לאחר שיפוץ שיזמו דיירי בניין משנות ה-70 בחיפה להוספת חדרי ממ"ד לדירותיהם, ביקשו זוג הייטקיסטים בשנות ה-30 לחייהם להכניס חמימות ביתית לדירתם המורחבת. "הם קראו לי לשיחת ייעוץ לגבי הלבשה וסטיילינג לדירה שלהם במטרה לאבזר אותה, לצבוע קירות ולהוסיף פריטי נוי", מספרת המעצבת אורלי גונן-שטיינגרט, שראתה את הפוטנציאל האדיר בדירה כבר מהרגע הראשון. "התחלנו לדבר על וילון וכריות, ומהר מאוד זה הפך לפרויקט גדול", היא מוסיפה. גונן-שטיינגרט מספרת שהבינה כי אפשר להפוך את הדירה לכזו שתענה בצורה טובה יותר על הצרכים של בני הזוג ובתם הקטנה, ולכן הציעה להם לערוך שיפוץ מקיף.
עוד בעיצוב ואדריכלות:
"מכיוון שיש לי ניסיון רב בשיפוצים ובשדרוג דירות אני יודעת לאיזו רמה אפשר להגיע, ואני גם מודעת לכך שאנשים לא תמיד רואים את מה שהמעצב רואה, אלא מדמיינים רק את מה שהם מכירים. ממבט ראשון ראיתי שיש הרבה פוטנציאל ושמענה בעזרת אקססוריז לא יעזור להגשים אותו. הצעתי להם לדייק את התקציב, לעשות בחירות בהתאם לסדרי העדיפויות, ונתתי להם הערכות מחיר", אומרת גונן-שטיינגרט.
"אצלי בבית יש מאות צמחים, ואין מי שמגיע אליי ולא יוצא עם שקיות צמחים להשרשה. כל מי שסביבי נדבק ב׳חיידק׳ הזה"
ירוק בכל הבית, להעצמת החלל
במהלך השיפוץ, הורחבה הדירה מ-80 מ"ר ל-95 מ"ר, והוחלפו, בין השאר, התשתיות והחיפויים, הוסרו שני קירות מפרידים בעוד שאחרים הוארכו, נעשו עבודות נגרות, הוחלפו הכלים הסניטריים בחדרי הרחצה וכן נעשה תכנון תאורה מחודש. "בני הבית ביקשו שאעצב עבורם בית שאפשר להיטען בו מחדש בכל יום, ובנוסף גם רצו להחליף את המטבח המיושן ולהוסיף פתרונות אחסון", היא אומרת.
גונן-שטיינגרט הכניסה לדירה אלמנטים שחוזרים על עצמם בחללי הבית במטרה ליצור חזות ויזואלית נקייה, תוך שימוש בחומריות עשירה בדמות עץ אלון, ברזל וצמחייה רבה. "אני צרכנית נלהבת של צמחים ושל עציצים, ואני חושבת שהם לגמרי עושים את ההבדל, משמחים כל חלל והופכים את העיצוב לקסום. אני רואה שליחות בתפקיד שלי ואוהבת לגרום לאנשים לאמץ צמחיית בית. ומי שמפחד להרוג אותם – שיפנה אליי. אני יודעת אלו צמחים קל לגדל ושורדים הכל", היא אומרת בחיוך, "אצלי בבית יש מאות צמחים, ואין מי שמגיע אליי ולא יוצא עם שקיות צמחים להשרשה. כל מי שסביבי נדבק ב׳חיידק׳ הזה".
את הרצפה המיושנת החליפה גונן-שטיינגרט ברצפת פרקט טבעי מעץ אלון בדוגמת פישבון אלכסונית, עשירה וחמימה למראה. סביבה פאנלים בשחור שמדגישים את קווי המתאר של הדירה. הצעד הבא היה גיוון קירות הבית בגווני ירוק. "מבחינתי ירוק זה החיים. זה מזכיר את הטבע, מאוד מרגיע, ומשתלב יפה עם נוף הוואדי הפראי שבחוץ", היא אומרת, "אני מאמינה בנוכחות המרגיעה של הירוק כעוזרת לטיהור האווירה, ומכאן שאבתי את הקונספט של השיפוץ, שקראתי לו גרין אואזיס. מפלט ירוק. לשמחתי הלקוחות אהבו את הקונספט וזרמו איתי".
