בני זוג בעלי עסק בתחום הטיפוח, הורים לארבעה ילדים בגילי שלוש עד 14, קנו בית ישן ברמת-גן. הבית, היושב על מגרש של חצי דונם, הוא הראשון שבני הזוג קנו לעצמם. קודם לכן גרו בשכירויות, ועכשיו ביקשו לבנות מבנה חדש ולרהט אותו מאפס, כמעט בלי להעביר איתם רהיטים וחפצים מדירות קודמות. למשימה נבחר האדריכל רון שפיגל, שעבד איתם בעבר כאשר שיפצו חללים עבור העסק שלהם. "בני הזוג התייעצו איתי כבר בשלב חיפוש המגרש", מספר שפיגל. "ביחד מצאנו את המגרש הזה, שעליו עמד בית ישן אבל מיוחד. כשנכנסנו לבית הישן התאהבתי והצלחתי לסחוף את בני הזוג איתי ולשכנע אותם לשמור על צורתו הייחודית, הכוללת שני גגות אלכסוניים שמתנקזים לכיוון דלת הכניסה".
הבית ניצב על מפלס שמוגבה בכ־90 ס"מ מהרחוב, והגדרות סביבו נמוכות. כך צורתו המיוחדת והחריגה בנוף נראית היטב כבר מהרחוב. "הכניסה מודגשת גם על ידי מדרגות מרחפות המובילות אל דלת הכניסה עם תאורה משלהן", מסביר שפיגל. "כל זה מוביל את הבאים אל הפתעה: כשנכנסים מהרחוב לתוך הבית שנראה קטן למדי, התקרה נפתחת פתאום לחלל גבוה, ויחד עם הוויטרינה הגדולה המחברת בין הבית לגינה, מתקבל מראה מרשים מאוד. זו הרגשה שניסיתי להגיע אליה בשלב התכנון וחששתי מאוד שלא אצליח, ולכן אני גאה בה במיוחד".
חללים מקבילים בפנים ובחוץ
בית האלכסונים, כפי שמכנה אותו האדריכל, בולט בסביבתו גם מבחינה חומרית: כנפי הגג עשויות מבטון חשוף ומעוררות אסוציאציות תעשייתיות, בחירה שממשיכה גם אל חלל הפנים של הבית. דלת הכניסה השחורה נפתחת מול גרם מדרגות עשויות פח מכופף שעבר תהליך החלדה, עד שהגיע לגוון שחיפש האדריכל. לצד המדרגות מעקה בדוגמת אלכסונים, המהדהדים את מראה הגג. מימין למדרגות ספרייה "מחוררת" במראה שמזכיר משרבייה, ובה חפצי נוי ואמנות השייכים למשפחה. מאחורי הספרייה אגף הילדים ובו שלושה חדרים עבור הילדים הקטנים יותר. חדר ילדים נוסף נמצא במרתף המאוורר, שלו חלונות גדולים בזכות ההגבהה במפלס התחתון של הבית.
משמאל לדלת משתרע מרחב ציבורי גדול הכולל סלון, מטבח ופינת אוכל. לאורכו של המרחב נמתחת ויטרינה גדולה עשויה אלומיניום דק, שנבחר למשימה מפני שהתחזוקה שלו קלה יותר מזו של ברזל. לאורך הוויטרינה קבועות שלוש יציאות המחברות בין הבית לחצר, וכל אחת מהן מחברת בין אזור במרחב הציבורי הפנימי לאזור שמקביל לו במרחב החיצוני: לסלון מקבילה פינת ישיבה חיצונית, למטבח – מטבח חוץ, וכן הלאה.
"בני הזוג ביקשו ששלושה מחדרי הילדים יהיו במפלס הכניסה, יחד עם החללים הציבוריים, מה שיצר קומת כניסה גדולה למדי והקטין את שטח החצר", מסביר שפיגל. "לכן הקפדנו 'לפתוח' את הבית כמה שיותר, כדי שהחצר תיכנס פנימה ותיווצר תחושה של מרחב אחד גדול. בצד האחורי של הבית החצר נמוכה יותר, ושם השארנו שטח פראי יחסית, עם עצים, נדנדה ומשחקים לילדים. בגלל שהחלק הזה של החצר נמוך בכמה מדרגות מאזור הישיבה, חששנו שהוא יהיה מנותק ולא ייעשה בו שימוש, אבל בפועל הטופוגרפיה של המגרש יצרה אפקט חיובי. השטח הזה הפך למעין ג'ימבורי תחום, שהילדים יורדים אליו ולא יוצאים ממנו".
