממתקים מפוסלים מזכוכית.
"אני רוצה שזו תהיה חוויה חושנית עבור אנשים, כאילו נכנסו בעצמם לאותה חנות ממתקים, מיששו, הריחו וטעמו כל טעם אפשרי. זה ילדותי, זה כיפי, וזה מעורר תיאבון, מכל הבחינות", היא אומרת. מרדהל מספרת כי כמעצבת, היא נמשכת ליופי שבניגודים, ואותם היא מנסה לגלם ביצירותיה הצבעוניות. "מצד אחד אלה פריטים עם צורות אורגניות, אך מצד שני הם קשיחים, שבירים אך חזקים, פשוטים אך מעוטרים, זה עולם שלם בתוך יצירת זכוכית", היא מוסיפה.
ילדות בכלי זכוכית
אל הזכוכית הגיעה במקרה לפני פחות מעשור, לאחר שנים שבהן עסקה בעיצוב אופנה, ציור ופיסול. "חשתי דחף לעצב וליצור משהו שישרוד יותר מסתם עונה", היא מספרת. "תחום האופנה הוא תעשייה שנעה בקצב גבוה, הכל קורה שם כל כך מהר, ואני העדפתי דווקא להאט וליצור משהו שיוכל להימשך לנצח. למזלי, מצאתי את זה בזכוכית. עברתי מסע שלם עם החומר הזה, שלימד אותי את האמנות הקסומה הזו, שבה הכל נעשה ביד והתוצאה מאוד ייחודית. קשה שלא להתאהב בזה. הזכוכית היא בהחלט נקודת מפנה בקריירה שלי, ומאז שמצאתי אותה לא הסתכלתי אחורה", היא מוסיפה.
לדבריה של מרדהל, יצירותיה מסמלות בריחה ליקום חלומי, כזה שבו הכל קליל ושובב. בעיניה הן מעין ערוץ לזיכרונות של ילדות נטולת דאגות. "קצת כמו הסרטים האייקוניים 'עליסה בארץ הפלאות' ו-'צ'ארלי בממלכת השוקולד', אני עוסקת ביצירת יקום קסום ודמיוני, כזה שאני קצת מקווה שיגרום לאנשים לפקפק ולתהות אם הם שקועים בחלום", היא מסבירה. מרדהל מוסיפה כי את ההשראה לעבודתה היא מקבלת מהמון סוגי מתוקים: "עוגות, קרמלים, דובוני גומי, רחת-לוקום, סוכריות ג'לי, גלידה. כולם מסוכרים, מתוקים ועם המון צבע ושמחה", היא מציינת.
בין קולקציות הכלים בעיצובה, אפשר למצוא כלי אירוח והגשה בפרשנות עכשווית למסורת טקס התה האנגלי, כוסות קוקטייל צבעוניות עם זית או דובדבן פורצלן בצדן, ושאר פריטים שמעניקים פרשנות אמנותית לממתקים מוכרים. לדבריה של האמנית, מעבר ליצירת עולם חלומי, הרצון שלה הוא לגרום לחוויית ההגשה והאירוח להפוך לעל-חושית. "ממש כמו מנת גורמה שתפקידה לעורר את כל החושים, כך אני רוצה לייצר תחושה מפעימה מהרגע שבו העיניים פוגשות בפריט ועד לשלב הלגימה או הביס", היא מסבירה.
איך את מתחילה לעצב פריט חדש?
"בשלב הראשון אני מציירת את הרעיונות שלי, אחר כך אני משחקת עם צבעים. יש לי מזוודה ענקית במשרד עם דוגמאות צבע, שאני אוהבת לשלב בהרבה דרכים. צבע הוא חלק מאוד חיוני בעיצובים שלי, אז חשוב לי להמחיש את השילובים לפני שאני ממשיכה לשלב הבא. אחרי שאני מקבלת מושג לגבי הצורה והצבע, אני 'קופצת' לאמנים שעובדים איתי בסטודיו. ביחד אנחנו משפרים את העיצובים.
"אחד הקסמים הגדולים ביותר בעבודה עם זכוכית, היא בתוצאה המפתיעה. כשעובדים עם חום בטמפרטורות גבוהות כל כך, הצורה והצבע מופקים בצורה בלתי צפויה. זה תהליך מאוד מרתק, ועבורי זה החלק המשמעותי ביותר בעיצוב. השלב הסופי הוא הרכבת הפריט, בדיוק ובזהירות. אינספור צעדים נדרשים עבור כל מוצר לפני שהוא מוכן, וכל יצירה היא חד פעמית וחתומה על ידי".
ממתק לעיניים
אסנת בר נהור, סמנכ"לית וראש מחלקת כלים ואקססוריז בטולמנ'ס, מספרת שההחלטה לייבא לישראל את הקולקציות של מרדהל הגיעה ברגע שראתה את הכלים המיוחדים שלה. "אני תמיד מחפשת אמנים, מעצבים, מותגים ומוצרים חדשים, שמביאים משהו אחר, מרגש וחדש, ובתקופת הקורונה, כשכל התערוכות התבטלו ונדחו, זה היה מאתגר במיוחד", היא מסבירה. את מרדהל גילתה תוך שיטוט באינסטגרם, כשקולקציית CANDY לכדה את מבטה.
"הקולקציה הייתה כל מה שחיפשנו. היא משלבת את כל מה שנכון היום: עבודת יד בזכוכית, קוים אמורפיים ומעוגלים, צבעוניות ססגונית ושמחה, אסקפיזם", היא מוסיפה. את הפגישה עם האמנית היא מתארת כלא פחות מקסומה. "פנים אל פנים היא חיזקה את כל מה שראינו במוצרים עצמם: מעצבת מוכשרת, אישה חזקה וצבעונית שלא חוששת להתבלט, אך עושה זאת באלגנטיות ובסטייל. ניכר שהיא מגיעה מתחום האופנה, לפי תשומת הלב לפרטים הקטנים, והשילובים המדויקים בין הצבעים", היא מסבירה.
חשיבותם של הגוונים בעבודתה של מרדהל מומחשת גם בדרך נוספת. "כל גוון בסטודיו שלי נקרא על שם טעמים ומאכלים שונים", היא מחייכת. "כששומעים גוון בשם גלידת אוכמניות או גוון תפוח מקורמל, המוח מתחיל לחבר את הטעמים לזיכרונות מסוימים. זה עוזר לי לקשר את המוצר הסופי, ואני יכולה רק לקוות שאלה יהיו זיכרונות טובים גם עבור מי שירכוש אותם".