התוצאה היא ש-4/5 מגובה הקירות בחלל הציבורי נצבעו בגוון ירוק פיסטוק מעושן והחמישית הנותרת, עד התקרה, נצבעה בגוון ירוק מעושן יותר, מאותה סקאלת גוונים. קירות המסדרון נצבעו בצורה אחידה בגוון הכהה יותר. "באופן כזה נוצרת אשליה של מסדרון קצר מכפי שהוא", מסבירה המעצבת. לדבריה, הגוונים שנבחרו מסייעים גם לערוך הפרדה ויזואלית בין החלק הציבורי של הבית, שכולל את הסלון, מרפסת השמש, המטבח ופינת האוכל, לבין חדרי השינה הפרטיים. "כשהתחילו לצבוע את הקירות ושלחו לי תמונות, הלב שלי רטט. הרגשתי שבחרנו משהו מעניין", אומרת גונן-שטיינגרט, "אני מאוד מאמינה באימפקט של צבע ומעדיפה לייצר עיצוב אינדיבידואלי שמשאיר חותם מאשר לפחד ולהשאיר לבן. אני יודעת שזה לגמרי עושה את ההבדל. אבל אני מודעת שזה אחד הפחדים של הלקוחות, אז אני דואגת להזכיר להם שיהיו עבודות נגרות, ספה, תמונות, אקססוריז, ושהמכלול יהיה נקי בהשוואה לרקע. אני גם מסבירה להם שהכל הפיך ושאפשר לצבוע מחדש כל כמה שנים".
גוונים ואלמנטים שמתכתבים זה עם זה
מימין לדלת הכניסה ניצב קיר שאורכו כ-10 מטרים, שעליו התפרס הבלגן של הבית. מדפים, מתלים למעילים ושידות נעליים אורגנו מחדש מאחורי דלתות סגורות בארון רחב בגוון גרפיט עם ידיות נחושת. "זה ארון שתכננתי בנגרות אישית שמכיל את המעילים, את הנעליים, הדייסון ושלל חפצים שלפני כן לא היה להם מקום מוגדר", מסבירה המעצבת. בצד הקרוב למטבח תומך הארון באחסון כמזווה, ובאזור שמול דלת הכניסה, תוכננה שידה נמוכה, בסמוך לארון, כמבואת כניסה מינימליסטית, כשלצדה מראה מעוצבת. משני צדיו של הארון תוכננו מדפים גלויים עם מחיצות ברזל דקיקות וביניהם נורות כדוריות צמודות קיר שמתכתבות עם מנורות דומות בשטח המסדרון. במקביל לרהיט הרחב, שמתפרס על רוב שטח הקיר, הותקן פס צבירה שמאיר ומדגיש אותו. "הקיר הזה מאוד משמעותי בבית. מצד אחד הוא יוצר עניין בחלל, ומצד שני הוא מסייע גם בהגדרת חללי הבית, כמו הסלון ופינת האוכל", אומרת גונן-שטיינגרט. פינת האוכל, הכוללת שולחן מלבני וכיסאות עם רגלי מתכת דקיקות, הוצבה מול הארון, כשלמרגלותיו שטיח ראנר בגימור גדילים. מעל שולחן האוכל הותקן גוף תאורה ארוג מקש, שמשדר אווירה נינוחה על רקע העציצים הירוקים.
"אני מאמינה בנוכחות המרגיעה של הירוק כעוזרת לטיהור האווירה, ומכאן שאבתי את הקונספט של השיפוץ, שקראתי לו גרין אואזיס. מפלט ירוק"
ארונות בגוון גרפיט, הזהים לארון בכניסה, מאפיינים גם את המטבח הביתי שצורתו ר'. גונן-שטיינגרט שדרגה והחליפה את החזיתות בארונות התחתונים של המטבח המקורי ותכננה מחדש את הארונות העליונים. כקונטרסט לארונות הכהים נבחר משטח עבודה של שיש בהיר, ומעליו שולבו אריחי בריקים בצורת משושה. פס של אריחים בגוון גרפיט כמו מטפס ממשטח העבודה מעלה, ומעליו אריחים בגוון פודרה שמטפסים עד התקרה, כשהם משלימים ומעצימים את גווני הירוק. מעל הכיור שולבה יחידת אחסון מעץ אלון טבעי, מצדה מדפים פתוחים עם ספרי בישול, וגם עציצים, איך לא. פס צבירה בצורת ר' הותקן על תקרת המטבח ובנוסף הותקנה מנורה מעל החלון, לתאורת אווירה.