חלל תעשייתי וחם
מול דלת הכניסה, לצד גרם המדרגות השחור, ניצבת פינת האוכל השחורה. היא עומדת מתחת לגג בטון חשוף בגובה כפול, שממנו תלויים שלושה גופי תאורה מרשימים בפני עצמם, והרושם שלהם מוכפל בזכות הצל שהם יוצרים על הקירות ונראה כמו ציפורים במעופן. משמאל לדלת נמצא הסלון ובו ספות בגוני חום ואפור הפונות אל קיר עשוי מעץ משטחים במראה תעשייתי, שמסתיר מאחוריו את מערכות המיזוג.
בהמשך נמצא מטבח גדול הכולל ארונות גבוהים, משטח עבודה נמוך ומולו אי שמשמש הן כמשטח עבודה והן כפינת ישיבה. "רצינו מטבח שלא ייראה גדול מדי אבל עדיין יוכל להכיל הרבה", מסביר שפיגל. "הארונות הגבוהים ניצבים בצד, כך שלא רואים אותם מיד, וכל מכשירי החשמל מוסתרים בתוכם. הם צבועים באפור בצביעה מתכתית, אבל מוקפים בפס מחופה עץ אשוח – עץ מלא דומיננטי שמוסיף להם חום – ומולם שני פסי העבודה שנושקים ליציאה לחצר, המובילה אל מטבח החוץ".
הקומה העליונה כוללת סוויטת הורים עם מרפסת פרטית קטנה וחדר רחצה שקוף שמופרד מחדר השינה בחלונות בלגיים, כמו אלה שמפרידים בין הבית לחוץ. בהמשך אזור איפור ("בעלת הבית צריכה מקום לציוד שקשור לעסק", מספר שפיגל) וחדר ארונות. "הקומה הזו מנתקת את ההורים במכוון", מפרט האדריכל, "ובכל זאת יש להם כאן מרפסת משלהם שממנה אפשר לצפות אל מה שמתרחש למטה, בחצר. לחלל הזה בחרנו חומרים שמשלבים בין החם לקר. הרצפה מחופה בפרקט פישבון מעץ כהה מאוד, שנכנס לתוך המקלחת עם אריחים כהים המטפסים על הקיר ומגיעים עד לתקרה. התקרה גם כאן היא תקרת בטון חשופה, עם גופי תאורה צמודים אליה שמדגישים מקומות מסוימים בזריקת תאורה".
הסגנון התעשייתי בולט מאוד בעיצוב הבית. האם זו הייתה בקשה שהגיעה מהלקוחות?
"הבית כולו נולד מהחיבור האישי המוצלח בין בני הזוג לביני. מצד אחד הם זרמו מאוד עם כל דבר שהצעתי, אבל מצד שני מדובר באנשים שעובדים בתחום היופי, הם חיים את העולם הזה, יש להם מה לומר, והם יודעים איך להביע את דעתם בצורה משכנעת. המראה המעט תעשייתי של הבית, כמו כל פרט אחר בו, נבחר יחד איתם".
יש בבית הזה דברים שאתה אוהב או גאה בהם במיוחד?
"חוץ מההפתעה בכניסה לבית, שכבר ציינתי, אני גאה מאוד בהמון פרטים שנמצאים כאן, ואם לא היינו מקפידים על ביצוע מושלם שלהם, הכל היה יכול להתפספס. הגג, למשל, היה יציקה מורכבת מאוד עם פרטים ייחודיים של ניתוקים וחיבורים בינו ובין הקירות. זו יציקה אחת, כך שאי־אפשר לעשות כאן תיקונים, והכל היה חייב להיות מושלם בפעם הראשונה. החזית שפונה לחצר מחולקת ברֶלס מתכת חיצוני גדול שמטמין מערכות הצללה וממנו יוצאת הפרגולה. גם כאן ההתקנה המושלמת הייתה חשובה במיוחד למראה הסופי, ואני גאה מאוד שהצלחנו להגיע לתוצאה הזאת".
??????