בקצה השני של החלל ממוקם הסלון, שבמרכזו שטיח ארוג בגוון בהיר, במיקס עדין של שחור לבן. מזנון הטלוויזיה עוצב בסגנון גיאומטרי, בקווים מעוגלים ובמראה מרחף. הוא נצבע בגוון פודרה בשילוב הבלטות מעוגלות בגוון ירוק מעושן, הזהה לגוון הקירות. משני צדיו יש עציצים גדולים ומשמאלו מנורת תלייה מעוצבת בדמות דיסקית מוזהבת שמתחתיה מוברגת נורת פחם. ממול ניצבת ספה בגוון אפור-אבן, שעליה כריות נוי בהדפסים ובמרקמים גיאומטריים, ושולחנות מעוגלים מעץ אלון טבעי.
בהמשך לסלון יש מרפסת קומפקטית שמשתרעת על פני 10 מ"ר, הפתוחה לנוף הוואדי. קירותיה חופו בלוחות עץ טבעיים ומולבנים, והרצפה חופתה מחדש במרצפות מעוטרות בשחור-לבן בסגנון רטרו. "הוספנו, חוץ מהריהוט, גם אדניות והרבה עציצים שיוצרים פינה ירוקה ונעימה מול הוואדי", מסבירה גונן-שטיינגרט.
חגיגה של טבע גם בחדרי השינה
חדר הממ"ד שנוסף לבית במסגרת השיפוץ שאותו יזמו דיירי הבניין, נבנה בצמוד לחדר השינה של ההורים, כשהכניסה מתאפשרת רק ממנו, ולכן המעצבת החליטה להפוך אותו לחדר ארונות מרווח. ארונות בגוון גרפיט, כמו שאר ארונות הבית, מתפרסים על קיר אחד, ועל קיר החלון שולבו ארונות נמוכים. כיסא מתנדנד ושולחן צד הופכים את החדר לפינת קריאה והירגעות נוספת בבית.
גולת הכותרת בחדר השינה היא עבודת נגרות מרשימה, שכמו מחבקת את המיטה הזוגית. הרהיט שמקיף את המיטה תוכנן על ידי גונן-שטיינגרט, גם הוא זהה ליתר ארונות הבית, והוא משלב נישות בחיפוי עץ אלון, שמחליפות את השידות המסורתיות. הקיר שבמרכז נצבע, כמו יתר החלל, בגוון הפיסטוק המעושן, בדומה לשאר קירות הבית, ועליו נתלו מנורות זרוע מתכווננות שחורות. לדבריה של המעצבת, הגוון הירוק שנכנס לחדר השינה מהווה תפאורה רכה לגוון הדרמטי, ומכניס נימה של טבע. שולבו בחדר פריטי טקסטיל בגווני אדמה, שחור ולבן וכמובן גם עציצים.
לעומת הירוק שנבחר לפאר את סוויטת השינה, גוון הפודרה אפרסק, כמו זה שבאריחי המטבח, הוא זה שנבחר לעטוף את קירות חדרה של הבת. הוא נצבע על שני הקירות המקבילים, ואילו הקיר שביניהם נצבע בבז' מעודן ועליו מדבקות בדוגמת טראצו. מעל שולחן העבודה תוכננו מדפים פתוחים מעץ אלון ומסביב שפע של טקסטיל שהופך את החדר לרך.
חדר הרחצה הכללי הוא חגיגה גיאומטרית עם קריצה אתנית. הקיר המרכזי שבו חופה באריחי לבנים בדוגמת משושה, זהים לאלה שבמטבח. ארון מוארך, מרחף ומחורץ בדוגמה אלכסונית מזכיר את דוגמת הפרקט שבבית, ועליו שני כיורים מונחים וברזים שחורים צמודי קיר.
"אני חושבת שהפרויקט הזה מלא בנשמה הודות לתכנון נכון של הריהוט וגם של הצמחייה", מסכמת המעצבת, "אני חושבת שלא צריך להשאיר חפצים 'סתם', אלא כמו שמציעה מארי קונדו, שאני מאוד מעריכה, רק אם הם גורמים אושר. וזה תקף גם לפריטים שנמצאים בארונות סגורים. גם צמחים צריך לדעת לשלב ולפזר. אני מאוד אוהבת לסדר אותם בשכבות, חלקם על מדפים, עם צמחייה נשפכת, חלקם ברקע, להדגשת אלמנטים אחרים. ואם הייתי צריכה לתת טיפ אחד, זה להוציא את הצמחייה המלאכותית מהבית. זה מבחינתי ביג NO-NO".